Wallis (CH): autoverlad of omrijden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saas-Fee

Vertrek op vrijdag voor de krokusvakantie rond 12u, direct vanaf de school van de kids.
Bestemming Saas-Fee.
De kortste weg is met autoverlad Kandersteg-Goppenstein.
Alleen, ik zal hier pas rond 22u zijn. Moe, donker, wachttijd… Zou het niet slimmer zijn om vanaf Bern al om te rijden via Montreux, 100 km om maar hooguit 10 minuten langer.
Iemand ervaringen of tips?

Via Bern is even lang in tijd dan langs de tunnel en op de trein. Op de trein kost nog wat geld, maar het is in evenwicht met de extra benzinekosten die je maakt als je over Bern en Montreux rijdt. Wel heb je nooit file vanaf Montreux tot in Visp, dus dat is volgens mij de beste optie, maar als je liever de toerist uithangt is de auto op de trein mooier.

Hey Jay, je bent uiteraard het veiligste in die periode door via Montreux te rijden, daar heb je heel vlot verkeer en als je richting Saas-Fee rijdt heb je hoe langer hoe rustigere wegen. Je hebt ook veel minder last via de autostrade dan op secundaire wegen als het zou sneeuwen

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Dankje Mathijs. In winter en zomer van 2009 inderdaad al de toerist uitgehangen. Leuk voor de kids, maar die slapen (hoop ik) toch rond het tijdstip dat ik op de trein zou staan.
Omrijden maakt het laatste stuk van de reis wat meer voorspelbaar.

Ik weet natuurlijk niet hoe het qua drukte vrijdagavond voor de krokus is, maar ik vond de autoverlad afgelopen juli ideaal. Ik stond heel snel op de trein en ik meen dat de trein om de 30 minuten over en weer vertrekt. Als je op het juiste moment komt aanrijden hoef je zelfs helemaal niet te wachten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De eeuwige vraag als je vanaf Basel richting Bern rijdt :) Meestal kies ik voor de trein. Het mooie uitzicht op het Jungfrau massief, eventjes rusten in Kandersteg en in de tunnel, en soms het betere weer als je weer in Goppenstein buiten komt. Alleen dat is in augustus en overdag ;)

100 km aan benzine kost minder dan wat de autotrein kost.
Ik ben deze zomer op de heen en terug reis naar Wallis omgereden via Montreux.
We zijn wel een dagje heen en weer geweest met de autotrein.

Vooral bij wat slechter weer zou ik dat ook doen. De secundaire weg van en naar de autotrein zou ik liever niet rijden wanneer het hard sneeuwt.

Maar als het weer goed is en je hebt geluk met wachten zit je ook zo in Wallis met de autotrein.

Don`t eat yellow snow

Persoonlijk kan ik ook alle bovenstaande reactie beamen. Qua tijd en kosten maken beiden opties in de zomer niks uit. In de winter lijkt me zelfs omrijden via Montreux/Martigny nog sneller, wanneer er sneeuw richting Kandersteg en Goppenstein ligt.

De A12-A9 route rijdt rustig en je kan heerlijk continu doorrijden. :-)

Ik ga al 20 jaar naar Saas Fee en pak altijd de trein van Kandersteg - Goppenstein v.v. 1 keer ben ik door lawinegevaar via montreux gegaan maar daarna toch weer via de trein. In het hoogseizoen rijd de trein elk kwartier en gaat het heel snel en zeker op vrijdag.

Wij nemen altijd de trein; leuker en we hebben even wat rust voor een emmertje koffie, zonder reistijd te verliezen. :)

I even pee standing sideways...

Hmm ik ben 2 keer met de trein gegaan vanaf kandersteg 1 keer een week voor de voorjaarsvakantie dit was ideaal. het ging snel en scheelt km’s. De 2x was een ander verhaal begin voorjaarsvakantie op zaterdag in de ochtend ongeveer een uur in de file gestaan om bij de trein te komen.

In dat uur kun je ook omrijden en in de file gebruik je ook genoeg brandstof.

Op vrijdagmiddag vertrekken is een heel ander topic. Ik hoop dat je rond 2200 daar bent, tot Kalsruhe zul je moeten aansluiten in de files bij elke malloot die op wintersport gaat en in de woon werk verkeer files. Onder Karlsruhe gaat 75% daar naar links (Oostenrijk)en is het rustiger tot je aan de Zwitserse grens komt die nog een soort van vignet controle kent.

Member of global cooling initiative

Ik zou het gewoon onderweg beslissen. Ligt helemaal aan de omstandigheden. Zolang je op tijd bij de trein kunt zijn (voor 23:50 dit jaar, weet niet hoe de planning van komende winter is) en het niet sneeuwt, zou ik altijd voor de trein gaan. Met sneeuw en gladheid zou ik toch omrijden om ongelukken te voorkomen.

