Obertauern Skien en Apres skien

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obertauern

Hallo,
ik ben met 8 vrienden op zoek naar de perfecte wintersport bestemming voor ons. Na, Hinterglemm, Solden en Gerlos en 6 keer Mayrhofen overwegen we een andere bestemming. Nu is ons oog gevallen op Obertauern. Wat we zoeken zijn uiteraard goede ski omstandigheden, gezellige (duitse) apres ski waar de meesten gewoon in hun ski outfit staan. Ik zie dat er 100km pistes zijn. Is dit voldoende om je een week te vermaken? Tevens lees ik verhalen over relatief korte pistes. Hoe verhoudt zich dit bijvoorbeeld tot de afdalingen in Mayrhofen?

Zowel in Mayrhofen als in Obertauern geweest. Beide vind ik qua skiën geen topbestemmingen. Mayrhofen door het ontbreken van een dalafdaling. Obertauern inderdaad door de korte pistes en best veel verbindingsstukken. Door de hoogte zijn de ski-omstandigheden er meestal wel goed tot uitstekend en de après ski is ook zeker aanwezig. En erg Duits georiënteerd. Dus als je Duitse Apres-ski zoekt, is Obertauern wel aan te raden. Mayrhofen is internationaler en trekt ook een wat ander publiek.

Zowel in Mayrhofen als in Obertauern geweest. Beide vind ik qua skiën geen topbestemmingen. Mayrhofen door het ontbreken van een dalafdaling. Obertauern inderdaad door de korte pistes en best veel verbindingsstukken. Door de hoogte zijn de ski-omstandigheden er meestal wel goed tot uitstekend en de après ski is ook zeker aanwezig. En erg Duits georiënteerd. Dus als je Duitse Apres-ski zoekt, is Obertauern wel aan te raden. Mayrhofen is internationaler en trekt ook een wat ander publiek.

77steve op 27 mei 2016 12:09

bedankt voor je reactie. Kun je wellicht aangeven hoe de lengte vd pistes zich verhouden tot die uit Mayrhofen? Zijn ze echt veel korter?

Obertauern was voor mij 1 keer en nooit weer. Het is echt maar een dagje leuk. Dan heb je het al gezien. Er zijn nog wel andere gebiedjes in de buurt die voor afwisseling kunnen zorgen, maar niet iedereen vind het fijn om een half uur in de auto te moeten zitten en ook voor die gebiedjes geldt dat ze eigenlijk maar een enkele dag leuk zijn (al vond ik zelf Obertauern de minste van de drie).

Apres ski is prima in Obertauern. Dus als skiën niet echt je ding is en apres ski wel, dan zal Obertauern een prima bestemming zijn. Het was mij ook aangeprezen als een supergebied. Maar als je echt lekker wil skiën: genoeg betere opties die goedkoper zijn (het is relatief duur) en dichterbij (het is niet lekker aan te rijden).

Wellicht Ischgl overwegen. Veel over gezegd de laatste tijd in andere forum onderwerpen. Je kunt via de dalafdaling zo de overwegend Duitse àpres ski tenten binnenvallen. Persoonlijk vindt ik 100 km piste erg weinig voor een week.

2 keer in Obertauern geweest met gezin en dan is het prima te doen. Je kunt rondje skiën zowel links als rechtsom ben je 3-4 uur mee zoet. Avond skiën elke dinsdag en donderdag is ook leuk met kids.
Sneeuwzeker gebied, apres ski prima, gezellige kroegen.

Zoek je een gebied waar je met 8 vrienden lekker wild skiën, afwisselende pistes en uitdagingen dan zou ik Obertauern links laten liggen.

Ben afgelopen jaar in Saalbach Hinterglemm geweest vind ik het ski gebied aantrekkelijker dan Obertauern en apres ski is daar prima.

Groeten, Harald

Pistes zijn inderdaad wel aan de korte kant, wel afwisselend. Het is echt een compact gebied, pistes liggen dicht bij elkaar. Ik heb me er prima vermaakt hoor (gemiddelde skier). Het gebied is te klein om je een hele week te vermaken als je gevorderde skier bent. Maar op 15 min rijden (of met de skibus) zijn er ook andere superleuke gebieden: Katschberg Aineck, Grosseck Speiereck en last but not least, een klein juweeltje dat Fanningberg heet. Maar of dit met een groep vrienden nou de beste optie is…ik denk zelf van niet eerlijkgezegd.

bedankt voor je reactie. Kun je wellicht aangeven hoe de lengte vd pistes zich verhouden tot die uit Mayrhofen? Zijn ze echt veel korter?

robbertvanwinsen op 27 mei 2016 14:02

@robbertvanwinsen

Voor mijn gevoel waren ze echt veel korter. In lengte valt het soms nog wel mee, maar dat komt ook omdat er best wat lange verbindingspaden tussen zitten. Volgens mij zijn er in Obertauern 3 plaatsen plaatsen je bijna 500 meter hoogteverschil kan overbruggen (dat is inclusief Gamsleiten 2, die alleen voor de echt gevorderden is). In Mayrhofen waren dat er in mijn herinnering veel meer en met veel minder paden.

Ik denk dat de andere suggesties die hier zijn gedaan ook goed bij jullie zouden passen: Ischgl, Saalbach-Hinterglemm. Eventueel Serfaus-Fiss of Obergurgl - Hochgurgl?

