Verbinding Morgins - Chatel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Na vele zoektochten op internet zonder succesvol resultaat, ga ik het toch maar eens hier proberen. Hoe is de verbinding tussen Morgins en Chatel? Met andere woorden, de verbinding tussen de liften ‘La Foilleuse (B op foto)’ en ‘Le corbeau (C op foto)’. Ik gok dat @Alke dit sowieso wel weet.

null

  • Klopt het dat je vanaf de kant van Chatel door kan skien tot punt A en dan loopt naar punt B (ongeveer 300 meter)?
  • En dat je als je de route andersom wilt doen, van Morgins naar Chatel, je van punt B naar A moet lopen? Of loop je naar C (ver??) Of pak je dan de bus van B naar C? Of de bus van B naar A? Of zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bedankt!

P.s. voor de geïnteresseerde: de aanleg van de verbinding tussen de skigebieden van Chatel (SuperChatel - Linga) gaat vooralsnog goed. Het wordt wel spannend of de lift nog voor kerst 2014 in werking zal zijn (de bouw heeft in de zomer door de grote hoeveelheid regen wat vertraging opgelopen). De nieuwe piste van Superchatel terug naar Vonnes, zal pas volgend jaar in gebruik worden genomen. Ik ben vanaf 17 januari in Chatel dus ik verwacht in ieder geval wel de grote ronde van de Portes du Soleil zonder de busverbinding in Chatel te kunnen doen. Een leuke website waar je de bouw kan volgen is: http://www.residentschatel.fr/travauxliaisonsuperchatellinga…
En de live-webcam van de bouw vind je hier:
http://m.webcam-hd.com/chatel/evenement

''Powder to the people''

Bij goede omstandigheden kan je tot A skieeen. Wij zijn vorig jaar van B naar C gelopen (via A), bij 15 graden was dat geen pretje ;) De piste vanuit chatel naar Morgins was dicht (veel te warm eind maart).

van B naar A kun je bij goede omstandigheden voor het grootste deel skieën. Andersom zul je moeten lopen, dat loopt licht op.

Running against the wind

Thanks @Jaco en @basso … dus skiën bij voldoende sneeuw, lopen bij matige sneeuw. (Skien omhoog klinkt niet echt heel aantrekkelijk, maar goed, ben een fitte gezonde man dus moet goed komen :-) )

''Powder to the people''

Leuk om te lezen dit, kom alvast helemaal in de stemming! Helaas nog wachten tot maart :P

@basso Volgens mij is het precies andersom. Met goede omstandigheden ski je van C/A bijna tot aan B (alleen nog even de weg oversteken). Van B naar C rijd er een bus. Deze vertrekt op het “pleintje” bij de kerk tegenover B. De bus gaat niet heel vaak, de tijden hangen daar ook. Met de lunch gaat die ook een tijdje niet, dus daar moet je even rekening mee houden.

@MartinTraas op de website van Avorinet staat de route beschreven en daar hebben ze het ook over ‘slechts’ de weg oversteken, terwijl op de verschillende pistekaarten een bus getekend staat (maar dat is dan slechts voor de route van morgins naar chatel). Oke, volgens mij wordt het nu wel duidelijker :)

“Tour of Morzine & Portes du Soleil: http://www.avorinet.com/ski-area/advanced

''Powder to the people''

@AMONIVES de bus kan je uiteraard ook nemen van C naar B, maar aangezien dit naar beneden loop en die wegen niet geschoven worden loopt er een mooi pad van B naar C. Waardoor je bij het kerkje uitkomt en dus alleen de weg over hoeft te steken. Als het mij goed bijstaat is dit ook wel met een bordje aangegeven.

Leuke website trouwens, de routes zijn goed beschreven. Er stonden nog wel wat oudere foto’s tussen zag ik. Voor de verbinding Linga- Super Chatel is het hopen dat de nieuwe liften open gaan deze winter dan hoef je niet met de bus. Verder is in het stuk tussen Morgins en Champoussin de TK Les Bochasses inmiddels vervangen voor stuk snellere stoeltjes lift. Deze staat op de zelfde plek, hij begint alleen een stukje lager. De TS Point de L’Au is ook vervangen voor een nieuw lift in de afgelopen 1 a 2 jaar. Deze begint iets hoger dan vroeg. Maar die kan je niet missen.

Wanneer ben je in de PDS?

