portes du soleil

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Hoi,

Wij willen graag met 7 personen naar portes du soleil. Nu ben ik op zoek naar de voor-en-nadelen van Morzine, Les gets en Chatel. het gaat met name om de uitstraling van het dorp, eventuele wandelmogelijkheden en de plaats ten opzichte van het skigebied.

Ben vorig jaar in Chatel geweest. De sneeuwcondities waren toen overal bagger, in de hele alpen. Het franse deel van het gebied was nog wel goed te doen, door sneeuwkanonnen. Daardoor zijn wij niet verder gekomen dan interessante rondjes richting Avoriaz (typisch Frans lelijk dorp). Chatel heeft goede verbindingen met skibus en bij normale omstandigheden ook op ski’s. Terwijl je in Les Gets wel echt in het Franse deel van het gebied zit en de Zwitserse kant verder weg is. Chatel is een oud bergdorp en dat geeft een meer zwitsers dan frans gevoel! Er is leven in het dorp ook middenop de dag. Ik was met een grote groep, waar ook wandelaars inzaten. Naar ik begrepen heb, hebben die zich ook prima vermaakt vanuit Chatel.

Hoop dat het helpt! succes met de keuze.

Tip: Heb je al onder ‘skigebieden’ gezocht op Morzine?

Daar vind je heel veel info over het gebied, incl. de plus- en minpunten.

ben dr geweest en we hadden helaas slecht weer maar het gebied zal bij mooie omstandigeheden echt wel gaaf zijn. Ik vond alleen wel dat de liften behoorlijk verouderd waren (kuitenknallers).

Wij zaten in Morzine. Avoriaz is autovrij en volgens mij (verbeter me als ik er naast zit) moet je dan met al je spullen omhoog in een skilift.

Maar ik weet wel zeker dat je jezelf goed kunt vermaken daar!

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@ jeroen,

Moet je helaas verbeteren…

Morzine is niet autovrij en het ligt niet super hoog (geen lift met je spullen dus)… Avoriaz ligt echter boven Morzine en is wel autovrij (toch kun je er prima met de auto komen en parkeren op een groot parkeerterrein net voor je het dorp binnekomt)

@Jan

We zijn zelf een aantal malen in Champery in het Zwitserse deel van Portes du soleil geweest. Dat is ons goed bevallen.

Het hangt er vanaf wat je zoekt. Zoek je veel apres ski-mogelijkheden, dan is het niet het dorp voor jou. Zoek je een authentiek en leuk Zwitsers bergdorp, dan is Champery goed geschikt. Er zijn voldoende voorzieningen, waaronder een modern indoor sportcentrum met zwembad, ijsbaan (ijshockeyafmeting) en curling baan.

Het ligt aan de rand van het skigebied, dus je moet met een van de twee grote liften (cabine of stoeltjes) omhoog en meestal ook weer naar beneden. Je komt dan in het skigebied Les Crosets.

http://www.youtube.com/user/WinterWillem#p/u/3/2D1eIGknwEU…

Als daar niet voldoende sneeuw mocht liggen, ben je vrij snel de volgende berg over naar Avoriaz en dat is zeer sneeuwzeker. Je kunt overigens ook eenvoudig verder het Zwitserse deel in skiën of via Avoriaz naar de Chatel-kant.

Het voordeel van de ligging van Champery is dat je er uitgebreid kunt wandelen (populair wandel- en mountainbikegebied in de zomer) en dat je er met de auto snel bent. Alles ernaartoe is snelweg, behalve de laatste -pakweg 20 minuten- de berg op. Je kunt eventueel ook met de trein, want er is een bergstationnetje in Champery, direct bij de gondellift.

Leuk vonden we ook dat je in een half uur in het mondaine Montreux bij het meer van Geneve bent. Voor als je even wat anders wilt dan skiën.