Heb van meerdere mensen gehoord dat Obertauern best wel saai is qua pisteaanbod en dat je het in 1-2 dagen wel gezien hebt
Maar ben er zelf nog nooit geweest

Gang is alles

Ben laatste 3 jaar 2x in Obertauern geweest. Ik vind het een leuk gebied voor een paar dagen. Ik ben 2x in december geweest, in het begin van het seizoen als de sneeuw daar al dik ligt terwijl andere gebieden soms nog niet open zijn. Als je doorskiet kun je heel het gebied makkelijk doen in 1 dag. Maar er zijn best wat leuke pistes. Ook bij de apresski heb ik prima vermaakt met de Duitse muziek.

Obertauern was voor mij 1 keer en nooit weer. Het is echt maar een dagje leuk. Dan heb je het al gezien. Er zijn nog wel andere gebiedjes in de buurt die voor afwisseling kunnen zorgen, maar niet iedereen vind het fijn om een half uur in de auto te moeten zitten en ook voor die gebiedjes geldt dat ze eigenlijk maar een enkele dag leuk zijn (al vond ik zelf Obertauern de minste van de drie).

Apres ski is prima in Obertauern. Dus als skiën niet echt je ding is en apres ski wel, dan zal Obertauern een prima bestemming zijn. Het was mij ook aangeprezen als een supergebied. Maar als je echt lekker wil skiën: genoeg betere opties die goedkoper zijn (het is relatief duur) en dichterbij (het is niet lekker aan te rijden).

DSvier op 27 mei 2016 14:34

@DSvier

Wil hier toch nog even op reageren.

Ik lees hier, bij de reviews en in een ander topic jouw toch wel heel negatieve mening over Obertauern. Uiteraard mag iedereen zijn mening hebben, daar dient dit forum deels ook voor, maar toch vind ik dat jouw mening te negatief is en daardoor voor anderen een vertekend beeld geeft. Zeker wanneer je dingen zegt zoals “als skiën niet echt je ding is maar apresski wel dan is Obertauern wel iets voor jou” laat je blijken dat Obertauern gewoon een verschrikkelijk slecht gebied is waar eigenlijk quasi niet te skiën valt. En dan ga je toch echt zwaar uit de bocht imo.

Ja, Obertauern is niet perfect. Ja, het heeft slechts 100km pistes, waardoor het niet supergroot is. Maar dat weet je op voorhand, daar kan je imo al echt niet negatief over doen. Voor de ene is het trouwens groot genoeg voor een week, voor de andere zal het na 2 of 3 dagen mss al te klein zijn. Maar niet iedereen wil, zoals jij wellicht, kilometers en kilometers malen tijdens zijn skiverlof. Dus zeg dan dat het voor de gevorderde tourskiers mss te klein is, ipv het gehele gebied af te breken als “op 1 dag wel gezien” of “leuk voor 1 dagje”. Want dat is voor het merendeel van de skiërs niet het geval.

Ja, het is wat verder, maar ook dat weet je op voorhand, dus dat moet iedereen toch voor zichzelf uitmaken? Dat het “niet lekker aan te rijden is” is ook zoiets, wat bedoel je daarmee? Dat het niet naast een vlakke autobahn ligt? Tja, dat is voor 95% van de gebieden het geval, dus wat is je punt? Op hoogdagen heb ik trouwens een leuke route waardoor ik even snel of zelfs sneller vanuit BE of NL in Obertauern sta met quasi geen files dan in dichtere gebieden als pakweg Arlberg, Mayerhofen of Solden.

Ook de kortere afdalingen weet je op voorhand, is ondertussen gekend, dus dat kan je ook al inschatten bij je keuze voor dit gebied. Echter zijn de afdalingen in pakweg Ischgl, Damuls, SH,… echt niet zoveel langer, afgezien van enkele afdalingen naar de diepere dalen. Maar daar klaagt niemand echt over.

Dat het je aangeraden is als een supergebied en het dan tegenvalt is jammer, maar wat is voor jou dan een supergebied? Km’s diepzwarte pistes? Dichtbij? +200km pistes? Allemaal zaken die je op voorhand kon weten, dus waar je imo echt niet zo negatief over moet doen. Je gaat toch ook niet naar St-Tropez op reis om je dan te ergeren aan de stoefers die er op hun jachten liggen te zonnen? Of naar Benidorm om dan te klagen dat er veel bejaarden rondlopen? Of naar Egypte in augustus en dan te klagen dat het er te warm is?

Obertauern heeft, naast de mss wat mindere punten, ook heel veel troeven. Zeer goede apresski, heel sneeuwzeker, geen of amper wachttijden, zelfs niet in topweken, het dorp ligt middenin het gebied, goede pistepreparatie, moderne infrastructuur, meeste hotels zijn quasi ski-in ski-out…

Sorry als ik hier wat te fel overkom, ik vind dat je zeker je mening mag geven, maar een gebied dat hier door 92% wordt aanbevolen kan nooit zo slecht zijn als jij het voorstelt, voor sommigen is dit wellicht wel het geschikte gebied en die worden mss afgeschrikt door jouw eenzijdige negatieve verhaal.

@Denis: Ik vind Obertauern nou eenmaal echt zo slecht als ik weergeef. Dat is mijn mening en ik zal uitleggen waarom ik die zo ventileer.

