Vergelijking SHLF met SFL (Serfaus-Fiss-Ladis)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Wie kan SHLF vergelijken met SFL?
Op welk vlak(ken) scoort de ene beter dan de andere en omgekeerd?
SFL ken ik als mijn broekzak; dit jaar voor het eerst naar SHLF.

Saalbach is wat groter en je zit wat lager, waardoor je veel meer tussen de bossen skiet. Ondanks de mindere hoogte zeker niet minder sneeuw. Qua pistes vind ik SFL net iets interessanter, maar Saalbach en Hinterglemm hebben ook pareltjes er tussen zitten. Bij minder goed zicht ben je in Saalbach beduidend beter af dan in Serfaus.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

SHLF is een heel leuk gebied met inderdaad wat meer km’s dan SFL, alleen weet ik niet of de verbinding met Fieberbrunn voor wie in Saalbach of Hinterglemm en al zeker Leogang verblijft ook echt een meerwaarde is (ik was er voor deze verbinding er was).

Je skiet er inderdaad meer tussen de bomen, door de geringe hoogte en het ontbreken van hoge toppen is de sfeer er toch anders dan in SFL.

Soms moet je er wel eens door de dorpen lopen om van de ene lift (en de ene berg) naar de andere te geraken, iets wat je in SFL natuurlijk niet hebt. Daar geraak je overal zonder problemen al skiënd.

Qua après-ski, mocht dat belangrijk zijn, is SH natuurlijk een stuk drukker en interessanter, in Hinterglemm voornamelijk hollands, in Saalbach wat internationaler. Maar in beide in elk geval meer ambiance dan in SFL.

Wat Harry(Winterberg) zegt wat sneeuw betreft is wel niet correct.Door de lage ligging is de sneeuwzekerheid in SHLF een stuk minder dan SFL. In een sneeuwrijke winter zoals nu uiteraard minder een issue, maar de voorbije jaren was SHLF toch soms een risico wat sneeuw betreft.

Ik vind beide heel leuk en bij de beste gebieden in Oostenrijk, maar heb door de hoogte en de sneeuwzekerheid een lichte voorkeur voor SFL. Maar met SHLF kan je ook echt niet misdoen.

*bericht bewerkt door Denis op 29 jan 2018 15:02

Wat Harry(Winterberg) zegt wat sneeuw betreft is wel niet correct.Door de lage ligging is de sneeuwzekerheid in SHLF een stuk minder dan SFL. In een sneeuwrijke winter zoals nu uiteraard minder een issue, maar de voorbije jaren was SHLF toch soms een risico wat sneeuw betreft.

Denis op 29 jan 2018 15:00

Wat Dennis zegt wat sneeuw betreft is niet correct. Door de ongunstige ligging is de sneeuwzekerheid in SFL een stuk minder dan in SHLF. In een sneeuwrijke winter zoals nu uiteraard minder een issue, maar de voorbije jaren was SFL toch soms een risico wat sneeuw betreft.

In december 2016 (nogal sneeuwarm) was in SHLF ruim 180km piste open (met perfecte kwaliteit) en in SFL nog geen 100.
In december 2013 ben ik in anderhalve week van Ischgl (genoeg sneeuw) via SFL (matig sneeuw, weinig open, echte tegenvaller) naar Solden (genoeg sneeuw). Zelfs in Kaltenbach, Westendorf en Kirchberg (alle drie laaggelegen) waren de condities een stuk beter dan in SFL.

Hoogte zegt niet zoveel qua sneeuwzekerheid.

Het Hollandse Apres-ski gehalte in Hinterglemm is aanzienlijk minder nu het Apres-ski Paleis dicht is.

*bericht bewerkt door Daffie op 29 jan 2018 16:58

Wanneer je de kaarten van de laatste jaren bekijkt lijkt mij SFL toch sneeuwzekerder dan SHLF. Dat SFL veel zon pakt is zo, maar in het Masner gebied bv blijven de condities toch heel lang goed. In maart vorig jaar was het extreem warm en was de dalafdaling ook pap in de namiddag, maar in SHLF kon je denk ik eerder gaan mountainbiken dan skiën.

SFL is in het algemeen minder sneeuwzeker vanwege inneralpine ligging. Het gebied pakt echter sneeuw mee van zowel noord- als zuidstau. Maar pakt in beide gevallen dus vaak maar net een beetje… daar waar SHLF tijdens nordstau de volle lading krijgt.

Wij hebben verschillende keren te maken gehad met veel gesloten afdalingen in SFL, vooral aan de zuidkant. Fisser nordseite en Massner waren de omstandigheden prima, om echter terug in de dorpen te komen was een hel. Zelden zulke slechte condities meegemaakt in andere gebieden!

…alleen weet ik niet of de verbinding met Fieberbrunn voor wie in Saalbach of Hinterglemm en al zeker Leogang verblijft ook echt een meerwaarde is (ik was er voor deze verbinding er was).

Denis op 29 jan 2018 15:00

Natuurlijk is dat een meerwaarde. Fieberbrunn is een leuk gebiedje, maar was eigenlijk te klein voor meer dan een weekendje. Nu kun je het vanuit Saalbach of Hinterglemm even mee pakken. Vanuit Leogang is het wat verder weg, maar nog steeds prima te doen.
Ik ben in zowel Fieberbrunn als Hinterglemm geweest voor en na de verbinding en vind het voor beide kanten een goede toevoeging.

Annoying skiers since 2003

Een groot verschil vind ik persoonlijk dat ik in Saalbach het idee had altijd dezelfde pistes te moeten doen, omdat je een ‘rondje’ moet maken, dus lift schuin omhoog, piste omlaag, weer lift ect. In SFL had ik dat gevoel wat minder (op vaste dalfadaling na, uiteraard). De skiroutes in SHLF zijn fantastisch, zonder meer. Toch het gevoel dat ik in december 2015 in SFL met minimale sneeuw minder snel uit was gekeken dan in maart 2016 in SHLF. Misschien dat mijn hekel aan lopen op skischoenen wel mijn mening heeft beïnvloed, ik vind dat namelijk eigenlijk een no-go, net als het gebruik maken van bussen.

Heb een seizoen in SFL gezeten en al regelmatig in SHLF geweest. Persoonlijke voorkeur is toch SHLF… waarom? Je kunt skien met een doel voor ogen, vind er niets aan om de hele dag op dezelfde pistes te komen. Een paar keer dezelfde afdaling doen als die er goddelijk bij ligt is ook niet erg. Daarbij is het aanbod in lange afdalingen in SHLF met 1000 hoogtemeters veel groter.

In SFL heb je dat wel sneeuw. Masner, heerlijk als het warmer is, dan is de sneeuw daar goed. Maar de afdalingen zijn vrij kort en het kan op zulke dagen mega druk worden. Geldt überhaupt voor vakanties in SFL, het komt veel bij elkaar en verspreid slecht door de compacte opzet.

SHLF ligt misschien een stuk lager, maar met een beetje noord / noordweststau dumpt het daar wel flink.

*bericht bewerkt door Tim. op 29 jan 2018 22:06

Nog een verschil: SHLF kent veel meer en veel gevarieerdere en gezelligere restaurants en skihutten op de piste. In SFL toch voornamelijk massale zelfbedieningsrestaurants.

Ik ben in SFL en SHL(nog geen verbonden F) geweest.
Geen idee of je kinderen hebt, in SFL waren we met familie en 5 neefjes/nichtjes, in SHL waren we met vrienden, maar ik had t idee dat het in SFL net wat beter was (speciale kinderveilige liftjes bijvoorbeeld).
Verder beide erg mooie gebieden waar ik graag naartoe terug zou gaan als ik de kans heb, t is een beetje om t even waar je echt om geeft, maar in beide gebieden ga je gewoon een fijne wintersport hebben.
In Fiss vind ik een van de beste apres ski tenten waar ik ooit ben geweest (Hexenalm!) terwijl veel mensen de Goasstall in Hinterglemm weer fantastisch vinden (alhoewel ik mij beter vermaakte in de umbrella van der schwarzacher) t apres ski paleis vond ik t geluid zo kut dat ik die niet mis.

t apres ski paleis vond ik t geluid zo kut dat ik die niet mis.

Powermage op 29 jan 2018 23:11

tegen die tijd dat ik naar t apres-ski paleis ging maakte het geluid niet meer uit :) ;)

t probleem nu is, dat het tussen 19.30 en 21.30u een beetje een dooie boel is in Hinterglemm. Goasstall en Schwarzacher gaan dicht, Tanzhimmel stopt met apres ski en loopt leeg en dan was t paleis een mooi plekje om verder te apres-skieen.

t apres ski paleis vond ik t geluid zo kut dat ik die niet mis.

Powermage op 29 jan 2018 23:11

tegen die tijd dat ik naar t apres-ski paleis ging maakte het geluid niet meer uit :) ;)

t probleem nu is, dat het tussen 19.30 en 21.30u een beetje een dooie boel is in Hinterglemm. Goasstall en Schwarzacher gaan dicht, Tanzhimmel stopt met apres ski en loopt leeg en dan was t paleis een mooi plekje om verder te apres-skieen.

Daffie op 30 jan 2018 09:49

Nu vind ik dat zelf geen probleem, mijn goede wintersport (zonder kids) is toch vroeg op de piste, laat eraf, apres ski tent in, en er rond half 8 toch uit gezien je meestal toch met half pension voor 8 uur aan tafel moet zitten, daar nog relaxed een biertje doen en optijd op bed om de volgende dag weer optijd eruit te zijn :D

Plaats een reactie