Overigens is Avoriaz nou net niet een typisch Frans lelijk dorp. Het is wel gebouwd in de jaren 60, toen veel lelijke Franse skidorpen uit de grond werden gestampt, maar is uniek omdat het niet bestaat uit Bijlmerflats in de sneeuw, maar uit hout opgetrokken architectonisch bijzondere gebouwen (gebaseerd op Le Corbusier).

Het kan natuurlijk zijn dat het je smaak niet is, maar het dorp is qua bouw op zijn minst bijzonder in de Alpen te noemen. Bovendien mooie sneeuwzekere pistes daar.

Filmpje: http://www.youtube.com/user/WinterWillem#p/u/6/H4ZG8MBudDI…

@ Alex

Je hebt groot gelijk, snap ook niet dat je kunt zeggen dat avoriaz een lelijk dorp is, eerder een van de mooiere dorpen, fijn en knus om doorheen te skien! Het skigebied, Les Portes du Soleil, is een van de mooiste gebieden die ik tot nu toe heb gezien (en heb er al heel wat gezien in Oostenrijk en Frankrijk). Super pistes (tussen de bomen)ook al gaat het niet hoger dan 2500 meter geloof ik)…

Dat het lelijk was had voornamelijk te maken met dat er op het moment dat ik er vorig jaar was een hoop nieuwe acco aan het neerzetten waren. Met dito hijskranen die waren versierd met grote gekleurde beren. Dat zag er niet veel belovend uit. Die andere torens, zijn idd wel beter. Ik houdt niet zo van moderne gebouwen bovenop een berg, maar die torens gebaseerd op le Corbusier (weer wat geleerd) zijn niet lelijk. En er was goed over het dorp nagedacht verder. Wat ik grappig vond was het snowpark aan de rand van het dorp.

@Sjakie

Ik vind het echt een bijzonder dorp. Inderdaad erg leuk om doorheen te skiën of met de lift zo langs te gaan. Heerlijk zitten ook op de terrasjes aan de kant van de pistes met het zonnetje erbij.

Ik vind zelf Portes du soleil ook erg geslaagd. Ik moet zeggen dat ik er de eerste keer nog wat moeite had, omdat de pistes daar over het algemeen best wel pittig zijn (blauw en rood zijn wat blauwer en roder dan elders zullen we maar zeggen). Maar inmiddels kan ik er prima uit de voeten.

Je hebt er echt voor alles wat wils. Heerlijk lange en brede pistes tussen de bomen door, mooie pistes en uitzichten alle kanten op. (Zeer) pittige zwarte pistes (altijd leuk om met de lift over de buitencategorie Zwitserse muur te gaan en de mensen naar beneden te zien zwoegen ;) ).

Het is inderdaad niet het hoogste gebied, maar omdat je hellingen in alle windrichtingen hebt, valt er altijd wel ergens goed te skiën. Ik ga er in ieder geval graag naartoe.

@Bien

Ja, die heb ik inderdaad ook nog gezien. Als ze aan het bouwen zijn is het meestal niet zo’n erg fraai gezicht, met die grote kranen. Ik hoop dat ze het wel in dezelfde stijl houden als de rest van het dorp.

De filosofie achter de gebruikte architectuur was om het dorp in de bergomgeving op te laten gaan. Dat is wel mooi gelukt, vind ik. Als je er op een afstandje naar kijkt, past het goed in de omgeving.

@ Alex

Nee, kranen zijn nooit mooi en ik hoop idd met je mee dat de nieuwbouw gaat lijken op wat er al staat. Dan blijft het een geheel en er is idd veel beter over nagedacht dan bijv Les arc 2000 of superdevoluy en ook veel minder lelijk.

@Bien

Dit zou inderdaad mooi zijn. Ik neem wel aan dat ze zo snugger zijn om de stijl aan te houden.

Ik vind overigens van die betonskidorpen altijd redelijk deprimerend. Kies zelf op zijn minst voor een verblijf in Savoyaanse stijl.

@JAN

Om je een goede afweging te laten maken, zou het handig zijn als je iets meer over de samenstelling van de groep zou kunnen vertellen en de manier waarop je straks wil skiën / snowboarden / wandelen.

