les quatre vallees of solden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 4 Vallées

hallo wij zijn de afgelopen 2 jaar naar solden(oostenrijk) geweest nu zaten we wat te googeloeren naar les quatre valees… zijn er mensen die op beide plekken zijn geweest en mij afraden om dan naar zwitserland te gaan?

groeten r

Les Quatre vallées zou ik niet aanraden, het is geen typisch zwitsers gebied en de verbindingen tussen de gebieden is moeilijk. Als je naar les quatre vallées gaat kan je best de skipas printze pakken en je in Veysonnaz vestigen. Met deze skipas kan je in een deel van het skigebied en in Evolène en Arolla gaan skien. Deze 2 gebiedjes zijn typisch Zwitsers en hebben leuke pistes. Ze zijn ook in het hoogseizoen niet druk. Zwitserland in op dit moment wel duur dus opletten wat je boekt.

Hey R,
Ben op beide plaatsen een aantal keren geweest. Als je oostenrijk gewend bent, dan is het in Zwitserland toch altijd nog wel beetje wennen. 4 vallees is groot, maar de verbindingen zijn niet echt optimaal. Qua skipas sluit ik me aan bij Mathijs. Hou er ook rekening mee dat je een stuk meer zal betalen in 4 vallees. Maar toegegeven: als de pistes goed liggen is het in 4 vallees ook wel erg genieten!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Hallo, toevallig zaten wij januari 2011 in Veysonnaz en begin deze maand in Solden. Les Quattre Vallees is een zeer uitgestrekt gebied met enigszins verouderde voorzieningen, maar wel met schitterende uitzichten als het mooi weer is. De route van de ene kant van het gebied naar de andere kant bestaat voornamelijk uit lange smalle (wandel)paden, voor snowboarders wordt dit vaak als minder prettig ervaren.

Solden is compacter, moderner en kleiner dan Les Quattre Vallees. De voorzieningen zijn echter prima, snelle liften met vaak een kap (stoeltjeslift) en ook bestaat het gebied behalve de dalafdalingen vooral uit mooie brede pistes. Helaas was begin januari de gletscher gesloten en dan wordt het gebied wel wat klein - binnen een dag hadden we het meeste wel gezien…

Eigenlijk is het net wat je zoekt in een wintersportvakantie, ik heb me in beide gebieden prima vermaakt en vind de afwisseling juist mooi.

@mathijs: een skipas kopen om dan in twee mini buurgebiedjes te kunnen skiën, die bovendien nog best een stuk rijden zijn? Vreemd advies hoor, volgens mij ga je nogal sterk van je eigen mening uit!
Ondanks de zeker aanwezige nadelen (verouderde liften) geldt Q4 nog steeds als een van de beste gebieden in Europa, in het bijzonder rond Verbier zijn er voor gevorderde skiërs super mogelijkheden.

Ik ben nooit in Sölden geweest, maar het is inderdaad in Les Quatre Vallées belangrijk dat je in een handige plaats zit. Wij zaten in La Tzoumaz wat op zichzelf ook een leuk gebied is, maar we moesten naar de rest van het gebied met een lang verbindingspad en terug met de bus (5 minuten). Verder echt een prachtig gebied om mooie tochten te maken en ik vind de liften niet zo oud, op twee tweepersoon stoeltjesliften na.

Serfaus

Wij gaan met de carnaval voor het eerst sind lange tijd weer terug naar Q vallees…

Ik heb er goede herinneringen aan maar lees hier wel veel negatieve ervaringen helaas.

Ik heb een vraag over de skipassen, we zijn met drie gezinnen met 6 kleine tot hele kleine kinderen dus skiien is wat minder belangrijk dan " vroeger" kun je dan een korte termijnpas kopen en uitwisselen?? (bv 2-3 dagen )?

En tot waar rijkt het gebied van La tzoumaz en kun je voor een dag bv uitbreing kopen voor het hele gebied?

Veel vragen mn over de skipassen maar ik zie dat die 280 euri kosten das wel veel als ik de staat van de liften begrijp…

Zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk, maar voor mij geen 4Vallees meer. Drie jaar geleden geweest met Nendaz als uitvallokatie. Was terug al skiënd toen niet te bereiken dus zodoende toch maar iedere dag met de auto naar Siviez om daar de liften te pakken. Het is inderdaad een uitgestrekt gebied, maar de verbindingen vond ik echt waardeloos: te veel lange paden waar je op sommigen delen ook nog fors moet prikken.

