Verbinding Nauders en Schöneben!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiparadies Reschenpass

Zou absoluut een aanwinst zijn!

Morgen eens navragen ter plaatse. ☺

Bla, bla, bla.

Wordt wel een beetje een geknutselde verbinding dan. Liggen niet zo heel gunstig tov elkaar. Maar het zal wel weer een goede bijdrage leveren aan de verstandhouding tussen deze gebieden. Hebben een beetje een haat-liefde verhouding, zoals hier op deze website al vaker is vermeld.

''Powder to the people''

Wel jammer dat het niet lijkt te gaan over extra pistes. Dat maakt de verbinding wel maar matig interessant. Als ze nou het gebied van Nauders met pistes doortrekken naar Resia, met dan een pendel bus of korte overbruggingsgondel in Italië is het wel echt interessant. Ik krijg een beetje het zelfde idee bij enkel een gondel als wat er in Hochzillertal-Hochfügen nu plaatsvindt.

Vorig jaar maakten ze nog een einde aan de gezamenlijke skipas vanwege ruzie over de inkomstenverdeling en nu gaan ze lifttechnisch verbinden? Het kan verkeren. Op die manier wordt het wel een houtje-touwtje skigebied met eigenlijk 3 deelgebieden die niet met pistes met elkaar zijn verbonden. Klinkt allemaal nog niet heel aantrekkelijk…

Vorig jaar maakten ze nog een einde aan de gezamenlijke skipas vanwege ruzie over de inkomstenverdeling en nu gaan ze lifttechnisch verbinden? Het kan verkeren. Op die manier wordt het wel een houtje-touwtje skigebied met eigenlijk 3 deelgebieden die niet met pistes met elkaar zijn verbonden. Klinkt allemaal nog niet heel aantrekkelijk…

77steve op 31 jan 2019 17:33

Vorig jaar (seizoen 17-18) hadden ze terug een gezamenlijke pas. ;)

Bla, bla, bla.

Speculatief plaatje erbij, bron = Alpinforum.

https://map.geo.admin.ch/mobile.html?lang=de&topic=ech&a…

The older I get, the better I was

Word er niet echt warm van. Wordt sowieso weer een gekunstelde verbinding… vind die tussen Haideralm en Schöneben ook niet bepaald de schoonheidsprijs verdienen.

Laten ze zich lekker richten op de uitbouw van dat nieuwe samengevoegde skigebied. Volgens mij valt boven Haideralm genoeg nieuws te bouwen.

Mr. Slow

@Onnem, heb je ook een link naar het topic? Ik kom zelf niet heel ver op het alpinforum.

*bericht bewerkt door ThomJ op 31 jan 2019 19:32

Dubbel

*bericht bewerkt door ThomJ op 31 jan 2019 19:32

Volgens mij valt boven Haideralm genoeg nieuws te bouwen.

Quick op 31 jan 2019 19:21

Meest logisch was geweest om de verbinding bovenover te maken, vanaf de top van de Haideralm.
Maar die optie werd al snel afgeschoten want:
-lawinegevaarlijk
-instabiele ondergrond
-bezwaren van de groenen

Enige echt logische uitbreiding mogelijkheden daar zitten in het dal achter Schoeneben. Vanaf Rojen en dan naar het einde van het dal. Die hellingen zijn alsof ze gemaakt zijn om een skigebied op te bouwen. Breed, mooie hellingshoek, en iets van de zon af dus goede sneeuw…

Maar dat ligt teveel voor de hand om te doen.

De reden waarom die 5.5 kilometer lange lift gebouwd is, is trouwens ERG voor de hand liggend.
Op een nieuwe lift krijgen ze daar 30% subsidie.
Op een lift die 2 gebieden verbindt, krijgen ze 75% (!!!) subsidie.

*bericht bewerkt door Onnem op 31 jan 2019 19:43

The older I get, the better I was

@Onnem, heb je ook een link naar het topic? Ik kom zelf niet heel ver op het alpinforum.

ThomJ op 31 jan 2019 19:32

Deze https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=22055&s…

The older I get, the better I was

Gaan we weer. Nog meer uitbreiding en een onzinnige ook…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Nu wordt het echt een superleuk gebied mits ze nieuwe pistes aan gaan leggen.
Anders valt het tegen

*bericht bewerkt door renéaby op 31 jan 2019 21:50

Kan of mag Nauders zelf niet uitbreiden qua liften en pistes?

Kan of mag Nauders zelf niet uitbreiden qua liften en pistes?

Shuffle op 31 jan 2019 22:07

Wat ze plannen en bouwen, wordt grotendeels gestuurd door de subsidie regels.
Lift in bestaand gebied = 30% subsidie. Dus 70% zelf betalen.
Lift die 2 gebieden verbindt = 75% subsidie. Dus 25% zelf betalen.
Bovendien in Italie meer subsidie dan in Oostenrijk.

