Aosta Skitrip 25 t/m 29 maart.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aosta

Wel voor een lang weekend, zeker als er wat verse sneeuw ligt en je ook tussen de bomen en pistes kan spelen…

Ik las dat er ook een skipas van 3/4 dagen is waarmee je een dag in BC of ander gebied mag skiën. Pareltje voor een extended lang weekend dus :-)

Ik las dat er ook een skipas van 3/4 dagen is waarmee je een dag in BC of ander gebied mag skiën. Pareltje voor een extended lang weekend dus :-)

Sndr op 27 mrt 2016 22:00

Klopt: met een pas voor 3-5 dagen Pila kan je ook een dag elders in Valle d’Aosta skiën, bij een grotere skipas (6 of meer dagen) zelfs een paar dagen. Geldt volgens mij voor alle gebiedspassen in die regio. Hier de info van de website van Pila: http://www.pila.it/en/skipasses/skipass-pila/consecutive-mul…

Leuk mannen , dat jullie dit zo samen ondernemen, leuk verslag, wacht op de volgende :D

Dienten Die Alte schule

Leuk mannen , dat jullie dit zo samen ondernemen, leuk verslag, wacht op de volgende :D

Elly3 op 27 mrt 2016 22:05

Even geduld. We moeten morgen eerst nog skiën… ;)

Ziet er goed uit tot nu toe ! Mooie gebieden, vooral Pila en Monte Rosa spreken mij erg aan.
Hoe waren de afdalingen vanaf Couis 1 & 2 ? op papier lijken ze me erg mooi door de hoogte en het (waarschijnlijke) uitzicht

Gang is alles

Die afdalingen zijn geweldig. Vooral de 27, 8 en 10. Mooie zwarte pistes, breed en niet megasteil. Het uitzicht op het dal erachter (o.a. op het dorp en skigebied Cogne) van bovenaan de Couis 1 is geweldig. Het uitzicht over Pila en het Aostadal ook, met in de verte de Matterhorn.

Interessant reisverslag. Zelf kom ik jaarlijks in Noorwegen en als er een merk is waar de Noren wild van zijn is het Tesla (wat dan waarschijnlijk weer te maken zal hebben met het milieubeleid daar en de gunstige regelgeving voor elektrisch rijden). Wat ik mij altijd afvraag is of de koude temperaturen in de wintersportgebieden nog veel effect hebben op de actieradius? Het een bekend gegeven dat batterijen met lage temperaturen slechter presteren of is dit al weer achterhaald?

?? 2023

Krijg nu toch een beetje spijt dat ik Pila links heb laten liggen een paar weken geleden tijdens mijn Aosta trip.
Volgende keer ga ik dit gebied zeker meepakken.

Wat betreft het eventuele vliegen op Milaan en auto huren:
Is vliegen via Turijn niet sneller/korter dan via Milaan? Ik ben via Turijn gedaan en is maar een uurtje met de wagen.

De drukte in het weekend is normaal bij mooi weer volgens de local waar ik een kamer huurde.
De eerste (week)dagen in Monte Rosa en La Thuile nauwelijks volk op de pistes.
Zaterdag en zondag veel drukker in Cervinia, niet zoals in het hoofdseizoen maar toch.
Opvallend was wel dat het Zwitserse deel Zermatt dan weer minder druk was.

In ieder geval bedankt voor de Pila tip.

Wat betreft het eventuele vliegen op Milaan en auto huren:
Is vliegen via Turijn niet sneller/korter dan via Milaan? Ik ben via Turijn gedaan en is maar een uurtje met de wagen.

FrankB op 28 mrt 2016 12:55

Klopt, echter vliegen nagenoeg alle budgetmaatschapijen meermaals per dag op Milaan.

Aanbod vluchten op Turijn is veel beperkter en meestal duurder.

dag 4

Vandaag kiezen we La Thuile / La Rosiere. Dit skigebied is een combi tussen de landen Frankrijk en Italie.

null

Plan is om de ochtend naar La Rosiere te skien en de middag La Thuile te doen. Via de Sint Bernardpas op skies glij je zo Frankrijk in.

null

Daarna via een lang piste naar La Rosiere. We doen eerst de rechterkant van de skikaart en schoven zo op naar links. Na de eerste afdaling hebben we al spijt. Pistes liggen er zeer matig bij. We glijden alle kanten op. De pistes zijn knal hard en bieden geen grip. Verder valt op de grote groepen kinderen die les hebben.

null

Verder is het een mooi saaie opgezet skigebied. Een rijtje stoeltjesliften zonder al te moeilijk of bijzondere afdalingen.

null

De pistes blijven hard. Waarschijnlijk door de zuid ligging overdag zacht geworden om in de nacht weer op te vriezen. De laatste lift op de kaart links laten we zitten. Terug richting La Thuille komen we meerdere verschillende splitsingen tegen van drukkere pistes. Opletten dus !!! Terug naar Italie moet via twee sleepliften door het dal van de pas. Vermoed dat dit op drukke dagen wel eens een bottleneck kan wezen.

null

Overzicht van de terug weg

null

Valt hier op valt is toch de landschaps vervuiling.