@mathijs: een skipas kopen om dan in twee mini buurgebiedjes te kunnen skiën, die bovendien nog best een stuk rijden zijn? Vreemd advies hoor, volgens mij ga je nogal sterk van je eigen mening uit!
Ondanks de zeker aanwezige nadelen (verouderde liften) geldt Q4 nog steeds als een van de beste gebieden in Europa, in het bijzonder rond Verbier zijn er voor gevorderde skiërs super mogelijkheden.

Langerzug op 29 jan. 2012 10:59

Raar advies? Ik zie hier een reactie dat de verbindingen op niet veel trekken. Dus als je printze neemt kan je nog een redelijk deel van Quatre Vallées skiën maar niet de Mont Fort en Verbier. In ruil daarvoor kan je twee andere gebieden met oudere liften, maar daar heb je rust. Ik hoorde laatst trouwens ook nog ergens dat Evolène ook een goede off-piste tip is.

Qua skipas sluit ik me aan bij Mathijs. Hou er ook rekening mee dat je een stuk meer zal betalen in 4 vallees.

Kristof op 29 aug. 2011 12:24

Wij gaan deze krokusvakantie voor de 9de keer naar La Tzoumaz. Een prachtig gebied om te skien. Het gebied is in 4 stukken verdeeld zodat je niet verplicht bent om de grootste pas te kopen! Mijn advies is dan ook om La Tzoumaz of Verbier te boeken! (verbier is vele malen duurder)en het skigebied Verbier te verkennen! Hier zijn alle liften modern en heb je zo’n 200 km tot je beschikking! Tevens voldoende off piste mogelijkheden! Ook is het weer prima. Veel dagen zon en als het sneeuwt dan is het ook gelijk genoeg voor de eerste week. Veel winterplezier

2 jaar geleden in veysonnaz geweest. Prima skigebied met prachtige uitzichten.
Rustig gelegen met maar enkele terrassen.
Solden: mooi maar druk gebied.
Dorp gevaarlijk met kinderen. Slechts 1 heel drukke hoofdweg door het dorp.
Veysonnaz idd enkele smallere verbindingswegen maar in een groot gebied hoort dit erbij.

ben 5 jaar naar Verbier geweest,mooi gebied en moderne liften,natuurlijk is Verbier niet goedkoop dat is dan ook Zwitserland !!
voor de gezelligheid moet ge daar niet zijn,dan kies je beter Oostenrijk met zijn leuke chalets op de pistes,zonder dan nog maar over den aprés te spreken!!!
ik doe de laatste jaren Oostenrijk !!!maar ieder zijn keuze.

4Vallees is een super skigebied met veel mogelijkheden voor alle skiers. En ja het is geen oostenrijk in zwitserland, dus niet zo overdadig apres-ski cultuurtje, wel veel piste, veel en snelle liften ( geen wachttijden ), overigens is zwitserland iets duurder dan oostenrijk maar je moet de liftpassen niet overdrijven en elkaar niet gek maken hier: Solden 265,50; 4Vallees met familiekorting (min 2 volwassenen) CHF 342,- = € 280,-.
vanuit la tzoumaz ben je zo in verbier, stukje pad maar geen ‘prikpad’ en dan met moderne (2012) en snelle liften richting montfort met veel ruime en brede pistes. Terug yep 5 minuutjes met de bus naar de lift van savolyeres. Verbinding van verbier naar nendaz vereist iets meer dan beginner status. En overall een fantastisch gebied en voor de ski-liefhebber en zijn familie van beginner tot gevorderde een echte aanrader. Ach iedereen zijn ding natuurlijk, maar ik ga naar 4vallees.

