skieen vanuit Nendaz.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Nendaz

We gaan dit jaar voor 't eerst naar Haute - Nendaz. Zijn omliggende gebieden gemakkelijk te bereiken? En welk gebied biedt de meeste mogelijkheden voor zowel skiën als snowboarden? Volgens de berichten is het er sneeuwzeker, ook met Kerst?

Er ligt op het moment zat sneeuw! Het is er ook zeker sneeuwzeker! Neem maar eens een kijkje op http://www.4vallees.ch (het hele gebied) of http://www.telenendaz.ch en kijk dan bij de webcams. Vanuit Nendaz kun je het beste of met bus of via de pistes naar Siviez; hier zit je centraal en kun je het hele gebied in! Skiën en snowboarden is overal uiteraard prima te doen, maar denk dat het voor de boarder leuker/fijner is aan de kant van Siviez/Nendaz & Verbier.
Veel plezier in ieder geval, ben benieuwd naar de sneeuwcondities en je ervaring!

Alles is goed te bereiken. Hou er wel rekening mee indien je terug naar nendaz wil skien dat je een paar pittige ongeprepareerde pistes moet nemen. Dit kan alleen de vergevorderde skier. Mijn partner neemt altijd de gondel terug. De mooiste pistes vind je richting Verbier, maar ook hier geldt dat als je terug wilt je pittige ongeprepareerde stukken tegenkomt. Ik vind 4vallee een schitterend gebied voor de gevorderde skier of vergevorderder boarder.

Bedankt voor de informatie…oei, wij zijn bepaald geen gevorderde skiërs !'t Liefst nemen we blauwe pistes, soms een rode en zeer zelden een zwarte! Zijn we wel op de juiste plek:)?

Jullie zijn zeker op de goede plek;) Maak je geen zorgen, Nendaz en Siviez zijn ook heel goed te doen voor de ‘niet-gevorderde’ skiër of boarder. Goed, je zult het allemaal wel zien!

Wat fijn dat er zo snel en inhoudelijk gereageerd wordt! Is er in Nendaz ook een sportzaak waar ski’s e.d. te huur zijn? In toenemende mate wordt er geadviseerd om een helm op te doen, zijn deze eveneens te huur of moeten we die zelf aanschaffen?

Je kunt langs gaan bij Neige Aventure, dit is tevens een ski/snowboard school en een shop. Neige Aventure bevindt zich op de weg omhoog naar het dalstation op een kruispunt (niet te missen en iedereen kent het uiteraard daar, site: http://www.onthemountain.ch). Hier kun je ook je ski’s en snowboard huren. Een helm zou ik persoonlijk gewoon zelf aanschaffen; het is uiteraard gewoon veilig en ik vind het ook een stuk hygiënischer om gewoon lekker je eigen helm op te kunnen doen en niet een die versleten is en bezweet door anderen! Verder zijn er uiteraard nog wel meer wat meer winkels en ook plekken om te huren, maar Neige Aventure is persoonlijk mijn favoriet.

Ik heb helemaal niet gedacht aan het hygiënische aspect m.b.t. het huren van een helm! Dus wederom…dank voor je informatie! Er schieten me telkens nieuwe vragen te binnen en aangezien jij m.n. zo uitgebreid antwoordt…( heel fijn)…Ik heb nogal last van hoogtevrees en hang niet graag in stoeltjesliften boven afgronden.
't Liefst laat ik me met sleepliften vervoeren. Zijn die er voldoende of moet ik op mijn tanden bijten?

Haha geen probleem! Kom er al m’n hele leven, dus geef graag wat info! In Nendaz is er 1 stoeltjeslift (overigens prachtig bij mooi weer hoor om even lekker in uit te rusten!!). In Siviez (vroeger Super-Nendaz, dus eigenlijk ook nog wel Nendaz) zijn voornamelijk stoeltjesliften en gondels. De kant van Thyon en Veysonnaz heeft veel sleepliften en wanneer je de meer de kant van Verbier op gaat, zul je meer gondels en stoeltjesliften tegenkomen. Neem maar eens een kijkje op http://www.4vallees.ch en klik dan op "interactive plan" (het plaatje linksboven, overzicht van alle pistes in het 4 vallees gebied). Bij elke piste staat aangegeven mbv een icoontje wat voor soort lift er bij de piste aanwezig is (stoeltje, sleepliftje, gondeltje enz). Wanneer je onderaan dan op "remontées mécaniques" klikt, kan je ook afzonderlijk kijken welke pistes er zijn met stoeltjeslift, sleeplift enz. Succes!

