Pistes moeilijkheid in Saas-fee

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saas-Fee

Is er iemand die me kan vertellen hoe het staat met de moeilijkheidsgraad van de rode pistes in Saas-fee?
Een week geleden in Zermatt ging rood goed totdat ik onder gornergrat een stuk donkerrood af ging, dat stukje was een stuk steiler dan de andere rode pistes die ik had gedaan. Nu kijk ik op de piste kaart van Saas Fee en zie daar veel rood en wil weten of die lichtrood of donkerrood zijn.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Het is altijd moeilijk te bepalen wat een ander steil vind. Volgens mij valt het in Saas Fee allemaal wel mee. Ook de zwarte pistes zijn er niet echt steil.

*bericht bewerkt door sterko op 09 dec 2018 17:54

Annoying skiers since 2003

Was zeker net onder Gornergrat? Dat is idd een erg steil stukje!

Was zeker net onder Gornergrat? Dat is idd een erg steil stukje!

DrPhil op 9 dec 2018 17:57

Idd net dat tunneltje onderdoor… Ok dan ligt het niet alleen aan mij dat ik het wat steil vond.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Het is altijd moeilijk te bepalen wat een ander steil vind. Volgens mij valt het in Saas Fee allemaal wel mee. Ook de zwarte pistes zijn er niet echt steil.

sterko op 9 dec 2018 17:53

ik begrijp je punt daarom vertel ik erbij wat ik in Zermatt net onder gornergrat aantrof een kort stukje - voor mijn gevoel- donkerrood. Misschien weer iemand dat stukje en kan degene aangeven of in Saas-fee ook zo is of erger of juist minder.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Niks spannends wat evt een lesje niet op kan lossen ;)

Edwin van Riel

Niks spannends wat evt een lesje niet op kan lossen ;)

evr66 op 10 dec 2018 07:19

Ben al in contact met de ski school (https://www.skischule-saas-fee.ch/) alleen ze hebben nu nog maar 3 mensen total en pas bij 4 gaan ze groupsles doen, ik heb niet super veel zin in weer een prive les te nemen dat vind ik iets te prijzig.
Dus als er nog meer naar saas-fee gaan de 19e en nivo 3 zijn ongeveer schrijf je daar in ;-)

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Als ik de kaarten vergelijk, qua steilheid vergelijkbaar. Over korte afstanden een graad of 30 maximaal voor de rode pistes.

Edwin van Riel

Over het algemeen valt het wel mee. Ik weet 1 plek die je wel al steiler kan ervaren. Die ligt hier

null

En ziet er zo uit

null

Over het algemeen valt het wel mee. Ik weet 1 plek die je wel al steiler kan ervaren. Die ligt hier

null

En ziet er zo uit

null

StefanB op 10 dec 2018 15:12

Stefan super bedankt daar heb ik echt wat aan!

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Over het algemeen valt het wel mee. Ik weet 1 plek die je wel al steiler kan ervaren. Die ligt hier

null

En ziet er zo uit

null

StefanB op 10 dec 2018 15:12

Stefan super bedankt daar heb ik echt wat aan!

MountainHugger op 10 dec 2018 17:04

Ga je nu dat stukje vermijden? Dat zou namelijk lastig zijn, aangezien het de enige weg terug is zonder zwart of met de lift naar beneden.
Zo heel steil is het overigens ook niet. Hier hetzelfde stuk van bovenaf gezien. Dan ziet het er al een stuk minder steil uit. https://www.google.nl/maps/@46.0711084,7.904645,3a,72.5y,103….

Annoying skiers since 2003

Nee, want zoals je zegt de andere opties zijn nog minder maar zoals je zegt als je er zelf op bent valt het vaak mee. Maar misschien niet gelijk de eerste run op de eerste dag 😁

Hetzelfde als met deze brug bijv.

null

Hier de foto die sterko bedoeld…

null

*bericht bewerkt door MountainHugger op 10 dec 2018 18:51

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Eigenlijk een super mooie carven piste.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan de staat van de piste. Toen ik hem deed was de piste behoorlijk hard met her en der een buckel. Als de piste er zo mooi bij ligt als in de foto hierboven is ie natuurlijk al stuk een beter te doen en zou je inderdaad lekker kunnen carven.

