Update/ sneeuwverwachting winterseizoen pds

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Inderdaad, mooi gebied, goedkoper maar wat een wachttijden bij de liften. Vorig jaar 15-20min staan aanschuiven onder Avoriaz. Echt een zwaar knelpunt daar.

Ieder skigebied heeft zijn eigen sfeer. Voor iemand die graag een heel luxueus gebied wil met op bijna alle pistes kunstsneeuw, liften met kap en stoelverwarming en enkel maar rechte en ovezichtelijke pistes waar elk bobbeltje uit weggeprepareerd is, en gruwelt van sleepliften, dan is PDS niet de juiste bestemming.
PDS is dan weer wel een fantastisch gebied als je houdt van afwisseling, van geheimzinnige bospaadjes, onverwachte vergezichten en dorpen die allemaal een verschillende sfeer hebben.
Het zou jammer zijn als alle skigebieden meer en meer op elkaar gingen lijken. Ik denk dat de skigebieden meer dan vroeger elk hun eigen sterke punten uitspelen en zich net willen onderscheiden van de anderen. En wat voor de ene mens een nadeel is, is voor iemand anders net een voordeel. Kwestie van net dat gebied uit te kiezen wat voor jou het meeste voordelen biedt.

Inderdaad, mooi gebied, goedkoper maar wat een wachttijden bij de liften. Vorig jaar 15-20min staan aanschuiven onder Avoriaz. Echt een zwaar knelpunt daar.

jeandeflamand op 16 dec 2016 13:32

Toch niet constant dacht ik… tegen het einde van de dag klopt dit al wel eens. Dan wil iedereen weer terug richting Chatel… maar mijn ervaring met andere gebieden is dat het overal druk is tijdens hoogseizoen. Bv in flachau is zo goed als de ganse dag lang aanschuiven om de lift te nemen vanuit het dorp… in schladming ook al veel drukte meegemaakt, zo goed als de ganse dag door op de belangrijkste knooppunten. Denk dat dat overal onoverkomelijk is…
Vind het aanschuiven aan liften in pds over het algemeen enorm goed meevallen!

@stevmal vooral savonds maar ook sochtends. En het was op de goed weer dagen erger dan wanneer het sneeuwde.

vandaag gaan er redelijk wat pistes open in de secteur Pré-la-Joux, verbinding met Lindaretts, Mossete France, Avoriaz. Gisteren avond omhoog gelopen over de pistes bij Pré-la-Joux en die lagen er echt onverwacht goed bij. Ze hebben de laatste dagen de kannonon vol aangehad en toch een mooie laag kunnen leggen. Nu afwachten hoe dat zich houdt na gebruik de komende dagen.

Wat antwoorden op vragen en opmerkingen die ik zag voorbij komen:
PDS heeft redelijk wat sneeuwkanonnen staan maar bij langena niet zo veel als in Italië. Is laatste jaren wel enorm verbeterd.
Er worden elk jaar wel 2 tot 5 liften vervangen of nieuw gebouwd, echter als je bijna 200 liften in een gebied hebt dan valt dat misschien niet altijd even op.Dus geinvesteerd wordt er genoeg. Skipas is idd één van de goedkoopste van de groete gebieden in FR, CH en AT.

Kwa wachttijden in het gebied, alleen eigenlijk Avoriaz heeft één of twee liften die een wat langere wachttijd hebben, rest van het gebied kan je eigenlijk altijd, ook hoogseizoen redelijk snel in de lift zitten, helpt natuurlijk als je het gebied kent en weet waar de knelpunten kunnen zitten ;-) Ik kan je zelfs in het hoogseizoen meenemen door het gebied zonder dat je langer als 5 minten moet wachten bij een lift!

De twee nieuwe liften die ze bij Châtel naar Linga gebouwd hebben zorgen ervoor dat je nu zonder je skis uit te doen in een mum van tijd van Super Châtel in Linga zit, hele verbetering

Nu ben ik weg… skiën natuurlijk :-)

Life is fun, so enjoy it

@Alke het zullen best grote investeringen zijn, ieder jaar 2 - 5 liften, maar dat betekend bij 200 liften alsnog dat iedere lift gemiddeld maar eens in de 50 jaar! Vervangen wordt… (en dat verklaard direct het grote aantal hoogbejaarde liften). En als je het zo procentueel bekijkt wordt er gewoon bedroevend weinig geïnvesteerd (jaarlijks 1% tot 2,5% van de liften)… Kijk een gebied hoeft voor mij echt niet allemaal liften met stoelverwarming enzo te hebben, maar op een gebied waar meer dan de helft (lange) slepers zijn knap ik als boarder gewoon echt op af…

Born to Ride

pistes die open zjn zijn steenvrij en goed te skiën, hard maar geen betonijs, dus prima te doen, zeker in de ochtend.
@Matthias123, zou het moeten nazoeken maar geloof dat de PDS al jaren in de top staat als het om het bedrag gaat wat wordt geinvesteerd in liften, infrastructuur, pistes, kunstmatige meertjes en sneeuwkanonen. en geloof echt niet dat er van de 196 liften meer dan de helft sleeppers zijn :-) De Zwitserse kant heeft een paar sleepers meer, maar daar worden investering in nieuwe liften vaak jarenlang gedwarsboomt door mensen met groene vingers die niet snappen dat de gehele allei afhankelijk is van het toersime en dus nieuwe liften nodig heeft; Helaas maakt de beslissingsstructuur in CH het mogelijk om vaak, onterrecht vaak ook nog eens, en were opnieuw beroep aan te tekenen en dus de bouw van nieuwe liften soms wel met 10 jaar kan tegenhouden.

In Oostenrijk weten ze dat idd beter te regelen met de liften, maar als het op puur skiplezier aankomt, dan gaat er niks boven de PDS, maar ik ben dan ook lichtelijk bevooroordeeld :-)

Life is fun, so enjoy it

Hier een trouwe PDS ganger. Ik ga jaarlijks 2-3 naar Les Gets toe. Prachtig dorp met een leuk centrum. Eigenlijk heb ik altijd enorm veel sneeuw gehad, zeker in januari.

Reagerend op alle overige berichten; PDS heeft wellicht niet de nieuwste liften maar compenseert het met goede restaurants, leuke dorpjes en natuurlijk een prachtig skigebied.

Ik vind het niet erg dat sommige liften wat ouder zijn. Mensen die dat wel vervelend vinden raad ik aan om naar Oostenrijk te gaan, scheelt tevens een hoop mensen op de piste…;-)

In les gets wordt volgend jaar gestart met een gondel boven het dorp. De verwachting is dat daarna een aantal oude liften vervangen gaan worden. 11 miljoen gaat dit kosten… naar de reguliere investeringen in kunstsneeuw en dergelijke…

Het is idd een superleuk uitgestrekt gebied! En in Franse gedeelte denk ik da je overal kan komen zonder een sleeplift te nemen of het zou erg miniem toch moeten zijn… maar ja iedereen heeft zo wel zijn favoriete skidomeinen… het is fijn om met andere fans deze bevindingen en ervaringen te delen…
@alke hoe is de afdaling van linga? Te skiën tot onderaan?

Grtjs

Gister een rondje geskied, je kan vanaf de Pré-la-Joux lift via Lindarets, Avoriaz en de Mossete weer terug naar Plaine Dranse een rondje skien met +/-18 pistes. Dat is voor de meeste mensen al meer dan dat ze op een dag skiën :-). Sneeuw is hard, maar geen stenen. beste ski is van 9 tot 14 uur, daarna glad en hard. Dus kwesti van vroeg beginnen, laat stoppen voor een uitgebreide lunch in de zon en dan met 1 of 2 pistes terug.

Linga is nog dicht @stevmal

Life is fun, so enjoy it

Hoi alke, leuk voor jou dat je toch al wat lekker kan skiën.
Zie ik op bepaalde voorspellingen dat er stilletjes aan wat sneeuw in de lucht begint te hangen? Mogen we wat leuks verwachten rond 2 januari?
Kunnen ze linga openkrijgen met enkel kunstsneeuw?
Bedankt!

@stevmal ik zie het hier strak blauw buiten, zaterdag een cosmetisch laagje en verder kijk ik nog niet echt.

Linga wordt bijna elke nacht hard aan gewerkt, weet alleen niet of ze het beneden gedeelte open krijgen, boven denk ik wel. Zou betekenen dat je daar dan kna starten, met de gondel en ook de gondel weer naar beneden moet nemen.

Life is fun, so enjoy it

Top alke, ik moet zeggen, het is heel aangenaam om live updates te krijgen van jou! , wij zakken op 5 januari af naar pds, dat is uiteindelijk ook wel even… ik hoop dat ze tegen dan linga helemaal tot onder openkrijgen. Ik vind het een superleuke piste. Wat is jou gevoel mbt de afdaling van linga ?

Grtjs steven

@alke
Hoe is het daar in pds? Aan de weerberichten te zien kan het de eerste dagen van januari wel eens goed beginnen sneeuwen?
Enig idee wanneer linga zou kunnen opengaan?
Morzine zou nog volledig dicht zijn? Klopt dit?
Hopelijk gaat morzine snel open… anders is het te druk in Avoriaz denk ik zo?
Veel skiplezier!

@stevmal Nog steeds zonnig en lekker skiweer :-) Gisteren geskied met gasten en hebben bijna 20 pistes gedaan en die waren over het algemeen nog steeds redelijk goed. geen steentjes en slechts hier en daar een half bruin plekje.

Sneeuw wordt verwacht rond 2 januari.

Denk idd dat Morzine volledig dicht is op misschien een oefenweide voor de kleintjes na.
Gisteren ook in Avoriaz geskied, wachttijd bij de lift tussen de 0 en 5 minuten, slechts enkele pistes erg druk

*bericht bewerkt door Alke op 27 dec 2016 09:58

Life is fun, so enjoy it

@Alke
Hoe is het in Les Gets? En is de weg tussen Samoens en Les Gets open?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@alke
Top bedankt!
klopt het dat de vakantie van de fransen eind deze week eindigt?
En kan het kloppen dat volgens sneeuwhoogte app in les crosets alles open is om te skiën?
Want dan heb je idd al een aardig gebied van pré la joux, Avoriaz en les crosets.
Ben.benieuwd wat de sneeuw gaat doen…Veel vallen of niet ☺groetjes en geniet ervan!
PS: een jaloersmakend kiekje is altijd welkom! ☺

@Thomas, de weg tussen Les Gets en Samoëns is het hele jaar open, gaat nooit dicht, wordt bij heveig sneeuwval ook goed open gehouden. maar een 3-tal pistes open voor zover ik weet in Les Gets
@stevmal, klopt, Fransen moeten vanaf 2 januari weer naar school, zal dus dik schelen in de drukte, rest van Europa nog wel steeds vakantie.
Les Crosets ben ik gisteren ook geweest, zijn daar een 6/7-tal pistes open.

Vandaag 44 pistes open in PDS en 69 liften.

begin 2017 eerste sneeuw, afwachten hoeveel.

voor foto’s: https://www.instagram.com/hotelespritmontagne

*bericht bewerkt door Alke op 27 dec 2016 14:48

Life is fun, so enjoy it

@Alke

Dank je wel! Als je mij moet adviseren waar volgende week te gaan skiën (ervan uitgaande dat de sneeuwval gaat tegenvallen), waar kan ik dan binnen een straal van 60km rondom Samoens het beste terecht? Avoriaz, of toch Argentiere? Of iets anders?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas, denk dat je meeste kans heb in Avoriaz, Argentiere ben ik twee weken geleden geweest en alleen 5 pistes open op GM, rest van de Vallei is dicht. Cham altijd veel Engels en Scandinavisch en die hebben nog vakantie

