Gele piste op skimap PDS

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Hallo,

Vandaag is de nieuwe ski-map van het Portes Du Soleil gebied bekend gemaakt. Hier staat onder andere een gele piste op, wat voorheen nog een blauwe piste was.
Ik heb al even online gezocht wat een gele piste zou betekenen. Hier komt vaak uit dat het een ongeprepareerde piste zou zijn.
Heeft iemand hier enige kennis van of weet die toevallig wat dit betekent?

Voorbeeld:

null

(grote foto: http://imgur.com/IEdqUoC)

Sidenote: het is altijd de eerste échte piste die wij als hele groep samen nemen voordat we opsplitsen in een ervaren en minder ervaren groep. Hiervoor willen wij wel graag weten wat dit betekent zodat we straks niet bovenaan de piste staan en een deel van de groep er niet af durft :P

Alvast bedankt en happy skiing! :)

  • Siard
Stay frosty

In Zwitserland is een gele piste wel gecontroleerd maar niet geprepareerd. Hoe het in Frankrijk is weet ik niet maar het zou zomaar kunnen dat dat hetzelfde is.

Bovenstaande verklaring klinkt wel als logisch.

Al moet ik zeggen dat ik dit enorm jammer vind! Dit is werkelijk een van de lekkerste pistes waar nooit veel skiers zijn. Overigens lijkt het ook alsof een van de twee horeca zaken daar verdwenen is?

Wikipedia zegt: “In recent years, many resorts reclassified some black slopes to yellow slopes. This signifies a skiroute, an ungroomed and unpatrolled slope which is actually off-piste skiing in a marked area. Famous examples are the Stockhorn area in Zermatt and the Tortin slopes in Verbier.”

Franse Wikipedia ditto:
“En France… Jaune: piste itinéraire, piste difficile sécurisée et balisée mais non damée.”

Haus Gassner in Niedernsill

Bovenstaande verklaring klinkt wel als logisch.

Al moet ik zeggen dat ik dit enorm jammer vind! Dit is werkelijk een van de lekkerste pistes waar nooit veel skiers zijn. Overigens lijkt het ook alsof een van de twee horeca zaken daar verdwenen is?

Pvdh op 10 dec 2015 23:24

hé ja nu je het zegt! Afgelopen jaar daar nog gegeten, was ook niet geweldig.
Was inderdaad altijd een heerlijke piste, vooral m’n moeder ging deze vaak naar beneden! ;)
We zullen zien, als iemand meer informatie heeft hoor ik het graag!

Stay frosty

Wel vreemd dat het in dit geval een blauwe piste was en geen zwarte. Was inderdaad een erg leuk stukje.

Is dit niet iets waar @Alke mogelijk wat meer over zou weten?!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Heb nog even gekeken, er zijn meerdere pistes die ze geel gekleurd hebben… Check de nieuwe en oude kaart.(nieuw op pds oude staat nog bij les gets).

Klopt inderdaad, er zijn meerdere pistes die blauw waren en nu geel zijn. Die van de afbeelding was een voorbeeld, maar je hebt er ook o.a. 1 bij Avoriaz in de buurt.

Wij dachten nog aan een verlichte piste, maar dat leek mij niet zo geloofwaardig aangezien je dan in een kom zou komen waar daarna niks meer verlicht is.

Stay frosty

IN principe zou het moeten betekenen dat de piste niet meer geprepareerd wordt, maar nog wel wordt uitgezet en gecontroleerd wordt. Is echter wel gek, daar het blauwe pistes betreft, ditzelfde geldt voor de pistes bij de stoeltjes lift Choucas en de sleeplift Arare in Avoriaz. dat waren altijd blauwe pistes! Maar misschien dat ze ook skiers/boarders van een minder niveau als zwart de mogelijkheid willen geven om gecontroleerd ‘off-piste’ te gaan op een skiroute.

Daarentegen de gele lijn bij Torgon, onder de stoeltjeslift Tronchey, is echt een moeilijke steille skiroute die alleen door ervaren off-piste rijders genomen kan worden.

Life is fun, so enjoy it

Het is natuurlijk ook erg leuk dat men ook ongeprepareerd terrein open laat dat minder steil is. Dus als het zo is, eigenlijk alleen maar leuk toch?

Click. Click. Peace

Ik ben zelf meer een piste skiër, dan off-piste (nog nooit echt gedaan ;)), maar het lijkt me zeker leuk om eens te kunnen proberen, juist op een wat minder steil en bekend stukje.
Inmiddels is er voor de zekerheid ook een mailtje gegaan naar de VVV van Les Gets (dacht ik). Zodra ik daar antwoord van heb zal ik het hier ook nog even melden om wat dingen uit te sluiten.
In ieder geval al bedankt voor jullie reacties!

Stay frosty

Toch is het nu lastiger voor niet-gevorderden om in te schatten hoe lastig een piste nou is. Als ik het zo lees, kan een gele piste alles zijn tussen een ongeprepareerde blauwe piste en een schier onmogelijke off-piste lijn. Ik snap de intentie van het skigebied, maar volgens mij zouden ze toch nog iets moeten bedenken om een classificatie aan de ongeprepareerde pistes te geven.

Dan vind ik persoonlijk de indicatie op het pisteplan zoals bij Galibier-Thabor beter:

null

Daar staat op de pistes die niet worden geprepareerd een icoontje, met in de legende “Piste non-damée”. In het gebied zijn er zo rode en zwarte pistes, en geeft een duidelijker beeld van de te verwachten moeilijkheidsgraad.

null

Reactie van de VVV van Les Gets.
Het zou gaan om een foutje op de skimap en de piste zal altijd blauw zijn.

Vanuit mij is dan gevraagd of deze geprepareerd blijft/is.
Ik ben benieuwd naar de reactie!

Voor de mensen die zelf Frans kunnen lezen:
Bonjour,

La piste Reine des Prés est toujours une piste bleue. Il y a certainement eu une petite erreur sur le plan.
Nous restons volontiers à votre disposition pour un complément d’information.

Cordialement.
@Morzel ja dat is een veel duidelijkere manier, mits het hier het geval is. Eigenlijk zou er gewoon een standaard moeten komen wat betreft aanduidingen op een skimap. Maakt het makkelijker en overzichtelijker voor iedereen.

Stay frosty

Plaats een reactie