Ik vergelijk het gewoon met andere gebieden die ik ken. De troeven van Obertauern die jij noemt: zeer goede apresski (voor mij geen meerwaarde, maar dat geef ik nota bene zelf ook aan), geen of amper wachttijden (ik was er bepaald niet in het hoogseizoen en ik vond dat ik toch geregeld moest wachten, en ook al is dat in Oostenrijk niet heel bijzonder, ik kan het dus niet onderschrijven), het dorp ligt in het gebied (is dat heel bijzonder dat het dorp aan het gebied grenst? Nee toch?), goede pistepreparatie (aanmerkelijk slechter dan ik in Italië gewoon ben, maar wellicht naar Oostenrijkse begrippen, al staat mij dat ook niet bij), moderne infra (ben ik ook gewoon, het is niets bijzonders).

Ik kan dus alleen de apres ski onderschrijven. Daar staat tegenover dat het naar mijn mening een slechte prijs/kwaliteit verhouding kent. Ik bespaar dus graag iedereen de reis, want ik denk dat er tig gebieden zijn die voor minder geld meer kunnen leveren. Want zo bijzonder is goede apres ski nou ook weer niet in Oostenrijk lijkt mij.

Verder viel het mij op dat bij de flopgebieden Obertauern vaak werd genoemd. Ja, ook door mij. Maar ik ben dus bepaald niet de enige die het enorm tegen viel (zie ook wat reacties hierboven).

Ik ben hoogstens wat directer.

Dat 92% het aanbeveelt zegt mij niet zoveel. Wellicht zijn dat de mensen die een uurtje op de latten staan en verder tot in de late uurtjes zuipen. Die zijn uiteraard zeer tevreden over Obertauern en daar ook helemaal op hun plaats. Als je apres ski erg belangrijk vindt, dan kun je prima daar naartoe. En als je daar niet zoveel waarde aan hecht is verder kijken aan te bevelen. En al helemaal als je leuk kan skiën en wil skiën.

Kortom: als mensen zich af laten schrikken zie ik dat in dezen als een bewezen dienst en niet als iets wat niet zou moeten mogen. En daar voeg ik graag aan toe dat mijn mening “ook maar een mening is”, dus zouden echt zoveel mensen zich af laten schrikken? Dat betwijfel ik dan toch ook wel weer. Hoogstens gaan ze zich beter inlezen. En daar is echt niets mis mee.

@DSvier

Ook nu vind ik dat je weer heel kort door de bocht gaat.

Ik weet niet of je Oostenrijkse gebieden gewoon bent (blijkbaar trek je graag naar Italië?), maar wanneer je de rijen wachtenden in het hoogseizoen aan de dalstations van Ischgl, Mayerhofen, Sölden, SFL,… hebt gezien, dan kan je gerust stellen dat er in Obertauern weinig tot geen wachttijden zijn. Eens een paar minuten aanschuiven aan een lift noem ik geen erge wachttijd, een half uur of 3 kwartier aanschuiven is dat wel. Maar het is maar wat je gewoon bent natuurlijk.

Obertauern ligt middenin het skigebied, daardoor zijn de meeste acco’s quasi ski-in en out, en ja, dat is in Oostenrijk redelijk uitzonderlijk. Doordat het dorp eigenlijk maar uit 1 echte hoofdstraat bestaat komt er op elke plaats aan die straat wel ergens een piste uit of langs, en ja, ook dat is in Oostenrijk eerder uitzonderlijk.

Pistenpreparatie, ik ben al in heel wat gebieden in Oostenrijk geweest, en in Obertauern liggen de pistes er imo opmerkelijk beter bij in de late namiddag dan in veel andere gebieden. Ik vermoed dat dit én met de preparatie én met het aantal skiërs te maken heeft. Maar dat deze slecht is kan je echt niet beweren.

Moderne infrastructuur, ok dat je dit gewoon bent, maar het is gewoon zo, dus dat kan je dan toch ook evengoed erkennen? Er zijn genoeg gebieden waar dit niet of minder het geval is (mss minder in Oostenrijk, maar toch).

Zo bijzonder is goede apresski ook niet in Oostenrijk? Nou sorry, maar het OhOhCherso gedoe uit pakweg Gerlos ga ik liever niet naartoe, en ik ben dan ook blij dat ik daar een eerlijke mening over krijg van andere leden. Zonder dat ze me moeten waarschuwen er niet heen te gaan. De apresski in bv Obertauern, Ischgl, Solden en SH is bijvoorbeeld al helemaal verschillend. Zelfs tussen Saalbach en Hinterglemm (2 dorpen naast elkaar) is het al verschillend. Dus ja, dit kan van invloed zijn op de keuze van een gebied voor veel mensen.

Nu ja, “Wellicht zijn dat de mensen die een uurtje op de latten staan en verder tot in de late uurtjes zuipen” toont voor mij dat je echt te ver in het negatieve gaat. Nogmaals, ik ben al in een redelijk aantal gebieden geweest, zowel in Oostenrijk als andere landen, en in Obertauern vind ik een goede combinatie van mooie pistes, gezelligheid en goede apresski, met zijn plussen en minnen (ja, ook ik vind het leuk om km’s te malen in een groot uitgestrekt gebied, maar ik vind het even leuk om gewoon een ontspannende week te hebben in een gebied als Obertauern). Los daarvan is het gewoon ook niet leuk zo een uitspraak te lezen wanneer je graag naar dit gebied gaat, want eigenlijk vind je mij dan een zuipschuit die een uurtje per dag op de latten staat. Is dit het beste gebied van Oostenrijk? Zeker niet. Althans voor mij niet. Voor een ander mss wel. Maar zo slecht als jij het voorstelt is echt niet correct, en ja, dan vind ik dat je mensen mis informeert uit een bepaald vooroordeel of negatieve ervaring.

Je kan toch ook gewoon jou pro’s en con’s weergeven zonder mensen te “waarschuwen” er niet heen te gaan? In mijn review over bv Damuls heb ik geschreven dat de pistepreparatie een minpunt was daar (was echt wel niet goed), maar dat is voor mij nog geen reden om de mensen te waarschuwen er niet heen te gaan. Ik ga er zelf wellicht niet meer heen, ook dat heb ik gemeld, maar ieder moet maar voor zichzelf uitmaken of ze er heen gaan of niet na het lezen van plussen en minnen. Er zijn voldoende fans van dit gebied en ik ga die echt niet allemaal gaan beoordelen als zuipers die er eigenlijk niet gaan om te skiën.

Kortom, je zou denken wanneer je jouw review leest dat er gewoon niet te skiën valt in Obertauern, dat het zowat het slechtste gebied is in de hele Alpen. Ook al vind je het een minder gebied, dat is gewoon een ongenuanceerde te negatieve mening die voor andere mensen imo gewoon niet eens nuttig is.

@dsvier

Ben inmiddels 3 jaar achtereen in Obertauern geweest en komend jaar voor de vierde keer. Referentiegebieden zijn voor mij Serfaus, Ischgl, Zell Am Ziller (zillertal) St Anton, Damuls, Kleinwalsteral en Solden.

Obertauern is voor Oostenrijkse begrippen een dorp met veel ski in ski out. Je hoeft de deur maar uit te stappen en kunt op vrijwel elke plek zo de piste op.

Obertauern is sneeuwzeker, waar ik in kerst en voorjaarsvakanties veel geklaag hoor uit andere gebieden is dit in Obertauern niet aan de orde.

De wachttijden in Obertauern zijn in zelfs de voorjaarsvakantie kort. In de gebieden die ik ook bezocht heb stond ik altijd langer te wachten,

De pistes zijn inderdaad wat korter, maar als je het gebied wat beter kent kun je prima afdalingen maken van de top tot aan het dorp. Het is niet een echt moeilijk skiegebied, ben je een skier die voor veel zwart en diep rood gaat
dan is dit niet het gebied, overigens is het voor offpiste wel weer leuk. Dat je er in een dag uitgeskied bent vind ik echt onzin. Maar als je elke dag een andere piste wil, waarom zoek je dan een gebied uit met slechts 100km, dan moet je mijns inziens naar Frankrijk gaan.

De apreski is zeker aanwezig, het is in mijn beleving geen gerlos of ischgl, maar zeker niet slecht of overdone dat je er last van hebt.

Het gebied is iets duurder dan gemiddeld, maar betaal liever 2 of 300 euro meer voor een week met de zekerheid van sneeuw, dan bv geen dalafdaling of groene pistes onderin.

Afhankelijk van waar je woont in Nederland, voor mij is het 1050 km rijden, maar of het nu 800/900 is als het slecht weer is, er ongelukken zijn of erg druk, tja dan schiet het nergens op. Maar grofweg doe je er dus 1,5 langer over.
Maar dat is iets wat je van te voren weet.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je met een hele andere voorstelling naar Obertauern bent gegaan en referenties hebt van andere gebieden in de hoop die ook daar te vinden. Enig voorwerk had jou wellicht teleurstelling voorkomen. Maar dan nog vind ik je erg kort door de bocht.

@Denis: ik merk dat jij Obertauern een fijn gebied vindt. Uitstekend. Ik vind dat echter niet. Ik ben er zelfs vrij negatief over. Ik vrees dat we hier niet uit gaan komen. We zien beiden onze waarheid. Die zal vast in het midden liggen. Ik ga er vanuit dat mensen die reviews lezen ook best weten dat de waarheid vaak in het midden ligt.

Één toelichting nog: ik heb niet gezegd dat in het gebied alleen zuipers zitten die eigenlijk niet gaan om te skiën. Ik heb gezegd dat ik het beoordeel als een perfect gebied voor ofwel die groep, ofwel een prima gebied voor beginners (die dan als ze niet zo malen om apres ski waarschijnlijk goedkoper en dichterbij minstens zo goed geholpen zullen zijn).

Ik stond ook wel eens op de pistes aldaar. Ik ben zuiper, noch ga ik “niet om te skiën”. Kortom: je leest nu echt mijn mening op een manier zoals het er niet staat en zoals het ook niet bedoeld is.

Verder neem ik aan dat jij geen financieel belang hebt in dat gebied. Dus hoogstens wordt het een heeeeeel klein beetje rustiger daar. Niets om je druk om te maken, zeker niet met dit mooie weer. ;)

@frank72: mijn referentie is breder. Sneeuwzeker zegt mij eigenlijk erg weinig. Dat is voor mij de norm. Ik accepteer sneeuwonzekerheid alleen maar bij een Winterberg en omgeving. Maar dan kan ik ook even op de dag zelf nog checken of er sneeuw ligt en anders blijf ik lekker thuis.

Iedereen kijkt vanuit zijn referentie. Wat voor de een bijzonder is, kan voor de ander doodgewoon zijn. Charlene de Carvalho-Heineken (plaats 1 in de Quote 500) is ook maar een arme sloeber tov Bill Gates.

En smaken verschillen gelukkig. Anders zagen alle skigebieden er precies hetzelfde uit. Of wilden we allemaal naar precies hetzelfde skigebied :).

Iedereen maakt zijn/haar eigen afweging op basis van een enorme set aan criteria. Ik ken mensen die al 30 jaar jaarlijks naar hetzelfde gebied in hetzelfde pension gaan. En dat dan ook in een gebied waar in 30 jaar praktisch niks veranderd is. En ik ken mensen die ieder jaar naar een geheel nieuw gebied gaan. En beide beweren dat het de ultieme wintersportbeleving is. It’s not a matter of truth, it’s a matter of perspective.

Pistenpreparatie, ik ben al in heel wat gebieden in Oostenrijk geweest, en in Obertauern liggen de pistes er imo opmerkelijk beter bij in de late namiddag dan in veel andere gebieden. Ik vermoed dat dit én met de preparatie én met het aantal skiërs te maken heeft. Maar dat deze slecht is kan je echt niet beweren.

Denis

Dat de pistes er in de late middag nog goed bij liggen heeft voornamelijk met het terrein en terreinpreparatie en drukte op de sneeuw te maken. Dat er weinig rijen zijn en dat je makkelijk rond het dorp skiet zorgt voor een goede verdeling van die weinige skiërs.

Overigens ben ik ook van mening dat de pistepreparatie aldaar niet bovengemiddeld is. Sterker nog, laat in het seizoen (zoals ik er was) hadden ze het slechtst geprepareerde aanbod in de omstreken.

Meer on-topic; het gaat natuurlijk om de beleving. Obertauern is net zoals Ischgl een skidorp dat zowel hoog in de tops als in de flops scoort. Het is een beetje een love-it or hate-it plek. Wat onomstotelijk vaststaat is dat het wel de meest uitgebreide ski-in ski-out bestemming van Oostenrijk is.

Uiteraard kan en mag iedereen een andere mening hebben, maar zoals Frank72 ook opmerkt, ik heb de indruk dat DSvier naar daar is getrokken met bepaalde verwachten die je op voorhand al kon weten. En dat hij los daarvan ook gewoon de positieve punten van het gebied quasi negeert.

Hij is imo gewoon te negatief. Het is alsof iemand zou zeggen dat pakweg een BMW X6 lelijk is, voor stoefers is en slecht rijdt. De eerste 2 zouden kunnen en is een heel persoonlijke mening, het laatste weet je dat het gewoon niet waar is.

Uiteraard kan en mag iedereen een andere mening hebben, maar zoals Frank72 ook opmerkt, ik heb de indruk dat DSvier naar daar is getrokken met bepaalde verwachten die je op voorhand al kon weten. En dat hij los daarvan ook gewoon de positieve punten van het gebied quasi negeert.

Hij is imo gewoon te negatief. Het is alsof iemand zou zeggen dat pakweg een BMW X6 lelijk is, voor stoefers is en slecht rijdt. De eerste 2 zouden kunnen en is een heel persoonlijke mening, het laatste weet je dat het gewoon niet waar is.

Denis op 26 aug 2016 08:09

Laat ik zeggen dat ik nooit in Obertaurn geweest ben, maar ik lees dit soort discussies altijd omdat ik altijd op zoek ben naar nieuwe gebieden.

Wat mij opvalt in deze discussie is dat de reacties op de review van @DSvier door @Denis (en in mindere mate @Frank72) als persoonlijke aanval wordt beschouwd. Na het herlezen van deze thread begrijp ik @DSvier prima,
op basis van zijn ervaring en zijn vergelijkingsmateriaal valt Obertaurn voor hem tegen.

Enige punt dat ik zou kunnen hebben is dat ik statements als “Obertauern was voor mij 1 keer en nooit weer.” wat te veel negatieve lading meegeven.

Een positieve tegen-review is dan natuurlijk altijd gewenst. Maar ik vind het wel vervelend worden als de toon van reacties dan de intentie hebben om een negatieve review te gaan overtuigen van zijn ongelijk. Zeker met vergelijkingen die nergens meer op slaan (zie @Denis met zijn vergelijking tov van een Auto). Dit wordt dan zo neergezet alsof deze stelling waar is en dat dus de menig over Obertaurn van andere onzin moet zijn.

Hou in gedachten dat iemands mening zeker kan verschillen met die van jou, en als je iemands mening niet correct vind is het geen probleem om een tegengestelde mening te posten. Maar verwacht niet dat je iemand zonder meer kan overtuigen. Jullie komen van heel verschillende standpunten en hebben heel andere selectie methode aangaande je skigebied keuze.

Daarnaast raad ik iedereen aan om zijn posts altijd even objectief en rustig na te lezen, zeker als je wat emotioneel reageerd. Zo hebben alle lezers wat aan jullie meningen.

[Dat het niet naast een vlakke autobahn ligt? Tja, dat is voor 95% van de gebieden het geval, dus wat is je punt? Op hoogdagen heb ik trouwens een leuke route waardoor ik even snel of zelfs sneller vanuit BE of NL in Obertauern sta met quasi geen files dan in dichtere gebieden als pakweg Arlberg, Mayerhofen of Solden.

Hallo,

Interessante discussie, wij gaan zelf dit jaar zelf naar Grosseck Speiereck ( Mauterndorf) wat daar vlak bij is , ben wel geïnteresseerd in die leuke route , na een aantal jaren vorarlgebergte wat redelijk makkelijk aan te rijden is gaan we nu dit deel van Oostenrijk eens proberen , waarbij een dagje obertauern denk ik wel op het programma staat. ofv zijn er nog andere geheimtips voor deze regio ??
Maar zou je me wat meer over die route kunnen zeggen daarmee heb je mijn interesse wel gewekt.

Groet R…

@gallox3

hier vind je de uitleg over die route

https://www.wintersporters.be/forum/topic/225708?page=2…
@Menn0

Ik wil DSvier er helemaal niet van overtuigen dat Obertauern een topgebied is. Maar zo negatief als hij het stelt is het niet, dat is mijn punt. Hij laat het uitschijnen alsof je er eigenlijk gewoon niet kan skiën, punt. En dat is gewoon bij de haren getrokken. En dan vind ik dat hij mensen desinformeert. Dat je de negatieve zaken van een gebied opnoemt is prima, dat doe ik ook. Maar veel van zijn “negatieve” zaken zijn dingen die je op voorhand kon weten bij je selectie van een gebied. Dan kan je imo daar achteraf toch niet over gaan klagen? De positieve zaken aan het gebied zijn voor hem dan weer “evidenties”.

Obertauern was hem aangeraden als een topgebied. Ik vroeg wat hij daaronder verstaat, heb er geen antwoord op gehad. Als hij bij een topgebied ellenlange afdalingen, gigantisch uitgestrekt met +350km pistes waarvan 30% zwart en uitdagend, dichtbij huis, goedkoop… ja inderdaad, dan valt Obertauern dik tegen. Maar dat is zoals zeggen dat je reisje naar Chersonissos of Lloret de Mar tegenviel omdat er toch wel veel zatte jongeren rondhingen. Je weet dit op voorhand, ga er dan niet heen. Ik heb meer aan een review of mening met daarbij gewoon positieve of negatieve feiten, dan uitspraken als “in 1 dagje wel gezien” over een gebied van 100km groot (of DSvier is natuurlijk de strafste en snelste skiër hier op het forum, dat kan natuurlijk ook :-))

Hallo,

Interessante discussie, wij gaan zelf dit jaar zelf naar Grosseck Speiereck ( Mauterndorf) wat daar vlak bij is , ben wel geïnteresseerd in die leuke route , na een aantal jaren vorarlgebergte wat redelijk makkelijk aan te rijden is gaan we nu dit deel van Oostenrijk eens proberen , waarbij een dagje obertauern denk ik wel op het programma staat. ofv zijn er nog andere geheimtips voor deze regio ??

Groet R…

gallox3 op 26 aug 2016 09:52

Inkoppertje wellicht omdat het met dezelfde skipas benaderd kan worden, maar doe ook een dagje Aineck/Katschberg (alleen voor de A1 afdaling al aan te raden) en een dagje Fanningberg (lekker rustig, maar niet echt uitdagend).

@Denis: Je leest in mijn woorden zaken die ik niet geschreven heb. Nergens staat dat je in Obertauern niet kan skiën.

Voor een skiër zoals ik ben (en ik ben vast niet de strafste en snelste alhier, maar ik behoor zonder enige twijfel wel tot de groep strafste en snelste) is het aanbod echter schraal vind ik. En ik ben daar na een dag op uitgekeken. Zie de post van @Jesper om te lezen dat ik toch echt niet alleen sta in die mening. Alleen al daarom is het erg vreemd om vast te houden aan jouw mening dat mijn mening op dat gebied objectief bezien onwaar is.

Het enige wat ik bij herlezing van mijn eerste reactie in deze draad zie is dat ik te weinig duidelijk maak dat ik voor mijzelf en dus vanuit het gezichtspunt van een gevorderde skiër spreek. In de review die ik elders op de site gaf heb ik dat wel duidelijk gemaakt.

Dus bij deze: je moet het “maar 1 dag leuk” lezen als “voor een gevorderde skiër geldt al snel dat hij ook naar andere gebieden die week gaat verlangen”.

Iets meer nuance, zelfde boodschap.

Met @menn0 proef ik overigens dat je het heel persoonlijk opvat. Dat moet je echt niet doen. Als jij daar plezier hebt gun ik jou dat van harte. Ik realiseer mij terdege dat heel veel mensen iets volstrekt anders willen op een skivakantie. Ik ga vaak genoeg met een groep die mij aankijkt met een blik van “flikker op met je om 8 uur de eerste lift pakken, je hoort wel wanneer wij aansluiten”.

Zoveel mensen, zoveel wensen. :)

Hallo,

Interessante discussie, wij gaan zelf dit jaar zelf naar Grosseck Speiereck ( Mauterndorf) wat daar vlak bij is , ben wel geïnteresseerd in die leuke route , na een aantal jaren vorarlgebergte wat redelijk makkelijk aan te rijden is gaan we nu dit deel van Oostenrijk eens proberen , waarbij een dagje obertauern denk ik wel op het programma staat. ofv zijn er nog andere geheimtips voor deze regio ??