Je kan ook nog naar Verbier, is wel stuk verder rijden voor je, ook daar nog veel ENG en CH

Life is fun, so enjoy it

@Alke

Dank je wel! Verbier wordt me echt te gek, dat is te ver. Dan wordt het denk ik Avoriaz. Als ik de webcam in Samoens zie dan wordt de piste richting 1650 alleen maar slechter en slechter.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik vertrek 7 januari naar Chatel en helaas ziet het er niet al te rooskleurig uit, het is hopen op wat sneeuw in de week zelf…
Aangezien het wel onder nul is de komende week kunnen de sneeuwkanonnen zijn werk doen.
Wie kan mij vertellen of er rond Chatel (en in de rest van PDS) genoeg sneeuwkanonnen staan om in de komende week een behoorlijk extra aantal pistes open te kunnen laten gaan?

Dit zal meespelen in mijn afweging om eventueel om te boeken.

We hopen allemaal op verse sneeuw! Het kan nog altijd veranderen op een gunstige manier! Wij zijn in pds van 5 tem 8 januari

Wij gaan van 3-7 januari naar Châtel, helaas lijkt Le Linga nu nog helemaal groen en zijn alle cabines/liften daar dicht. Ik begrijp dat je dan wel vanaf Pré la Joux het skigebied in kan?

Wij vertrekken zondag naar Morzine… Hopelijk valt er nog wel wat te skiën, weet iemand hoe het nu zit met de condities op de pistes? En kom je makkelijk van Morzine naar Avoriaz met deze omstandigheden?

Sneeuwkanonnen genoeg, maar echter alleen werkzaam op de noordhellingen, op alle zuidhellingen wordt niet of nauwelijks gespoten omdat alles overdag weer verdwijnt als sneeuw voor de zon.

In de nacht van 2 op 3 januari geven ze nu 15cm sneeuw op. Afwachten wat er daadwzerkelik gaat vallen. La

Life is fun, so enjoy it

Sneeuwkanonnen genoeg, maar echter alleen werkzaam op de noordhellingen, op alle zuidhellingen wordt niet of nauwelijks gespoten omdat alles overdag weer verdwijnt als sneeuw voor de zon.

In de nacht van 2 op 3 januari geven ze nu 15cm sneeuw op. Afwachten wat er daadwzerkelik gaat vallen. Laten we hopen dat het net als 2 jaar geleden is en dat er opeens 2 a 3 keer zoveel valt als verwacht in de eerste dump van de vakantie. Vanaf Pré-la-Joux kan je richting Lindarets, Avoriaz en Les Crosets en is een leuk rondje te doen van 25 liften (wat de meste toch niet halen op 1 dag :-) ).

Pistes hebben we wat te leiden gehad van de drukte 2 en 3 dagen geleden, maar er wordt snacht hard aan gewerkt en gespoten om dat te verbeteren.

*bericht bewerkt door Alke op 30 dec 2016 12:58

Life is fun, so enjoy it

Bedankt alke!
Het is inderdaad afwachten wat de hoeveelheid sneeuw zal zijn! Hopelijk genoeg en dromen van meer ☺
Ik hoop het ten zeerste want ik kijk er altijd naar uit om linga af te skiën!

Groetjes en prettig eindejaar!

Vanaf morgen, 3 januari, is het bovenste deel van Linga open, retour wel met télécabine. Vandaag wezen skien en morgen ook weer. Pistes zijn zeer wisselend, sommige skiën erg lekker, bij andere is het erg opletten op ijsplaten. over het algemeen een lekkere dag op ski gehad en een mooi rondje Lindarets, Avoriaz, Les Crosets gedaan. Iets meer steentjes op de piste als vorige week maandag, maar nog steeds geod te doen.

Qua drukte viel het wel mee.

Life is fun, so enjoy it

Top, dank voor je bericht, Alke! Wij zijn net in Chatel / Le Linga aangekomen, en dit is precies het nieuws waar we op hoopten en wachtten!

Plaats een reactie