Tips Livigno

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Hallo,
In de kerstvakantie gaan we voor de 1ste keer naar Livigno…
We zouden via Duitsland rijden Ulm, Memmingen, maar wat is dan de makkelijkste en/of kortste route naar Livigno? Via Oostenrijk (Landeck) of via Bregenz? Afhankelijk van welke route moeten we ook een wegenvignet hebben zeker en sneeuwkettingen bijhebben? Vignet hier in België al kopen of onderweg?

Tips qua shops voor skimateriaal te huren, skischolen voor de kids, … graag.
Grijs
,

Vorig jaar krokusvakantie naar Livigno geweest. Route door Duitsland, Reutte de Fernpass, Landeck, Zernez, via tunneltje naar Livigno. Via deze route enkel vignet voor Oostenrijk nodig en tol aan tunneltje betalen. Gedurende de nacht gereden en geen filles gehad.

Vorig jaar via Oostenrijk gereden. GPS ingesteld op Serfaus en daarna op Livigno. Dus enkel vignet oostenrijk en Tunnel van livigno betalen.

Wij rijden altijd de onderstaande route afgelopen 2 jaar zowel met de kerst als met de voorjaarsvakantie:

Arnhem, Frankfurt, Karlsruhe, Basel de grens over, Zurich, Bij klosters de trein op Zernez en dan Livigno. Zonder kettingen kom je niet de pas over naar Livigno. Bij forse sneeuwval ben je verplicht om de kettingen na Zernez er om te leggen, dus meenemen.
Vignet Zwitserland kopen wij altijd Aral Tankstation langs de A5 bij Bad bellingen. Voor ons 10,5 uur rijden. Vaak 30/40 min wachten bij op de trein.

Route via Memingen ook gereden maar die ervaren wij als drukker/files (Begrenz)en je hebt extra vignet voor Oostenrijk nodig.

Ticket voor de Munt la Schera tunnel online kopen, € 6,- korting https://www.ekwstrom.ch/it/tunnel-livigno/ticket-shop/ticket…

Ski school Livigno: http://www.scuolascilivigno.com

Ski materiaal kun jij bij elke willekeurige sportwinkel in Livingo huren, ik zou er een kiezen die in de buurt van jullie Hotel of Appartement ligt.

Groeten, Harald

Heeft iemand een linkje naar die autotrein? Tickets, tijden, etc.?

EDIT: Gevonden: https://www.rhb.ch/en/car-transporter#timetable

*bericht bewerkt door GiGi op 11 dec 2018 12:27

En hoe moet ik deze plaat interpreteren?

null

Tot 6.00 uur om en om in beide richtingen
Tussen 6 en 9.00 uur alleen van Italië naar Zwitserland open
Tussen 9 en 10.uur…? Beide richtingen?
Tussen 10 en 18.00 uur alleen van Zwitserland naar Italië open?
Na 18.00 uur om en om in beide richtingen open?

@GiGi exact! Tot 9u kun je Livigno uitrijden, dan ben je wat later bij de tunnel.

*bericht bewerkt door Quick op 11 dec 2018 12:39

Mr. Slow

De kleuren maken mij in de war. Rood betekent voor mij NIET. Als daar dan de tekst in staat voor het verkeer dat er juist WEL door mag, dan krijg ik interne errors.

Code rood dus…

Mr. Slow

Vraagje over de route via de Fernpas, Serfaus en vervolgens naar Livigno.
Bij sneeuwval, is deze weg goed te berijden (met name het laatste stuk, na Serfaus)?
Veel klimwerk?
Ik ben met een camper, wil liever geen sneeuwkettingen om doen…

Fernpass kan bij sneeuwval een drama zijn, en het stuk tussen Nauders en Scuol is dan ook geen pretje lijkt me. Ik zou bij sneeuwval altijd via Zwitserland en de autotrein rijden.

Mr. Slow

Inderdaad, vorig jaar tussen Nauders en Scuol was het geen pretje ! Kwamen van Seefeld en moesten naar Livigno op de laatste zaterdag van het jaar. Met hevige sneeuwval raad ik dit traject ook af. Ik ben van geen kleintje vervaard en heb een krachtige terreinwagen met winterbanden bij maar dit was toch alle hens aan dek.

zie fotos.

null
null
null

*bericht bewerkt door Domi75 op 11 dec 2018 16:42

Wij zijn trouwens omstreeks 6u vertrokken in Seefeld, omstreeks 09u30 gearriveerd aan het tunneltje en moeten wachten tot 11u30 op de parking ervoor. Omstreeks 11u30 hebben ze ons doorgelaten richting Livigno.

Wij zijn trouwens omstreeks 6u vertrokken in Seefeld, omstreeks 09u30 gearriveerd aan het tunneltje en moeten wachten tot 11u30 op de parking ervoor. Omstreeks 11u30 hebben ze ons doorgelaten richting Livigno.

Nog een screenshot van wintersporters.be vorig jaar.

null

En dit jaar !

De condities waren vorig jaar al goed, maar het ziet er naar uit dat ze voor die streek dit jaar zelfs nog beter zullen zijn.

null

En hoe moet ik deze plaat interpreteren?

null

Tot 6.00 uur om en om in beide richtingen
Tussen 6 en 9.00 uur alleen van Italië naar Zwitserland open
Tussen 9 en 10.uur…? Beide richtingen?
Tussen 10 en 18.00 uur alleen van Zwitserland naar Italië open?
Na 18.00 uur om en om in beide richtingen open?

Tussen 6:00 - 9:00 tunnel middels stoplichten vanuit Zwitserland en Italië open
Tussen 9:00 - 10:00 vanuit Italië naar Zwitserland
Tussen 10:00 - 18:00 vanuit Zwitserland naar Italië, je kunt dan Livigno niet uit, staat dicht middels politie auto
Na 18:00 Wisselend open.

GiGi op 11 dec 2018 12:32
Groeten, Harald

In 2017 met de Kerst in Livigno geweest toen lag er voldoende sneeuw zowel op de berg als in het dal. Als ik de webcam’s van Livigno bekijk dan ligt er nu veel meer sneeuw dan in 2017. Kortom ik zou mijn geen zorgen maken over de sneeuw condities en er is aardig wat cm bijgevallen de afgelopen dagen.

Groeten, Harald

Hallo Linds

Om naar Livigno te rijden kan je Oostenrijk binnen rijden op 2 plaatsen.

  1. Via Bregenz (snelweg 9,20 vignet) → Feldkirch → Arlbergtunnel (retour 20 euro tol) → Landeckertunnel 180 → Pfunds 180 → Engadiner Straße 27 (Oostenrijkse grensovergang) → Vinadi 27 (Zwitserse grensovergang) → Martina 27 → Scuol 27 → Zernez 28 → Munt La Schera tunnel (retour 36 euro tol via e-ticket) → Livigno

  2. Via Füssen → Reutte 179 → Fernpass 179 → Nassereith 179 → Mils Schönwies A12 (snelweg 9,20 vignet) → Knoten Oberinntal A12 → Landeckertunnel 180 → Pfunds 180 → Engadiner Straße 27 (Oostenrijkse grensovergang) → Vinadi 27 (Zwitserse grensovergang) → Martina 27 → Scuol 27 → Zernez 28 → Munt La Schera tunnel (retour 36 euro tol via e-ticket) → Livigno

In de vakantieperiode gaan beide route druk zijn. De route via Füssen is een beetje korter maar mijn persoonlijke voorkeur gaat na een 15-tal keer Livigno uit via de route van Bregenz. Beide route zijn inderdaad moeilijk te berijden bij matige en/of zware sneeuwval zoals Domi75 al vermeld heeft daarom ben je verplicht sneeuwkettingen aan boord te hebben.

Het snelweg vignet voor Oostenrijk zou ik onderweg kopen in Duitsland bijna alle tankstations in de regio Bayern voorkopen deze.
De tol aan de Arlbergtunnel betaal je ter plaatsen aan de loketten.
De tol van de Munt La Schera tunnel via https://www.ekwstrom.ch/tunnel-livigno/ticket-shop/tickets.h…

Helaas heb ik geen ervaring met huren van ski’s en skischolen in Livigno.

Gr. POC

Hou er ook rekening mee dat het erg koud kan zijn in Livigno. Vorig jaar in februari, onderweg vanaf Zernez ging de temperatuur snel omlaag. Bij aankomst 's morgens in Livigno was het -23, de volgende morgen -31 !! Heeft ook invloed op de pistes.

Vorig jaar hebben wij het er ook erg koud gehad met een trui extra baaklava onder de skihelm wat het prima uit te houden. Had niet het idee dat de kou invloed op de pistes had die lagen er top bij. Op de hoogste punten wel het gevoeld dat je uit je skischoenen waaide, brrr wat een wind, paar 100 meter lager geen last meer van.

Groeten, Harald

Hier mijn tips i.v.m de route naar Livigno. (vanuit Tongeren België)

Route 1:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Bazel – Zurich - Richting Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 860 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Route 2:
Tongeren – Luik – Bastenaken - Aarlen Luxemburg – Metz – Straatsburg – Colmar - Bazel – Zurich - Richting Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 840 km
Tol in Frankrijk en veel flitspalen
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Mogelijkheid 3:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stutgart - Ulm – Memmigen – Lindau – Bregenz - Richting Zwitserland Chur – Landquart (autosnelweg verlaten) – Klosters – Verreina (autotrein) – Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 830 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Oostenrijk (kan ook zonder)
Vignet Zwitserland nodig.
Je gebruikt de Vereina Autotrein. https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina

Mogelijkheid 4:
Tongeren – Luik – Verviers - Malmedy - Richting Trier - Voor Trier richting Kaiserslautern – Hockenheim - Karlsruhe – Stutgart - Ulm – Memmigen – Lindau – Bregenz - Richting Insbruck – Feldkirch – Bludenz – St Anton – Landeck (autosnelweg verlaten) richting St Moritz - Scuol - Zernez – In Zernez links richting Ofenpas – Livigno via Munt la Schera (tunneltje)
Info:
+/- 910 km
Gedeelte door Duitsland, je kan dus iets meer gas geven.
Vignet Oostenrijk
Tol Arlbergtunnel
Geen Vignet Zwitserland nodig.
Je maakt geen gebruikt van de Vereina Autotrein.
Optie: je kan hier ook via de Fernpas rijden. (Wel druk op zaterdag morgen, zeker bij slecht weer (sneeuw)
In Memmingen neem je dan richting Kempten – Reute – Imst – Landeck, waarna je terug op de route richting Livigno komt.

Algemeen:
Zoals je ziet rij ik vanuit Tongeren altijd via Verviers – Malmedy – Kaiserslautern.
Hier heb je meestal minder verkeer.
Je kunt natuurlijk ook via Aken – Richting Koln – Koblenz.

Info tunneltje munt la Schera
Dit tunneltje bevindt zich een 10 tal km voor Livigno. Het is een eenbaanstunneltje, dus laat men het verkeer beurtelings door.
Opgelet: op zaterdag wordt er een andere regeling gehanteerd aan dit tunneltje

Zaterdag vanaf 5 uur ‘s morgens tot 11 uur kan je enkel Livigno uit rijden.
Vanaf 11 uur tot 19 uur enkel Livigno binnen.
Voor 5 uur en na 19 uur is er afwisselende doorgang zoals andere dagen.
Uit ervaring weet ik dat naargelang de drukte aan de tunnel van deze uren afgeweken wordt. Ik probeer altijd op zaterdagmorgen tussen 05:30 en 06:00 aan het tunneltje te staan.
En tot nu mocht ik steeds door rijden (misschien 10 minuten wachten).
Kom je echter na 6 uur, dan is de kans groot dat je niet meer door mag. Je wordt dan afgeleid naar een grote parking waar je moet wachten tot 11:00 uur. (Bij minder druk verkeer mag je iets eerder vertrekken.)
Hou er ook rekening mee dat sommige GPS toestellen het tunneltje niet kennen. Ze sturen je dan via Bormio wat een grote omweg is. (over kleine wegen)

Info Vereina Autotrein (https://www.rhb.ch/de/autoverlad-vereina)
Omdat de Fluelapas in de winter gesloten is kan je de wagen op de autotrein (+/- 20 min) zetten.
• Heenreis richting Livigno: (Klosters Selfranga – Saglians)
05.20 (Eerste trein) – 06.20 dan alle 30 minuten tot 20.50 – 21.50 – 22.50 – 23.50 (laatste trein)
Op zaterdag kunnen de wagens die op de eerste trein staan meestal nog door het tunneltje (Munt la Schera) rijden.

• Terugreis richting Klosters (Saglians - Klosters Selfranga)
05.50 (Eerste trein) – 06.20 dan alle 30 minuten tot 20.20 – 21.20 – 22.20 – 23.20 - 00.20(laatste trein)

Je kunt ook kiezen om deze autotrein niet te nemen maar via de Julierpas te rijden.
Je verlaat dan de autosnelweg niet in Landquart, maar rijdt verder richting Chur – Thusis – Julierpas – St. Moritz – Zernez – Livigno.

Mijn voorkeur.
Alles heeft natuurlijk te maken met het tijdstip dat je denkt aan te komen in Livigno.
Vooral als je je aankomst plant op zaterdag voormiddag is het misschien beter een uur eerder of later te vertrekken om zo de drukte aan de autotrein (wachttijden tot 1 uur en meer) en het tunneltje voor Livigno te vermijden.

Ik vertrek altijd vrijdagavond rond 8.15 – 8.30. en neem route 4.
Ik sta dan meestal tussen 5.30 en 5.45 aan de tunnel, en ben tot nu toe steeds mogen doorrijden. Rond 06.15 ben ik dan meestal aan ons hotel/B&B.
Voordeel van deze route is dat ik niet afhankelijk ben van de trein en steeds op tijd aan het tunneltje sta eer deze dichtgaat voor het verkeer richting Livigno.
Het enige nadeel is dat onze B&B dan nog niet open is en we een uurtje in de wagen moeten wachten. Maar beter hier een uurtje wachten dan voor het tunneltje 4 uur op de parking moeten wachten.
Bij de terugreis neem ik altijd route 1. Ook dan vertrek ik op zaterdagmorgen rond 4.15. Hierdoor geen wachttijden aan tunneltje en trein.

https://www.ekwstrom.ch/en/tunnel-livigno/current-informatio…

Niet dat ik vermoed dat er in deze periode veel naar Livigno zillen gaan toch deze info :

Tunnel in beide richtingen gesloten wegens onderhoudswerkzaamheden tem 1/12/2020

Born to run. B.S.

Plaats een reactie