Avoriaz geen sfeer?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Avoriaz

Ik vind het een beetje vreemd dat jullie neerzetten dat Avoriaz ‘de sfeer’ niet heeft. Dit komt namelijk omdat het een abstract begrip is en er niet iets bestaat zoals ‘de sfeer’. Een sfeer kan niet alleen leuk, maar ook naar zijn bijvoorbeeld, naast het feit dat avoriaz misschien anders is dan andere dorpen, maar nog steeds sfeer heeft, want alles heeft een sfeer, deze sfeer heb ik in mijn 12 jaar skiën daar ervaren als geweldig. Het volgende minpunt is dat je er niet goed kan ‘apres-skien’. Dit is misschien wel waar, maar je kan eigenlijk nergens in Frankrijk of Zwitserland goed apres-skiën, omdat het zich allemaal in Oostenrijk afspeelt, dus als je drinken belangrijker vindt dan skiën, moet je daar zijn.

Al 12 jaar naar het zelfde gebied? Natuurlijk hangt er dan een andere sfeer voor jou dan voor een eerste keer.

Dat sfeer iets abstracts is ben ik met je eens maar het zou gek zijn als er gesproken wordt over ‘niet de sfeer hebben’ dat ze dan bedoelen dat het een fantastisch gezellig gebied is. Dus in de context van de beoordeling is mij direct duidelijk dat de schrijver van de beoordeling bedoelt dat Avoriaz volgens diegene niet een supergezellig dorp is en het dus ‘de sfeer niet heeft’. Dat jij dat anders ervaart blijkt wel uit het feit dat je er al 12 jaar met veel plezier komt. Ieder zijn eigen ding toch?

Maar dit had je in principe ook in de reacties onder de beoordeling kwijt gekund zonder er een nieuw topic voor te openen.

🏂

ik vind het goed dat deze discussie is gestart. Onder beoordelingen kun je niet discussiëren.
Ik verbaas me er altijd over dat bij Oostenrijkse dorpen de sfeer zo wordt geroemd. Wat wordt daarmee nou bedoeld? Ik was pas in Sölden. Nog nooit zo’n sfeerloze bedoening gezien. Nog los van de walm van uitlaatgassen in de hoofdstraat. Obergurgl, Serfaus, St, Anton: wat is daar de charme van? Saint Martin de Belleville vind ik dan veel meer sfeer hebben. Valmorel is ook niet onaardig, en zo zijn er nog wel meer. Het enige dorpje dat me is bijgebleven uit Oostenrijk is Feichten in Kaunertal. Op de terugweg uit Neustift ben ik door de dorpen van de Zugspitz Arena gereden. Ik vond er weinig aan. Garnisch Partenkirchen (in Duitsland maar daar had ik nog goede hoop op): een gewoon stadje. Dus: wat is nu de charme van Oostenrijkse skidorpen?

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 nov 2017 10:01

Ik vind het een beetje vreemd dat jullie neerzetten dat Avoriaz ‘de sfeer’ niet heeft. Dit komt namelijk omdat het een abstract begrip is en er niet iets bestaat zoals ‘de sfeer’. Een sfeer kan niet alleen leuk, maar ook naar zijn bijvoorbeeld, naast het feit dat avoriaz misschien anders is dan andere dorpen, maar nog steeds sfeer heeft, want alles heeft een sfeer, deze sfeer heb ik in mijn 12 jaar skiën daar ervaren als geweldig. Het volgende minpunt is dat je er niet goed kan ‘apres-skien’. Dit is misschien wel waar, maar je kan eigenlijk nergens in Frankrijk of Zwitserland goed apres-skiën, omdat het zich allemaal in Oostenrijk afspeelt, dus als je drinken belangrijker vindt dan skiën, moet je daar zijn.

emmaklay op 17 nov 2017 07:48

Nergens is Oostenrijk en Frankrijk goede apres-ski?
Blijkbaar al te lang met oogkleppen opgelopen. Trouwens , ik ben van mening dat je sfeer zelf creëert ;)

Ik bedoelde ntlk zwitserland .
Mijn excuses

Als iemand lid van deze fijne site wordt en dit is haar/zijn eerste post bekruipt mij toch een gevoel dat er commerciële drijfveren achter zitten, call me cynical. Iedereen snapt dat met sfeer onze oer-Hollandsche gezelligheid wordt bedoeld (leuk of niet), en dat is er zeker niet in Avoriaz. Prachtige plek en en prima uitvalsbasis voor mooie dagen skiën, maar gezellig…nee.

Klinkt als het VVV kantoor

May the ski force be with you !!

Zie hier de verklaring omtrent de “sfeer” in Avioraz (heeft niets met apres-ski of oer-Hollandse “gezelligheid” van doen):

Avoriaz is het minst authentieke dorp aan de Franse zijde van de Portes du Soleil. Er is over de architectuur nagedacht, maar een charmant dorpje is het niet. Daar doet het autovrije centrum niets aan af.

Naar mijn persoonlijke mening is dat nog voorzichtig uitgedrukt.

*bericht bewerkt door Shane op 17 nov 2017 10:38

I can stick uphill ice, on my saucer...

ik vind het goed dat deze discussie is gestart. Onder beoordelingen kun je niet discussiëren.
Ik verbaas me er altijd over dat bij Oostenrijkse dorpen de sfeer zo wordt geroemd. Wat wordt daarmee nou bedoeld? Ik was pas in Sölden. Nog nooit zo’n sfeerloze bedoening gezien. Nog los van de walm van uitlaatgassen in de hoofdstraat. Obergurgl, Serfaus, St, Anton: wat is daar de charme van? Saint Martin de Belleville vind ik dan veel meer sfeer hebben. Valmorel is ook niet onaardig, en zo zijn er nog wel meer. Het enige dorpje dat me is bijgebleven uit Oostenrijk is Feichten in Kaunertal. Op de terugweg uit Neustift ben ik door de dorpen van de Zugspitz Arena gereden. Ik vond er weinig aan. Garnisch Partenkirchen (in Duitsland maar daar had ik nog goede hoop op): een gewoon stadje. Dus: wat is nu de charme van Oostenrijkse skidorpen?

DrPhil op 17 nov 2017 09:48

TS is naar mijn idee niet op zoek naar een discussie maar reageert alleen op de beoordeling over Avoriaz. Daarom mijn opmerking over het reactiegedeelte onder de beoordelingen.

De vraag wat met sfeer bedoeld word zal per persoon, beoordeling en dorp verschillen. Maar in de meeste (goedeh beoordelingen kan je uit de context altijd prima opmaken wat de schrijver daar bedoeld met ‘de sfeer’ aangezien er dan ook wel vermeld is waarom beoordeler die mening heeft.

De laatste vraag over wat de charme van Oostenrijkse dorpen is moet mijn inziens in een ander topic. Het antwoord en de discussie zou zomaar uit kunnen lopen in een vrij lang topic …

🏂

Laat ik ook bijdragen aan het lange topic. Mensen willen graag idyllische dorpjes met schattige chalets en bruisende après ski. Als het dat niet is, is er geen sfeer. Zoiets…

Avoriaz is nou eenmaal opgebouwd uit grote appartement gebouwen (iets opgeleukt door houten betimmering aan de gevels) en de après ski is er niet echt. Wel heb je de paardenslees natuurlijk.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 17 nov 2017 12:00

Wat maakt het uit dat dir een lang topic wordt? Maar ik wil best een nieuw topic starten.

Ik ben op veel plekken geweest waaronder Avoriaz. Ik vond het prachtig en indrukwekkend. De ligging bovenop een klif, het dorp zelf en de indeling ook. Natuurlijk zijn het appartementencomplexen maar geen betonnen blokken. Authentiek is het daarentegen niet.

Wat maakt het uit dat dir een lang topic wordt? Maar ik wil best een nieuw topic starten.

DrPhil op 17 nov 2017 12:38

ik zeg niet dat dat uitmaakt. Ik vond de vraag of Oostenrijkse dorpen wel of geen charme hebben alleen niet in een topic over Avoriaz horen, niemand zal aan de topic titel zien dat het over oostenrijk gaat. Een forum is om te discussiëren etc. Dus lijkt het mij logisch dat er lange topics bij zitten.

TS heeft niet meer gereageerd ook, ik vermoed dat die alleen een topic gestart is om haar mening over de beoordeling van Avoriaz te delen. Misschien heeft ze belangen bij goede recensies over dit dorp?

🏂

Ik zal eens een nieuw topic starten. Je hebt wel gelijk en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reacties.

Er is volgens mij geen enkel bewijs voor de beschuldiging van een commercieel belang. Het zou kunnen ja, net als het zou kunnen dat de mensen die deze siggestie wekken elders hun commerciele belang hebben.

Ik moet zeggen: de topic starter heeft een punt. Ik vond Avoriaz namelijk best sfeervol. Zal niet zeggen het meest sfeervolle dorp, maar het heeft duidelijk ook pluspunten wat betreft sfeer.

Tja als je al 12 jaar naar hetzelfde dorp op wintersport gaat denk ik niet dat je een beoordeling kan doen aangezien je niet weet hoe het op andere plaatsen is. Misschien vind jij het sfeervol, maar iemand die ieder jaar op een andere plaats komt zal het goed kunnen vergelijken met andere plaatsen en zal het niet sfeervol vinden.

Born to Ride

Persoonlijk vond ik Avoriaz juist een van de meest sfeervolle nieuwbouwdorpen waar ik ooit geweest ben. In ieder geval veel sfeervoller dan veel Oostenrijkse dorpen. De aankleding van het dorp, met heel veel lampjes, paardensleeën en met sneeuw bedekte straten is echt heel sfeervol. En de apres ski is niet te vergelijken met Oostenrijk, maar er hangt een prettig internationaal sfeertje in de barretjes 's avonds. Wat mij betreft dus juist een voorbeeld van een geslaagd dorp.

Als je primair voor het skiën/boarden komt, dan maakt sfeer niet uit. En dan nog, de omgeving kan best bijdragen, maar sfeer maak je toch echt zelf. Of niet ;)

Ik heb zelf de leukste après ski in Frankrijk ervaren. Ik ben zowel in Oostenrijk als in Frankrijk veel geweest, en heb me altijd verbaasd dat er altijd zo negatief gesproken wordt over après ski en sfeer in Frankrijk. Ik vond/vind een skistation als Avoriaz of ValThorens veel gezelliger dan een dorp als Flachau of zoals hierboven genoemd Solden, dorpen waar een hele drukke straat met auto’s het beeld bepaald. Dan vind ik een dorp waar pistes dwars doorheen lopen
veel leuker.

Plaats een reactie