Pila, 9 en 10 maart 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pila

Voor de foto’s, scroll naar de 2e post.

Deze 2 dagen waren onderdeel van onze vakantie in Cervinia: https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil/forum/topic/35…

Zoals je in het verslag hier boven al kon lezen, hebben we in Cervinia slecht weer gehad en dus zijn we de 2 laatste dagen naar Pila gereden. @CJAHulskamp en @GiGi hadden me vorig jaar met hun verslag al enthousiast gemaakt en als er dan harde wind is die er voor zorgt dat er weinig open is, dan is de knoop zo doorgehakt en stappen we in de auto naar Pila.

Pila ligt in de bergen, op ca 1800m. Je parkeert je auto echter in Aosta, op 500m. Niks geen moeilijke bergweggetjes, heel veel parkeergelegenheid en het enige nadeel is misschien dat je een stukje moet lopen naar de lift, terwijl het 20 graden is, in skikleding :).

Je stapt dus in de lift, zonder dat je enige sneeuw ziet (er is ook geen dalafdaling) maar na een klein kwartiertje sta je in een van de leukste skigebieden die ik ken: Pila! Krap 70 km piste, maar deels boven en deels onder de boomgrens en heel mooi in een soort kom gelegen. Het was erg zonnig, maar doordat het noordhellingen zijn, bleven de pistes erg goed. Alleen de blauwe 15, de hoofdweg zeg maar, was slushy en vol bulten.

Pila is wat compacter dan Cervinia, maar erg leuk. De liften zijn niet al te modern, maar de meeste zijn wel koppelbaar en dus snel genoeg. Elke lift ontsluit een aantal varianten, de lagere liften mooi tussen de bomen en de hogere liften boven de boomgrens. De pistes zijn ook hier (maar dat is denk ik typerend voor Italie) niet heel lastig, de rode zijn prima te doen. Ik vond piste 2 erg mooi, een wat uitdagendere piste, tussen de bomen door. Heerlijk breed, hier en daar wat steiler, erg fijn. Ook daarboven, bij La Nouva, vind je prachtige pistes. De blauwe is pittig blauw, de rode zijn prima. Vanaf een uurtje of 11 ski je hier heerlijk in de zon.

Ook vanaf de Leisse lift zijn er schitterende, rode, pistes. Mooi breed, wisselende steilte, echt prima voor gemiddelde skiers zoals wij. Bovenin vind je Couis 1 + 2, die wat zwarte afdalingen ontsluiten. Die hebben wij niet gedaan, maar ze zagen er uitdagend uit.

Het was er heerlijk rustig, zeker op donderdag. Laat je niet afschrikken door de volle hoofdparkeerplaats want er is a) plek zat bij het winkelcentrum en b) je vindt de mensen niet terug in het gebied. Op vrijdag was het heel iets drukker, maar langer dan 5 minuten hebben we bij geen enkele lift hoeven wachten. Op de pistes waren we donderdag, zeker in de middag, praktisch alleen en op vrijdag was het ook heerlijk rustig. Het dorp Pila zelf bestaat uit een paar hotels. Ik heb het idee dat het vooral bij Engelse touroperators een populair gebied is, want ik zag veel Engelsen en Interski klasjes.

De mensen die in de restaurantjes ed werkten waren erg vriendelijk, het eten was heerlijk en hier is het pas echt goedkoop. Koffie en thee zijn 2,50, waar dat in Cervinia het dubbele is. Al met al heeft het gebied ons heel positief verrast. Het zit logisch in elkaar (alles komt weer op de hoofdweg uit), het is compact dus je bent zo aan de andere kant, het is heel rustig, de pistes zijn goed geprepareerd en liggen heel mooi en de liften zijn prima (over 't algemeen). Ik zou hier zeker nog een paar keer een dag willen skiën, maar voor een week is het wel echt te klein. Dan zou ik eerder Aosta als basis nemen en 1 of 2 dagen in Pila, een keer naar Cervinia, een dagje Courmayeur etc doen…

De samenvatting:

  • Uitstekend bereikbaar. 10 minuutjes vanaf de snelweg, parkeerplek zat, en zo de lift in
  • Heel mooi, in een kom, gelegen
  • Leuke, afwisselende afdalingen
  • Prima en voldoende horeca
  • Heel rustig (Pila staat ook bekend als offpiste paradijs, dat scheelt drukte op de piste, offpiste was alles verspoord, 2 dagen na de verse sneeuw)
  • Veel noordhellingen, dus de pistes blijven lang goed, ook bij veel zon
  • 2 of 3 wat oudere liften
  • Hoofdparkeerplaats snel vol, dan moet je iets verder lopen met je spullen
  • Te klein voor een hele week, na 2 of 3 dagen ben je wel klaar

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 mrt 2017 16:43

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk en herkenbaar verslag! Eén van de fijnste skigebieden die ik bezocht heb.

Mr. Slow

null
^^Veel kraampjes, maar nog geen sneeuw te zien op de parkeer plaats

null
^^ Langzaam zie je de sneeuw verschijnen, met Aosta op de achtergrond

null
^^Vanaf het terras boven bij Chamole. Bij helder weer kan je de Matterhorn zien

null
^^ 14 graden (in de zon), toch de hele dag prima sneeuw

null
^^ een overzicht, waarbij je heel mooi ziet dat een deel boven en deel onder de boomgrens is

null
^^ Centrale punt, oogt gezellig en dit ook de hoofdweg waar alles op uitkomt. De lift op de foto kan je vermijden (zou ik doen, heel traag en maar 70 hm ofzo )

null
^^Bovenaan Couis 1. We namen de rode, wat vooral een steil pad bleek te zijn

null
^^ Blauwe piste (vanuit die trage stoeltjeslift)

null
^^ Rode piste 2, door het bos

null
^^ Nogmaals rode 2, andere kant op

null
^^ Zoom op de zwarte pistes (niet mijn allerbeste foto)

null
^^ Het weer was echt top. Dit is de stoeltjeslift bij het funpark (met grote schansen!)

null
^^ Piste 14, in de middag. Helemaal leeg en nog lekker hard.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk verslag Roy! Pila staat voor ons deze week ook op het programma. We zijn nu in Cervinia waar (heel verrassend) de liften beperkt open zijn vanwege de harde wind. Daar heb je in Pila dus minder last van?

Leuk verslag Roy! Pila staat voor ons deze week ook op het programma. We zijn nu in Cervinia waar (heel verrassend) de liften beperkt open zijn vanwege de harde wind. Daar heb je in Pila dus minder last van?

Lein op 18 mrt 2017 16:51

Geen. Vorige week vrijdag was in Cervinia alles dicht en hebben we in Pila nergens last van gehad. Maar dat was ook heel zonnig, misschien dat het bij bewolking wel iets anders ligt maar Pila is zeker weten echt veel minder wind gevoelig (ligt veel beschutter). Ik zou het je echt een dag aanraden!

Alternatief is Torgnon. Veel kleiner en volgens onze hoteluitbater goed voor ‘a bit of skiing and a good lunch in the sun’ dus misschien ook een optie? Ik zou wel proberen op tijd te gaan zodat je je auto lekker bij de lift kan parkeren, maar bij het winkelcentrum is ook prima. Pistekaartjes liggen bij de kassa in een mand, daar hoef je dus niet voor in de rij te gaan staan :).

Enjoy!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Goed om te horen, dankjewel voor je snelle reactie! En je kunt er met je Cervinia pas ook nog 2 dagen naartoe zonder extra te betalen, dat is helemaal fijn ?

Klopt ook. Dat hebben wij ook gedaan, maar als je dus de internationale pas hebt, dan zitten die 2 dagen er weer niet bij…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Inderdaad, die rode 9 vond ik eigenlijk één van de weinige pistes die niet leuk waren.
Heb je vanaf Couis 1 ook de rollende band gepakt en de zwarte 27 gedaan? En hoe was de rode 2? Deze waren toen ik er begin januari was helaas dicht :(

Mr. Slow

He je ergens €2,50 voor koffie betaald?! Dan ben je echt grof afgezet! Er zijn toch wel wat plekken waar je een espresso’tje wegzakt voor maximaal een euro…

Fijn verslag.

Koffie en thee, €2,50 in totaal ;).

En @quick: zwarte niet gedaan, rode 2 wel. Hele lekkere piste, steilere stukken met dan weer wat vlakke stukken, met wat mooie bochten en toch heerlijk breed. Ik denk dat het echt een van de mooiere pistes is die ik gedaan heb, zo tussen de bomen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk dat geweest ben @Roy83 en dat het je het leuk vondt. Pila is zo als je beschrijft. Tot VT ;)

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie