Wolf in skigebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Puy Saint Vincent

Een kennis van mij heeft voor dag en dauw deze foto gemaakt in Puy Saint Vincent. Een wolf die de pistes checkte?

null

Click. Click. Peace

Wauw! Da’s mooi!

mama on a mission in the snow

Iemand die zijn Duitse Herder even lekker liet rennen?

@Userd Nee. En de vriend die deze foto heeft gemaakt vertrouw ik genoeg op zijn natuurinzicht. Maar je weet het nooit zeker. Er zijn hier ook mensen met wolfshonden en als die toevallig zelf omhoog is gelopen dan zou dat kunnen. Maar dat er wolven leven rond Puy is zeker. Er leven hier verschillende roedels. In de Queyras en Ubaye gaat het zelfs erg goed met de wolvenpopulatie. Ondanks veel lokaal protest.

Verder kloppen de herkenningspunten hier met een Euopesche wolf (kleiner dan een herder).

Click. Click. Peace

@Rogier, de foto is wat te vaag om er iets zinnigs over te zeggen en het zou gaaf zijn als het idd een wolf is. Sowieso een mooi verhaal iig! ;)

@Userd klopt! Maar nogmaals ik vertouw die Olivier wel. En dat ze hier leven is duidelijk. Een foto op een ander tijdstip genomen op hemelsbreed nog geen 3 kilometer, door een parkwachter:

null

En een automatische camera met succes:

null

Click. Click. Peace

Wauw! Schitterende dieren wat mij betreft! Hebben de mensen daar nu ook last van? Want dat is de paniekdiscussie die hier steeds opnieuw uitbreekt als er wellicht, misschien, mogelijk een (1) wolf gespot wordt.

@Userd Helaas wel. In Frankrijk is er een hele sterke lobby tegen wolven. Zo sterk dat vorig jaar de mascotte (pluche beestje van 25 cm) van de Giro d’Italia niet mee Frankrijk in mocht en niet verkocht mocht worden langs de weg. Tot groot verdriet van mijn dochtertje…

Er worden wolven neergeschoten, vergiftigd en dat terwijl wetenschappers continu melden dat dit averechts werkt. En meer aanvallen uitlokt, vanwege uiteenvallende roedels. Vaak zijn doodgebeten schapen trouwens ook gedood door loslopende honden en zelden door wolven.

Ik sprak pas met een herder en die zei, als ee wolf een schaap vangt merk je dat alleen omdat je het schaap kwijt bent. Een wolf laat echt geen kostbaar vlees liggen. Dat doen ze alleen als ze hun jongen trainen. Dus de hele anti-wolven hetze is grotendeels op sprookjes gebaseerd. Vooral omdat de Franse staat de aangevallen schapen terug betaald.

Ondanks dat alles gaat het goed met de wolvenstand. En net over de grens in Italië gaat het samenleven wel heel goed. Ik hoop ooit nog eens een wolf tegen tekomen en een goede camera paraat te hebben. Zal vast nog wel eens gebeuren. Met alle sporen die ik met grote regelmaat zie…

Click. Click. Peace

Een mooie bron van inkomsten dus eigenlijk… Met jouw manier van skiën zal je er vast wel een tegen gaan komen en daarop ben ik bij voorbaat jaloers ;)

Plaats een reactie