Zomerskiën Stilfserjoch/Stelvio

Dit onderwerp gaat over de bestemming Passo dello Stelvio

Eergisteren met wat internationale (jeugd-)teams wat gaan oefenen op de Stelvio.🙄

Zeer slechte omstandigheden, ijsplaten alom, de verse sneeuw van de dag ervoor was al weg, na 11u water op het ijs. Laten weten zeggen 3 op 10 voor de omstandigheden.

Geskied van 08.45 tot 11.30, 39.50 euro voor de skipas.

Goed geamuseerd want skiën is altijd fijn 😎maar langer dan een dan een halve dag moest nu ook niet. Serieus werken op dat ijs.

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 dec 2020 17:19

Bla, bla, bla.

Meer foto’s later. 😉

Bla, bla, bla.

Tenminste een eerlijk verhaal.

Vorig jaar was hij nu al gesloten

Toch lijkt het ijs op de foto mee te vallen. Heb ook gezien dat het gewoon blauw gletsjer ijs was. Komende week maar eens zien hoe het er in zermatt bij ligt. Ik verwacht weinig, kan het altijd meevallen.

Vorig jaar was hij nu al gesloten

Pieter230976 op 31 aug 2018 18:42

Klopt, dit jaar net niet. Afgelopen 24u is er boven 3000m zo’n 25cm verse sneeuw gevallen. Dus het gaat ze lukken om het seizoen rond te maken.
Boven 2800m een centimetertje of 10-15 ligt er nu hier. Maar dat smelt de komende dagen weer weg.

Bla, bla, bla.

Toch lijkt het ijs op de foto mee te vallen. Heb ook gezien dat het gewoon blauw gletsjer ijs was.

Tiny-M op 31 aug 2018 18:59

De foto ziet er beter uit dan de realiteit. 😉Volgende week volgen de andere foto’s, lukt nu moeilijk. 🤔

Bla, bla, bla.

Hier kort verslagje en wat foto’s
Goed vroeg vertrokken Vanuit het dorpje Stilfs/Stelvio en net na zonsopgang +/- 06u45 op de Steviopas aangekomen.
De liften openen om 07u30 en er stond al behoorlijk wat volk (allerhande buitenlandse (jeugd-)teams) aan te schuiven.
Om 07u45 ski’s kunnen huren, ticket gekocht (20 minuutjes aanschuiven) en met de liften via Trincerone naar Livrio, vandaar de sleepliften tot boven (pistes Geister 1 en 2, 3350m).

Hier de foto’s:
Zonsopkomst boven op de Stelviopas:

null

Sleepliften Geister 1 (links op de foto) en 2. Gezien de belabberde sneeuwsituatie vertrek de lift een stukje verder, na een goede 150m moet er overgestapt worden en de lift eindigt niet (meer) op het hoogste punt.

null

Gletsjerspleten voldoende buiten de pistes, zelfs op de piste en sleeplift waren er ‘gaten’ in de sneeuw/ijs. Het gaf me niet direct een veilig gevoel (enkele weken voordien was een Zwitserse trainer enkele meters lager in een spleet gesukkeld – zonder erg)

null

null

De poten van de liften ingepakt in (ondertussen vuile) isolatie(?)doeken, waarbij ik me afvraag of dit nog wel zin heeft en hoeveel sneeuw er zou moeten vallen om terug op het oorspronkelijke vertrekpunt te kunnen vertrekken. Bijkomend nadeel is dat bij vertrek op de sleeplift je eerst een stuk na beneden skiet (en stevig zou moeten remmen op het ijs), de paal tegen je gezicht aanslaat, je stilstaat en je met een stevige ruk terug vertrek. Of zou moeten vertrekken. Ik niet dus. Ik viel. 3 keer. #deuk in ego nr. 1.) Ze waren wel zo vriendelijk om me dan maar met de sneeuwscooter naar het tussenpunt te brengen vanwaar het dan (gelukkig) wel ging.

null

null

Van boven naar beneden, boven zag het er beter uit en was de kwaliteit dan ook ietsje beter.

null

null

null

null

De skiteams en hun oefenpiste, er skieden daar behoorlijk wat kwaliteitsskiërs naar beneden zodat ik maar niet heb meegedaan; #deuk in ego nr. 2.

null

null

Panootje, let eens op die lichte band in de lucht, inversielaag of zo?

null

Kl*tesleeplift:

null

Ski’s van Stöckli waar ik zeer tevreden van was:

null

Al met al een voormiddagje lekker geskied ondanks de slechte omstandigheden.
Kosten: 39.5 euro voor de skipas (normaal 45) en 30 euro voor de ski’s, dus best te doen.

Enkele dagen later heeft het er goed gedumpt (+ 30cm erbij) maar gezien de huidige weersomstandigheden zal het nu niet veel beter zijn als op 28 augustus. Begin november naar het Pitztal (en waarschijnlijk een dagje Stubai), hopelijk met betere sneeuw en leukere sleepliften.

Meer info? Hier: http://www.passostelvio.eu/de/home-de/

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie