Monte Rosa met kinderen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Monte Rosa

Op zoek naar een nieuwe wintersportbestemming spraken de berichten over Monte Rosa me wel aan.
Ik kan alleen niet veel vinden over de ervaringen met kinderen in dit gebied. Onze kinderen zijn 8 en 6 en hebben 3 keer een week geskied plus les op de indoorbaan gehad. Ze kunnen dus allebei de berg op.
Is er iemand die hier geweest is met kinderen?
Ook weet ik niet voor welke plaats ik zou moeten kiezen. Zelf zit ik aan Gressoney te denken, maar welk gedeelte?
Er zijn bijna geen reisorganisaties die in Monte Rosa iets hebben. Maak ik het mezelf nu onnodig lastig of is dit gebied echt de moeite waard?

Kunnen de kinderen goed rode pistes aan? Er is namelijk maar weinig blauw te vinden. Het is een uitgestrekt gebied, met behoorlijk lange pistes. Misschien ook wat minder overzichtelijk voor de Kids.

Wat me verder opviel was dat de klasjes met kinderen van behoorlijk hoog niveau waren. Blijkbaar leren ze het daar goed.

Als je echt in het gebied wil zitten moet je al naar gressoney-trinite of stafal alleen is daar niet heel veel te beleven. Zou dan eerder voor Champoluc of Frachey kiezen.

Zoals hierboven al gezegd. Het is niet echt een beginners gebied. Overwegend rode pistes.

May the ski force be with you !!

Ze kunnen rood nog niet goed aan. Ze komen wel beneden, maar zullen daar niet veel van leren qua techniek. Ik denk dat ik mijn speurtocht voort moet zetten. Op zoek naar een ander gebied met lange rustige pistes.
Iemand nog tips?

Breuil Cervina veel lange blauwe pistes. Een aanrader

May the ski force be with you !!

Ben bang dat Breuil-Cervinia niet uitdagend genoeg is voor mij en mijn vriend. We zijn gevorderde skiërs, houden wel van vlakke carvepistes, maar een beetje afwisseling kan geen kwaad.
Heeft dit gebied genoeg te bieden voor een gevorderde skiër?

Itiliaanse kant is overwegend autobahen pistes. Er zijn ook wel uitdagendere stukken. Moet het Italie zijn ?

May the ski force be with you !!

@marinda
“Maak ik het mezelf nu onnodig lastig of is dit gebied echt de moeite waard?”

Het zal misschien wat lastiger zijn, zeker voor de kids, maar misschien ook juist wel een veel mooiere beleving. Wat voor soort gebieden ben je eerder geweest? En wat vond je daar dan leuk en minder leuk? Dan kan ik je wel wat specifieke feedback geven over Monte Rosa. @Menno kan je dan ook vast wel zijn mening geven.

Hoeft niet persé Italië te zijn. Met de kinderen zijn we in Neukirchen, Brand en St. johann in Tirol geweest. In Brand lag nauwelijks sneeuw dus weken we uit naar Montafon. Er waren maar een paar pistes open, dus hebben geen goed beeld van dat gebied. Vorig jaar 2e poging in St. Johann. De rustige pistes aan de rand van het gebied waren erg lekker. Doorskiën zonder onnodig stoppen. Ik vind het niet erg om dezelfde pistes meerdere malen te skiën. Gebied hoeft niet heel groot te zijn, maar de pistes moeten niet te kort zijn. Ik ben op zoek naar een niet al te druk gebied dat wel leuk is voor de kinderen. Ze gaan ook dit jaar weer in Heerenveen op les, maar ook in de sneeuw gaan ze lessen.

Met alle respect, maar als Zermatt-Breuill Cervina al niet genoeg uitdaging biedt dan kun je het beste stoppen met zoeken.
Dat is het meest uitdagende skigebied ter wereld!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Omdat we i.v.m. de kinderen niet te ver uit de buurt van de skischool kunnen gaan, denk ik niet dat we naar Zermatt kunnen skiën of is dat wel te doen? Ik ga er dan vanuit dat we in Breuil-Cervinia blijven. Daar heb ik qua uitdaging mijn twijfels over.

