Gids boeken

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Grave

17 Maart gaan mijn vriendin en ik een week naar Briancon. Vanuit Briancon willen we een dag naar La Grave voor een eerste kennismaking met het off-piste snowboarden. We willen ook een dagje naar Puy Saint Vincent. Na al die fantastische updates van Rogier willen we daar zeker een dagje naartoe. Ook het wintersporters boekje heeft ons enthousiast gemaakt om naar Puy Saint Vincent en La Grave te gaan.

Wij zijn beide redelijk gevorderde snowboarders. Voor zover we dat zelf kunnen beoordelen… Een zwarte piste is geen probleem, misschien soms in een wat lager tempo. Zoals aanbevolen door Rogier in zijn stuk over La Grave willen we die dag een gids huren.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1440/La_Grave_in_b…
Heeft iemand hier tips voor? Misschien kan Rogier zijn ervaring hiermee delen? Van te voren boeken of daar ter plaatste regelen? Onze kennis van de Franse taal is beperkt, dus we willen graag een Engelstalige gids. Het valt mij op dat de organisaties(sites) vooral ski georiënteerd zijn. Je komt ook negatieve reacties over lakse gidsen tegen op internet, of skigidsen die het niet zo op snowboarders hebben. Daarom des te nieuwsgieriger naar jullie ervaringen.

Hej Erik

Ik heb deze vraag vorig jaar aleens aan Rogier gesteld maar dan voor La Foret Blanche. Hij raadde toen Martijn Schell aan. http://martijnschell.nl/

Op zijn site kun je zien dat hij La Grave ook aanbiedt en hij zal in overleg met jullie vast kunnen bepalen welke route bij jullie niveau past.

Ervaringen kan ik helaas niet delen omdat er vorig jaar niet genoeg ervaren mensen mee gingen die mee wilden doen aan een dag off piste.

to ski or not to ski, thats no question

@ Simon en Erik, ik geloof dat Martijn al aardig vol zit en weinig ‘dagen’ doet maar meer thema weken (die echt een aanrader zijn trouwens, check zijn website). Een goede Franse gids die ook in La Grave werkt en een prima woordje Engels spreekt in Seb Constant, http://www.sebastien-constant.com/ghm.html In la Grave zit ook een goed gidsenbureau, maar ja, gidsen zijn ‘net mensen’ ;-) dus het kan dan mee of tegenvallen. Mocht Seb en Martijn niet kunnen kan ik nog wel wat andere namen doorgeven.

Click. Click. Peace

Vooral die Grand Randonnée des Alpes lijkt me echt super gaaf.

Op dit moment kom ik echter financien, tijd en skills tekort. Misschien dat hij het vanaf 2017 nog een keertje de andere kant op kan doen :p

to ski or not to ski, thats no question

Deze week contact gehad met Martijn Schell en hij is die week inderdaad volgeboekt en geeft ook aan dat andere gidsen in het gebied van La Grave werken op dagbasis ipv weekbasis.

Martijn Schell geeft ook aan dat La Grave niet ideaal is voor een introductie met freeriden, omdat dit geen beginnersgebied is. Dus misschien toch niet naar La Grave (ook ivm Galaxy pass Serre Chevalier) en bijvoorbeeld naar Puy Saint Vincent, Monetier, M. Genvere of Serre Chevalier (aanbevelingen van Martijn Schell). Stof tot nadenken en maar verder zoeken op internet.

Overigens overweeg ik om te wachten tot we daar zijn om de condities beter in te kunnen schatten.

@ Rogier en Simon, bedankt voor het meedenken.

@ Rogier, ik kijk uit naar je blog overigens. Grote kans dat we voor Puy Saint Vincent kiezen om te gaan freeriden met een gids.

@ Erik, ik ga er zo snel mogelijk aan ‘zitten’…

Click. Click. Peace

la grave om voor de eerste keer off piste te gaan?zou ik persoonlijk niet doen,ik zou naar een gebied gaan waar je ook pistes hebt en als je in moeilijkheden zit terug kan langs de piste;en bespaar niet op een gids,een goeie is goud waard off!
LA GRAVE RULES!

european ski and snowboardschool in Les Deux Alpes biedt halve dag en dagtrips aan in LA Grave voor heel degelijke prijzen, check hun website: http://www.europeanskischool.co.uk

succes!

Voor een eerste kennismaking met het terrein buiten de piste is La Grave volledig ongeschikt.
So wie so lijkt het me nuttiger eerst ervaring op te doen, en daarna pas langere tochten o.l.v. een gids te maken.

En die ervaring doe je het beste op met een goeie leraar, die je bijbrengt waar je op moet letten en wat je kunt verwachten. Want het is geen piste, rotsen en andere obstakels zijn niet gemarkeerd enz. enz. En dat kan ook gewoon in het skigebied waar je zit.

Bovendien zijn al die beelden van mooie poedervelden erg bedrieglijk. Vaker zijn de omstandigheden veel minder mooi, en kom je allerlei veel moeilijker sneeuwsoorten tegen.
Mijn advies: neem (privé-)les op geschikte dagen. Op een dag met verse sneeuw meteen voor de volgende dag een leraar vastleggen b.v.

Uiteraard is het jullie eigen keuze, maar als je de smaak echt te pakken wilt krijgen is het m.i. slim om erin te investeren.

Plaats een reactie