de langste piste

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 4 Vallées

Ga begin volgend jaar naar veysonnaz.
Hoe lang doe je er over om van Veysonnaz helemaal boven te komen om de 17km piste te pakken?
In hoeveel tijd ski jij weer naar beneden?

Welke 17 km piste?

Van Veysonnaz naar de top van de Mont Fort duurt vrij lang, ongeveer 1 tot 1,5 uur meen ik mij te herinneren.

er is geen piste van 17 kilometer

wat er wil is in het gebied tussen Veysonnaz en Siviez (Super Nendaz):
EINDELOZE hoeveelheden prikpaden die je moet nemen, omdat de liften en pistes zo stompzinnig zijn neergelegd 30 jaar geleden, en sindsdien is er vrijwel niets meer verbeterd

de enige mooie lange route die ik ken in dat gebied is die van lac des vaux, achterom naar la tzoumaz; die is erg mooi helaas wel vaak dicht ivm lawine gevaar

Sorry, 15 km:

Voor de vergevorderde skiër zullen de twee steile afdalingen van de Mont Gelé een uitdaging zijn. Hoogtepunt van het gebied is de gletsjer van Mont Fort, de 3300 meter hoge bergreus die de omgeving domineert. Vanaf deze top kan men, via een 15 kilometer lange piste, één van de langste afdalingen maken die in Europa mogelijk is.
Bron: http://winter.bizztravel.nl/wintersport/zwitserland/quatre-v…

Leuk, zo’n reclameverhaaltje, maar die piste is er toch echt niet. Off-piste kun je daar vast een aardige tocht maken van 15 km, maar dat kan in wel meer gebieden.

leuk verhaal inderdaad paul, maar die is er toch echt wel;) toch beetje raar mensen die zeggen dat er dingen niet zijn als ze het zelf niet gezien hebben

bizztravel lijkt me nou niet de meest betrouwbare bron…

ben zelf meerdere keren in het gebied geweest, en er is echt geen afdaling van 15 kilometer

je kunt van mont fort naar siviez, dat is een hoogteverschil van 1600 meter; maar het is een zwarte piste dus steil, in mijn herinnering max 5-6 kilometer lengte

dan kun je nog van mt gele, via lac des vaux, naar la tzoumaz; het stuk van lac des vaux naar la tzoumaz is geen piste maar een skiroute; en is bovendien 80% van de tijd dicht wegens lawinegevaar; lengte zal max 8-9 km zijn

dan kun je nog van mt fort, via la chaux naar le chable
tot aan la chaux is het een piste, daarna is het nog niet eens een skiroute; plus afdalen naar 800 meter hoogte op een zuidhelling; zal 2-3 keer per seizoen mogelijk zijn; zelfs deze route haalt van geen kanten de 15 km

die reclameverhaaltjes moet je idd niet geloven. husk schrijft over trois vallees: ‘je skiet door gezellige boerendorpen’. Nou ben ik een keer of 5 in trois vallees op vakantie geweest, heb alles gezien en kan heel veel voordelen van trois vallees opnoemen, maar de dorpen zou ik zonder uitzondering nooit typeren als gezellige boerendorpjes.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Trois Vallees is ook iets heel anders van Les Quatre Vallées…

dan

sorry, daar ging het hier natuurlijk niet om… je hebt gelijk, de reclamepraat moet je negeren

Frank citeert volgens mij alleen dat verhaal over 3V van Husk, als illustratie dat je het waarheidsgehalte van de informatie (marketing blabla…) van Husk vooral niet te hoog moet inschatten.

Ik ken beide gebieden (4V en 3V) want ben er meerdere keren geweest. En inderdaad, zelfs het meest oorspronkelijke dorpje (St Martin) is echt geen boerendorpje meer.
Ja, er zijn nog gehuchten zoals Le Bettaix onder Les Menuires, maar dat is een gehucht geen dorp.

Probeer eens Coll de Mine… Wel voor gevorderden, maar zeer de moeite waard. Het is geen echte piste maar een skieroute uitgehakt door een shofel, die daar eeuwig staat.

Ongeveer, niet helemaal, vanaf de top skie je tussen 2 gletsers in helemaal naar beneden naar La Tzoumaz…

Je weet niet wat je meemaakt, zo mooi gebied…
Niet veel mensen kennen dit, maar ga dit jaar weer!!!

Week 12, see you!!

@ Freek, en sorry voor de late reactie…: het ging er inderdaad om dat het niet verstandig is om mensen met een toerismeopleiding te geloven. en trois=drie/quatre=vier heb ik ook geleerd op school…

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

@Koen

Die route beschreef ik al in mijn posting van 28 december

"dan kun je nog van mt gele, via lac des vaux, naar la tzoumaz; het stuk van lac des vaux naar la tzoumaz is geen piste maar een skiroute; en is bovendien 80% van de tijd dicht wegens lawinegevaar; lengte zal max 8-9 km zijn"

Piste bestaat idd niet. Misschien tellen ze de sleepliften mee?!?

Deze piste heeft wel degelijk bestaan. Oorspronkelijk liep de piste (skiroute) van de Mt. Gele naar Le Chable, een hoogteverschil van 2202 meter. Toen in 1983 de Mt. Fort in bedrijf werd genomen, ontstond de mogelijkheid op 3330 te starten. Daarbij ging het grootste deel over geprepareerde piste (destijds werd een groter deel van de Mt. Fort geprepareerd dan nu). Het hoogte verschil kwam daarmee op 2509.
Helaas hebben millieuterroristen het later voor elkaar gekregen het gebied onder Verbier tot natuurgebied te laten bestempelen waardoor het niet langer toegestaan is daar te skien (op straffe van forse boetes)

Eveneens vanwege natuuregoisten is de afdaling van Tracouet naar La Tzoumaz (waarbij je overigens een stukje met de bus moest) gesloten. Er blijft echter genoeg off-piste te skien in dit gebied

Afdaling Mont Fort heb ik ervaren als High Risk ! Op gewone dag met zon werd ik boven direct uit de lift na verse sneeuwval direct achtervold door plakkaten sneeuw, soort mini lawines, iedere bocht bewoog aarde mee, en kreeg ik wat ik bovenlosmaakte over mijn board heen, wanneer het iets minder stijl werd en je kon laten lopen werd het een wonder van een piste, je snowboard als het waren een omgekeerde piramide af, een megatrechter in. Het uitzicht …? Een wonder. Of het 15km is kan ik me niet meer herinneren. Ik meen dat het eindigd boven aan een mijnenveld lees buegglepiste van 500m bij 500m. Daar heb ik nodige moeite mee gehad als boarder.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Chandler, was dat kort geleden? Wij gaan komende week naar veysonnaz, zou jammer zijn als mont fort gesloten is!

Gast 260 was ik! Nieuw op het forum

Chandler, was dat kort geleden? Wij gaan komende week naar veysonnaz, zou jammer zijn als mont fort gesloten is!

Gast260 op 8 jan. 2013 17:20

De Mt Fort is niet gesloten twee weken geleden nog diverse malen gedaan. Wat gesloten is, is het onderste deel van de afdaling die naar Le Chable gaat. Maar dat zul je echt niet missen. Dat stuk was toch zelden open omdat het zo laag ligt en de sneeuw daar vaak onvoldoende is.

Plaats een reactie