Eind maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Shit! Lees ik net hieronder dat het niet zo best is eind maart. Wij hebben geboekt voor 26 maart, hotel sonnalp.
Toch nog een beetje hoop??

Je kan er niks van zeggen, ik copypaste mijn eigen eerder post hieronder.

Ik zie vaak vragen als \"ligt er in april nog sneeuw\" tja niets is zeker maar voor qua statistieken is er wel wat te vinden. http://www.skiclub.co.uk/skiclub/reports/historical/default… http://www.igluski.com/snow-reports en er zijn er vast die nog verder teruggaan google op sneeuwgeschiedenis of historical snowreport. Krijg je toch een idee van hoe het er andere jaren is geweest

Sneeuw zal je wel hebben, maar aan de zuidkant zal alles wel weggesmolten zijn tot 1500/1800 m. De dalafdalingen zijn nog zeker open. De sneeuw is s’morgens hard en s’namiddags zacht. Na 14/15u kan je het best stoppen met skiën als je weinig ervaring hebt . De beste sneeuw vind je op de schattberg(en) en Zwölferkogel, evenals de korte pistes boven Leogang(top). Deze pistes liggen boven de 1500 m en praktisch op de noordhelling.
Met wat geluk vertrek je net na of tijdens een dumpje en kan je lekker skiën…

Tip: Je kan ook firnskiën: skiën op ijs/harde sneeuw die net aan het dooien is: zacht toplaag met gripvaste onderlaag. S’morgens skiën op oosthellingen, s’middags op Z-hellingen en kort na de middag op W-hellingen.

En anders reis je naar Kaprun, niet zo heel ver weg, daar is een gletsjer waar vaak tot ver in april geskied kan worden.

Gewoon nog niet paniekeren! :-)

Niet op de zuidhelling offpiste skien, krijg je een slushlawine van en die doodt je al op het moment dat die je raakt(heel erge dichtheid).

Wij gaan met pasen nog. De lokalen hebben mij verzekerd dat skieen nog gewoon mogelijk is tegen die tijd. Er ligt genoeg om het vol te houden tot 19 april. Dus geen paniek.

Er kan inderdaad nog zéker tot half april geskied worden in SSH, maar soms bij 5/10°c is dat geen pretje! Voor goede sneeuw eind maart (heel de dag) moet je toch een paar 100 m hoger gaan. Aan te raden boven de 1800/2100 m (noordhelling). Je kan bij warm weer inderdaad uitwijken naar Kaprun (1975-3030 m). Met toestanden zoals in 2005 (vorstgrens 2 weken op 2500-3300 m in de tweede helft van maart) ben je wel het haasje :-D. Vorig jaar gebeurde hetzelfde maar dan in april!

ziet er tot nu toe nog goed uit. weinig gesloten pistes

Er ligt inderdaad nog genoeg sneeuw en de kwaliteit van de sneeuw is nog erg goed.
De sneeuwval-grens zakt in de loop van zondag naar 700 m, maar stijgt in de loop van maandag naar 1400 m!
Begin volgende week stijgt de vorstgrens richting 2500 m, dus onder de 2000 m zal de sneeuw ‘zienderogen’ smelten. Aan de zuidkant gaat het snel achteruit… .

Plaats een reactie