Nieuwe verbinding gletscher Pitztal - Ötztal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pitztaler Gletscher

En dan nu een topic om on-topic te blijven over de nieuwe verbinding.

The older I get, the better I was

Hier een mooi overzichtelijk plaatje hoe het wordt.

null

The older I get, the better I was

Mooi overzichtje. Maar graag dan hier ook de bronnen en liefst officiële documenten. Er wordt nogal wat gerotzooid en gepubliceerd op het internet.

Bedankt voor het overzicht. Ondanks alle commentaren ziet dit er voor mij toch zeker uit als een logische (en welkome) verbinding van deze twee skigebieden. Voor mij zou deze verbinding een absolute meerwaarde bieden voor een weekje Solden. En Pitztal zou ik nu niet snel bezoeken vanwege het beperkte piste aanbod en de geïsoleerde ligging in het dal. Blijf het in ieder geval met belangstelling volgen.

Inderdaad, die gebieden verbinden zou een absolute meerwaarde betekenen voor beide dalen.

Dat gezegd zijnde vind ik het huidige projectvoorstel er wel een beetje over: ik denk dat het ook perfect kan met minder liften en minder pistes.
Maar zoals ik al zei in het eerdere topic vermoed ik dat dat een bewuste strategie is om de verbinding er door te krijgen en tegelijkertijd de tegenstanders toch iets te “geven” (een gereduceerd project)

Maar graag dan hier ook de bronnen en liefst officiële documenten.

Frank66 op 7 nov 2019 21:20

Bron is de Tiroler Tageszeitung
https://www.tt.com/politik/landespolitik/16239616/gipfel-der…

The older I get, the better I was

Inderdaad. Het bijbehorende filmpje van de ORF is erg informatief. Op 4.19 min. zie je dat er eigenlijk maar 3,5 pistes erbij komen, met name rondom de Braunschweigerhutte, en maar één rondom de Fernerkogel.

Het project heeft ook een eigen website: https://www.pitztal-oetztal.tirol/das-projekt/
Hierop meer informatie, een video en een duidelijk plaatje:

null

Wat ik niet helemaal begrijp, is waarom er gekozen is voor een skitunnel van onder het middenstation van de Schwarze-Schneidbahn. Hier is een nieuwe rode piste nr. 32 getekend, maar om op deze piste en dus bij de tunnel te komen, moet je eerst een stukje zwarte piste nemen. De tunnel is dan dus niet toegankelijk voor beginners. Die kunnen natuurlijk altijd via de Fernerkoglbahn heen en weer, maar ik had er voor gekozen om de verbinding vanaf de Rettenbach ook voor iedereen toegankelijk te maken.

Ik kan overigens niet wachten tot deze verbinding er is. Ik vind het de nuttigste verbinding in jaren. Het Pitztal is naar mijn mening te klein voor meer dan een weekendje en Sölden is met zijn 140 km. ook niet supergroot. Samen wordt het een groot en zeer sneeuwzeker gebied, met ook in het voor- en naseizoen veel pistekilometers.

Annoying skiers since 2003

Dubbel

*bericht bewerkt door sterko op 17 nov 2019 01:14

Annoying skiers since 2003

Wat ik niet helemaal begrijp, is waarom er gekozen is voor een skitunnel van onder het middenstation van de Schwarze-Schneidbahn. Hier is een nieuwe rode piste nr. 32 getekend, maar om op deze piste en dus bij de tunnel te komen, moet je eerst een stukje zwarte piste nemen. De tunnel is dan dus niet toegankelijk voor beginners. Die kunnen natuurlijk altijd via de Fernerkoglbahn heen en weer, maar ik had er voor gekozen om de verbinding vanaf de Rettenbach ook voor iedereen toegankelijk te maken.

Ik kan overigens niet wachten tot deze verbinding er is. Ik vind het de nuttigste verbinding in jaren. Het Pitztal is naar mijn mening te klein voor meer dan een weekendje en Sölden is met zijn 140 km. ook niet supergroot. Samen wordt het een groot en zeer sneeuwzeker gebied, met ook in het voor- en naseizoen veel pistekilometers.

sterko op 17 nov 2019 01:00

600m tunnel zullen ze wel niet zomaar gaan realiseren. De achterkant van de Schwarze-scheid zal wel te steil/lawine gevoelig zijn om de verbinding hoger te maken. Het voordeel van toch een tunnel is dat er tweede verbinding is: dus meer opties bij kapotte liften of harde wind. En daarnaast scheelt het veel tijd om vanaf Solden naar het Pitztal te komen zonder eerst door te moeten naar de Tiefenbach.

Volledig mee eens dat dit één van de meest nuttige verbindingen is van de laatste tijd. Wij komen vaak in het Pitztal en de gletcher heeft mooie en lange afdalingen maar is eigenlijk het aan de kleine kant. Er ontstaat zo een serieus groot gletcher gebied dat mooi op elkaar aansluit. De verbinding Saalbach - Zell am See- Kaprun of Zermat - Monte Rosa voelt veel meer gekunsteld met lange verbindingsliften zonder pistes (of 1 verbindingspiste). Laat staan St. Anton - Kapll.

Wat @skiwi zegt klopt ook. Het zou me minder kunnen en mogelijk sneuvelen er nog een paar pistes om tegemoet te komen aan de bezwaren. Voordeel van het huidige plan is dat er echt een verbonden gebieden met skimogelijkheden beide kanten op ontstaat, geen loze verbinding.
En het is robuust want er zijn vrijwel altijd 2 manieren om ergens te komen, alleen terug naar Solden is afhankelijk van 1 lift.
-De nieuwe lift naar de Pitztaler gletcher kun je schrappen maar dan blijft de afhankelijkheid van de huidige ene verbinding van en naar de Gletcher.
-Idem voor de 3S Fernerkogel 1 dan moet alles via de Pitztaler gletcher en het treintje.

to ski or not to ski, thats no question

Plaats een reactie