Boven op de pas doen we rode 7 die helemaal buiten naar La Thuile gaat. Op papier lijkt dit mooi maar het is niets anders als een groot bospad.

null

We gaan een hapje eten bij de aankomst van de gele gondel. Ondertussen wordt het zicht minder en sneeuwt het matig. We besluiten om het voor gezien te houden. Doen dan nog de rode 6 die eigenlijk dicht zou moeten zijn naar beneden. Die piste zit vol met bulten en op sommige gedeeltes te weinig sneeuw.

null

In La Thuile lopen 6 liften naast elkaar. Echt een mooi gezicht is het niet.

null

La Thuile in de middag.

Samenvattend is dit geen gebied voor ons. La Rosiere kan door als familie bestemming. Rijtje liften naast elkaar met daar tussen weinig inspirende pistes. Het tussen stuk langs de pas is het beste stuk voor de meer uitdagende wintersporters. In La Thuile eigenlijk hetzelfde verhaal. Behalve dat daar de dalafdalingen of stijl zijn of afgeragde bospaden zijn.

May the ski force be with you !!

@FrankB

Ben je ook in Courmayeur geweest ?

May the ski force be with you !!

Interessant reisverslag. Zelf kom ik jaarlijks in Noorwegen en als er een merk is waar de Noren wild van zijn is het Tesla (wat dan waarschijnlijk weer te maken zal hebben met het milieubeleid daar en de gunstige regelgeving voor elektrisch rijden). Wat ik mij altijd afvraag is of de koude temperaturen in de wintersportgebieden nog veel effect hebben op de actieradius? Het een bekend gegeven dat batterijen met lage temperaturen slechter presteren of is dit al weer achterhaald?

Martijn77 op 28 mrt 2016 11:00

Hier in Italie vinden ze ook allemaal vreemd. Vooral als ik de (motor)kap open doe aan daar mijn bagage uit haalt. Waar is de motor dan ?

Capaciteit slinkt aanzienlijk in de koud. Zeker in berg gebieden. Je krijgt te maken met de weg omhoog en de verwarming die lekker hoog staat. Is dus zeker om rekening mee te houden. Eenmaal op je bestemming steek je de auto in het stopcontact en kan die weer bijladen. Gaat langzaam maar als je auto toch een week stil staat op je bestemming.

May the ski force be with you !!

Toch geen aanrader dus, jammer.

Toch geen aanrader dus, jammer.

Tiny-M op 28 mrt 2016 19:09

Heb je geen kinderen en ben je snowboarder. Dan is dit niet je bestemming.

May the ski force be with you !!

Nee, niet echt. Het moet gezegd: we hadden de pistekwaliteit niet mee vandaag. Maar het gebied is gewoon niet echt heel boeiend. En als je over een pad glijdt - wat soms heerlijk kan zijn - is het wel leuk als je wat moois hebt om naar te kijken. Voor mij vallen de billen van @CJAHulskamp niet in die categorie, maar de omgeving ook zeker niet. Dus toen wij al aan het begin van de middag weggingen, had ik ik niet het idee iets gemist te hebben.

Er zijn leukere gebieden die een stuk dichterbij liggen en meer afwisseling en interessante pistes te bieden hebben, wat mij betreft.

Wil je er mee zeggen GiGi dat onze C ( ik zal zijn voornaam niet prijs geven op het Forum)technisch beter kan skiën dan jij?

Er zijn heel veel mensen die technische beter kunnen skiën dan ik. En C hoort daar inderdaad zeker bij (voor zover ik dat als enthousiaste leek kan beoordelen).

Hij zei dat hij het gebied al kende, dus dan ben ik niet te beroerd en laat hem de navigatie doen… ;)

Oké, duidelijk een minder interessant gebied. Niet alleen qua pistes maar ook qua landschap, als ik het goed begrijp. Gaan jullie nog naar Courmayeur?
Of is de vakantie gedaan?