Ga je met een groep voor het avontuur, de après-ski en het feest, dan is Morzine the place to be. Veel overnachtingscapaciteit, je bent zo in Avoriaz (en daarmee in Zwitserland)en ook na het skiën is het er gezellig.

Ga je met het gezin / de familie en kan het feesten beperkt blijven tot een hapje en een drankje, dan raad ik Les Gets aan. Kleinschaliger, gezelliger, charmanter en leuker voor de allerjongsten.

Chatel ken ik iets minder, maar is ook een charmant dorp. Je kan er helaas niet altijd tot in het dorp afdalen, maar als je het niet erg vindt om een stukje met de bus te rijden, ligt het wel handig!

Mocht nog vragen hebben, dan kun je me altijd mailen!

Chatel is ook een heel leuk dorpje. En aan deze kant van avoriaz de mooiste pistes (naar mijn mening)… Savonds lekker een biertje te drinken in de nederlandse apres ski en er is nog een discotheek aanwezig… Verder een leuk winkelstraatje met wat restaurants. Portes du soleil is kortom voor ieder wat wils zoals Jan van Drooge beschrijft! Heerlijk skigebied!

Ik ben diverse malen voor een lang weekend naar PdS geweest, zaten altijd aan de Zwitserse kant (ivm bereikbaarheid vanaf Geneve Airp).
Ik vind het nog steeds één van de mooiste gebieden om te skiën. Avoriaz was standaard onze koffieplek.

@Sjakie. Die discotheek in Chatel is echt te slecht voor woorden, 8 Euro voor een klein pilsje en altijd leeg (zelfs tijdens de kerst). Die ‘hollandse’ apres ski bar gaat ook nergens over. Alleen de Avalanche (engelse pub) is het waard om heen te gaan, full english breakfast, engels voetbal, thema feesten en goeie pints voor schappelijke prijzen… Het dorpje heeft inderdaad wel meer sfeer dan omliggende dorpen, alhoewel Morgins ook erg sfeervol is.

Desalniettemin is Chatel een perfecte uitval basis. Het gebrek van sneeuwkanonnen (aan de Zwitserse kant, die kennen ze daar nog niet) kan er alleen wel voor zorgen dat je afgesloten wordt van de rest van het skigebied, maar met de skibus ben je zo in prelajoux. Toch vind ik dat de mooiste pistes tussen Chatel en Avoriaz liggen. Vooral het rondje Chatel, Prelajoux, Avoriaz, Les Crosets, Morgins, Chatel is leuk om te skien.

De pistes van Morzine en Les Gets vond ik wel een stuk minder (kort, smal, te druk en niet intressant) en de liften waren echt gigantisch druk, terwijl de rest van Portes du Soleil erg rustig was. Eigenlijk is het gebied van Morzine/Les Gets ook te ver van Chatel (en het vreselijke pad tussen Avoriaz-Morzine, daarna nog een stuk door Morzine te lopen om weer verder te kunnen gaan). Dus als je ook graag in dit gedeelte wilt skieen zou ik eerder voor een appartement in Avoriaz of Morzine kiezen.

Avoriaz is inderdaad een uit de grond gestampt dorp met hoge flats. Maar zoals hierboven al is gezegd zeker geen betondorp. Volgensmij is er in het bouwbesluit opgenomen dat er alleen hout gebruikt mag worden? Daarnaast veel restaurants/barren met grote zonterras langs de pistes. Afgelopen seizoen werd er inderdaad veel gebouwd en al die gele bouwkranen (echt stuk of 8) met die gekleurde beren zagen er echt niet uit, maar neem aan dat ze ondertussen wel klaar zijn? Avoriaz is beetje een geval van you love it or hate it.

Morzine is wat meer in de stijl van Chatel, laagbouw en chalets. Het is wel een stuk groter en ruimer dan Chatel.

