Sneeuwhoogte

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Forêt Blanche

Ik zie op deze site de sneeuwhoogte voor Forêt Blanche nog steeds op 0cm staan, zowel voor berg als dal. Terwijl op de website van Vars en Risoul staat dat er op de berg 50cm ligt. En dat de voorziene opening dit weekend (13/12) nog steeds doorgaat, toch wel wat pistes zijn blijkbaar klaar voor de opening (dankzij de sneeuwkanonnen). Niemand houdt zich blijkbaar op deze site bezig met het updaten van dit skigebied, graag had ik hier ook dagelijks updates van gelezen, zoals bij Trois Vallées, waar ik liever naartoe ging maar bon. Wij vertrekken 26/12 naar daar en ik zit met de skikoorts. Skiën is toch leuker als het gebied om je heen niet groen ziet. Op 2 weken kan er nog veel gebeuren natuurlijk, maar alle weerberichten zijn wat schrikwekkend.

Wij hebben geboekt in Résidence Les Crêtes, wat volgens het plannetje wel in een uithoek van het dorp Risoul ligt. Ik hoop dat het niet te ver stappen is naar de bars of niet te ver sleuren met skigerief. Heeft er hier iemand ervaring mee? Weet er iemand of er een gratis busdienst is die rondrijdt in het dorp?

Het is als gebied een stuk minder frequent bezocht dan Valtho, dus de updates zijn ook een stuk minder regelmatig.

Lang geleden ben ik eens in Risoul geweest, bij veel sneeuw een prachtig skigebied. Tot de 26e kan er nog genoeg vallen, nu is het bijna overal nog mager. Door het dorp reden van die kleine busjes, die waren gratis. Dus je kan overal wel komen. Vanuit praktisch overal in het dorp sta je binnen 150 meter op de piste: of je bent aan het “Front de Neige” of met het pannenkoekenliftje dat door het dorp loopt en je bovenaan het front de neige afzet. Volgens mij zaten de meeste apres-/uitgaansgelegenheden “bovenin” het dorp, dus bij residence Melezes.

@AidaPida De sneeuwhoogtes krijgen wij door van de skigebieden. Maar dit doen ze helaas vrij slecht (Oostenrijk doet dit beter dan frankrijk…), en zeker in het begin van het seizoen. Boven de 2000 meter zijn de condities in Vars/Risoul gewoon heel erg goed, beter dan normaal deze tijd van het jaar, en afgelopen dagen draaien de kanonnen als een gek. Ik zal de cijfers even aanpassen.

Click. Click. Peace

Les Crêtes zou op 50m van de piste liggen, maar volgens het plan brengt de lift die daar is je niet erg ver (en op een groene piste). Ik lees ook vaak dat het een skigebied is voor beginners, hopelijk hebben ze ongelijk, hoewel er wel veel groen te zien is… We hebben dit gebied gekozen op basis van de prijs - via Skikot - dus ik mag dan eigenlijk niet klagen en moet mijn verwachtingen laag houden . Zolang er maar sneeuw is :-)

Valtho staat op mijn to do lijstje!
@Rogier Bedankt om het aan te passen :-) Je bericht geeft me goede moed!

Les Crêtes zou op 50m van de piste liggen, maar volgens het plan brengt de lift die daar is je niet erg ver (en op een groene piste). Ik lees ook vaak dat het een skigebied is voor beginners, hopelijk hebben ze ongelijk, hoewel er wel veel groen te zien is… We hebben dit gebied gekozen op basis van de prijs - via Skikot - dus ik mag dan eigenlijk niet klagen en moet mijn verwachtingen laag houden . Zolang er maar sneeuw is :-)

Je hebt dan inderdaad eerst een (kort) stukje groene piste en dan pas kan je met een “grote” lift het echte gebied in. Ik heb het zeker niet als een beginnersgebied in mijn herinnering. Maar dat kan er ook aan liggen dat er een paar keer in de week dat wij er waren nieuwe dumps waren en het dus bijna elke dag heerlijk door nieuwe sneeuw skiën was. Wat zeker niet voor beginners is, zijn die pannenkoekenliftjes helemaal rechts op de kaart. Die kennen echt een enorme kickstart. Die pistes langs de lift zijn in mijn herinnering ook wel echt donkerrood.

Donkerrood klinkt fijn! Soms zijn blauwe pistes eerder rood of zelfs groen… En zwart eerder rood. Ik snap dat het moeilijk is om er een kleur op te plakken, pistes zijn nu eenmaal niet overal even stijl. We zullen wel zien. Zolang je niet, zoals in Les 2 Alpes, moet kiezen tussen een groene slow zone en een pekzwarte muur om beneden te komen… Ik hoop ook op veel verse sneeuw, want las dat het een heel zonnig gebied is, dus veel kans op ijzige pistes…
Ik heb de indruk dat je wel veel sleepliftjes of stoeltjesliften moet nemen om naar de verbinding Vars-Risoul te gaan. En dat er niet zo een grote cabinelift is die je naar boven brengt, zoals in vorige gebieden waar ik geweest ben. Een enorme kickstart lijkt me leuk, klinkt spannend :-)
Ik heb er zin in! Bedankt voor jullie reacties!

Als je van Risoul naar Vars wil gaan, dan kan je als ik het me goed herinneren een lift vanuit Risoul naar de top pakken, dan met een slowpoke-pad naar een andere top, dunno of daar nog een sleepliftje aan te pas komt en vervolgens, hop naar Vars :)
Ik kan me niet herinneren dat er ook maar iets van cabine/gondelliften zijn, maar dat kan er nu wel zijn want StuWi is alweer een paar jaar terug ;)

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt…! In’t begin is’t altijd wat zoeken he… We zullen ter plaatse wel een deftig planneke krijgen, want op zo’n plan op de site zie je niet veel. Er staan wel 2 cabineliften opgelijst!
Ik ben ook geen student meer, maar altijd in om met wat ambiance op schok te gaan :) Familiebestemmingen vind ik horror. Wel jammer dat er geen après-ski bar is boven op de pistes…

Als je wilt zien wat een prachtig gebied Foret Blanche is, dan dit bericht lezen en vooral lekker foto’s bekijken
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=47&t=502…

The older I get, the better I was

OH WAUW!! Zwaar aftellen om te vertrekken… :-)

Plaats een reactie