Gletschertijd! Mölltaler (23-02-'17) en Dachsteiner (05-04-'17) gletscher

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mölltaler Gletscher

Zell am See en Kaprun zijn populaire ski-oorden. Dientengevolge vind ik het vaak druk op Kitzsteinhorn, hoewel de gemiddelde bezoeker het allemaal wel mee vind vallen. Als je een hele winter in de bergen zit en niet voor werk verplicht op een bepaalde plek zit lijkt het me meer dan logisch om wat meer rust te zoeken zodat je lekker je eigen lijnen kan trekken.

Mölltaler Gletscher
** De foto’s zijn niet super. Het bleek later dat het hoesje om de telefoon stof voor de cameralens verzamelde…*
Door zijn ligging in de zuidelijke alpen, buiten het bereik van de grote doorgaande wegen is het niet vaak druk op Mölltaler gletscher. Flattach zelf ligt op slechts een half uur rijden van de Tauernautobahn, maar wel op 11 uur rijden van Utrecht. In de buurt vind je eigenlijk alleen de Ankogel in Mallnitz. Voor de Goldeck, Lienz of Emberger Alm zit je al snel drie kwartier in de auto (en heb je ook niet zo veel kilometers dat meer dan een dag de moeite waard is). Alleen Heiligenblut biedt een wat groter skigebied, maar dat is best een pittige rit.
Desondanks is het goed toeven op de 17km aan pisten die de Mölltaler te bieden heeft. De gletscher zelf is niet zo heel groot/lang meer, maar door een redelijke opzet kun je toch behoorlijk wat variatie vinden in de winter.

null
Voor degenen die het vergeten waren: De sneeuwomstandigheden in de zuidalpen waren bar slecht afgelopen winter. Of Hochstein in Lienz überhaupt nog open is geweest weet ik niet, maar tot eind februari was er onder de 2000m vrijwel geen sneeuw gevallen in Ost-Tirol en Kärnten. Enkele dagen daarvoor had het op hoogte nog wel gesneeuwd, en het treintje door de berg bracht me van het voorjaar in een prachtig winters schouwspel. De laaggelegen Schwarzkopf was daardoor nog gesloten, maar een groot gemis is dat niet.
null
Vanuit de trein stap je in de Eisseebahn en kom je onder aan de gletscher uit.
null
Een heerlijke zwarte langs de Panoramabahn! Uitzicht op de Alteck. Wat mij betreft een echte toevoeging aan het gebied.
null
Vanaf de Alteck overzie je bijna het hele skigebied. Als je inzoomt naar de top zie je links van de liften de zone waar -Michiel- zijn hachelijke avontuur meemaakte. Zie https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/355966/meegemaakt-…
null
Een hoogalpine uitzicht bij de Kleinzirknitzscharte.
null
Prima afdaling hoor, die zwarte 13. Alleen niet meer biljartlakenglad.
null
Deze gletscher is nogal windgevoelig, maar je kunt op de trainingspistes wel erg lekker naar beneden knallen!
null
De oude tweezitter naar de top lijkt nog wel ingezet te kunnen worden in tijden van grote drukte.

De gletscherafdalingen waren die dag erg goed te doen. Dat maakte het niet erg om relatief snel weer bij de lift te staan. Toch was het ook erg lekker om door te knallen naar de Panoramabahn, want alle varianten daarnaartoe waren fijne scheurroutes. Ieder niveau kan zijn eigen hellingsgraad uitzoeken. Ik wil je wel waarschuwen dat de blauwe gletscherafdalingen (2&3) verraderlijk makkelijk snelheid maken. Het verschil met de naastgelegen rode is minimaal. Wel zijn deze blauwe pistes het handigst om te nemen als je via de zwarte 10 naar het middenstation wil. Hier kom je tevens langs de enige authentieke eetgelegenheid die het gebied kent, de Duisburger Hütte. Deze zwarte is niet zo heel spannend, maar als je het rustiger aan wil doen kun je onderlangs het Eissee Panoramarestaurant naar de rode 9, die eigenlijk als één van de meest eenvoudige pistes van het gebied geclassificeerd kan worden. Alleen vlak voor het middelstation (waar piste 11 van de 9 afsplitst) heb je een wat steiler stuk.
Terug omhoog kun je ook helemaal naar het Gipfelkreuz lopen, dat slechts een beperkt aantal meters boven het bergstation ligt. Vanaf hier heb je een fenomenaal panoramisch uitzicht, maar zit je ook pal in de wind. Met knikkende knieën en trillende handen heb ik nog een paar foto’s geschoten.

null
Prachtig uitzicht over het skigebied en zicht richting Sud-Tirol. Aan de andere kant kijk je uit op
null
Sportgastein. Het lifttraject heb ik ingetekend. Wie kan de pistes spotten?

Al met al een verrassende en leuke gletscher om vanaf te dalen. Het winterskigebied is niet groot, maar wel gevarieerd en met een goed hoogteverschil. Je kijkt hier weer echt anders weg dan een klein stukje noordelijker, en het is er ook niet overdreven druk. Dat verraad de parkeerplaats beneden al. Voor wie sneeuwzekerheid buiten de grote drukte zoekt, en ook niet te veel wil uitgeven is dit wellicht een uitkomst. Je moet dan wel tegen het rondje om de kerk kunnen, want veel te skiën valt er niet in de buurt. Wel heb je bij de meerdaagse pas standaard het SkiHit abonnement dat toegang tot de bijna alle nabijgelegen gebieden geeft. Daarnaast zitten ze ook in het TOPski verbond waarmee je heel Ost-Tirol en Kärnten door kunt, en heb je voor gekken zoals ik er ook toegang met je Salzburger Superskicard (2½u rijden vanuit Zell am See, half uurtje minder als je aansluiting hebt op de trein in het Gasteinertal).

Als laatste nog een kleine bonus. Er is ook dit seizoen weer gewaarschuwd na sluiting van het skigebied je niet op de pistes te begeven in verband met gevaar voor verstrikking en beklemming in de kabels van de pistenbully. Soms hebben die sleepkabels duidelijke bevestigingspunten, maar soms zijn ze aan de rand van de piste verstopt en knal je zoals ik met je off-piste escapades zowat op een sleephaak een metertje voordat je weer terug op veilig terrein bent :(

null
Ga daarom nooit maar zo in het donker de pistes/berg af. Naast dat je eventuele rotsen niet goed kunt zien kan je dus ook zomaar in de veiligheid van de piste (of nabijheid daarvan) obstakels tegenkomen die je helemaal niet verwacht!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 15:25

Der Dachstein
Niet op 5 april, maar een week later stond ik dan eindelijk bovenop de Oostenrijks kleinste gletscherskigebied.

null
Voor het gemak vind je nergens een winterkaartje, maar reken op 4km aan pisten, waarvan een zwarte die langs de linkerkant van de Mittersteinlift loopt. Langs de Schladminger sleeplift lopen van boven af links en rechts een piste. Misschien wel de beste racebanen van deze gletscher! Daarom is het ook zo jammer dat ze zo kort zijn. Zonder Mitterstein heb je maar een paar honderd meter hoogteverschil, en de afdaling naar het onderste (gletscherloze) stuk vergroot dat maar een beetje naar een maximum van zo’n 500m.
null
Blik op de gletscher. Wat een heerlijk weer! De dag ervoor kon ik niet naar boven omdat er te veel wind en te weinig zicht was.
null
Jep, typisch gletscher, geen typisch uitzicht.
null
Bovenaan de Schladminger kijk je naar het noorden richting Gosau weg.
null
De vaste gasten, het funpark en op de achtergrond is het Steinernen Meer weggelopen uit Saalfelden… ;)

Op Der Dachstein hebben ze het goed begrepen dat alleen ski- en alpinismetoerisme de boel niet draaiende houdt. Daarom is er een spectaculaire via ferrata aangelegd, is er een looproute buiten langs de rots met een hangbrug en een ‘trap richting niets’ bestaand uit een glazen trap omlaag met klein uitzichtsplateau en een spectaculaire ijsgrot.

null
Uitzicht op Hochwurzen, Reiteralm en Forstau.
null
Preview van de ijsgrot.

Al met al een aangenaam uitstapje, weg van alle drukte in Kaprun, maar ook in Schladming zelf. De toegangsweg is een tolweg, maar in het bergstation kun je je ticket valideren. Bij sluiting door slechte omstandigheden doen ze dat beneden ook als je ze lief aankijkt. Eén echt nadeel is dat er maar één horecagelegenheid bovenop is, en die is tussen 11u en 14u afgeladen vol. Echte durfals kunnen op het panoramadek (=dak) van één van de gondels de rit wagen. Reserveren is wel noodzakelijk.
Leuk om een keer gezien te hebben, en zeker de moeite waard als de sneeuwomstandigheden op de 4-Berge skischaukel of Ramsau ondermaats zijn. Wel by far het kleinste gletschergebied in Oostenrijk.

Leuke beelden! En mooi verslag!

Click. Click. Peace

Inderdaad weer een mooi verslag, @Bennie! Sowieso dank voor alle verslagen de laatste tijd - stuk voor stuk leuk en nuttig.

Ik doe mijn best. Vanwege de vele vrije dagen afgelopen winter ben ik maar eens goed rond gaan toeren. Verslagen hadden al eerder uitgewerkt kunnen zijn als ik thuis ook fatsoenlijk internet had, dus nu komt er een hele serie. Hopelijk op tijd voor degenen die hier rondkijken voor volgend seizoen.

Plaats een reactie