Mooie tochten vanuit torgon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Beste medewintersporters

Over twee weken ga ik met groep vrienden naar torgon.
Heeft er iemand tips voor een paar mooie skitochten vanuit torgon.
Vorig jaar zaten we in les crosets, kan je daar heen skien en weer op tijd terug zijn voordat de liften dicht gaan.

jan

Vanuit Torgon heb je in principe via Chatel toegang tot heel PdS. Dus zijn er allerlei tochten heel goed mogelijk.
Ik heb zelf een paar keer het rondje Champery-Torgon gemaakt (dus nog iets verder dan Les Crosets). Dat is een prachtig rondje om te doen en qua tijd geen probleem.
Het kan zijn dat je soms stukjes met de bus moet, maar tussen Abondance en Chatel/Linga en 'Morgin zijn er prima verbindingen.

Vanuit Torgon kun je via Chatel naar Morgin. Je kunt dan bijna volledig door Morgin skiën als er voldoende sneeuw ligt. Je moet er enkel een weg oversteken. Anders moet je de bus nemen of stappen.
Daarna kun je de volledige toer doen tot in Liga. Daar dan de bus nemen tot in chatel.
Dit is een prachtige toer en in perfect haalbaar in 1 dag.

Top jongens bedankt.
Dat rondje gaan we dan zeker maken Ikke.
Ik begrijp hieruit dat je vanuit chatel elke kant op kan eigenlijk.

jan

Klopt; naar Morgin en dan via Champoussin, Les Crosets, Linga/Pré-la-Joux terug naar Chatel.
Eventueel met een uitstapje naar Avoriaz en als je tijdig bent en hard skied, misschien zelfs naar Morzine en Les Gets…

Als voorbeeld een dagtocht van mij vorig jaar, via Torgon.
Champery
les Crosets
Via de Mossettes naar les Lindarets (eindeloos lange blauwe)
omhoog met de Chaux Fleurie
De (super) dalafdaling naar Pré-La- Joux
Bus naar Chatel
Bus naar Abbondance
met de liften naar deTop
Afdalen naar Torgon
Lunchen
Terug via Super-Chatel
De avontuurlijke afdaling naar Morgin
Stukje door het dorp skien
Omhoog en dan naar Champoussin met een drankje in de Poussin :)
Les Crossets
Champery.
Overigens is de Abbondance kant ook heel mooi om heen te gaan. Dat laat @Alke vaak genoeg zien in zijn video’s.

Bedankt @willem3.
Die tocht ga ik ook maken, alleen dan vanaf torgon.
Van Les Crosets naar chatel hebben we vorig jaar ook vaak gedaan, echt super skien daar.

jan

Ik zal morgen m’n vader even vragen, die gaat over 2 weken ook voor de zoveelste keer naar Torgon :P

Gang is alles

Alle tips zijn welkom @Jesper

jan

@janneman, hoe is Torgon bevallen en heb je nog dagtochtjes kunnen maken?

Ha @willem3

Het is prima bevallen, ligt wel een beetje in een uithoek van portes du soleil. Als je een mooie tocht wilt maken moet je dus wel de tijd in de gaten houden. We hebben ook nog een dagtocht kunnen maken wat jij beschreven had (bedankt nog daarvoor). Zeker de kant van Morgins en Abondance op kan je heerlijk skiën. We zagen zelfs @alke nog lopen met zijn hond loebas.

jan

Plaats een reactie