Passo dello Stelvio Donderdag 25 Juli 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Passo dello Stelvio

Eindelijk! Eindelijk een keer zomerskiën. 's Ochtends genieten van de winter en 's middags genieten van de zomer. Dit wilde ik al heel graag een keer eens meemaken. Eindelijk is het er nu een keer van gekomen. In een weekje rondtrekken door de Alpen (Stubaital (Nürnberger Hütte) ->Trafoi -> Morteratsch) is het me gelukt om er een ochtendje skiën in te plannen.

Algemeen:

Bestemming: Stelvio/Stilfserjoch, Italië
Skigebied: Passo dello Stelvio
Verblijf: Camping Trafoi in Trafoi
Aantal Skidagen: 1
Hoelang: 8:30u - 13:00u
Reisgezelschap: 2 zussen
Aantal sleepliften open: alle 4 (Geister 1&2, Payer, Cristallo)
Prijs skipas: €38,-
Prijs skihuur incl. schoenen en stokken: €20,-
weer: Vroeg in de ochtend kaiserwetter, later in de ochtend/vroeg in de middag steeds meer bewolking met af en toe zon.

foto’s gemaakt met Canon EOS 1100D

pisteplan:

null

Hierboven zie je de pisteplan, alleen lift 3 (Nagler) bestaat niet meer, voor de rest klopt het kaartje.

‘‘Piep! piep! piep!’’ Heerlijk die wekker om 6:00u! Ik was, zoals altijd als ik ga skiën, meteen klaarwakker. Binnen een half uur zaten we in de auto klaar om te gaan skiën!

null

^ Uitzicht van onze plaats op de camping om 6:10u 's ochtends ^

null

^ Onderweg naar boven op de Stelviopas ^

null

^ De beroemde Stelviopas met zijn 48 haarspeldbochten ^

Zeker 's ochtends is de Stelviopas prachtig. Een voordeel is dat je geen last hebt van ander verkeer (auto’s, motoren, wielrenners), het is er heerlijk rustig. Zeker voor beginnende bestuurders is dit fijn.

null

^ Blauwe lucht, heel veel blauwe lucht. :) Links ligt de Tibethütte ^

null

^ Bijna boven, links wederom de Tibethütte met daarboven Trincerone ^

Eenmaal boven aangekomen zag het er uitgestorven uit. Enigszins logisch om 7:00u 's ochtends. Alleen op de parkplaats bij de lift. Daar stond het helemaal vol met allemaal skiteam busjes.

null

^ Uitzicht vanaf de parkeerplaats naast de skiverhuur ^

Als eerste gingen we wat eten, want dat hadden we nog niet gedaan. Zo’n ontbijt op dik 2700 meter hoogte in die kou is heerlijk in de zomer! :)
Na het ontbijt liepen we naar het huisje van de skiverhuur. Helaas was het nog dicht. De man van de skiverhuur had zijn been gebroken waardoor hij er pas om 9:00u zou zijn. Gelukkig zit er ook nog een skiverhuur bij Hotel Pirovano net onder aan de lift. Deze gaat om 8:00u open. Hierdoor stonden we om 8:30u boven op het terras van Livrio.

Vanaf het bergstation Livrio kun je de sleeplift Geister 1 nemen. Deze gaat van Livrio naar ongeveer 3400 meter. Geister 2 ligt er direct naast, maar bij deze kan men alleen halverwege instappen net na het steile stuk. Het laatste stuk is alleen maar langlaufen. Het eerste stuk van Geister 1 gaat zelfs even omlaag. Hierdoor neem je hem eigenlijk alleen maar als je bij Livrio omhoog komt.

De piste vanaf Livrio gezien links was bijna de hele dag gesloten. Skiteams hadden de hele breedte van de piste nodig, met zoveel mensen waren ze daarboven. Hierdoor was het vrij druk onderaan de Geister 2.

Na de Geister 1 lift gingen we direct door naar de Cristallo lift, omdat het daar lekker rustig was. Helaas was de rode piste ook dicht. Dit waren de enige 2 pistes die geheel gesloten waren voor dagjesmensen. Later op de dag toen het warmer werd, waren de beide pistes weer geopend.

null

^ Onder aan de Cristallo lift, links de Payer lift ^

null

^ Uitzicht onder aan de Cristallo lift naar het oosten richting Livigno <-> Val Müstair ^

null

^ Chillhaus am Cristallolift met hangmatten ;) ^

null

^ In de Cristallo lift, een lange rij met skiteams bij de Payer lift ^
Doordat de Payerlift de verbindingslift is en er telkens zo’n lange rij stond, hebben we de Cristallo lift een paar keer meer genomen. Hier waren er geen wachttijden.

null

^ Payer vanuit Cristallo ^

null

^ Cristallo ^

null

^ Ook een aantal langlaufers waren flink aan het trainen op een lange langlaufbaan ^

null

^ Kaiserwetter! :) ^

null

^ Cristallo ^

Boven aan de Cristallo lift aan de andere kant van de kam kijk je zo 1500 meter naar beneden langs een rotswand in het Val Zebrù. Ook kun je de 2 skigebieden van Bormio zien:

null

^ San Colombano ^

null

^ Bormio 3000 ^

null

^ ongeveer 1500 meter lager ^

null

^ Zufallspitze en Cevedale bij het ‘wintersporters skigebied’ in het Martelltal :) ^

null

^ Cristallo lift op de kam ^

null

^ Groepsfotooo ^

Na het pauzeren boven aan de Cristallo lift besloten we toch naar de Payer lift te gaan, ook al was het daar nog steeds druk.

null

^ Heerlijke harde piste ^

null

^ Ook waren er groepen van een skilerarenopleiding aanwezig. Zij waren vooral aan het skiën op de afdaling bij de Cristallo lift ^

Na de Payerlift besloten we om tot het middelstation Trincerone af te dalen. Deze afdaling heeft ongeveer 350 hoogtemeters, maar is wel lang, waardoor er toch veel vlakke stukken in zitten. Desalniettemin is het leuk om even iets langer te skiën dan bij de 4 sleepliftjes. Een nadeel is dan weer wel dat je lang moet wachten voordat de Funifor je naar boven brengt. Ze wachten eigenlijk altijd op meerdere skiërs/wandelaars die ook naar boven willen. We hebben hierdoor ongeveer 10 minuten moeten wachten.

null

^ Funifor Trincerone-Livrio ^

null

^ Het onderste deel van Piste 3 met op de achtergrond Geister 1&2 ^

null

^ Terugblik van bergstation Livrio op Trincerone ^

null

^ Op deze helling stond vroeger de Nagler lift ^

null

^ Talstation Geister 1 & 2 ^

null

^ Standaard Stelvio plaatje :) ^
Hier wordt ook zichtbaar dat de sneeuw snel verslechterd. De meeste ski teams beginnen zo rond 10:30u met het opruimen van hun spullen. Sommige teams gaan echter wat langer door.

null

^ Nog steeds worden er matten neergelegd ^

Helaas was de rode piste bij de Payer lift nog steeds gesloten, maar de blauwe piste die er naast ligt is zeker niet vlak.

null

^ Onder aan de Payer lift, met daarachter de Cristallo lift ^

null

^ En toen ineens! was de rode piste open! :) ^

null

^ Toch nog een redelijke helling voor een gletsjer. De Stubaier Gletscher zou dit aangeven als een pikzwarte piste ;) ^

null

^ Het trainingsgebied voor de langlaufers vanuit de Payer lift ^

Vanaf dit tijdstip merkte je goed waarom de skiteams er allemaal mee stopten. De pistes werden ineens allemaal zwaar en papperig.
Bijna iedereen was binnen een half uur van de piste, ook allebei mijn zussen. Ik had voor ongeveer anderhalf uur dus bijna een privé skigebied :)