@Jos Ik weet niet waar je vanaan komt maar indien je uit het westen komt probeer het dan eens over Belgie Luxemburg straatsburg basel bern dat is een stuk rustiger rijden. Alleen bij Straatsburg is het druk op vrijdagmiddag. Maar indien je vrijdag voor 15.00 uur voorbij Straatsburg bent valt alles mee. Ook op vrijdag is het een stuk rustiger bij de autoverlad Kandersteg - Goppenstein. Op zaterdag is het idd spits. Dat is het voordeel van vrijdag vertrekken, dan kan je ook op zaterdag skien wat ok weer een voordeel is omdat het dan op de pistes super rustig is.

Ik ben al vaak naar die regio gereden en ik heb steeds de snelweg gevolgd via Bern - Montreux - Aigle en zo verder de Rhônevallei in. In Zwitserland heb je dan maar 2 drukke punten : Bazel en Bern. Maar daar moet je ook langs als je naar Kandersteg zou rijden. De weg via de autostrade is eens voorbij Bern ook heel afwisselend en mooi. In de verte zie je de bergtoppen opduiken en het eindje langs het meer van Genève is bij open weer betoverend schoon. Wat mij betreft : niet aarzelen.

Dank voor alle suggesties!

Overigens, voor het uitzicht hoef ik het niet te doen. Het laatste stuk is hoe dan ook donker!

Ik neig inderdaad naar omrijden, maar kan het van het moment laten afhangen.

N.a.v. de opmerking van Jos en Wil:
Via BE/LU/FR of via DE??

Bij Mannheim kan je via de A65 (ipv Hockenheim) en kom je net onder Karlsruhe op de A5.

@Jay: Bekijk de blog van Kristof eens. Deze heeft de alternatieve route via België, Luxemburg en Frankrijk uitgebreid beschreven. Succes!

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1993

Met kinderen om 12h00 vertrekken en omstreeks 22h00 bij Kandersteg aankomen ondanks vrijdagmiddagfile en vakantiefiles? En hebben jullie dan geen etens- en plaspauzes?

Mocht het toch haalbaar zijn, dan stem ik voor het treinveer, dan heb je gelijk ook een momentje rust!

Ik laat de beslissing over aan mijn navigatiesysteem, die mag uitrekenen wat sneller is.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Jay: Bekijk de blog van Kristof eens. Deze heeft de alternatieve route via België, Luxemburg en Frankrijk uitgebreid beschreven. Succes! https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1993

Frans op 23 dec. 2011 15:42

Tsja, via Luxemburg-Metz-Straatsburg-Basel is niet echt een alternatieve route, maar 1 van de 2 keuzes, naast Venlo-A61.

Tsja, via Luxemburg-Metz-Straatsburg-Basel is niet echt een alternatieve route, maar 1 van de 2 keuzes, naast Venlo-A61.

op 23 dec. 2011 17:42

Neen, je hebt namelijk ook nog de route via de A81. Deze kan je bereiken via de A3 of via de A61-A6 en wordt vrij weinig voor vakantieverkeer gebruikt. Je kan dan via de Zwitserse A4 en A2 bij Andermatt de Furka autotrein nemen naar Wallis.

Beste Jay,

Wij komen al ca. 17 jaar in Saas-Fee ren hebben voornamelijk omgereden. Mooie weg en in tijd scheelt het helmaal niets.
De trein geeft wel even een stukje rust, voordat je aan het laatste stukje begint.
Houd de wachttijden via de radio in de gaten en beslis dan. Kaartje kun je trouwens uitstekend kopen met een creditcard bij de trein zelf.
Veel plezier.

"…"Neen, je hebt namelijk ook nog de route via de A81. Deze kan je bereiken via de A3 of via de A61-A6 en wordt vrij weinig voor vakantieverkeer gebruikt. Je kan dan via de Zwitserse A4 en A2 bij Andermatt de Furka autotrein nemen naar Wallis.

Frans op 23 dec. 2011 20:53

Dankje voor de tip Frans, maar het lijkt een beetje mijl op 7. Het is ruim een uur om.

Ik zie nog een optie om vanaf de A61 vlak voor Karlsruhe via de N9 naar Frankrijk door te steken en via de A35 naar Straatsburg.
Het enige voordeel is dat je België vermijdt, verder is het een combi van eerder genoemde routes.

misschien nog even een tip : koop je treinticket in het benzinestation op de autostrade tussen Bern en Thun, het scheelt ongeveer 20%
ik vertrek in Antwerpen om middernacht, via Luxemburg (goedkoop tanken) en ben in Kandersteg rond 8-9 uur zonder enige files

Plaats een reactie