Route naar La Foret Blanche

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Forêt Blanche

Op 29 december, een drukke reisdag, (na een tussenstop in Macon) ben ik onderweg naar La Foret Blanche. Nu gaan er 2 routes hier naar toe. Vorig jaar heb ik in de file gestaan vanaf Chambery tot St Jean de Maurienne, dit jaar moet ik nog verder maar vraag me af wat verstandig is…?

De ene via La Grave (met andere woorden, korter maar langer door het dal, maar het drukke gedeelte van St Jean de Maurienne (Les Sybelles) etc word dan gemeden) http://goo.gl/maps/LrCT0 Wellicht is het al naief om te denken dat deze route uberhaupt open is?

Of via Italie?( St Jean, Modane, Brianchon) Dus door de drukke Maurienne Vallei, door Italie, meer kilometers maar wel over de snelweg. http://goo.gl/maps/XXuzy

Of wellicht nog de derde optie, langs Fontaine, een lange secundaire route, maar weinig hoogte en drukte? (denk ik) http://goo.gl/maps/C9Ppz

Wie heeft er ervaring en of advies? :-)

Gadgetfreak

In principe route 1, de lautaret blijft normaal gesproken ´s winters open. Is de lautaret gesloten dan omrijden via Gap maar niet over de route die jij hebt uitgezocht, dat is de Route Napoleon en dat schiet niet op, maar over de westelijker gelegen D1075/E712

100% eens met Gast271.

Via Grenoble - La Grave. Als Lautaret dicht is Route de Napoleon - Gap - Lac de Serponsonne.

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

Het is bij Rogier (blogger op deze site) om de hoek dus die kan je vast verder helpen.

to ski or not to ski, thats no question

Thanks! Daar kan ik wat mee!

De Route Napoleon ken ik inderdaad, leuke route, maar in de sneeuw… Een uitdaging! Zal dan ook snel kiezen voor de E712.

Wellicht heeft Rogier nog een local-tip, maar Rogier storen op zijn verjaardag doen we niet natuurlijk ;-)

Gadgetfreak

Inderdaad Lautaret is eerste keuze, maar kijk voor Grenoble of deze open is (internet/telefoon http://www.inforoute05.fr/wir3/index.html ) Als deze niet open is rij door de Maurienne vallei deze is niet druk en rijdt echt super. Door de tunnel (is niet goedkoop) en daarna de Montgenevre.

Het probleem is anders als de col du Lautaret dicht zit is dat het ook op de Bayard gesneeuwd heeft (via Gap) en daar wil je in sneeuw niet rijden, de inwoners van Gap ‘kunnen niet rijden, zeker niet in de sneeuw’ als ik Sandra citeer. Het is daar inderdaad vaak erg onhandig rijden met sneeuwval.

Maar de Lautaret is zelden lang dicht. Soms zijn het wel ‘spannende’, zonder gevaarlijk te zijn, condities dus winterbanden en kettingen in de auto!

Click. Click. Peace

Inderdaad Lautaret is eerste keuze, maar kijk voor Grenoble of deze open is (internet/telefoon http://www.inforoute05.fr/wir3/index.html ) Als deze niet open is rij door de Maurienne vallei deze is niet druk en rijdt echt super. Door de tunnel (is niet goedkoop) en daarna de Montgenevre.

Rogier op 28 nov. 2012 15:16

Is die weg na de tunnel via Montgenevre naar Briancon ook niet erg vervelend om te rijden bij sneeuwval?

Mijn advies is over de D1075 (dit is bij mij echt de beste keuze), Die door de Maurienne vallei moet je uitsluiten (daar heb jij dus in de file gestaan), Dat is echt het laatste waar je aan mag denken.

Jij neemt een tussenstop in Macon dus neem ik aan dat je verder over de A6 rijdt. Dan de A46, dan kun je overwegen om de A432 te nemen, dat stuk kost nog eens 2,10 € (is normaal nu iets meer).

Rogier zegt dat je van voor Grenoble moet weten of de Lauteret open is, neem dan maar na Lyon want anders rij je nog eerst over de A48 tot aan Grenoble en zou je dan zo naar Chambéry moeten om dan door de Mauriennevallei te rijden. (Dit is alleen van toepassing als je via de Lauteret wil rijden dus de D1091).

De snelste route zou normaal zijn via de Frejustunnel. Lyon-Chambéry is al zeer druk door de 2 tunnels (liggen tussen het knooppunt met de A48 en Chambéry) en kost vanaf dat je de A43 bent opgereden 46,8 € tol enkel heen. Bij de Frejustunnel vraag je dus ook voor de retour binnen de zeven dagen (allerretour). Dit zijn de tarieven van 2012. mocht je dat niet doen dan kost het om er enkel door te rijden 38,90 € i.p.v. 48,60 €. Ik weet ook niet hoe het zit omdat je dan normaal er terug door rijdt in 2013.

Andere optie is (Grenoble-Briançon) ofwel de D1091 dus via de lauteret. Deze route zou 14 minuten langer duren dan via de Frejustunnel en kost maar 10 € tol vanaf dat je de A43 bent opgereden en je rijdt 52km minder. Als deze route dicht is rij dan zeker niet naar Chambéry. Ik vind deze route nogal vermoeiend,duurt te lang, te kronkelig (bijna geen enkel recht stuk, over bergkammen en niet te vergeten ook zeer druk doordat er ook nog andere skigebieden zijn die je zou nemen over deze route (zoals zeker Alpe D’huez en Les Deux Alpes, en verder weg Serre Chévalier, Montgenèvre, Puy-Saint-Vincent en dus ook La Fôret Blanche. Hopen dat je dan ook geen sneeuwkettingen moet leggen en dan er weer afhalen en dan er weer op leggen.