null

^ De paaltjes zijn langs de piste gelegd. Vanaf nu kon ik alle pistes op :) ^

null

^ Bergstation Geister 1 & 2 ^

null

^ Bergstation Payer ^

null

^ In je eentje op 25 Juli op een gletsjer skiën, geweldig! :) ^

null

^ Hé! Dit is mijn skigebied! Wat doet hij hier? ;) ^

null

^ Je kon flink wat snelheid maken op de pistes zoals je kunt zien… ^

null

^ Deze ochtend heb ik de hele tijd met een big smile geskied, zelfs met deze pistecondities waar je bijna voorover valt omdat de sneeuw zo zwaar is. :) ^

null

^ De trainingspiste bij de Geisterlift. ^

null

^Uitzicht richting het noorden (Oostenrijk) met als hoogste berg net in de wolken de Weißkugel (3739 meter). ^

Dit was het dan, de laatste ronde met de Geisterlift. Ik wou wat vaart maken voor de afdaling naar de Trincerone. Maar helaas…Door de zware sneeuw kwam ik al heel vroeg tot stilstand en moest ik een heel stuk door de papsneeuw lopen :(

null

^ Bij de blauwe streep kwam ik al echt tot stilstand na het vaart maken vanaf helemaal bovenaan… ^

Het onderste deel van de afdaling was al helemaal pap aan het worden. Hierdoor heb ik bijna geen bocht meer kunnen maken. Toch mag ik niet klagen. Een privé skigebied met papsneeuw is ook gewoon leuk! :)

null

^ Trincerone richting Stelviopas ^
Onder op de stelviopas was het inmiddels een gekkenhuis met kraampjes met Bratwurst, wielrenners, motorrijders, sportauto’s, enz. Je kwam er bijna niet doorheen met de auto.

Conclusie:
Zomerskiën moet iedere wintersportgek zeker een keer doen! Passo dello Stelvio is daarvoor een perfecte bestemming naar mijn mening. Het is een heerlijk zomerskigebiedje om een ochtendje te skiën. 4 sleepliften en 7 pistes open is aardig veel voor een zomerskigebied. De prijs van een skipas is niet goedkoop, maar als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Mölltaler Gletscher ook zeker niet duur. Ski’s kun je op 2 plaatsen boven op de pas huren voor 20 euro. De ski’s zijn prima gewaxed en het materiaal is goed onderhouden.
De Stelviopas is sowieso al mooi om hem op te rijden. Prachtig landschap, goede weg, (nog) geen tol, enz, enz.

Over de camping kan ik ook alleen maar positief zijn:
-Redelijk goedkoop
-Klein winkeltje met broodservice bij de receptie.
-Het toiletgebouw is zeer schoon
-Prachtig uitzicht
-Leuk park in de buurt om te bbq’en of een kampvuur te maken en kleine wandelingen te maken
-Goed uitgangspunt voor langere wandelingen
-Direct aan de pas

Als ik nog ooit in de zomer in de buurt van Passo dello Stelvio ben, en er is een mogelijkheid. Dan sta ik gewoon nog een keer daar op de piste! :)

Heey Henri,

Thanks voor de uitgebeide foto reportage en verslag, ik zal het zeker nog een keer bekijken voordat ik er heen ga in september. Maar lekker uitgebreid !! dat moet wel een mooi dagje zijn geweest in de zomer nog wel

Mooi verslag. Op sommige plekken ligt nog wel aardig wat sneeuw op de gletsjer toch? Vorig jaar rond deze tijd was het bijna alleen maar gletsjer-ijs :o

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

dat moet wel een mooi dagje zijn geweest in de zomer nog wel

Rob-board op 31 jul. 2013 22:10

Dankjewel! Zeker! Het was heerlijk :)

Mooi verslag. Op sommige plekken ligt nog wel aardig wat sneeuw op de gletsjer toch? Vorig jaar rond deze tijd was het bijna alleen maar gletsjer-ijs :o

Thijmen op 31 jul. 2013 22:25

Ik weet niet precies hoe het vorig jaar was rond deze tijd, maar nu was het heel goed te doen! Op veel plekken zitten de liftpalen nog diep in de sneeuw!

Tof verslag hoor! Al wordt ik echt niet vrolijk van de sneeuw kwaliteit wat ik zo op de foto’s zie. Evengoed wel tof om een keer mee te maken lijkt me zo. Dank voor het posten.

Het bruine wat er op de sneeuw ligt is volgens mij grotendeels een laag Sahara-zand dat ooit eens met een sneeuwbui mee getransporteerd is.
Het was geen ijs, maar echt nog een laag sneeuw dat er lag.

Lekker verslag! Ik begrijp je blije gevoel van zo n dag skiën helemaal…

Click. Click. Peace

Ziet er geweldig uit! Zou ik ook best eens willen doen!

Mooie foto’s. Lijkt me een heel aparte ervaring. Zeker als je bijna alleen bent.

Leuk verslag! ik ben jaloers :)

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd

Mooi verslag!!

The mountains shall bring peace to the people

Kikke hoor! Leuk vastgelegd ook… :)

Leuk verslag Henri! Toffe foto’s! Lijkt me echt geweldig om ook eens mee te maken

Goed bezig Henri,

Zomerskien is leuk om een keertje te doen. Heb zelf een aantal keren gedaan in Tignes, Val Thorens, Les Deux alpes en Alpe dhuez. Wat ik erg leuk vindt is dat je vroeg op pad gaat en dan smiddags nog andere uitstapjes kan maken.

May the ski force be with you !!

Ziet er weer goed uit Henri! Prachtige foto’s! :)

Met het weer had je ook veel geluk of niet? Ik heb de webcams vaak genoeg in de wolken zien staan

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ziet er weer goed uit Henri! Prachtige foto’s! :)

Met het weer had je ook veel geluk of niet? Ik heb de webcams vaak genoeg in de wolken zien staan

ThijsMeeusen op 1 aug. 2013 10:26

Ja we hebben toch wel redelijk geluk gehad met het weer, zeker 's ochtends!

als een volleerde skiwebcamstaarder van de Passo Dello Stelvio werd ik toch behoorlijk opgewonden van dit verslag met prachtige foto’s!

Ik ga zeker een paar foto’s opslaan voor mijn gletsjerskicollectie!

Good job!!!

Je legt de lat wel hoog voor het komende verslag seizoen… :-)

euh... doen!?

Haha @Antoine volgend jaar mijn eerste verslag, zal niet meer zijn dan dit :p

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Wouw! Mooi hoor! Nog steeds veel sneeuw daar, ondanks de hitte van de laatste tijd…
Leuk verslag van je ervaring. :) Mooie foto’s ook! Je camera heeft zich goed bewezen zo te zien!;)
Bedankt! Je hebt me weer eens jaloers gemaakt… ;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Dankjewel allemaal :)

@ThijsMeeusen als het dat dan ook is en wij net als van Henri zijn verslag kunnen genieten, doe je t goed :-)

euh... doen!?

Haha @Antoine thanks, komt goed.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Mooi verslag Henri! Als je vaart wil blijven houden in die extreme pap moet je heel snel blijven gaan, dan remt de papsneeuw veel minder af, werkte bij ons op de Mölltaler, maar ja, het maakt niet zoveel uit als je het skigebied voor je alleen hebt ;)

Hoe lang kan je daar skiën? Tot 13u of tot 16u?

Mooi verslag Henri! Als je vaart wil blijven houden in die extreme pap moet je heel snel blijven gaan, dan remt de papsneeuw veel minder af, werkte bij ons op de Mölltaler, maar ja, het maakt niet zoveel uit als je het skigebied voor je alleen hebt ;)

Hoe lang kan je daar skiën? Tot 13u of tot 16u?

Mathijs! op 2 aug. 2013 23:08

Tja, zelfs recht naar beneden lukte gewoon niet goed om ver te komen. Maar inderdaad, in je eentje daar skiën is al heerlijk genoeg, dan maakt dat stuk lopen ook niet uit :)

tot 13:00u waren de sleepliften open. De 2 andere liften waren tot 17:00u open. Het bovenste deel van de talabfahrt naar de pas was niet meer te doen. Anders was ik nog een paar keer met die lift gegaan :)

Plaats een reactie