waarom niet alle pistes open zijn in Risoul ( Frankrijk )

Dit onderwerp gaat over de bestemming Risoul 1850

Weet er iemand waarom niet alle pistes open zijn in Risoul? Er ligt nogthans een pak sneeuw als ik de sneeuwhoogte van deze site mag geloven…

Ook vraag ik mij af of dit een goed gebied is?
Ik vertrek namelijk in februari…

Risoul is een relatief klein gebied, wellicht dat ze nog niet de tijd hebben gehad om alle pistes te prepareren na al het geweld van vorige week.

Ik heb me er een paar jaar geleden prima vermaakt in ieder geval.

Hey,

lijkt me raar want voor de hevige sneeuwval van afgelopen dagen waren er ook maar een beperkt aantal pistes open…

Ik volg het quasi elke dag op, is niet zo gezond denk ik :-)

Thx alvast voor de reactie

Wanneer naar je naar de sneeuwval van de afgelopen 2 weken kijkt zie je dat er enorm veel gevallen is. Dat wil zeggen, in veel gebieden meer dan er de afgelopen 10 jaar is gevallen. Dit is op zich geen probleem, echter waren er de afgelopen 2 weken een aantal extra omstandigheden. De belangrijkste waren de harde wind (tot 150km/h op sommige plaatsen!) en de temperatuurverschillen. Deze twee omstandigheden zorgen beide voor grote kans op lawines, de wind stuwt de sneeuw op en zorgt daardoor voor instabiliteit. De warmte zorgt er voor dat de sneeuw matig hecht aan de laag die er onder ligt. Als je dan ook nog mee rekent dat er gewoon erg veel in zeer korte periode valt betekend dit dus kort gezegd, erg grote kans op lawines en er is veel tijd nodig om alles weer gangbaar en bruikbaar te krijgen (liften en pistes). Afgelopen week zijn ook veel wegen van en naar wintersport gebieden gesloten geweest vanwege het lawine gevaar, dus dan is het niet vreemd dat de pistes ook niet allemaal open zijn ;). Op dit moment wordt er in de alpen overal hard gewerkt om alles weer open en bruikbaar te krijgen, dus ik denk dat je begin februari wel goed zit.

Over het gebied zelf weet ik niet zo veel, maar ik begreep van vrienden dat het een erg leuk gebied was met prima mogelijkheden. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!

http://www.sedev.fr/info2008/meteo_bulletinneige.asp?pge=met…

Op deze website op het kaartje inzoomen (volgens mij recent)

De informatie eronder van welke pistes er gesloten zijn is enkel voor Vars. Er is de laatste dagen en weken bijlange zoveel sneeuw niet gevallen als in de noordelijke alpen, maar het heeft er natuurlijk ook wel gesneeuwd. Er ligt 80cm tot 140cm. Sommige van de gesloten pistes is misschien wel een gebrek aan te weinig sneeuw, uitgezonderd Peyrefolle in Risoul. Ook zijn er veel pistes met een oranje bolletje (dat wil volgens mij zeggen opening gepland) die worden volgens mij ook meegeteld als gesloten.

Dit is een goed gebied voor zowel beginners als gevorderden. Hopelijk maak je zelf de oversteek naar Vars, daar is het nog veel beter dan in Risoul.

@anoniem een gebrek aan te weinig sneeuw?!?

life is a beach, or a pile of snow

Inderdaad Pascal! Misschien een gebrek aan te weinig sneeuw! Zeker weet ik het ook niet, misschien moet je eens mailen naar Vars of Risoul om het zeker te weten. Als er pistes gesloten zijn in dit gebied dan zijn dat meestal deze pistes (uitgezonderd de zwarte in Risoul) door gebrek aan sneeuw. Deze pistes zijn niet voorzien van sneeuwkanonnen, misschien nu te veel blotte plekken en de zon staat er al van 's morgens op.

@anoniem:

Wat Pascal bedoelt is: Als je zegt "Een gebrek aan te weinig sneeuw" zeg je in feite dat er meer dan genoeg sneeuw is. Denk aan wiskunde, min keer min = plus

@Blijstra

Ik bedoel dus een gebrek aan sneeuw, daar heb je gelijk.

Maar jij zegt "na al het geweld van vorige week", zoveel is er daar toch niet gevallen.

Hoi iedereen,

bedankt voor de info!

conclusie, de meeste pistes zullen in de krokusvakantie wel open zijn.

Het is een mooi gebied met veel zon, dus nu hopen dat het niet gaat dooien en het kan er niet meer stuk!

Plaats een reactie