Les Gets ben ik snel een x door heen geskieed, zou hier niet iets over kunnen zeggen. Maar, gezien de pistekaart, zou ik het je afraden. Je koopt een skipas voor het hele skigebied Portes du Soleil. Lijkt me zonde van het geld.

Wij gaan met 6 volwassenen op 31-12 naar Avoriaz. Ons skiniveau gaat van gemiddeld tot gevorderd. Voor alle 6 gaat het de eerste keer in Portes du Soleil zijn. Ik zal jullie laten weten hoe een en ander is meegevallen.

Hoi,

Wij willen graag met 7 personen naar portes du soleil. Nu ben ik op zoek naar de voor-en-nadelen van Morzine, Les gets en Chatel. het gaat met name om de uitstraling van het dorp, eventuele wandelmogelijkheden en de plaats ten opzichte van het skigebied.

jan op 19 okt. 2011 18:25

kijk eens op de website van hotel esprit montagne in la Chapelle d’'abondance

Wij zijn net terug uit Avoriaz en de vakantie daar is goed meegevallen. Het dorp steekt echt goed in mekaar met publieke liften zodat je overal snel kan geraken. Er is qua après ski niet heel veel te beleven, maar de restaurants zijn wel goed. De pistes rond Avoriaz zijn er goed en richting Zwitserland skiën is erg leuk. De pistes rond Morzine en Les Gets vonden wij wat minder (korte pistes en trage liften).

Het dorp is alleen spuuglelijk, maar verder is het inderdaad top :)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Hier hebben wij geboekt:

hotel esprit montagne in la Chapelle d’'abondance

de 29e komen wij terug en zal ik mijn ervaring delen :)

Hier hebben wij geboekt:
hotel esprit montagne in la Chapelle d’'abondance
de 29e komen wij terug en zal ik mijn ervaring delen :)

Erik op 10 jan. 2012 01:58

Welke maand van welk jaar ?
Ga met kerst en zit me beetje in te lezen!
Iemand nog tips voor restaurantje met kids?
Thnx

Ik ben twee keer in Portes du Soleil geweest, de eerste keer in Chatel, de tweede keer in Morzine. Chatel is vooral een schattig klein dorpje, maar wel meer dan alleen een toeristendorp. Morzine is groter, is heel wat meer te doen en wat actiever, maar echt 100% toerisme. Qua skiën zit je in Morzine heel wat beter, over het algemeen zijn de pistes aan deze kant van Portes du Soleil een stuk mooier en de sneeuw is vaak beter! Qua uitstraling en wandelmogelijkheden zou ik voor Chatel gaan, maar qua skiën zou ik voor Morzine gaan. Mijn keuze zou 100% zeker Morzine zijn!

Hier hebben wij geboekt:

hotel esprit montagne in la Chapelle d’'abondance
de 29e komen wij terug en zal ik mijn ervaring delen :)

Erik op 10 jan. 2012 01:58

Welke maand van welk jaar ?
Ga met kerst en zit me beetje in te lezen!
Iemand nog tips voor restaurantje met kids?
Thnx

Gast641 op 6 nov. 2012 22:25

Helaas heb ik mij niet aan mijn afspraak gehouden en lees ik ook jouw bericht nu pas.
Bij deze alsnog een korte update.

Wij hebben februari 2012 een top vakantie gehad en heerlijk geskied in portes du soleil.
We verbleven in Chapelle d’'abondance, hotel http://www.hotelespritmontagne.com/ (absolute aanrader).

De condities waren top en het gebied enorm uitgebreid. Hotel eigenaar Alke heeft ons tips gegeven m.b.t. het gebied en te nemen routes. Alke is sinds kort ook actief voor wintersporters, voor meer informatie adviseer ik zijn video’s te bekijken.

Wij zijn trouwe Oostenrijk gangers maar ik zou zo terug gaan naar Frankrijk/Zwitersland om te skien.

Over de dorpjes kan ik je helaas weinig informatie geven. Wij waren voornamelijk op de piste te vinden en hebben weinig van de omliggende dorpjes gezien.

Plaats een reactie