Anders AlpeD huez eens kijken. Bij het dorp makkelijke pistes en hogerop meer uitdagende pistes. En je bent weer snel terug in het dorp.

May the ski force be with you !!

@Marinda
Ik ken Gressoney, Cervinia, La Thuile in het Aostadal; plus nog een hele reeks andere gebieden (soort wandelende ski atlas hier).

Eerste vraag is welke periode wil je gaan. Als je aan de carnaval vakantie vastzit is Italie zeker een goed idee, omdat het daar in die periode niet zo idioot druk is als in de andere alpen landen. Monte Rosa is een prachtig gebied en ook wel geschikt voor minder ervaren skiers, maar niet perse de meest logische keuze. In Aostadal zou ik dan eerder naar La Thuile of Cervinia gaan.
Cervinia vooral veel licht- tot donkerrood, paar zwarte rechts onderaan. Naar Zermatt zou ik niet doen met kleine kinderen, loont de moeite niet. Maar ook een gevorderde skiers is daar in een week niet uitgekeken, tenzij je perse de hele tijd steile zwarte buckels wilt skieen. Onderkomen op of aan de piste is mogelijk, moet je wel een beetje zoeken.
La Thuile is een echt authentiek dorp. Mooi gebied met enorme afwisseling met alles tussen extreem lange autobahn pistes bovenop het plateau (blauw-rood), lange rode pistes vanaf plateau richting kleine sint bernard pasweg (700 meter hoogteverschil) en een aantal echt supersteile zwarte pistes vanaf het plateau (suches, 2200) naar het dorp, de Harikiri is er niks bij. Terug naar dorp ook over rood en blauw.

The older I get, the better I was

Bedankt voor al jullie reacties.
We wonen in het noorden dus hebben niet tijdens carnaval vakantie, maar eind februari-begin maart.
Ik ga me verdiepen in Cervinia en La Thuile.
Even iets anders: ken je Damuls-Melau? Hoe is dat gebied in vergelijking met de bovenstaande gebieden?

Damuls ben ik ook geweest, maar toen was het nog niet verbonden met Mellau. Het is een fractie van Cervinia, en misschien een derde tot de helft van La Thuile. Aan de kant van Damuls ook klein hoogteverschil dus je staat snel weer onderaan.

The older I get, the better I was

Als je ervaren skiër bent en houdt van meters maken dan raad ik Damüls niet aan. Bovendien vond ik door de ligging en het snelle versporen onderaan de pistes beperkt geschikt voor beginnende skiklassen. De Mellaukant is dan beter.
We hebben er ons een week vermaakt, maar ik miste echt de lengte in de pistes. Gemiddeld hoogteverschil van 300-400 meter. Als je die kant op wilt ga en wat meer uitdaging zoekt, kies dan voor Warth-Schröcken. Ook overwegend blauw en rood, maar voor je gevoel sta je niet om de havenklap bij de lift. En je kunt snel oversteken naar Lech.

Vorig jaar naar Monte Rosa ski geweest! Geweldig gebied en zeer uitgebreide mogelijkheden, naar mijn inziens niet geschikt voor kids. Veel rode en zeer lange afdalingen te midden in het hoog gebergte, daarnaast is het niveau van een hoog niveau wat het voor de kinderen misschien wat beangstigend overkomt.
Ik lees la thuile hier als alternatief. Lijkt mij ook een goed gebied om met de kids heen te gaan, iets kleiner en wat overzichtelijker en aan de Italiaanse zijde ( als ik me niet vergis) wat meer blauwe pistes.
Vergeet echter niet dat het met slecht weer niet heel makkelijk aan te rijden is, misschien is een regio als voralberg de betere keuze.
Succes in ieder geval!

"respect the mountains"

@Thyz - qua lastig aanrijden bedoel je - neem ik aan - Monte Rosa? La Thuile juist super gemakkelijk via de Mont Blanc tunnel, bijna alleen maar snelweg en 30-40 minuten verder dan Chamonix.

The older I get, the better I was

@Menno ik bedoel eigenlijk beide gebieden. Waarvan MR nog een stuk vervelender kan uitpakken bij de Europatunnel, daar hrb je gelijk in. Persoonlijk zou ik met kinderen niet zo ver willen rijden en het dichter bij huis zoeken maar dat ik natuurlijk persoons gebonden.

"respect the mountains"

Ik bedoel trouwens de betaalde tunnel, weet even niet meer hoe die heet. Was iig een dure

"respect the mountains"

O, wat is het toch lastig. Het liefst kies ik een gebied waar we de komende jaren terecht kunnen. Dan hoef ik niet meer te zoeken!
La Thuile is inderdaad een stuk verder dan Vorarlberg. Lees nu ook weer goede berichten over Silvretta Nova, Montafon. Stuk dichterbij. Lastig, lastig.

@Marinda het is ook lastig want de keuze is reuze! Wij zijn voor eind november/begin december op zoek naar een sneeuwzeker gebied wat niet te ver rijden is. Wij hebben Montafon ook in het vizier, mits open natuurlijk. Het gebied is groot genoeg en zeer afwisselend naar mijn inziens ook meer familie gericht wat voor jullie weer gunstig is, daarnaast is het nog een beetje een onontdekt gebied door de Nederlanders en dat vind ik altijd wel fijn.

"respect the mountains"

Voor heerlijk relaxed skiën zou ik zeggen, ga naar Italië. De reis erheen vind ik via Zwitserland prima te doen, maar de grote tunnels kunnen een bottleneck vormen.
In de Vorarlberg zou ik het Montafondal kiezen als je uitdaging en meters wil. En een bijkomend ‘voordeel’ is dat je voor vele makkelijke pistes ook in Brand terecht kunt. Of zoek een appartement in de buurt van Golm. Dat is de familieberg daar in het dal.
@Thyz: De bergbanen in het Montafon starten bij voldoende sneeuw vanaf het sinterklaasweekend.

La Thuile is inderdaad een stuk verder dan Vorarlberg.

Marinda op 20 okt 2015 22:40

In reistijd valt het verschil wel mee. La Thuile aanrijden via Geneve, Chamonix, Mt Blanc tunnel. Alles behalve de laatste 20 km is snelweg of 4baans.

Oostenrijk is minder ver, maar Duitsland is 1 grote baustelle en dat blijft voorlopig ook wel zo. Afgelopen zomer 25+ baustellen geteld tussen Arnhem en Salzburg, daar word je niet vrolijk van. In Frankrijk betaal je tol, maar kan je vervolgens wel relaxed door rijden.

The older I get, the better I was

@Marinda

Ik heb redelijk wat ervaring met Zermatt- Cervinia. Voor de echte keiharde uitdaging moet je niet in Cervinia zijn, maar wel voor veel brede racebanen en voor heerlijke speelse rode pistes. De rode afdaling naar Valtournenche is bijvoorbeeld geweldig, met name op de vroeg ochtend voor de massa er heen gaat.

Uitdaging is er wel hoor, maar niet genoeg als dat is waar je echt voor gaat. Dan zou ik voor Monte Rosa gaan, nadeel daaraan is wel de verdeling over meerdere valleien. Je moet echt op tijd terug (idem als je vanuit Cervinia naar Zermatt gaat) wat met kinderen en gebonden zijn aan de skischool minder handig is. Voor de kinderen is de overzichtelijkheid van Cervinia handiger. Bij Monte Rosa is Champoluc dan waarschijnlijk je beste optie.

to ski or not to ski, thats no question

We zijn eruit! Het is een heel ander gebied geworden. Misschien helemaal niet te vergelijken met La Thuile of Cervinia, maar ik heb er wel een goed gevoel bij.
Hooggelegen, zonnig en niet te druk. Blatten in Zwitserland.
De Italiaanse gebieden staan ook nog op mijn verlanglijstje.

Mooi gebied, Blatten. Want ook daar is deze wandelende ski atlas geweest. Vooral de piste door de Hohstock tunnel is erg mooi. En sinds de nieuwe eitjesbaan naar boven, stukken minder wachttijden dan voorheen met alleen de kabinebaan.

hier een mooie reportage van (zoals altijd) Alpinforum
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=417…

Tunnel piste

null

The older I get, the better I was

Mooie fotoreportage!

Plaats een reactie