Met een groep snowboarders naar Veysonnaz geweest. Wat een ramp, overal oude sleepliften, een tocht richting Verbier duurt een eeuwigheid. Als ik moeite wil doen een berg op te komen ga ik wel bergbeklimmen, niet verkrampt in een sleeplift hangen. Met een beetje pech kan je het gebied niet eens uit door de wind en zit je vast in een klein gebied met bijna alleen maar sleepliften. Helaas mezelf vantevoren niet genoeg ingelezen, op diverse fora lees ik berichten dat mensen 10 jaar geleden al klaagden over de verouderde zooi daar. Het is dat veel mensen voor die tijd geen internet hadden, anders hadden er ook berichten van 20 jaar geleden opgestaan dat het al oud was. Want daar praten we over, liften die uit de zeventiger jaren lijken te stammen. En dan wel de hoofdprijs vragen voor een skipas, dan ben je toch benieuwd wat er met dat geld gedaan wordt. In ieder geval niets wat met investeren te maken heeft. Waarschijnlijk lacht iemand zich daar hele dagen suf dat zo veel toeristen dat bedrag lappen voor serviceverlening die al jaren onder de maat is. Want dat is het, je koopt een skipas en je verwacht dat je daarvoor een fatsoenlijke dienst aanschaft, fatsoenlijke, comfortabele liften en een goed, modern ingericht gebied. Helaas is het niets van dat alles, zeker niet voor snowboarders. Hele stukken lopen, verkrampt in veel te lange sleepliften hangen en als de je honger krijgt, je geld uitgeven in restaurants waar je voor veel geld zwaar ondermaats voedsel krijgt.

Overigens is het aan de kant van Verbier, als je daar kunt komen, qua skiliften een stuk beter. Maar vergelijk dat eens met Oostenrijk, gebieden als Saalbach en Serfaus, waar alles tot in de puntjes verzorgt is. Saalbach heeft in 10 jaar tijd meer dan 200 miljoen geïnvesteerd in de regio, in liften, in sneeuwkanonnen. Tochten die in Veysonnaz uren duren wegens zeer matige liften en verbindingen tussen pistes, kunnen in Oostenrijk in minder dan de helft van de tijd gedaan worden. Een enkele keer kom je een wat oudere lift tegen, maar dat zijn uitzonderingen. Daarnaast zijn dit ook nog eens liften die binnen afzienbare tijd vervangen gaan worden, dus over een paar jaar zijn alle bottlenecks weggewerkt. Nee dan Veysonnaz, waar er nog steeds geen tekenen zijn om die oude troep te vervangen. Terwijl ik dit aan het typen was, heb ik nog eens nagezocht hoe oud die liften nou werkelijk waren. Het was helaas nog erger dan ik dacht, de oudste lift is van 1964, oftewel bijna 60 jaar oud. Bij zulke gebieden zit er maar 1 ding op, stemmen met je portemonnee. Dus er gewoon niet meer naar toe gaan. Echter voor ze dat in de gaten hebben, gaat er weer een aantal jaren doorheen. Tel daar de lange procedures voor het vervangen van liften bij op en je weet dat dit gebied voor de komende jaren reddeloos verloren is.

Een laatste advies, voor de goede lezer hopelijk ten overvloede, blijf hier weg. Ga naar modernere gebieden, zeker als snowboarder. Over een jaar of 10-15 weer eens kijken of het al wat is opgeknapt.

In mijn enthousiasme maakte ik een kleine rekenfout, het moet natuurlijk 50 jaar oud zijn. Ook vergat ik de link naar waar je zelf kunt zien wat een oude troep het is:

http://www.lift-world.info/nl/lifts/searchresult.php?sprache…

Nooit meer 4v. Dan zijn er trouwens in zwitserland nog wel leukere gebieden.

Hangt helemaal van je ski-ervaring af en instelling af. Ga je voor het skieen en heb je inmiddels wat ervaring (je doet zwarte pistes met vertrouwen, buckels en ongeprepareerde sneeuw weet je veilig te navigeren) dan zonder twijfel eens naar 4-vallees gaan, je zult niet teleurgesteld worden. Schitterende skiroutes en uitdagende pistes (gentianes, mont-fort, tortin, en niet te vergeten vallon d’arbi om er maar een paar te noemen). Ben je wat minder gevorderd dan is het de moeite niet waard. Liften zijn niet up to date en de ‘gewone’ pistes zijn saai of kort. Apres-ski volgens mij alleen in Verbier te vinden, maar daar zitten wij nooit omdat daar de chalets 2x zo veel kosten als in de andere dorpen.

Plaats een reactie