Preparatie piste's

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Ik lees her en der wat berichten dat de piste’s rondom Chatel niet zo goed geprepareerd zouden worden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Afgelopen week waren wij daar en inderdaad was ik er niet kapot van. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ze daar deze winter behoorlijk te kampen hebben gehad met regen tot bovenin het skigebied. Eerst natuurlijk amper sneeuwval dus waar mogelijk veel kunstsneeuw, dan echte (natte) sneeuw erbij. Dan weer regen, waarna opvriezende kou etc. Als het basismateriaal niet goed is, kan je prepareren tot je een ons weegt, maar dan gebeurt er natuurlijk niet veel. Verder kan het er behoorlijk druk zijn en sommige pistes zijn dan gewoon snel afgeragd.

Oke, bedankt voor je reactie. Wij spelen met het idee om volgend jaar in de krokusvakantie daar naar toe te gaan. Is het gebied wel aan te raden? Wij zijn gevorderde skiërs.

Het weer en de kwaliteit van de sneeuw kan ermee te maken hebben. Maar ik heb de indruk dat er sinds een paar jaar een algemene trend is naar minder fanatiek prepareren van de pistes. Als je vroeger nog eens met de laatste lift naar boven ging moest je je al haasten of je werd achtervolgd door een paar pistemachines en lag de volgende morgen alles er piekfijn platgereden bij. Maar toen skiede iedereen met klassieke lange skies en had je die geprepareerde pistes meer nodig.
Ik heb de indruk dat met de nieuwe skies er meer en meer mensen op zoek gingen naar losse sneeuw en net buiten de piste gingen skieën. En wat verder van de piste. En nog wat verder… Nu zie je ook vaker pistes die bewust niet geprepareerd worden en speciaal aangeduid worden.
Dus ik vraag me af of ze niet heel bewust enkel een beperkt aantal pistes nog strak prepareren en de rest er meer natuurlijk bij laten liggen om die would-be off-pisteskiërs terug naar de pistes te krijgen. Dan hoeven ze als het misloopt hen niet buiten de pistes te gaan oprapen en het is ook nog eens minder moeite bij het platrijden.

Was er een paar weken terug met goede condities en kan beamen dat de ze het prepareren op sommige pistes niet zo serieus nemen, verder zijn er ook veel pistes goed afgeragd door de drukte, omdat veel mensen bepaalde routes nodig hebben ergens te komen.

Vergeleken met Val Thorens en Saalbach, waar ik dit jaar ook geweest ben was het in Portes du soleil een stuk minder
goed geprepareerd… Ik heb er zelf geen reden voor, behalve dat sommige pistes gewoon erg druk zijn en daardoor waarschijnlijk slechter zijn.

Then again, ik heb wel 2x bij de lift gestaan voordat die open ging en het eerste uur alleen maar perfect geprepareerde pistes gepakt. (dus misschien toch de onderlaag i.c.m. de drukte die ervoor zorgt dat alles zo snel naar de rag was…

Plaats een reactie