Sneeuwcondities tijdens Kerst

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Weet iemand hoe de sneeuwcondities zijn rondom de kerst in Saalbach? We willen dolgraag met kerst naar een gebied waar de apres-ski ook een beetje goed is en veel hoger gelegen gebieden lijken qua apres-ski toch een stuk minder leuk dan Saalbach.

Kun je ervan uitgaan dat er in Saalbach voldoende sneeuw ligt met de kerst?
Hebben ze anders voldoende sneeuw kanonnen?

Vraag ik mij ook af.
Wij gaan ook met de kerst naar daar.

https://www.wintersport.nl/skigebieden/saalbach/sneeuwhoogte…

Voldoende sneeuw kanonnen zullen ze ongetwijfeld hebben, of het weer het toestaat om ze ook aan te zetten is dan eerder de vraag…

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwkanon

Kerst is altijd een beetje onzeker, zelfs in de echt sneeuwzekere gebieden (en daartoe behoort Saalbach niet)

https://www.wintersport.nl/skigebieden/saalbach/sneeuwhoogte…

Voldoende sneeuw kanonnen zullen ze ongetwijfeld hebben, of het weer het toestaat om ze ook aan te zetten is dan eerder de vraag…

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwkanon

Raymond3 op 18 nov. 2013 14:12

Deze had ik ook al gevonden ;-)
Had het graag gehoord van mensen die er al zijn geweest tijdens de kerst.
Of in het beste geval ginder ergens in de buurt wonen.

@ gast356
Je antwoord is een beetje veralgemeend.

Het skigebied is open vanaf 29/11 dit jaar.

Ik ga met kerst altijd naar Gerlos en heb in 29 jaar nog nooit zonder sneeuw gezeten daar. Dorp ligt op 1300 meter.
Kan me 1 jaar herinneren dat ze in Saalbach-Hinterglemm op gras stonden (wat toen breeduit in de media werd gecommuniceerd met foto’s en klaagverhalen) en wij konden toen gewoon skien, condities waren niet super toen maar ach we konden wel de latten op.
Dus wil je zekerheid, maak dan de keuze voor een wat hoger gelegen dorp/pistes.

Hoger gelegen gebieden minder wat betreft apres ski?

Ischgl, Solden, St. Anton allemaal zeer goede apres ski!

Persoonlijk vind ik Ischgl vele malen beter wat betreft apres ski dan saalbach en ook wat betreft skien overigens

Twee jaar geleden met Kerst in S-H geweest. Tot 7 dagen voor aankomst nagenoeg geen sneeuw. Vlak voor Kerst viel er toch een pak maar was dus niet ‘gezet’. Veel sneeuwhopen tijdens het skiën en veel ijsplaten. Omdat veel pistes relatief laag liggen is genoeg sneeuw ruim voor Kerst wel nodig. Ik vind het een supergebied met inderdaad après ski voldoende. Maar ik zou niet snel met de Kerst meer gaan. Of wachten en op het laatste moment boeken.

Piste riderrrrr

Twee jaar geleden met Kerst in S-H geweest. Tot 7 dagen voor aankomst nagenoeg geen sneeuw. Vlak voor Kerst viel er toch een pak maar was dus niet ‘gezet’. Veel sneeuwhopen tijdens het skiën en veel ijsplaten. Omdat veel pistes relatief laag liggen is genoeg sneeuw ruim voor Kerst wel nodig. Ik vind het een supergebied met inderdaad après ski voldoende. Maar ik zou niet snel met de Kerst meer gaan. Of wachten en op het laatste moment boeken.

Patrick71 op 18 nov. 2013 19:23

En wat toen met de sneeuwkanonnen.
Waren zij toen in werking voor er toen sneeuw was gevallen?

Je antwoord is een beetje veralgemeend.

phil op 18 nov. 2013 14:24

Wat had je dan voor antwoord verwacht? Het is heel simpel: sneeuwzekerheid is relatief. In lager gelegen gebieden is het risico groter dan in hoger gelegen gebieden.

When life gets too complicated.... SKI

Kunnen alle pistes bediend worden met kunstsneeuw?

Meerdere malen met kerst geweest… ook nog in lagere gebieden… (Lofer bijvoorbeeld)

9-10 x ligt er echt wel sneeuw…

Vorig jaar met Kerst geweest, er lag toen sneeuw, je kon skiën! Leuke vakantie gehad :)

Twee jaar geleden met Kerst in S-H geweest. Tot 7 dagen voor aankomst nagenoeg geen sneeuw. Vlak voor Kerst viel er toch een pak maar was dus niet ‘gezet’. Veel sneeuwhopen tijdens het skiën en veel ijsplaten. Omdat veel pistes relatief laag liggen is genoeg sneeuw ruim voor Kerst wel nodig. Ik vind het een supergebied met inderdaad après ski voldoende. Maar ik zou niet snel met de Kerst meer gaan. Of wachten en op het laatste moment boeken.

Patrick71 op 18 nov. 2013 19:23

En wat toen met de sneeuwkanonnen.
Waren zij toen in werking voor er toen sneeuw was gevallen?

phil op 18 nov. 2013 20:42

Tuurlijk stonden de sneeuwkanonnen aan maar ook die konden de omstandigheden niet veel beter maken.

Piste riderrrrr

Heeft iemand een idee waarom de sneeuwkanonnen niet aanstaan ?

Heeft iemand een idee waarom de sneeuwkanonnen niet aanstaan ?

phil op 20 nov. 2013 13:47

De sneeuwkanonnen gaan pas aan bij temperaturen rond het vriespunt (vaak s’ avonds dus…) en worden tijdens het seizoen gebruikt de zwakke plekken te verbeteren. Voor het seizoen worden ze zoveel als mogelijk aangezet om een stevige basis laag te maken die mee moet gaan tot het einde van het seizoen. Vanaf morgen dalen de temperaturen hier in Saalbach drastisch, wat betekend dat de kanonnen weer aan gaan. Voor een goede basis is 1,5 - 2 meter sneeuw nodig en dit neemt ongeveer 2 weken in beslag in combinatie met natuurlijke sneeuwval. De opening op 29 november gaan we denk ik niet halen, maar een opening in het weekend van 6 december is heel aannemelijk, wat ook betekend dat het met kerst prima wintersporten is hier!

Heeft iemand een idee waarom de sneeuwkanonnen niet aanstaan ?

phil op 20 nov. 2013 13:47

De sneeuwkanonnen gaan pas aan bij temperaturen rond het vriespunt (vaak s’ avonds dus…) en worden tijdens het seizoen gebruikt de zwakke plekken te verbeteren. Voor het seizoen worden ze zoveel als mogelijk aangezet om een stevige basis laag te maken die mee moet gaan tot het einde van het seizoen. Vanaf morgen dalen de temperaturen hier in Saalbach drastisch, wat betekend dat de kanonnen weer aan gaan. Voor een goede basis is 1,5 - 2 meter sneeuw nodig en dit neemt ongeveer 2 weken in beslag in combinatie met natuurlijke sneeuwval. De opening op 29 november gaan we denk ik niet halen, maar een opening in het weekend van 6 december is heel aannemelijk, wat ook betekend dat het met kerst prima wintersporten is hier!

GlemmLodge op 20 nov. 2013 14:27

Nice om iemand van ginder te horen.
Die ronde witte stippen op de webcams zijn dat de kanonnen die hebben aangestaan?
Heb ik het nu goed verstaan dat ze met sneeuwkanonnen een goede basis maken van +/- 1.5m dik?

Wat is de reden om zo lang van te voren al te boeken in zo’n onzeker gebied qua sneeuw kwaliteit?

