Zonuren in Banff in februari?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Banff

Wij twijfelen over een wintersportvakantie in Banff Canada. Als ik zoek op foto’s op Pinterest en Instagram en op foto’s op YouTube zie ik zo weinig blauwe luchten. Heeft Banff minder zonuren dan bijvoorbeeld Oostenrijk in februari?

En hoe zijn de stoeltjesliften daar? Van wat ik op foto’s zie, zijn het niet verwarmde stoeltjes die je af kan sluiten als het sneeuwt, of zie ik dan oude foto’s?

Alvast bedankt voor het plaatsen van een reactie!

Allereerst, ik ben nog nooit buiten Europa wezen skien, dus misschien weet ik niet waar ik het over heb :). Ik heb echter het idee dat je (bijna) nergens de infrastructuur heb in skigebieden zoals wij dat in de grote Europese skistations gewend zijn. Volgens mij is de grote plus van Canada en de VS dat je veilig buiten de piste kan, dat de sfeer anders is en daarnaast is het natuurlijk ook gewoon cool om daar te skien.

Maar volgens mij moet je het niet doen voor de betere liften, horeca en pistepreparatie. Maar ik laat me graag verbeteren, als ik er naast zit.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Google…
http://www.weer.nl/verwachting/klimaat/canada/banff/18100678…
Voor wat betreft “veilig” buiten de piste, in Canada heb je inbounds en out of bounds, inbounds zijn de afdalingen buiten de geprepareerde pistes, maar nog wel “beveiligd” qua lawines en controles. Out of bounds ben je echt op jezelf aangewezen, zoals je in Europa al 1 cm buiten de geprepareerde pistes bent.
En Oostenrijk is erg luxe qua verwarmde stoeltjesliften en ook nog eens regelmatig met kap, wellicht zie je dat aan de andere kant van de plas minder, maar is dat zo belangrijk?

Als je de kans hebt zeker gaan. Lekker van de veilige inbound poeder genieten en wat kappen en verwarmde stoeltjes betreft je gaat op wintersport en niet op een senioren all-in relax en verwen cruise…

Born to Ride

Allereerst moet je wel bedenken dat de ski resorts niet in Banff zelf zitten. Banff is het verzamel stadje voor de SkiBig 3.
De resorts zijn; Mount Norquay, Sunshine resort en Lake louise. Wel even rekening mee houden dat de reistijd vanuit Banff wel erg kan oplopen. Lake louise is bijvoorbeeld al 40 minuten rijden bij banff vandaan. Je kunt wel bij 1 van de drie ski resorts zelf zitten, maar dan heb je praktisch niks te doen in de tijd dat je niet aan het skien bent. Deze overweging is dus wel de moeite waard.

Verder heeft alleen Lake Louise 1 stoeltjeslift met bubbels en verwarmde stoelen, verder zijn alleen stoeltjesliften gewoon lekker buiten zitten. Dus als je voor de luxe in de lift wil, dan lekker in Oostenrijk blijven. De pistes zelf zijn daarentegen wel goed geprepareerd, zeker on par met Europa.

Als je een weekje zon zoekt in de vakantie dan ga ik Canada niet aanraden. Je gaat er naar toe voor de sneeuw. Zeker in Februari zal je zeer zelden een volledige week zon hebben. Ook tijdens een dag zelf zal het maar weining voorkomen dat de lucht strakblauw is. Dus ook voor de zon lekker in Oostenrijk blijven.

Mocht je toch willen gaan in Sunshine de ‘makkelijke’ berg met de meeste pistes. Lake Louise is daarentegen meer voor gevorderen. Bedenk ook dat als je de pistekaart bekijkt lang niet alle gekleurde lijntjes betekenen dat het ook een geprepareerde piste is. In Canada werkt dit anders. Dus als er bijvoorbeeld staat dat er 145 gemarkeerde ‘trails’ zijn, betekend dit niet dat er 145 geprepareerde pistes zijn (of uberhaupt pistes, aangezien sommige lijntjes gewoon off piste trails zijn)

Ik hoop je hiermee in ieder geval iets geholpen te hebben!
En jah, ik ben er geweest, is dus allemaal uit eigen ervaring geschreven.

ps, als je dan toch in Canada wil skien en de zon wil aanbidden, probeer dan eens in April of mei te gaan, in Banff kan je namelijk vaak nog skien tot in Juni!!

Freeride = Life

Verder heeft alleen Lake Louise 1 stoeltjeslift met bubbels en verwarmde stoelen, verder zijn alleen stoeltjesliften gewoon lekker buiten zitten. Dus als je voor de luxe in de lift wil, dan lekker in Oostenrijk blijven. De pistes zelf zijn daarentegen wel goed geprepareerd, zeker on par met Europa.

Arnie777 op 2 aug 2018 11:01

Beste Arnie777. Lake Louise heeft één gondel, één sleeplift en een aantal stoeltjesliften, die volgens mij geen bubbels en stoelverwarming hebben. Ik kan mij vergissen, maar welke stoeltjeslift bedoel je?

Persoonlijk vind ik stoelverwarming volkomen flauwekul. Zeker als ze de verwarming in warmere perioden aan laten staan. Dan kan je paddestoelen kweken in je bilnaad… Zittingen en rugleuningen van goed isolerende foam voldoen uitstekend en kost minder energie. Maar bubbels zijn prima. Ik ben ze niet in Lake Louise tegengekomen, maar als het daar 25 graden onder nul is, dan heb je ze hard nodig.

Verder heeft alleen Lake Louise 1 stoeltjeslift met bubbels en verwarmde stoelen, verder zijn alleen stoeltjesliften gewoon lekker buiten zitten. Dus als je voor de luxe in de lift wil, dan lekker in Oostenrijk blijven. De pistes zelf zijn daarentegen wel goed geprepareerd, zeker on par met Europa.

Arnie777 op 2 aug 2018 11:01

Beste Arnie777. Lake Louise heeft één gondel, één sleeplift en een aantal stoeltjesliften, die volgens mij geen bubbels en stoelverwarming hebben. Ik kan mij vergissen, maar welke stoeltjeslift bedoel je?

Ronaldski op 5 aug 2018 10:35

Sorry Ronald, ik bedoelde natuurlijk Sunshine. Toch even een foutje in gekropen.

Freeride = Life

Plaats een reactie