Burton, bedankt voor de sites die ik helaas niet kan openen:) Mijn computer loopt vast zodra ik één van bovengenoemde adressen intik. Opnieuw een vraag …we hebben enkele jaren geleden geskied in Les Collons ( Thyon). Als ik de kaart bekijk, ligt dit niet ver van Nendaz. Waarschijnlijk moet je per gebied een skipas kopen?

Ah, das jammer! Met een pas Printze kun je in Nendaz, Siviez, Veysonnaz en Thyon terecht! Wil je ook naar Verbier of Mont-Fort dan heb je een andere pas nodig (die voor de hele 4vallees). Misschien kun je deze link wel openen: http://ski.intermaps.ch/printze/index.swf?lang=fr, hier krijg je wederom het skigebied te zien en dus ook de bijbehorende liftsoort. Ook zie je hierop waar je met welke pas (Printze of 4Vallees pas) kunt komen! Hopelijk werkt dit wel!!

Burton,
Echt geweldig om tips te krijgen van een ervaringsdeskundige. Ik meld me vast en zeker nog veel vaker. Als je nog adviezen hebt, los van de vragen die ik stel…ik houd me aanbevolen!

Graag gedaan hoor! Is het wel gelukt dan met die skimap? Ik hoor graag van je of je het goed hebt gehad en hoe de sneeuw was uiteraard ;)!! Ik ga zelf pas eind februari naar Nendaz, dus moet helaas nog even geduld hebben…

'T is gelukt hoor, met de aanbevolen skimap! Nog even wat betreft de reis. We zijn vaak met de autotrein van Kandersteg gegaan. Erg leuk maar is dit ook de kortste route? Jij geeft aan al heel lang in Nendaz te komen…ken jij toevallig Chalet Idéfix? Dat is nl. het huis dat wij gehuurd hebben.Zo ja, wat is de dichtstbijzijnde supermarkt en is er in het dorp ook een warme bakker?

Wat betreft de autotrein, daar ben ik helaas niet bekend mee. Ik reis eigenlijk altijd met de auto en ben vorig jaar ook 1x met de alpenexpress gegaan, maar deze rijdt dit jaar om onduidelijke reden niet naar Zwitserland. Met de auto is Nendaz in ieder geval goed en gemakkelijk te bereiken in 9-11 uur.
Jullie chaletje is mij bekend ja! Er is eigenlijk een echt grote supermarkt in het dorp; ‘Migros’ genaamd en gelegen in het centrum (bij iedereen bekend daar) en er zijn enkele kleine supermarktjes. Er zijn zeker ook warme bakkers! Ik zelf ga altijd naar de bakker in het centrum vlak bij de rotonde (je kan het niet missen als je er bent, dichtbij zit ook een goede slager), maar er zijn er nog meer hoor!

Chaletje???We moeten er wel met 6 personen + een hond in! :)
Ik hoop toch niet dat we ons erin moeten proppen!

Haha, zo bedoelde ik het niet ;)! Vind het altijd makkelijk zeggen (chaletje), vandaar… Chalet (!!) idefix heeft ook een eigen site trouwens, ooit eens toevallig tegengekomen toen ik ook zocht naar een chalet, maar dat wist je wellicht al!? Ligt al echt een heel mooi pak sneeuw in 4 Vallees :D, heeft gister (en vandaag nog steeds) behoorlijk gesneeuwd. Lijkt een mooi seizoen te worden!

Ik heb idd. de site van Idéfix gezien. Kunnen vanuit het chaletje:) naar een skistation lopen of moeten we altijd met de auto?
Ik volg dagelijks het weer en het ziet er momenteel echt fantastisch uit! Nu maar hopen dat het de komende weken zo blijft en natuurlijk ook voor jou in februari!We komen zaterdag de 22e aan; tot hoe laat is de skiwinkel open zodat we nog materiaal kunnen huren?

Het is allemaal wel prima te doen hoor zonder auto! Je moet er wat voor over hebben uiteraard; ik geniet al van de wandeling naar het station! Volgens mij zijn ze sowieso wel tot de avond open hoor, er komen uiteraard altijd veel mensen aan op zaterdag, dus dan wordt er veel verhuurd.

Burton,
Heeft het ook zin om ski-spullen via internet te huren? Ik twijfel een beetje…stel dat we de spullen niet goed vinden of als we onverhoopt ziek worden, dan blijft de huurprijs waarschijnlijk staan?

Poeh… Daar heb je wel kans op denk ik ja, maar dat durf ik zo niet te zeggen, heb ik nog nooit gedaan. Volgens mij kun je tot 15 dagen van te voren nog annuleren (zoiets las ik op de site), anders ben je simpelweg te laat. Dus bij ziekte of iets dergelijks ben je dan waarschijnlijk al te laat. Als je wilt huren, zou ik het gewoon lekker daar doen. Je bent er dan zelf bij, ziet meteen welk materiaal je krijgt en komt niet voor verrassingen te staan!

Dag burton ik heb ook wat vraagjes… Ik ga voor de eerste keer gaan skiën in Nendaz (met topvakantie) Wij zitten in het gebied Printze. Is dit een mooi gebied? Welke pistes zijn het mooist? (zwart of geel)
Thanks

Hoi Pablo,
Printze is de benaming voor een deel van het skigebied. Met de pas Printze kun je skiën in Nendaz, Siviez, Veysonnaz en Thyon. Wil je ook naar Mont-Fort en Verbier, dan zul je een pas moeten aanschaffen voor het hele gebied. Ik vind het zeker een mooi gebied (uiteraard :)). Als je wat zwaardere pistes wilt treffen, raad ik je toch aan een pas voor het hele gebied te nemen, zodat je ook via Siviez naar Mont-Fort kan (het hoogste punt van het gebied) en vanaf daar afdalingen kunt maken (zwart, rood en geel). Kijk anders een op http://ski.intermaps.ch/printze/index.swf?lang=fr en kijk waar de moeilijke pistes zich bevinden! Je ziet dan dat bijv. ook Thyon en Siviez beschikken over een zwarte piste.

Hoi Burton,
Je bent wel populair, he? :)
Gisteren kregen we de routebeschrijving naar het chaletje:) Er wordt gesproken over "gevaarlijke punten" op weg ernaar toe en haarspeldbochten…Hier word ik niet vrolijk van! Zeker niet als er veel sneeuw op de wegen ligt. Is de weg naar Idéfix echt zo gevaarlijk?

Haha, wordt inmiddels wel een groot topic dit he! Bedoelden ze de weg vanuit Sion (het dal) naar boven, dus naar Nendaz toe? Die weg is namelijk prima te doen hoor, is ook gewoon sneeuwvrij, tenzij het net die dag dat jij aankomt enorm gaat sneeuwen… Maar ook dan zal het prima te doen zijn. Wel uiteraard bochten en alles, maar dat hoort bij een weg de bergen in!! Ook in Nendaz zul je heus de weg vinden naar het chalet. Tuurlijk zijn er dagen als het erg sneeuwt dat de kettingen er even om moeten, maar dat is dan eenmaal zo… Als ik zie hoe bussen zich daar manouvreren langs allerlei obstakels met de meest moeilijke omstandigheden (sneeuw enz), dan moet het jullie ook lukken met de auto ;)!! En stel het is een dag zo erg met de sneeuw en gladheid, dan zet je toch de auto even ergens vlakbij neer op een parkeerplaats ofzo? Het zal vast goedkomen!

Hallo Burton,

Ik ben nu we bijna gaan ( vrijdag) wat uitgebreider gaan kijken naar het weer in Nendaz en tot mijn grote verrassing zie ik dat er op heel veel plaatsen in de buurt sneeuw ligt maar volgens verschillende sites dus niet in Nendaz. Vreemd toch? heb jij enig idee?

knippen en plakken : http://www.nendaz.ch/OTNendaz/FHomePageOTNendaz.aspx?tokenPa… Sneeuw genoeg daar. Op de website kan je kijken naar openingsuren, ik dacht tot 18.30hr, ook zaterdag. Mooie reis gewenst!

Haha, er ligt harstikke veel in Nendaz! Het hele gebied ligt genoeg trouwens, 130 cm als ik het goed heb en vandaag sneeuwt het, morgen gaat het sneeuwen, dus dat zit wel goed!
http://www.sneeuwhoogte.nl/Zwitserland/Wallis/Vier%20Tä…
Deze site bijv. geeft ook goede conditities aan en als je naar http://www.telenendaz.ch gaat en dan op meteo klikt krijg je een overzicht van de sneeuwhoogten op verschillende hoogtes, over de status van de pistes (open, gesloten enz) en over de liften (welke open, welke niet). Ook kun je zien welke verbindingen open zijn naar andere gebieden enz. Of kon je deze site nou niet openen? Anders kun je nogmaals http://www.4vallees.ch proberen --> vervolgens kies je bijv English --> dan ga je naar webcams en hier krijg je mooi overzicht van webcams over het hele gebied. Daar zul je zien dat het er prachtig bij ligt op het moment met veel sneeuw ;)!! Fijne vakantie!!

Sorry voor het verkeerd typen van je naam haha, lette niet op…

Je bent niet de enige die deze fout maakt hoor!:) We vertrekken morgen; we hebben super veel zin. Zodra we weer terug zijn
( hopelijk zonder breuken:) laat ik je weten hoe we het gehad hebben.Dankzij jouw info heb ik 't gevoel goed voorbereid te zijn…nogmaals dank!

Plaats een reactie