Live videoverslag Nassfeld Hemagor - Weisssensee voorjaarsvakantie 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Nassfeld

Afgelopen maandagavond zijn we vertrokken naar Oostenrijk. Via Kufstein reden we vroeg in de ochtend het met sneeuw overladen Oostenrijk binnen, waar de daken bedekt waren met 1 meter sneeuw. Bij Mittersill was de sneeuw al minder overvloedig en na door de Felbertauerntunnel te hebben gereden reden we zelfs door een groen dal richting de Weissensee.

Weissensee, dinsdag 21 februari

Dit was de vierde maal dat we op de Weissensee zijn wezen schaatsen. Nadat we drie jaar geleden gestart zijn met skiën, waren we eindelijk weer in de bergen voor een ander soort wintersport. Het weerzien met het door de bergen omringde langgerekte meer op 930 m deed ons goed. Het ijs was echter van slechte kwaliteit. Hierdoor viel een ronde van 25 km niet te maken en bleef slecht een rondtocht van 10 km over.

Nassfeld Hemagor, woensdag 21 februari

Het skigebied van Nassfeld Hemagor ligt langs de Italiaanse grens en een bergpas op ruim 1500 m hoogte. De vier bergtoppen liggen net onder of boven de 2 km. Vandaag zijn we de pas opgereden tot aan de Italiaanse grens en vanaf daar zijn we gaan skiën over de zonovergoten pistes. Deze warme condities hebben wij in de Alpen alleen later in het seizoen meegemaakt rond Pasen 2009 en 2010. Net als in het dal ligt boven niet al te veel sneeuw, al is off-piste skiën wel mogelijk.

Er vallen nog veel pistes te ontdekken en morgen willen we zeker de 7,6 km lange afdaling maken van 1822 m hoogte naar 610 m over een lengte van 7,6 km. De pistes zijn hier overwegend rood met soms een blauwe afdalingsvariant. Zwarte pistes komen hier amper voor. Door de drukte zijn de afdalingen van een niet al te denderende kwaliteit met veel buckels en harde ondergrond. Ook hebben we een aantal gevallen mensen afgevoerd zien worden en eenmaal ook met een helikopter.

Lukte het niet om zelf het parcours af te leggen :-)

Mooi beetje haardhout gesprokkeld ook!

Ik kijk (ondanks de door jouw beschreven sneeuwcondities) toch watertandend naar de video. In en rond Nassfeld/Hermagor heb ik zomers mijn jeugd doorgebracht. Daar is de liefde voor de bergen begonnen :) Erg leuk om nu jullie video te zien.

Lekker plasje trouwens op de Weissensee. Je moet bijna zwembandjes om :)

@ Jeroen en Martijnski,

We hadden een hoop hout nodig voor een groot vuurtje om de schaatsen droog te stoken:)

Nassfeld Hermagor, donderdag 23 februari

Vandaag hebben we de hele dag geskied in Nassfeld Hermagor en nagenoeg alle pistes die we gisteren niet hadden gedaan afgedaald.

Het weer was iets minder dan gisteren. Het was bewolkt, maar vrijwel windstil, milde temperaturen en weids zicht. Ondanks de enorme drukte in de vroege ochtend bij de cabinelift van Tröpolach (610 m) naar de top op 1919 meter, was het skigebied veel rustiger dan gisteren.

Er waren amper wachttijden bij de liften. De pistes waren in een veel betere conditie dan gisteren en bevolkt door veel Italianen en Belgen. Nederlanders zijn we vreemd genoeg amper tegen gekomen.

De afdaling van vandaag was de Carnia van 1822 m tot 610 m met een lengte van 7,6 km. Er zit een vlak middenstuk in, maar de rest van de afdaling is een echte rode piste met schitterende uitzichten.

Helemaal aan de andere zijde van het skigebied was de grillige Gartnerkofel (2195 m) geweldig mooi om te zien.

In de video die ik later plaats zijn zowel de Gartnerkofel als de Carnia-afdaling te zien.

Ha, hier hang je dus uit momenteel Paul!
Ziet er wel leuk uit.:)

Nassfeld Hermagor !!!. Het heeft niks te maken met de Hema, Paul E :-)

Maar toch leuke filmpjes Paul E. Het skigebied staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
Hoe zit het met de drukte daar?

Jij als Belg moet je in dit skigebied wel thuis voelen tussen al jouw landgenoten:)

Gisteren was het er stervensdruk, vandaag viel het heel erg mee. Doordat het gebied meerdere bergtoppen en dalen heeft zijn leuke tochten te maken.

Geslaagde foto van mijn vrouw. Ik sta er iets minder op:)

null

En in de herkansing ging het ook al niet goed:)

null

Irritant hè? Mensen met gele jassen die stiekem achter je gaan staan. Ik hoop dat je 'm de huid volgescholden hebt!

Ik heb met m’n skistok z’n oog uitgestoken. Schelden doe ik niet, dat is niet zo netjes:)

By the way… Hoe is het skigebied veranderd en uitgebreid sinds jij er voor het laatst was? Binnenkort zijn ze zelfs van plan de Italiaanse grens over te steken en een verbinding vanuit Pontebba te realiseren.

Keurig Paul, schelden is niet zo netjes. Je hebt het zo prima opgelost :)

In dit gebied heb ik nooit geskied. Veranderingen kan ik niet zo aangeven, het is inmiddels 25-35 jaar geleden dat ik daar als menneke veel gewandeld heb. Dat er toen liften stonden kan ik me helemaal niet herinneren. Daar zou ik foto’s bij m’n ouders voor moeten bekijken. De Gartnerkofel was m’n eerste rotstop die ik in de Alpen “beklom”.

De verbinding naar Pontebba staat (volgens mij) al heel lang in de planning. In de zomer van 2000 was ik een paar dagen in Hermagor, toen heb ik er al iets over gelezen in een regionaal krantje/toerismeblaadje.

…Dat er toen liften stonden kan ik me helemaal niet herinneren. Daar zou ik foto’s bij m’n ouders voor moeten bekijken. De Gartnerkofel was m’n eerste rotstop die ik in de Alpen “beklom”…

Martijnski op 23 feb. 2012 21:58

De liften worden na het skiseizoen altijd keurig gedemonteerd en opgeslagen in Tröpolach. Dus dat er geen liften in de zomer te zien zijn kan wel kloppen:)

De Gartnerkofel werd vandaag beklommen door een drietal Rogier-achtigen met stijgvellen.

Ons Rogiertje gisteren liep overigens niet fortuinlijk voor mijn vrouw af…

Zij was met mij een van de vele geopende skiroutes afgegaan. Dit was geen succes. Ze viel en verloor één ski. Ik ben weer naar boven gegaan met de lift, omdat naar boven klimmen geen optie was. Ze was al aan het zoeken en daarna hebben we nog zo’n 20 m2 omgeploegd met mijn ski tot een diepte van 40 cm. Uiteindelijk toen we het wilden opgeven - omdat de liften ieder moment gingen sluiten - zag ik veel hoger dan waar zij dacht haar ski te hebben verloren een topje van haar skibinding boven de sneeuw uitsteken:)

Je had toch die Boelsverzekering moeten afsluiten. Dan had je 's nachts niet in een pistenbully de pistes geprepareerd maar met de bulldozer de skiroute gratis kunnen uitgraven :) Is dat niet de wens van ieder jongetje?

De bulldozers worden in Tröpolach tijdens het skiseizoen ingezet en verkleed als ‘locomotieven’ die een ‘wagon’ trekken. En zo de klanten van het parkeerterrein naar het dalstation vervoeren en v.v.

De upload van de video van gisteren is mislukt. Vanavond doe ik weer een poging.

Nu alvast het einde van de Carnia dalafdaling:

In Karinthië kennen ze dus ook al megastallen. Het liftgebouw lijkt zo weggeplukt te zijn uit de Amerikaanse (of Canadese) graanvelden :)

Zomer 2011 nog met de moutainbike naar beneden gereden. Eerst met de lift in Tropolach helemaal naar boven en in 50 minuten weer beneden. Was een rit van ca 16 km. Zat ook een stukje bij op ca 1700 meter waar je effe omhoog moest fietsen met de MTB. Was wel effe afzien. Een heel mooi gebied om ook in de zomer te bezoeken.

null

Paul z’n dagelijkse update is niet gelukt. De verbinding in het hotel was te traag. Wel heeft hij me via inbox een update gegeven, deze zal ik hier plaatsen:

"Internet is vandaag dermate traag, dat zelfs een bericht plaatsen in het Nassfeld topic niet lukt.

Vandaag in Heiligenblut geskied. Dit gebied is Zermatt in het klein. Superleuk geskied bij hoge temperaturen. Slalomtraining gedaan in de zachte sneeuw. Zelfs op grote hoogte was het boven nul. De dalafdaling tot Heiligblut is vergelijkbaar met die van Zermatt, waar je ook in het dorp zelf uitkomt. Ook leuk is de rit met de kabeltrein door de tunnel van het ene deelgebied naar het andere. De Matterhorn is hier de Grossglockner.

Kortom Martijn. GA HIER NAARTOE!!!"

Van Heiligenblut en Matrei-Kals zal ik binnenkort een videoverslag plaatsen.

Bij deze nog het videoverslag van Nassfeld Hermagor op 23 februari 2012, met de langste afdaling in beeld:

null

Paul E gespot op de terugweg !

Helaas hebben wij geen trekhaak. Maar mijn vrouw beschikt gelukkig wel over het sterkste paar armen van het Westelijk halfrond. Zoals op onderstaande foto te zien is toen ze een vriendin assisteerde bij het transport van een pallet tuintegels:

null

Plaats een reactie