Jeetje, had al wel verwacht dat het niet het beste gebied van de Alpen zou zijn, maar deze review is wel een hele grote afknapper. Zo te zien hadden jullie inderdaad het weer (en sneeuwcondities) niet mee, maar toch…

Had in m’n hoofd stiekem al besloten volgend jaar Monte Rosa en Espace San Bernardo aan te doen, maar ga dat nu dit bericht zeker heroverwegen!

Mr. Slow

Ik zou Monterosa, Breuil-Cervinia en/of Pila combineren. Als je een 6-daagse Valle d’ Aosta skipas neemt, geeft dat ook twee dagen toegang tot de kant van Zermatt.

Wij hebben morgen nog een skidag. Gezien de weersvoorspelling wordt het weer Pila denk ik. Tijdens sneeuwbuien in Courmayeur zitten lijkt ons niks, zeker na de landschappelijke deceptie van vandaag.
Uitdaging voor morgen: met zo veel mogelijk skileraressen een selfie maken (er zaten erg leuke tussen had ik gisteren al gezien)…

@GiGi skileraressen en stewardessen ik waarschuw je alvast maar even je hebt er niets aan

Dank voor de tip @GiGi! Het is alleen wel het idee om een volle week ergens te verblijven, maar misschien dan de eerste week in Monte Rosa, waarbij ik een dagje naar Pila wel zie zitten.

Misschien de andere week dan in Breuil. Dat skigebied lijkt me, zeker met Zermatt erbij, wel iets waar je je minimaal een week zou moeten kunnen vermaken! Alternatief voor de tweede week zou ook nog Val Gardena kunnen zijn.

Veel plezier morgen nog in (waarschijnlijk) Pila!

Mr. Slow

[quote]@GiGi skileraressen en stewardessen ik waarschuw je alvast maar even je hebt er niets aan

Top zeg, zat al vaker naar Pila te kijken, ziet er inderdaad prachtig uit.
Waarom eigenlijk een huurauto nemen voor een weekend daar? De trein stopt naast de gondel!

Top zeg, zat al vaker naar Pila te kijken, ziet er inderdaad prachtig uit.
Waarom eigenlijk een huurauto nemen voor een weekend daar? De trein stopt naast de gondel!

RoteHersentote op 29 mrt 2016 09:19

Kan natuurlijk ook.

May the ski force be with you !!

Wat betreft het eventuele vliegen op Milaan en auto huren:
Is vliegen via Turijn niet sneller/korter dan via Milaan? Ik ben via Turijn gedaan en is maar een uurtje met de wagen.

FrankB op 28 mrt 2016 12:55

Klopt, echter vliegen nagenoeg alle budgetmaatschapijen meermaals per dag op Milaan.

Aanbod vluchten op Turijn is veel beperkter en meestal duurder.

RRski op 28 mrt 2016 17:25

Turijn is dan waarschijnlijk geen optie voor Nederland.
Ik ben vanaf Charleroi naar Turijn gevlogen met Ryanair voor 12.99 euro.
Terugvlucht 5 dagen later was een ‘stuk’ duurder nl. 24 euro ;-). Vucht op minder dan 2 weken voor afreis geboekt.
Milaan (Bergamo) was ook mogelijk voor ongeveer dezelfde prijs. Maar Milaan is voor de Aosta vallei minder interessant.

@FrankB

Ben je ook in Courmayeur geweest ?

CJAHulskamp op 28 mrt 2016 18:21

Neen, even getwijfeld over Courmayeur en ook Pila maar is dus 1 dag Monte Rosa, 1 dag La Thuile/La Rosiere en 2 dagen Cervinia/Zermatt geworden. Bij een volgende gelegenheid zeker Pila en misschien Courmayeur.

Dag 5

Volgens de weerberichten blijft het bewolkt en kans op sneeuw in de Mont-Blanc hoek. Rond Aosta zou het zicht beter zijn. Kiezen daarom voor ons Pareltje “Pila”. We hadden al veel geschreven over Pila maar wederom waren weer blij dat we hier vandaag waren. Het had overigens licht gesneeuwd afgelopen nacht.

null

null

null

Vandaag trakteerde we ons op een uitgebreide lunch.

null

Daarna onze laatste middag in de sneeuw dit seizioen.

null

null

Ongelofelijk hoe de pistes er nog bij liggen aan het eind van de dag.

null

null

In de laatste rit omhoog nemen we nog even het jaar door. Kwamen maar tot een conclusie. Was weer een mooi jaar !!!

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie