Oberjoch 3 april 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Oberjoch

Oberjoch - Bad Hindelang 3-4-'14 „Deutschlands höchstgelegenes Kirchdorf“:

null

Om 6:00u ging de wekker in ons appartement in Hairlach om helaas al weer terug naar huis te gaan. Na het korte ontbijt pakten we meteen de spullen in om weer snel verder te gaan. We wilden toch nog even een paar uurtjes op de latten meepikken onderweg naar huis. Alleen welk gebied zo in begin april met deze ‘slechte’ winter…
Zugspitze? Nee helaas, alleen dagpassen van 41,50 euro daar.
Reutte? Nee, daar zijn we 9 maart al geweest en de talabfahrt was nu dicht.
Pfronten Breitenberg? Na wat googlen bleek het gebiedje al dicht te zijn…
Tannheimertal? Grän was de enige optie, maar daar was de talabfahrt ook dicht waardoor je bijna niets overhoudt…

Tja wat dan? Ineens dacht ik aan het skigebiedje van Oberjoch, aangezien ik een paar jaar geleden daar ooit met de mountainbike ben geweest toen ik in het Tannheimertal zat. Door de noordhellingen moest het zeker nog open zijn, en gelukkig bleek dat ook te zijn! Niet lang meer, 3 dagen later waren de liften alweer dicht! Maar wij hebben nog heerlijk kunnen skiën voor ongeveer 3 uurtjes.

Pistekaart:

null

^ Hoogstwaarschijnlijk worden de Wiedhaglifte in 2015 vervangen door de 6-CLD/B Wiedhagbahn. Daarbij wordt er ook een stoeltjeslift gebouwd vanuit Bad Oberndorf/Bad Hindelang naar het hoofdgebied, de 8-CLD/B Zubringer. Een flinke uitbreiding waardoor het gebiedje toch zeker aantrekkelijk wordt om het nog een keer vaker te bezoeken.

Site skigebied:
http://www.bergbahnen-hindelang-oberjoch.de/Start-Winter.php…

Prijs voormiddag tot 13:00u (korting door een kleiner liftaanbod):
€15,50

Weer/Temperatuur:
Voor het eerst echt bewolkt deze week. Wel kwam af en toe nog eens de zon door. Heel even begon het zelfs te miezeren, maar dat zette niet door.

Sneeuwcondities:
Voorjaarssneeuw. In sommige schaduwstukken nog wat hardere opgevroren sneeuw, de rest allemaal zacht.

Geopende liften:

  • Wiedhaglifte
  • 6-CLD/B Iselerbahn
  • Idealhanglift

Geopende pistes:

  • 1
  • 3
  • 6
  • 10

Wachttijden:
Niets

Beste piste:
Rode 6

Slechtste piste:
Rode 1

+/-:

  • Idyllisch, behalve de moderne Iselerbahn allemaal sleepliften bij een mooi bergdorpje.
  • Andere activiteiten mogelijk zoals langlaufen/biathlon, ook biathlonles kun je hier nemen
  • Uitzicht op de Allgäu
  • Noordhellingen, met een slecht seizoen als deze nog steeds in april skibaar!
  • De pistes lijken veel op elkaar

GPS:

null

Gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
Maximale snelheid: 68 km/h
Hoogste punt: 1551 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 3692m
Aantal liftfahrten: 11
Pistekilometers: 18.36 km

null

^Op de parkeerplaats tegenover de Wiedhaglifte

null

^Wiedhaglifte met de Kühgund (1907m). Aan de andere kant van de berg ligt Oostenrijk en het skigebiedje Schattwald-Zöblen in het Tannheimertal.

null

^Meteen door naar de Iselerbahn, die vandaag niet op volle snelheid draaide.

null

^Trainingspiste

null

^Iselerbahn

null

^Piste 5 vanuit de Iselerbahn, zoals je kunt zien is deze dicht. Maar dat is geen reden om hem niet te proberen! ;) Dadelijk meer foto’s daarvan.

null

^Bij het bergstation van de Iselerbahn boven aan de rode 6 met Oberjoch en daarachter de Jochschrofen (1625m) waar de webcam van feratel op staat.

null

^Zoom naar Oberjoch

null

^Uitzicht richting Unterjoch. De op groene helling daar rechtsmidden ligt de Sonnenhanglift van Unterjoch.

null

^Sorgschrofen (1635m) met daarachter de functionele enclave Jungholz

null

^Zoom naar het vlakke land :( Het komt helaas weer dichterbij…

null

null

^Bergstation Iselerbahn

null

^Dalstation Iselerbahn

null

null

^Heel weinig open zoals je kunt zien, gelukkig genoeg voor een ochtendje!

null

^Meteen de 3de geopende lift bekijken, de Idealhanglift. Hier was het druk omdat er een school uit Duitsland hier skiles had.

null

^Linksachter het skigebied van Bolsterlang Hörnerbahn en rechts het skigebied van Ofterschwang.

null

^Oberjoch

null

null

^Links de rode 6, rechts de afgesloten trainingspiste

null

^Iselerbahn

null

^Onderste gedeelte van de afdaling bij de Iselerbahn

null

^Wiedhaglifte, alleen de rechtse was vandaag open

null

^Gesloten rode 2 bij de Wiedhaglifte

null

null

^Wiedhaglifte met de Kühgund

null

^Tussendoor een beetje spelen met de camera, daarom heb ik ook zoveel foto’s gemaakt. Binnenkort ga ik een lens kopen die wat meer kan zoomen, want dat kan deze nauwelijks.

null

^Speichersee

null

^Ofterschwang en links de stad Sonthofen

null

null

^Dan nu de gesloten rode 5, zoals je kunt zien gaat het nog maar net. Gelukkig alleen takjes en mos op de sneeuw, geen stenen.

null

^Het is even goed zoeken naar de goeie lijn ;)

null

^Rode 6, bovenin een mooie helling, halverwege te vlak voor rood en zelfs vlak voor blauw

Conclusie:
Zeker met de geplande vernieuwingen een heel leuk gebied om je vakantie te beginnen of eindigen. Voor een shortski is het gebied toch wel te klein, of je moet het in combinatie met het Tannheimertal doen of Ofterschwang en Bolsterlang. Genoeg mogelijkheden in ieder geval!
Het nadeel van het gebied is dat het eigenlijk 1 brede helling is. De pistes verschillen niet veel van elkaar en dat kan na een tijdje misschien wel wat vervelen. Verder is het wel een groot voordeel, wat nu ook maar eens gebleken is, dat het noordhellingen zijn, waardoor de sneeuw lang blijft liggen!

Tja, en dit was het dan echt, mijn winterseizoen 2013/2014. Ik wil nog heel graag in de meivakantie een paar dagen weg, maar het ziet er niet naar uit dat dat gaat lukken helaas… Zoals jullie al hebben gemerkt voor mij echt een topseizoen ondanks de tegenvallende sneeuwhoeveelheden in de Noordelijke Alpen. Ik heb in totaal 33 skidagen gehad:
7x Flaine - Le Grand Massif, 3x Winterberg, 2x Hochfügen, 2x Spieljoch, 2x Ski-Juwel, 2x Schlick2000, 1x Spitzingsee, 1x Garmisch, 1x Galtür, 1x Bergeralm + Elfer, 1x Gitschberg-Jochtal, 1x Stubaier Gletscher, 1x Muttereralm + Axamer Lizum, 1x Kellerjochbahn Schwaz, 1x Hahnenkammbahn Reutte, 1x Pitztaler Gletscher + Rifflsee, 1x Kaunertaler Gletscher, 1x Hochzeiger, 1x Lermoos, 1x Sölden, 1x Oberjoch

En zo ziet het er dan thuis uit: :)

null

Achteraf ben ik er achtergekomen dat ik 3 euro goedkoper uit was geweest als ik een Tirol Snow Card seizoenskaart had gekocht, maarja, dat kon ik van tevoren niet weten ;)

In totaal 258981 hoogtemeters gemaakt en dik 1100 km geskied :)

Bedankt voor de leuke reacties op de verslagen! En hopelijk komt er ergens in de zomer weer een verslagje van een dagje zomerskiën aan ;)

Leuke foto’s! Jammer dat jouw seizoen er ook op zit, jouw verslagen zijn altijd leuk om te lezen :) En ach, waarom dan die Tirol Snow Card? Dit is toch ook leuk, die vele pasjes?

Carnas on Tour

Wat een superseizoen heb je gehad zeg! Nice!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

top seizoen vol topverslagen en prachtige foto’s! thanks!

Certified ski-boy, glijbewijs

Hey wat leuk daar ben ik langs gereden :P

Heb echt genoten van je verslagen deze winter! Beter ga je nog ff in de meivakantie weg :d
Hier mijn lijst van skigebieden bezocht:
1x Warth-Schröcken, Lech-Zürs
: DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Gang is alles

Genoten van je verslagen…op naar het nieuwe winterseizoen :-)

Bedankt voor alle leuke verslagen! :D
@Jesper haal jij ff je rijbewijs? Dan kunnen we gaan :P

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@thijsmeeusen kan nog niet :'(

Gang is alles

@Jesper @ThijsMeeusen Ik begin na de zomervakantie, dussssss

Carnas on Tour

@Jesper @ThijsMeeusen Ik begin na de zomervakantie, dussssss

Svennoo op 14 apr. 2014 23:18

ben je dan voor de winter klaar @svennoo ?

Gang is alles

Een waardige afsluiter! Dat gebiedje ga ik onthouden voor de heen- of terugreis volgende keer!
Voor hoeveel euro aan Pfandkarten heb je daar nu eigenlijk liggen op die foto?;p
Hé, en het is realistisch dat je volgend seizoen meer dan 33 dagen gaat skiën, ondanks al die colleges en tentamens! Ga je er voor?:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
@Svennoo, inderdaad, zo’n hele stapel skipassen ziet er ook wel leuker uit ja :)
@SnowJan, zeker onthouden! Ideaal voor de heen- of terugreis inderdaad. Zo’n 35 euro zijn die skipassen waard met die Pfand :p
Ik ga volgend jaar zeker weer proberen zo veel, maar ik denk dat ik heel erg blij moet zijn als ik de helft van de skidagen van dit jaar kan halen ;)

@Jesper @ThijsMeeusen Ik begin na de zomervakantie, dussssss

Svennoo op 14 apr. 2014 23:18

ben je dan voor de winter klaar @svennoo ?

Jesper op 15 apr. 2014 20:23

Late reactie… Maar ik hoop van wel :)
@HenriS Wat ga je met die passen doen, eigenlijk?

Carnas on Tour

@Svennoo good.

Gang is alles

Plaats een reactie