Verbinding Verbier - La Tzoumaz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 4 Vallées

Ha allen!
Aanstaande februari staat een nieuw skigebied op de planning, Les Quatre Vallees. In eerste instantie het populaire Nendaz als uitvalsbasis, maar volgens de pistekaart alleen van buiten het gebied via een zwarte piste weer terug naar ‘huis’ te komen. Niet voor iedereen ideaal. Nu hebben wij als uitvalsbasis La Tzoumaz gekozen, en alle berichten op o.a. dit forum beloven in ieder geval wel modernere liften aan die zijde van de kaart. Geboekt en wel viel me ineens wel 1 ding op: hoe kom ik weer terug in La Tzoumaz!? Niet goed gekeken (…!), of mist er een fijne piste…? Of is het, zoals ik nu denk, dat binnen Verbier een skibus genomen moet worden om naar de andere kant van dat dorp te komen en weer in een gondel te stappen? Ik ben benieuwd…

Hoezo, liggen toch wat pistes volgens deze kaart?:

null

*bericht bewerkt door Userd op 14 nov 2017 17:03

null

Klopt wat Userd zegt, meerder opties terug naar Tzoumaz. Kan via Verbier dubbele gondel (druk in de ochtend) of via een sleper.

dat vraag ik mij net als Dijk90 ook af.

bekijk eens deze screenshot van Fatmap: https://maps.fatmap.com/map/Switzerland/Verbier

null

Als je uit het omcircelde gebied Carrefour 1756 m (rechts) komt… moet je met een busje om bij de gondel lift “200 Savoleyres” te komen? gaat dat een beetje vlot? of kan je wel tot 15 minuten moeten wachten tot er een bus komt? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
null

Ik ben zelf de laatste jaren naar Tzoumaz geweest. Skiënd is er maar 1 optie om terug terug te keren vanuit Verbier, namelijk de gele skiroute Vallon d’Arbi (mooi, maar uitdagend).

Anders zal je altijd de bus moeten pakken in verbier. Is gratis, goed geregeld en gaat snel, alleen soms wat druk. Er zijn verschillende opties:
1: Bij carrefour. Komt elke 10/15 min een bus. Busrit duurt dan 5-8 min.
2: Beter ski je door naar brunnet (onderaan sleeplift le rouge). Hier komt elke 5 min een bus. Busrit duurt dan maar 3 min.

Het langst duurt eigenlijk nog het 40 jaar oude gondeltje savoleyres. Daar zit je gouw 20 min in.

null

Wow! Ben ik blij dat we uiteindelijk voor veysonnaz gekozen hebben 😊

Ben het met StefanB eens. Maar volgens mij is dat niet echt een probleem toch? 1 x per dag (aan het eind) even de bus nemen. Richting Verbier heb je de bus niet nodig, dat is prima op skies of het snowboard te doen. En mocht je de mogelijkheid en de skills hebben en het weer/sneeuw laat het toe, doe dan de Vallon d’arbi een keertje (of vaker😊). Is echt mooi.

linda

Nog enige aanraders van toffe pistes? Alsook. Zijn de pistes van de Mont-Gelé en Col des gentianes richting siviez goed te doen?

null

Skiënd is er maar 1 optie om terug terug te keren vanuit Verbier, namelijk de gele skiroute Vallon d’Arbi (mooi, maar uitdagend).

Deze route is afhankelijk van Weer en sneeuw. Bij te weinig sneeuw dicht bij te veel sneeuw dicht en bij lawines dicht. Het pad kan ook gewoon weg zijn en niet meer gebouwd worden want het is toch met natural tunneltjes en soort bobslee achtige situatie… MAAAR super mooi

Tsja en Mont Gele en mont Fort ! Echt een van de mooiste gebieden. Trouwens bij hevige sneeuw val en bij Powder dumps is savolleyrdes episch …! je kunt er mooi of piste door soort open bos draven en karre echt werelds. Trouwens ik ben er drie maal geweest en ben nog nooit in Veysonaz en nendaz geweest Aan Verbier en Savolleyrdes kun je genoeg hebben zeker wanneer je extreem weer hebt

*bericht bewerkt door chandler op 14 nov 2017 23:19

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Is daar dan aangeraden al de veiligheidsvoorzieningen telkens mee te nemen of kan /mag iedereen daar telkens de terugkeer naar siviez doen?

Laat ik het zo zeggen die piste geel zwart is een soort geconstrueerde bobsleebaan voor skiërs. In een soort kloof. Op sommige plekken kun je niet niet uit die 'bak 'kijken. Op sommige plakken heb je poortjes van sneeuw. sommige plekken 30-400cm breed…wanneer er een sneeuwfront op klapt is het dicht of je kunt er gewoon niet af ook al doe je het ‘íllegaal’ het is onmogelijk… ga even foto’s of filmpje zoeken

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

zo mooi heb ik het nooit gezien ? :)

In mijn tijd toen men Poepen nog met lange IJ schreef was het soort bobbaan ! :)

Je ziet als je ook andere filmpjes kijkt. Deze piste en ook Tortin, Mont fart en Mont gele … begin er niet aan als je niet een groot hart hebt, de juiste skills en het juiste gezelschap. Ik ben Boarder en met een piste als de Tortin Maak je mij niet blij :(

*bericht bewerkt door chandler op 14 nov 2017 23:32

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Dank je voor je filmpje!
Kijk er al uit om te doen , lijkt me machtig ! Is blijkbaar voor de mindere goden in onze groep nog vrij goed te doen , TOP!

Mmmmm, dat hangt er nou net vanaf wat je aantreft ? En wat ik zei, de Tortin…is ABSOLUUT !
Vallon d’Arby … die bodem is natuurlijk ijs en hoe rem je dan ??? Er zijn mensen die met romp tegen wand moeten remmen… en als er gestopt of gevallen wordt … Wat ik zie is wel dat het er veel veel beter uit ziet dan vroeger.
Maar voor beginners ???

*bericht bewerkt door chandler op 14 nov 2017 23:37

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

En op de foto die ik gepost heb nummers 2 en 3 , daar ervaring mee? Of een naam van de afdaling , misschien vind ik op youtube iets …

Ben het met StefanB eens. Maar volgens mij is dat niet echt een probleem toch? 1 x per dag (aan het eind) even de bus nemen. Richting Verbier heb je de bus niet nodig, dat is prima op skies of het snowboard te doen. En mocht je de mogelijkheid en de skills hebben en het weer/sneeuw laat het toe, doe dan de Vallon d’arbi een keertje (of vaker😊). Is echt mooi.

linda5 op 14 nov 2017 21:40

Ik zie die bus dan ook als een lift aan… no problem. 👍😬 Thanks voor de tips allemaal. Mooi wat duidelijker zo!

*bericht bewerkt door Auke83 op 15 nov 2017 00:25

Volgens de officiele kaart heet nr 2: Gentianes-Tortin en nr 3: Chassourre-Tortin. Zijn allebei hele gave skiroutes. Waarbij gezegd (uit eigen ervaring en naar ons idee) is de Gentianes iets makkelijker te doen, hij is wel heel lang, dan de Chassourre. Die laatste is echt pittig. Succes en veel plezier.

linda

Niet veel veranderd hier in 25 jaar zeg. Behalve dat de stoeltjeslift een gondel is geworden in La Tzoumas. Was overigens een eenmalig tripje deze kant op.

May the ski force be with you !!

Savoleures naar Carrefour blauwe piste is overigens erg weer gevoelig…
In maart is die piste er vaak niet zuidzijde

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Dank allen! Mijn idee dat er een skibus in Verbier gebruikt moet worden is dus waar. We gaan het zien als een lift. En voor de rest heerlijk genieten! Overigens onze eerste quatre vallees ervaring, een gebied met nogal wat wisselende ervaringen… het ‘hater’ or ‘lover’ idee. Maakt wel benieuwd…!

Ik laat je in januari mijn eerste bevindingen weten !

nr 3 is heel erg breed, druk en in het begin steil. Ik vond deze niet heel erg moeilijk. Nr 2 vanaf Mont Fort is een mooie route, is smaller en minder druk. Wat moeilijkere en smalle passages aan het eind. Moeilijkheid van beiden wordt bepaald door de sneeuwcondities.

@dijk90 de bus vanuit Carrefour richting Savoleyres is echt geen straf. Je zou ook nog Le Rouge naar beneden kunnen skiën en daar de bus nemen, het is een ritje van niks.

Oh en ik ben echt een 4 vallees “lover”!!!

*bericht bewerkt door frank11 op 22 jan 2018 14:00

Juist terug van weekje Veysonnaz.
De eerste dagen waren de verbindingen naar Siviez en Verbier gesloten door de grote sneeuwval. Derde dag was het mooi weer en trokken we dan toch maar eens naar Verbier.
Vanuit Veysonnaz heb je inderdaad wat ankerliften en een 2-persoons zeteltjeslift omt tot Siviez te geraken.
Voor de snowboarders misschien niet zo handig maar voor skiërs geen probleem!
Als we in Veysonnaz dorp vertrokken stonden we op 1u15 met 4 vergevorderde skiërs aan de voet van de Mont fort.
Ik kan de reacties van de verouderde infrastructuur wel begrijpen maar om nu te zeggen dat er slechte verbindingen zijn dat vind ik van de pot gerukt. Alle liften sluiten perfect aan en van prikpaden is er bijna geen sprake.
Binnen een jaartje of 5 keer hier sowieso terug. Voor off-piste en freeriders is dit een paradijs!

Plaats een reactie