Boek dan op een plek waarvan je weet dat je je geen zorgen hoeft te maken

Heeft iemand een idee waarom de sneeuwkanonnen niet aanstaan ?

phil op 20 nov. 2013 13:47

De sneeuwkanonnen gaan pas aan bij temperaturen rond het vriespunt (vaak s’ avonds ) en worden tijdens het seizoen gebruikt de zwakke plekken te verbeteren. Voor het seizoen worden ze zoveel als mogelijk aangezet om een stevige basis laag te maken die mee moet gaan tot het einde van het seizoen. Vanaf morgen dalen de temperaturen hier in Saalbach drastisch, wat betekend dat de kanonnen weer aan gaan. Voor een goede basis is 1,5 - 2 meter sneeuw nodig en dit neemt ongeveer 2 weken in beslag in combinatie met natuurlijke sneeuwval. De opening op 29 november gaan we denk ik niet halen, maar een opening in het weekend van 6 december is heel aannemelijk, wat ook betekend dat het met kerst prima wintersporten is hier!

GlemmLodge op 20 nov. 2013 14:27

Nice om iemand van ginder te horen. Die ronde witte stippen op de webcams zijn dat de kanonnen die hebben aangestaan? Heb ik het nu goed verstaan dat ze met sneeuwkanonnen een goede basis maken van +/- dik?

phil op 20 nov. 2013 15:03

Wat is de reden om zo lang van te voren al te boeken in zo’n onzeker gebied qua sneeuw kwaliteit?

Boek dan op een plek (hoog gelegen) waarvan je weet dat je je geen zorgen hoeft te maken, of wacht tot het allerlaatste moment. De week voor kerst is overal nog plaats te vinden.

Nu zit je je behoorlijke zorgen te maken te zien aan je veelvuldige verontrustende reacties/vragen op dit forum.
Lijkt me geen leuke vakantie voorpret in jouw geval.

Wat is de reden om zo lang van te voren al te boeken in zo’n onzeker gebied qua sneeuw kwaliteit?

Boek dan op een plek waarvan je weet dat je je geen zorgen hoeft te maken

Heeft iemand een idee waarom de sneeuwkanonnen niet aanstaan ?

phil op 20 nov. 2013 13:47

De sneeuwkanonnen gaan pas aan bij temperaturen rond het vriespunt (vaak s’ avonds ) en worden tijdens het seizoen gebruikt de zwakke plekken te verbeteren. Voor het seizoen worden ze zoveel als mogelijk aangezet om een stevige basis laag te maken die mee moet gaan tot het einde van het seizoen. Vanaf morgen dalen de temperaturen hier in Saalbach drastisch, wat betekend dat de kanonnen weer aan gaan. Voor een goede basis is 1,5 - 2 meter sneeuw nodig en dit neemt ongeveer 2 weken in beslag in combinatie met natuurlijke sneeuwval. De opening op 29 november gaan we denk ik niet halen, maar een opening in het weekend van 6 december is heel aannemelijk, wat ook betekend dat het met kerst prima wintersporten is hier!

GlemmLodge op 20 nov. 2013 14:27

Nice om iemand van ginder te horen. Die ronde witte stippen op de webcams zijn dat de kanonnen die hebben aangestaan? Heb ik het nu goed verstaan dat ze met sneeuwkanonnen een goede basis maken van +/- dik?

phil op 20 nov. 2013 15:03

Wat is de reden om zo lang van te voren al te boeken in zo’n onzeker gebied qua sneeuw kwaliteit?

Boek dan op een plek (hoog gelegen) waarvan je weet dat je je geen zorgen hoeft te maken, of wacht tot het allerlaatste moment. De week voor kerst is overal nog plaats te vinden.

Nu zit je je behoorlijke zorgen te maken te zien aan je veelvuldige verontrustende reacties/vragen op dit forum.
Lijkt me geen leuke vakantie voorpret in jouw geval.

Gast107 op 23 nov. 2013 08:03

@Gast107,

Normaal reageer ik niet op zulke aantijgingen, maar nu kan ik het niet laten.

Wat zit jij hier eigenlijk te mierenneuken?
Om een deftig hotel te vinden met je kinderen en familie ( 8 personen ) is niet evident.
Dat ik hier op het forum zit heb ik dagelijks mijn plezier mee.
Als dat nu is om vragen te stellen of iets anders maakt toch niet uit.
Ik beleef er mijn plezier ook aan, al maak ik mij soms zorgen zoals vele andere op een forum.