Zelfs als er geen of weinig sneeuw ligt, zou ik niet voor de bus opteren. Ik ben er een paar keer geweest dat verder skiën dan C niet mogelijk was als ik uit Chatel kwam. De keuze tussen lopen en de bus moet dan worden gemaakt, maar ten eerste is lopen naar B niet zo ver en als de bus niet direct gaat is lopen ook zeker sneller dan de bus. Omdat het terug omhoog loopt, zou je nog kunnen kiezen voor de bus, maar ook dan ga ik meestal lopend.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Bedankt iedereen! @MartinTraas ben in Chatel van 17 t/m 24 januari (8-daagse pas portes du soleil)

''Powder to the people''

@AMONIVES dan zit een biertje onder aan de berg er niet. Zelf zit ik in Chatel van 20 Dec tot 4 Jan.
Veel plezier met het rondje PDS.

Vanuit Chatel zijn er ook leuke uitstapjes te maken naar Les Gets. Maar houd dan de tijd goed in de gaten, aangezien je in Mozine en Les Gets afhankelijk bent van het treintje, wanneer je niet het hele dorp door wil rennen op je ski schoenen.

Ik heb al mooie tochten op het programma staan :) les gets en morzine sla ik zeker niet over.

''Powder to the people''

De nieuwe pistemap inclusief de verbinding van Superchatel en Linga staat online;
https://www.dropbox.com/s/f6lfqmnzcct3b40/plan-des-pistes-po…

''Powder to the people''

@AMONIVES dat scheelt weer sjouwen, lopen en een busrit in Châtel! Erg mooi! Ik ben zelf van 17 t/m 24 jan in Morgins

King of the hill

Ah, mooi dat ze eindelijk die doorgang tussen tussen SuperChatel en Linga op orde gaan krijgen. Een goede reden om in maart een paar dagen weer eens in PdS wat rondjes te maken.
Overigens kun je inderdaad meestal wel skiënd in Morgins van onderaan Le Corbeau naar La Foilleuse. je moet al vrij snel links aanhouden en dan over een smal dijkje kun je tot aan de weg. Schuin aan de overkant is de La Foilleuse. Als je de bus neemt, let dan extra oed op dat je de goede bus neemt. Ik ben nml ook wel eens per ongeluk in de bus terug naar Châtel gestapt :(.
Als het even kan, probeer dan ook de afdaling van Le Corbeau (ipv de lift). Dat is meestal een avontuurlijk afdaling. Zeker niet gevaarlijk, maar vaak wel wat cross country!

Nogmaals dank iedereen. @MarkM je hebt geluk. De bouw van de liften hebben de opgelopen vertraging in de zomer (door het slechte weer) niet kunnen inhalen. De opening van de liften ‘Les Portes du Soleil’ en ‘Gabelou’ staan nu gepland voor 15 januari, dus gelukkig net op tijd. @MartinTraas heeft dan helaas dus net pech.

''Powder to the people''

@AMONIVES heb ik even pech. Zeker nu ik net besloten heb er nog een weekje vooraf aan te plakken. Waar heb jij trouwens de info over de opening vandaan als ik vragen mag? Jij bent in elk geval goed voorzien van info over de Portes du Soleil!

@AMONIVES super bedankt voor alle links. Ik moet mijn Frans toch is bij gaan spijkeren, nu blijft het vooral bij plaatjes kijken.

Opening van de verbinding tussen superchatel - linga met de twee nieuwe liften ‘portes du soleil’ en ‘gabelou’ staat nu definitief gepland voor 31 januari. Ook ik zal dus nog gebruik moeten maken van de busdiensten. Had er stiekem op gehoopt dat ze 17 januari (de dag dag portes du soleil 50 jaar wordt) gewoon zouden halen. Zeker met het gebrek aan winters weer tot 28 december. Fransen en plannen… zucht.

''Powder to the people''

Correctie: op 31 januari staat de officiële opening gepland. Echter daarvoor zal de lift ook open gaan. Wanneer precies is nog onbekend *zucht

“Malgré l’actualité, la vie reprend ses droits et les travaux de la liaison se poursuivent. Hier, on procédait à l’accrochage des sièges au TéléSiège “Portes du Soleil” reliant Vonnes à Super Châtel. Petit tour dans le “ventre” de la Gare. On aborde la dernière ligne droite avec les phases de test avant l’inauguration prévue pour le 31 janvier 2015.
… a cérémonie officielle de l’inauguration est prévue le 31 janvier. Cependant, en fonction du bon déroulement des tests de contrôle, la nouvelle liaison pourra ouvrir avant. Nous vous tiendrons informé.”

''Powder to the people''

Plaats een reactie