Groet R…

gallox3 op 26 aug 2016 09:52

Inkoppertje wellicht omdat het met dezelfde skipas benaderd kan worden, maar doe ook een dagje Aineck/Katschberg (alleen voor de A1 afdaling al aan te raden) en een dagje Fanningberg (lekker rustig, maar niet echt uitdagend).

ErikP op 26 aug 2016 11:06

Aineck is inderdaad een leuk gebied voor de afwisseling. A1 is een piste die leuk is vanwege de lengte. Aan de andere zijde van het gebied heb je ook een leuke zwarte.

@gallox3

hier vind je de uitleg over die route

https://www.wintersporters.be/forum/topic/225708?page=2…

@Menn0

Ik wil DSvier er helemaal niet van overtuigen dat Obertauern een topgebied is. Maar zo negatief als hij het stelt is het niet, dat is mijn punt. Hij laat het uitschijnen alsof je er eigenlijk gewoon niet kan skiën, punt. En dat is gewoon bij de haren getrokken. En dan vind ik dat hij mensen desinformeert. Dat je de negatieve zaken van een gebied opnoemt is prima, dat doe ik ook. Maar veel van zijn “negatieve” zaken zijn dingen die je op voorhand kon weten bij je selectie van een gebied. Dan kan je imo daar achteraf toch niet over gaan klagen? De positieve zaken aan het gebied zijn voor hem dan weer “evidenties”.

Obertauern was hem aangeraden als een topgebied. Ik vroeg wat hij daaronder verstaat, heb er geen antwoord op gehad. Als hij bij een topgebied ellenlange afdalingen, gigantisch uitgestrekt met +350km pistes waarvan 30% zwart en uitdagend, dichtbij huis, goedkoop… ja inderdaad, dan valt Obertauern dik tegen. Maar dat is zoals zeggen dat je reisje naar Chersonissos of Lloret de Mar tegenviel omdat er toch wel veel zatte jongeren rondhingen. Je weet dit op voorhand, ga er dan niet heen. Ik heb meer aan een review of mening met daarbij gewoon positieve of negatieve feiten, dan uitspraken als “in 1 dagje wel gezien” over een gebied van 100km groot (of DSvier is natuurlijk de strafste en snelste skiër hier op het forum, dat kan natuurlijk ook :-))

Denis op 26 aug 2016 10:24

Ik moet zeggen dat ik jou analyse van zijn post ook wel weer negatief vind. Ik lees zijn post en hij zegt letterlijk “Leuk voor een dag”. dat is in mijn ogen toch minder erg dan “Hij laat het uitschijnen alsof je er eigenlijk gewoon niet kan skiën, punt.”

Je bedient jezelf ook van de overdrijvende trap om je argument kracht bij te zetten. De manier waarop je posts geformuleerd zijn, geven aan dat je het niet eens bent met @DSvier, prima, je argument zijn niet degene die hem zullen overtuigen maar voor andere mensen is het prima informatie. Maar door wat agressieve tegen argumenten met niet er toedoende vergelijkingen, dit er wel veel persoonlijk aanval in.

Zijn visie op de evidente punten van DSvier snap ik ook volledig, ik zoek ook geen gebied uit waar de kans groot is dat tijdens de periode dat ik daar zou gaan skiën de kans op sneeuw minimaal is. etc

Verder onderbouwt hij zijn agrumenten in een latere post vrij duidelijk.

Zoals hij als reply tegen jou antwoorde: “ik merk dat jij Obertauern een fijn gebied vindt. Uitstekend.”
Jou voorkeur wordt niet becritiseerd. Zoals je weet zoveel mensen zoveel wensen.

Na het lezen van beide posts denk ik dat ik een prima beeld heb van het gebied, prima voor beginners of gezinnen met kinderen. Je kunt er een leuke rondje maken. De pistes zijn wat kort maar dat is voor die doelgroepen prima.

Verder weet ik dat er prima off-piste mogelijkheden zijn in Obertauern (mijn persoonlijke interesse ligt daar meer).
Verder heb ik 100 Km ook wel in een dag geskied (en ik weer zeker dat DSvier dat ook kan doen), maar ik ben meer van het type, er ligt sneeuw, ik happy. Pistes die niet uitdagend zijn voor mij kan ik wel uitdagend maken.

Verder vind ik grote gebieden prima, maar ik heb ook niks tegen een vakantie waarin 4-6 kleine gebiedjes bezocht worden. Vandaar dat ik er nog wel eens heen zal gaan voor een paar dagen, zat leuke kleine gebiedjes in de buurt, zie ook de posts hierboven. En andere type wintersporters kunnen in Obertauern prima een week bezig zijn.

@Denis: Je leest in mijn woorden zaken die ik niet geschreven heb. Nergens staat dat je in Obertauern niet kan skiën.

Voor een skiër zoals ik ben (en ik ben vast niet de strafste en snelste alhier, maar ik behoor zonder enige twijfel wel tot de groep strafste en snelste) is het aanbod echter schraal vind ik. En ik ben daar na een dag op uitgekeken. Zie de post van @Jesper om te lezen dat ik toch echt niet alleen sta in die mening. Alleen al daarom is het erg vreemd om vast te houden aan jouw mening dat mijn mening op dat gebied objectief bezien onwaar is.

Het enige wat ik bij herlezing van mijn eerste reactie in deze draad zie is dat ik te weinig duidelijk maak dat ik voor mijzelf en dus vanuit het gezichtspunt van een gevorderde skiër spreek. In de review die ik elders op de site gaf heb ik dat wel duidelijk gemaakt.

Dus bij deze: je moet het “maar 1 dag leuk” lezen als “voor een gevorderde skiër geldt al snel dat hij ook naar andere gebieden die week gaat verlangen”.

Iets meer nuance, zelfde boodschap.

Met @menn0 proef ik overigens dat je het heel persoonlijk opvat. Dat moet je echt niet doen. Als jij daar plezier hebt gun ik jou dat van harte. Ik realiseer mij terdege dat heel veel mensen iets volstrekt anders willen op een skivakantie. Ik ga vaak genoeg met een groep die mij aankijkt met een blik van “flikker op met je om 8 uur de eerste lift pakken, je hoort wel wanneer wij aansluiten”.

Zoveel mensen, zoveel wensen. :)

DSvier op 26 aug 2016 11:17

Hehe volgens mij komt het gewoon weer neer op de laatste zin :) En @DSvier, dat van die “Flikker op met je om 8 uur de eerste lift pakken etc” is heel herkenbaar :)

Als ik mee kan met mensen om te skiën, zelfs naar gebieden die niet echt mijn voorkeur hebben (Ischgl, Sölden) ga ik wel meer. Toch alweer 6 keer in Sölden geweest en 4 keer in Ischgl en nooit een vervelende vakantie gehad.

@DSvier

Ik neem het niet persoonlijk hoor, heb geen belang in het gebied ofzo. Ben er wel al 3x geweest en ja, ik amuseer me er steeds heel goed, maar ik weet ook wel dat het gebied zijn tekortkomingen heeft en je om km’s te vreten (wat ik ook graag doe) elders moet zijn.

“voor een gevorderde skiër geldt al snel dat hij ook naar andere gebieden die week gaat verlangen”, met een dergelijke uitspraak heb ik absoluut geen probleem en vind ik zelfs heel nuttig wanneer ikzelf op zoek ga naar nieuwe gebieden. Dus ja idd, de manier waarop je iets stelt maakt een heel groot verschil, en dat was ook een beetje mijn punt hé. Ik probeer je er echt niet van te overtuigen dat Obertauern voor jou een topgebied is, want zoals je zegt, zoveel mensen, zoveel wensen. ik had enkel een beetje een probleem met de manier waarop je het gehele gebied nogal ongenuanceerd met de grond gelijk maakte.

Ik ben zelf ook een redelijk gevorderde skiër, en ik amuseer me zowel in een gebied als Obertauern als in andere gebieden met meer of andere troeven. Ik ben eigenlijk gewoon allang blij wanneer ik op de latten sta, eender waar :-)

Nu ja, laat ik heel eerlijk zijn, als iemand tegen mij zegt “we gaan komend weekend een paar dagen skiën in Obertauern, ga je mee”, dan ga ik natuurlijk gewoon mee. Skiën is altijd top. :)

En “komend weekend” niet te letterlijk nemen, want zo sneeuwzeker is het daar nu ook weer niet. ;)

Nu ja, laat ik heel eerlijk zijn, als iemand tegen mij zegt “we gaan komend weekend een paar dagen skiën in Obertauern, ga je mee”, dan ga ik natuurlijk gewoon mee. Skiën is altijd top. :)

En “komend weekend” niet te letterlijk nemen, want zo sneeuwzeker is het daar nu ook weer niet. ;)

DSvier op 26 aug 2016 11:58

Hehe

@Menn0 Bedankt voor je mediatorschap. De heren lijken hun dispuut bijgelegd te hebben.

Het gaat ons allemaal om het van de bergen afsuizen, en dat kan in Obertauern prima. Genoeg kroegjes voor een degelijke après-ski en uitwijkmogelijkheden naar andere gebieden voor de variatie en de kilometers (en dat is ook nog eens op één pas te koop).
Qua ski-beleving schaar ik me achter DSvier. Die 100km van Obertauern heb je vlotjes gehad. Het voelt kleiner en zal het waarschijnlijk ook zijn. Ben er een dagje geweest en heb toen op enkele kleine variantenstukjes na ALLE pistes gedaan. Dat dankzij één van de voordelen van het gebied, want waar overal nog maar een beetje open was, had Obertauern nog een volledig aanbod. Dat was in 5 uurtjes gepiept op alles behalve corduroy, want prepareren hadden ze al dagen niet gedaan. En ik behoor ook niet tot de allervlotsten maar ski wel stevig door.
Mijn opinie: Qua randzaken heeft Obertauern het prima voor elkaar. Voor het skiën zelf zou ik ergens anders heengaan, puur omdat ik na een paar dagen naar ergens anders verlang.
Nu was ik natuurlijk wat verwend doordat ik al vier maanden in Frankrijk had doorgebracht en 1000m hoogteverschil daar toch wel de standaard is. Maar noem me maar een rare, want ik vond bijvoorbeeld St. Françios het aardiger deel van Le Grand Domaine, kon in Damüls minder uit de voeten dan in Warth-Schröcken en heb me prima vermaakt op Schmitten.

Plaats een reactie