De beste optie is gewoon Via de D1075, (A43-A48-A480-A51-D1075-Gap) Duurt 22 minuten langer dan Via de Frejustunnel en dus 8 minuten langer dan via de Lauteret. Kost aan tol enkel heen 13,20 €. en het is 8 km minder ver dan via de Frejustunnel. Deze is een zeer rustige route, wel vanaf dat je de Snelweg verlaten hebt steeds kronkelig maar er komen eigenlijk geen steile stukken voor. Je zorgt dan ook voor minder fileleed op de andere wegen. Vanaf dat je de D1075 verlaten hebt is het gekronkel voorbij. Dan volgt Gap. Let dan ook op de verkeersborden en vertrouw niet altijd uw gps want dan kan het zijn dat je tegen de richting in rijdt (wegwijzers Briançon volgen), maar dat zal afhangen van gps tot gps. Ook als je Gap bent gepasseerd dan moet je de wegwijzers Briançon volgen (N94). Bekijk van tevoren al eens hoe je gps rijdt. De kans dat je wordt rondgestuurd is zeer klein maar je weet nooit.

Kort samengevat. Langs de Frejustunnel moet je uitsluiten en eigenlijk ook langs de Lauteret. De meesten rijden via de Lauteret omdat ze te gierig zijn om geld aan de Frejustunnel te geven. Dan geven ze toe dat het te lastig en te vermoeiend is (D1091). Maar jij rijdt naar La Fôret Blanche dus rijden via de D1075. In Geval van sneeuw of ijs zou ik zeker de D1091 uitsluiten en ook zeker in de periode dat jij rijdt (probeer maar eens in te halen). I.v.m. fileleed zou ik de D1091 uitsluiten en ook en ook de A43 tussen het knooppunt met de A48 en Chambéry. i.v.m. lastigste route zou ik de D1091 uitsluiten.

Dat ene stuk op de A432 kost nog altijd 2,10 €. Dan zou je de drukte op de N346 vermijden. Je Gps kent deze route hoogstwaarschijnlijk nog niet. Dat is sinds 2 jaar een nieuw stuk snelweg dat de N346 ontlast dus vertrouw dan ook niet volledig op je Gps. (volg dan gewoon de wegwijzers naar Grenoble) Overnacht je in de terugrit ook in Mâcon ? Nog een tip: als je dus zowel in de heenrit alsook in de terugrit overnacht in Mâcon. Neem dan als bestemming zowel in heen als in de terugrit bij het vertrek Mâcon, anders zou het wel eens kunnen zijn dat je Mâcon helemaal niet tegenkomt. Dat hangt natuurlijk ook af van welke gps dat je hebt. Misschien voor volgende keer een andere bestemming kiezen om te overnachten (Voor Dijon of na Lyon). Dan kan je nog altijd beslissen welke route je neemt. (A6 of via de A39-A40-A42-A432).

Welke gps heeft u ?

Wij zijn “Nuit d’un jour” - een B & B in de buurt Macon en de snelweg A6.
Veel mensen stoppen hier, op weg naar de ski-stations.

Hier zijn enkele ideeën om het verkeer te vermijden.

A - Geniet van vrijdag op de skipistes tot 17:00 uur. Reinig het appartement. Rit naar “Nuit d’un Jour”. Wij accepteren aankomst tot 23:00 uur. Op zaterdag, wanneer anderen in Maurienne verkeer, naar huis rijden.

B - Geniet van zaterdag op de skipistes tot 17:00 uur (extra dag). Reinig het appartement. Rit naar “Nuit d’un Jour”. Wij accepteren aankomst tot 23:00 uur. Op zondag, wanneer anderen in Maurienne verkeer, naar huis rijden.

Ik hoop dat dit kan helpen. Sorry voor mijn slechte Nederlands.

Thomas
http://www.nuitdunjour.com/nl/

Afgegaan op de informatie uit dit topic zijn we op de heenweg vanuit Nederland via de Col de Lautaret gegaan. Wat een pure ellende. Rond 1400 waren we al bij Grenoble, waarna het nog tot 1830 heeft geduurd tot we in Risoul waren. Vooral voor l’Alpe du Huez en Serre Chevalier was het stapvoets aansluiten. Gelukkig was het niet donker of sneeuwde het niet, want dan lijkt me deze weg nog onhandiger.

Op de terugweg toch via Gap gegaan, om de drukte te vermijden. Uiteindelijk zijn we na Gap op de N85 beland en niet op de E712 zoals hierboven werd geadviseerd. Inderdaad ook nog wel wat bochtenwerk, voornamelijk bij la Mure. Ik denk dat de E712 handiger was geweest? Maar toch was dit nog vele malen sneller dan de Lautaret.

Ik denk wel dat je bij sneeuwval, zoals Rogier zegt, op de Lautaret beter af bent. Omdat ik vermoed dat die beter en sneller wordt schoongeveegd. De opmerking dat mensen uit Gap niet kunnen rijden lijkt me sterk. Het leek wel of geen enkele Fransman fatsoenlijk kan rijden. Van knullige foutjes tot de meest gevaarlijk inhaal manoeuvred op die bergpassen en nog het gênantste: wagens die op hun zomerbandjes door Risoul glibberde met de kindertjes op de achterbank… koop gewoon een set winterbanden :(

Plaats een reactie