Veysonnaz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 4 Vallées

Ik heb wat verbindingsvragen voor de kenners van dit gebied. Twee jaar terug met de kids hier geweest en ik vond het een mooi gebied. We zaten toen in les Masses. We gaan nu naar Veysonnaz. Ik ben toen met mijn drie kids tot aan sleeplift la Tsa gekomen maar daar stond zoveel spanning op de veren dat ze gingen vliegen. Leermoment dat ze daar dus niet alleen in kunnen omdat ze nog te licht zijn… Hoort er allemaal bij. Omdat ik met kids onderweg ben zoek ik altijd wel heel goed uit wat kan en wat niet kan. Nu heb ik de volgende vraag. is het mogelijk om, als je terugkomt van Siviez, de rechter sleeplift Greppon te pakken en dan halverweg uit te stappen( net over het bruggetje) en uit te komen bij de sleper la Meina? De Greppon blanc slepers zijn erg lang en ik voorzie dat er wel eens eentje uit gaat vallen. En je bent dan zowiezo sneller omdat de linker Greppon Blanc een bottleneck kan zijn denk ik. Kan ik dus afsteken? Tweede vraag; kun je vanaf greppon Blanc 1 2 en 3 in een ruk naar beneden skieen( Veysonnaz) Volgens mij moet het kunnen maar dan moet je nog ergens een bospaadje pakken. Klopt dit. Laatste vraag. is er een verbindingspad tussen piste de L ours en de piste naar Veysonnaz. Door het bos dus.

Ik ben de afgelopen kerstvakantie nog in het gebied geweest en ik kan je vragen wel beantwoorden.

Als je halverwege de greppon blanc uit zou stappen is het niet mogelijk om terug te skieen naar de meina, je moet echt tot bovenaan de lift gaan om naar de andere kant te komen. Of je moet in uiterste nood omhoog lopen over het pad waar de mensen die van de meina naar siviez komen over heen gaan, maar dit zou ik niet willen aanraden.

Vanaf bovenaan de greppon blanc kan je (bijna) in een keer naar Veysonnaz skieen. Het makkelijkste is om bij de sleeplift "Drus" een stukje om hoog te gaan, maar je kan ook over een klein stukje niet geprepareerde piste in een keer door naar beneden.

Er is een verbinding tussen de piste de Lours en de pista naar veysonnaz, maar hoe goed deze geprepareerd word weet ik niet.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag!

lang (15 jaar) in veysonnaz geweest

blijf me erover verbazen dat ze in al die tijd werkelijk helemaal NIETS hebben gedaan om het gebied te verbeteren

nog steeds oude gammele liften, nog steeds eindeloos veel slepers op de cruciale verbindings routes, nog steeds eindeloos lange prikpaden etc etc etc

als je weinig waarde hecht aan een kwalitatief goed skigebied, dan snap ik het niet als je hier naartoe gaat - want er zijn ZAT goedkopere gebieden met meer sfeer, ook vlakbij (anniviers etc)

The older I get, the better I was

Bedankt voor de snelle reacties.
De doorsteek van piste de Lours naar Veysonnaz gaan we dan zelf onderzoeken.
En het is goed om te weten dat je dus van alle 2 de Greppon Blancs in een keer naar Veysonnaz kan skieen. Dat is toch een mooie lange afdaling. En dan moet je bij de slepers dus de linkse nemen. Ik ga dat toch eens onderzoeken want ik zag laatst op een youtube filmpje een berg skisporen voor mijn gevoel naar meina lopen.
En Menno: Alle gebieden van de anniviers en van d’herens al gehad.( inderdaad prachtig) Ik ben twee keer naar Oostenrijk geweest en dat hoeft voor mij niet meer. Daarnaast al meer dan 10 verschillende skigebieden in Wallis en Berner Oberland bezocht. En een groot voordeel van sleepliften is wel dat je drukke punten slim kan ontwijken.
Als ik dit forum volg is het in 4 vallees you hate it or you love it. Grappig om te lezen.

"Twee keer in Oostenrijk geweest en dat hoeft voor mij niet meer"
Is dat niet nogal oppervlakkig?

Ik ken 4V erg goed maar Arlberg blijft toch voor mij de top.
En nee, we doen niet aan apres-ski…

A gast 769: rij dan een keer bij Martigny rechtdoor…

The older I get, the better I was

Wij gaan ook heel vaak naar 4 Vallées. Ook de laatste jaren met (jonge) kinderen. Toen onze jongste 5 jaar was, vonden we de Greppon Blanc slepers ook te lastig. Wij gingen lekker met de auto vanuit Nendaz naar Veysonnaz (ongeveer 25 minuten rijden) en konden dan een hele dag in Veysonnaz skiën. De oudste (7 jaar) ging met mij op de ski’s terug naar Nendaz en de jongste met mijn man terug met de auto. Prima toch?

Daarnaast vind ik het een fantastisch gebied. Je kunt er alle kanten op en alle soorten pistes zijn er vertegenwoordigd. Okee, de liften zijn wat verouderd, maar daar moet je maar doorheen kijken. De prijzen zijn hoog, maar dat heeft ook te maken met de wisselkoers. Als de chf laag is, dan is het prima betaalbaar. En de appartementen zijn over het algemeen een stuk groter dan die in Frankrijk en de prijzen zijn zeker niet hoger.

linda

We zitten in Veysonnaz in een appartement op 50 meter van de baan. Dus helemaal goed wat dat betreft. We gaan het meemaken.
En ja oppervlakkig. Ieder zijn heug en meug zou ik zeggen. Ben van de zomer voor de tweede keer naar Kroatie geweest en dat hoeft ook niet meer voor ons…En niet vanwege de slechte sneeuwcondities… maar omdat nu als oppervlakkig te bestempelen…
Zwitserland heeft de mooiste bergen van de alpen( al staan de dolomieten- wel ver rijden - en Chamonix - niet ideaal met kids, ook hoog op de lijst)
Daarnaast heeft Zwitserland de beste kwaliteit - prijsverhouding voor appartementen/chalets, en je rijdt er relatief makkelijk en rustig naar toe.
Tot slot vind ik het lesgeven aan kinderen er op een hoog niveau waarbij je een soort paspoort meekrijgt dat ze in heel Zwitserland kennen.
Ben in Oostenrijk in Fiss Serfaus geweest. Kan wat mij betreft toch niet tippen aan bijvoorbeeld Grindelwald of Bettmeralp

Sorry, maar je hebt echt nog weinig gezien, en dat blijkt ook uit wat je schrijft.
-Accomodatie is in Zwitserland opvallend vaak nogal gedateerd, en helemaal niet goedkoop.
-Idem voor liften: CH loopt hier duidelijk achter bij de andere Alpenlanden

Bovenstaande geldt bij uitstek voor Veysonnaz & Thyon. Eigenlijk beschrijf je het zelf het beste: al die stressmomentjes met je kinderen in de fantastische, en ongekende collectie sleepliften aldaar…
Kwaliteit??? Wie hou jij voor de gek?

Ik begrijp dit soort negatieve opmerkingen niet zo goed.
Je kunt de modernste en snelste liftsystemen hebben, en de meest fantastische mooi met elkaar verbonden skigebieden, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je daar ook je fijnste skivakanties beleeft.
Het oude Fiss - Serfaus, nog niet met elkaar verbonden, was in mijn beleving stukken sfeervoller dan wat het later werd. Om maar een voorbeeld te geven.
En ja, in 4V heeft de tijd nog een beetje stil gestaan. Naar mijn mening fijn dat er nog dit soort gebieden zijn. Met uitdagende routes, maar ook nog met veel oude sleepliften en wat moeilijke verbindingen. Daar valt gewoon nog veel te ontdekken en veel te beleven.
Als je veel moderne skigebieden vergelijkt is het bijna net als met winkelstraten: het lijken wel kopieën van mekaar.
Wat mij betreft geweldig dat 4V zijn eigen sfeer nog een beetje weet te behouden !

Nou, vergelijk dan maar eens voor de grap de 4V met Monterosaski, precies aan de andere (Italiaanse) kant van de berg.

Super authentiek.
Geweldig gebied.
En desondanks: super moderne infrastructuur.

Wat er nou leuk aan is om 25 minuten in de auto te zitten om bij een geschikte lift en piste te komen, dat ontgaat mij.

En ik zie aan sleepliften maar 2 voordelen:
-Sleepliften blijven langer open als het stormt (groot voordeel met kleine kinderen)
-Wanneer er een moderne lift parallel gaat, dan hoef je voor de sleeplift vaak niet te wachten

The older I get, the better I was

Ik ken Monterosaski niet, Menno, maar geloof beslist dat het over de door jou genoemde highlights beschikt. Net zoals ik de pluspunten van die vaak vervloekte sleepliften beaam. Bovendien voert zo’n sleepliftje je nog wel eens naar een mooi hoekje van een gebied.

Ik heb in veel gebieden met moderne infra geskied. Maar ook in een gebied als 4V kan ik me prima vermaken. Daarvoor hoeft het van mij niet te veranderen in een modern skicircus (qua liften en verbindingen). Die zijn er al zo veel.

Smaken verschillen.

Bedankt Jaap. Het blijft inderdaad vreemd dat je hier vaak van die rare opmerkingen krijgt over je zogenaamde gebrek aan ervaring, of je hebt het niet goed begrepen, of je hebt nog niets gezien.

Wij hebben eens in een chaletje in Chandolin( Wallis)gezeten waar we een kachel op houtvuur hadden om het huis te verwarmen. Geen TV maar wel een oude platenspeler met mooie platen van Joan Beaz.
Het is dat we er niet meer inpassen wegens familieuitbreiding maar we denken er met weemoed aan terug.
Ik ski met drie kinderen en voor mij gaat het, om een goede skischool, niet te ver rijden, het gebied hoeft niet te groot te zijn ( 50 km is al goed), hoogte is wel van belang. en het chalet of appartement zo dicht mogelijk bij de lift. Menno en die andere gast, er zijn mensen die anders zijn. Accepteer dat.
Als we allemaal hetzelfde zouden denken staan we ook allemaal bij dezelfde lift in een hele lange rij…

Nou, vergelijk dan maar eens voor de grap de 4V met Monterosaski, precies aan de andere (Italiaanse) kant van de berg.
Super authentiek.
Geweldig gebied.
En desondanks: super moderne infrastructuur.
Wat er nou leuk aan is om 25 minuten in de auto te zitten om bij een geschikte lift en piste te komen, dat ontgaat mij.
En ik zie aan sleepliften maar 2 voordelen:
-Sleepliften blijven langer open als het stormt (groot voordeel met kleine kinderen)
-Wanneer er een moderne lift parallel gaat, dan hoef je voor de sleeplift vaak niet te wachten

Menno op 14 jan. 2013 20:13

Wij deden dit 1 daagje om in elk geval een daagje met kinderen in Veysonnaz te kunnen skiën. over 1 of 2 jaar kunnen we er gewoon naar toe skiën en dan is het ook goed. Maar waarom moet elk gebied nou het beste van het beste hebben. ik vind het gewoon een heerlijk gebied. En gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Daarnaast ben ik ook al in heel andere gebieden geweest: Les 3 Vallees, Alpe d’huez, Grand domaine, Grand Massif, Les Sybelles, Les Arcs, La Plagne, Laax-Flims-Falera, Mayrhofen, Sportwelt Amadé etc. Dus ik heb redelijk wat ervaring qua gebieden, en elk gebied heeft zo zijn voor-en nadelen. Maar Les 4-Vallées blijft altijd weer aantrekken.
Daarnaast is Les 4 Vallées niet te vergelijken met de Monterosaski. Dat is in elk geval een heel stuk kleiner.
Het is niet dat ik het er niet mee eens ben, dat de liften ouderwets zijn. Ik weet ook wel dat het raar is om in plaats van de Greppon Blanc 1 te vervangen door een stoeltje of gondel, er een extra, hetzij kortere, sleper naast te leggen, maar ook daar zullen wel redenen voor zijn geweest, en zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden.

linda

Plaats een reactie