En als je spreekt tegen mij met het idee " boek maar 1 week voor je vertrekt en niet maanden op voorhand" dan spreek je volgens mij tegen de meerderheid hier op het forum!!

Een forum dient om -vragen te beantwoorden- en wat te chit chatten ;-)
Dus blijf een beetje beleefd met je antwoorden!

@Gast107,

Ik stel voor om je te registreren zodat iedereen weet wie er antwoord !!

Ik kan mij wel een beetje voorstellen wat gast107 bedoelt hoor. Lees je post anders even na.

Ik kan mij wel een beetje voorstellen wat gast107 bedoelt hoor. Lees je post anders even na.

Dinictus op 23 nov. 2013 09:38

Ok ( na het lezen van de hele post ) ben een beetje te heftig geweest met mijn vragen over sneeuwkanonnen.
Maar dit is nog geen reden om mij zo te schoferen.

Kinders, niet zo ruzie maken. Wat betreft de vraag van Topicstarter: Met Kerst kun je gewoonlijk in alle skigebieden van de Alpen skiën en vaak ook voldoende sneeuw, maar het is nog wel vroeg in het seizoen wat betekent dat er over het algemeen minder zal liggen dan in januari resp. februari. Maar zou me, zeker gezien het weer in de Alpen van afgelopen en aankomende week, geen zorgen maken.

Mr. Slow

Wij gaan al jaren naar Saalbach. Meestal in de voorjaarsvakantie, maar dit jaar gaan we ook met kerst. 3 jaar geleden zijn we ook met kerst geweest en waren de omstandigheden prima. Alle liften draaiden en de meeste piste waren ook geopend.
90% van de pistes kan besneeuwd worden, dus ik maak me nog geen zorgen. Het duurt nog vier weken, dus er kan nog voldoende sneeuw vallen.

Die seizoensopening van dit weekend gaan ze ook wel halen. Prima omstandigheden om extra sneeuw te produceren door de kou en het sneeuwt ook nog eens af en toe…

Maar dit is nog geen reden om mij zo te schoferen.

phil op 23 nov. 2013 10:43

Ik zie niet waar en op welk moment jij geschoffeerd wordt???

Nu is @phil niet de TS, maar reacties zoals bovenstaande kun je verwachten als je vragen stelt waarvan je het antwoord zelf al weet (retorisch).

When life gets too complicated.... SKI

Ik kom al jaren in Saalbach-Hinterglemm en ook vaak met kerst. Natuurlijk is er geen zekerheid over de sneeuw, zeker omdat het niet echt hoog ligt, maar eigenlijk heb ik al die jaren gewoon kunnen skiën met kerst.
En mocht het nodig zijn, en het weer is er koud genoeg voor, dan doen ze ook vaak de sneeuwkanonnen overdag aan.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Als je nu op de webcams kijkt, zie je al een mooie witte laag en de sneeuwkanonnen aan staan.
Natuurlijk is het nog 3,5 week, maar het lijkt hoopvol.

Gewoon ter info: skicircus S-H-L gaat dit weekend gewoon open, dus denk dat het geen probleem zal worden in de kerstvakantie…

Ab Freitag werden sowohl in Saalbach Hinterglemm als auch in Leogang die ersten Liftanlagen ihren Betrieb aufnehmen!
Genaue Infos & alle Updates findet ihr auf unserer Homepage oder dem interaktiven Pistenplan unter http://www.skicircus.at

Weet iemand hoe de sneeuwcondities zijn rondom de kerst in Saalbach? We willen dolgraag met kerst naar een gebied waar de apres-ski ook een beetje goed is en veel hoger gelegen gebieden lijken qua apres-ski toch een stuk minder leuk dan Saalbach.

Kun je ervan uitgaan dat er in Saalbach voldoende sneeuw ligt met de kerst?
Hebben ze anders voldoende sneeuw kanonnen?

Gast090 op 18 nov. 2013 13:46

Plaats een reactie