The older I get, the better I was

Er was gisteren trouwens weer nieuws over het traject en de soort lift, die ze voorzien om Reschen en Nauders te verbinden.
Dat is wezenlijk anders dan het plaatje van Alpinforum

Als je weet waar je moet zoeken, dan vind je het artikel vanzelf.
Ik ga voorlopig maar geen links meer posten ;)

*bericht bewerkt door Onnem op 01 feb 2019 12:08

The older I get, the better I was

Er was gisteren trouwens weer nieuws over het traject en de soort lift, die ze voorzien om Reschen en Nauders te verbinden.
Dat is wezenlijk anders dan het plaatje van Alpinforum

Als je weet waar je moet zoeken, dan vind je het artikel vanzelf.
Ik ga voorlopig maar geen links meer posten ;)

Onnem op 1 feb 2019 12:08

Nuttige tegel…

Verbinding Nauders-Reschenpass en misschien verbinding Haideralm-Watles kan best leuk zijn maar dan wordt het wel goed opletten waar je boekt. Als het (vooral) alleen maar liftverbindingen worden en je moet per lift van bijv Haideralm naar Nauders, ben je wel even bezig een vv moet je nogal op tijd vertrekken.

Gewoon vanaf de almlift schuin naar beneden knallen en je zit al in Reschen…

*bericht bewerkt door Dinictus op 01 feb 2019 15:22

Op het Italiaanse skiforum staat een topic precies over de fantasie verbinding tussen Reschen en Nauders. Dat is dicht bij de bron dus de beste kans op actuele info.

Hieronder de link naar het topic, alvast vertaald via google translate

https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=it&t…

*bericht bewerkt door Onnem op 01 feb 2019 15:44

The older I get, the better I was

In Nauders zeggen ze: ze zijn het aan het bekijken. 🙄
Mja, voor mij moet het niet, met de auto tot schoneben is 10 minuutjes en “grote” gebieden hoef ik niet.
Nu terug de ski’s op. Zon is weer weg. 🙄

Bla, bla, bla.

https://www.stol.it/Artikel/Wirtschaft/Lokal/Liftverbindung-…
De pers is wakker en de hoteleigenaar weet van niets. 😉

Bla, bla, bla.

Abenteuerreise durch den Schnee: Die neue Erlebnisabfahrt von Schöneben nach St. Valentin a. d. H.
Op de website http://www.schoeneben.it staat onder “Neuheiten der Saison” het volgende vermeld:

Noch mehr Winterspaß für die ganze Familie
Die neue Erlebnisabfahrt von Schöneben nach St. Valentin auf der Haide versetzt Groß und Klein ins Staunen: Unterwegs blicken Wintersportler auf den gefrorenen Reschensee, der in der Sonne glitzert, und treffen auf Maskottchen Schöni und seine tierischen Freunde.
Über knapp 4,3 km führt die neue, blau gekennzeichnete und damit einfach zu bewältigende Piste bis in den Ort St. Valentin auf der Haide am Reschensee. Insgesamt überwindet die Familienabfahrt 421 Höhenmeter. Den raschen Aufstieg zum Ausgangspunkt der Skipiste garantiert die kürzlich errichtete 10er-Kabinenbahn. Die neue Aufstiegsanlage verbindet seit dem Winter 2018/19 die Skigebiete Schöneben und Haideralm. Mit einer Förderleistung von 1.200 Personen pro Stunde steht Sport und Spaß nichts im Wege – auch keine Warteschlange!

Als je op de nieuwe, interactieve pistenkaart kijkt, staat daar echter helemaal geen blauwe piste tot in St. Valentin (teveel marketing, of misschien ligt het aan mijn Duits?)

Toen ik ze er in Schöneben vorige week per email naar vroeg, kreeg ik het volgende antwoord:

kurz zur Erklärung der Pisten:
die Höllental Piste ist eine rote Piste und ist auch dementsprechend schwierig zum fahren
die Verbindungspiste nach St. Valentin (Achtung bis zur Mittelstation und das letzte Stück fährt man mit der Gondel bis ins Dorf) ist eine blaue Piste. Aufgrund ihres Schwierigkeitsgrades wurde sie auch als blaue Piste eingetragen.

Er is dus inderdaad geen blauwe piste tot in St. Valentin, maar je moet het laatste stuk met de lift terug. Dat is voor beginners wel jammer.

Die nieuwe rode piste is wel echt de moeite!
De blauwe is een zeer lang gerekt, relatief breed pad, niet echt iets speciaal of zo, eerder iets om lekker op uit te skiën (of in).
De liften tot Schöneben geven een prachtig uitzicht over de Reschensee, heel mooi.
Of dit al met al de investering waard is, tja daar kan je over discussiëren, maar voor mij had het niet gemoeten.

Bla, bla, bla.

Vandaag staat ook in een Tiroolse krant dat de verbinding er komt

Die verbinding komt er voorlopig niet.
Tenminste, dat zegt de Andreas Lechthaler, de skiliften baas.

http://www.altoadige.it/cronaca/venosta/lechthaler-per-ora-n…

https://translate.google.com/?hl=nl#view=home&op=transla…

*bericht bewerkt door Onnem op 13 feb 2019 16:10

The older I get, the better I was

Hopelijk. 👍👌

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie