Weersomstandigheden januari (zon?)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiparadies Reschenpass

Natuurlijk is het weer altijd aan verandering onderhevig. Toch ben ik benieuwd naar jullie januari ervaringen. Erg koud? Zon? Sneeuw? Wij gaan 21 januari.

Dit jaar was ik in Flachau en volgend jaar ook terug. Maar dit jaar hebben we 1 dag motregen gehad tgv een fohn en daardoor was het plots ook te warm geworden.

RoCo

Wij zijn nu al drie jaar o.a. in Nauders wezen skien. Het weer was in al die jaren goed te noemen. Vaak net wat meer zon als in de wat noordelijker gelegen gebieden.
Vorig jaar januari: middagtemperatuur op de piste: ongeveer 8 graden!. 's Nachts nog wel vorst en dus een keiharde piste in de ochtend. Je ski’s sneden niet eens door de ribbels heen, zo ijzig was het. Rond de middag werd het wat zachter en was er prima te skieen. Door de ligging van de piste’s schijnt de zon er niet pal op maar meer vanaf de zijkant waadoor de pistes ondanks de hoge temperatuur heel goed blijven. Op het laatste deel van de dalafdaling (het bijna vlakke deel naar het dalstation) was het op het eind van de middag meer waterskien dan op sneeuw.
Maar over het algemeen: uitstekende pistes en met het weer hebben we het altijd wel getroffen. Veel plezier (wij gaan begin januari weer)

Aftellen maar!

Wij zijn de afgelopen jaren altijd in januari geweest in Nauders. Het is er altijd koud -15 om 09.15uur. Dus goed aankleden! In het dal kan het voorkomen dat er niet heel veel sneeuw ligt, maar op de berg is het sneeuwzeker door de hoogte. Januari is een goede maand om te gaan, niet heel erg druk, geen lange wachttijden, maar wel koud. Veel plezier alvast!

Wij hadden vorig jaar in januari tijdens onze eerst dag middagtemperaturen rond -5° en de twee daarop volgende dagen middagtemperaturen rond 15° omdat de fohn was komen opzetten. Je kan er dus moeilijk een regelmaat op plakken. Het hangt immers van veel factoren af (zon, fohn, bewolking…) In januari staat de zon wel laag en kan het dus alleen maar door fohn en warme lucht echt zacht worden.

Ja, maar vorig jaar januari was ook echt raar en dramatisch. Wij zijn eerder terug gegaan uit het Zillertal ( Gerlosplatte) omdat er weliswaar wel sneeuw op de pistes lag, maar het regende! En het werd zo groen! Zo heb ik Oostenrijk nog nooit eerder gezien.

Valt inderdaad weinig te zeggen van het weer in januari. Ik weet nog toen ik voor de eerste keer in januari ging dat iedereen waarschuwde voor de kou. Nou ik heb het zelden echt koud gehad. En inderdaad vorig jaar in januari met +16 op de piste gestaan en twee dagen later -10.

nauders vorig jaar 2e week van kerst geweest. Het had geregend de eerste week van kerst tot 1400m. dus de sneeuwgrens lag precies bij het dorp. Pistes dus niet aangetast. Die 2e week van kerst prachtig weer gehad, -10 overdag (top temperatuur), en sneeuw (1,4m hoogte) op de pistes waren onaangetast. Top dus. In nauders is het altijd net wat zonniger dan andere gebieden, en over het algemeen ook sneeuwzeker door de hoogte. Echter doordat het precies op de hoofdkam gesitueerd is, vangt het zowel bij een nordstau als een sudstau sneeuw, maar nooit gigantische dumpen van aantallen meters.

''Powder to the people''

Plaats een reactie