Het is in ieder geval heerlijk skiën in Saas-Fee met geweldige uitzichten.

Als ik de kaarten vergelijk, qua steilheid vergelijkbaar. Over korte afstanden een graad of 30 maximaal voor de rode pistes.

evr66 op 10 dec 2018 15:12

Waar kijk je dan? Fatmap?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Fatmap kan, als ze het gebied hebben. Gebruik meestal even snel de kaarten van wepowder. Vind ik gemakkelijker, maar fatmap is mooier :). Op wp krijg je dan bv dit plaatje. Heb even hetzelfde stuk ongeveer omcirkeld. Allemaal onder de 30 graden, dus steil, nou nee.

null

Edwin van Riel

Tnx! Dat is inderdaad wel handig, al lijken er nooit rode pistes steiler dan 30 graden te zijn (of maar een heel klein stukje)…

Overigens is mijn ervaring, als een gemiddelder skiër, dat steilheid niet het moeilijkst is, eerder drukte, heel smal, harde of bultige sneeuw of een ‘scheve’ piste.

Op de 2e foto ziet het eruit alsof het prima te doen is. Maar ik blijf het op foto’s altijd erg moeilijk inschatten vinden.

Even een screenshot vanuit Fatmap:

null

Dan zie je dat het eigenlijk een hele flauwe piste is, met inderdaad een bovengemiddeld steil stukje.

*bericht bewerkt door Roy83 op 11 dec 2018 10:06

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als ik het zo zie, is het steilste stukje maximaal een meter of 20 lang. Da’s het einde van mijn tuin zeg maar, met daarna een mooi stuk om lekker uit te laten lopen. Niet te druk om maken dus.

@roy83: er zitten wel wat kleine stukjes rood in van 30-35 graden, maar heel kort en meest buiten het deel dat ik hier uitgeknipt heb.

En inderdaad, binnen redelijke grenzen is niet de steilheid van belang maar voor de meesten meer breedte, drukte en sneeuwcondities.

Edwin van Riel

@roy83: hoe krijg je die gradient te zien in fm? Ben er mee bezig om wat routes voor de kerst te selecteren :)

Edwin van Riel

Piste aanklikken en dan onderstaande icoontje:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/f26289025c4ceeb1c7b5b7d7...

Of bedoel je die offpiste lijnen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Yup, offpiste. De pistes geloof ik wel :) zal s kijken of er bij de offpiste routes ook zo’n knopje zit. had de pistes niet bekeken ;)

Edwin van Riel

Handige tip, @roy83. Thx!

Linksonder op het menu icoontje klikken en dan bovenin freeride aanzetten door op het oogje te tikken. En ja, dan heb je ook de hellingfunctie :)

null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Niks geen menu hier linksonder. Zal eens zoeken. Gebruik je website of de app?

null

Edwin van Riel

De app. Website is veel beperkter inderdaad. Ik denk dat die app, als je buiten de piste gaat, echt heel handig is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zal m updaten naar premium, wellicht dan wat meer opties.

Edwin van Riel

Dat was hem. Blijkbaar premium voor nodig.

Edwin van Riel

Volgens mij is het dit stukje, @mountainhugger:

null

Helaas is het in Fatmap niet als piste opgenomen.
Naast de rode wel aangegeven piste, zie je de Gornergratbahn lopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2018 20:55

Klopt ja die bedoel ik wel lekker breed

Volgens mij is het dit stukje, @mountainhugger:

null

Helaas is het in Fatmap niet als piste opgenomen.
Naast de rode wel aangegeven piste, zie je de Gornergratbahn lopen.

DrPhil op 11 dec 2018 20:54

Inderdaad die ja

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Klopt ja die bedoel ik wel lekker breed

Volgens mij is het dit stukje, @mountainhugger:

null

Helaas is het in Fatmap niet als piste opgenomen.
Naast de rode wel aangegeven piste, zie je de Gornergratbahn lopen.

DrPhil op 11 dec 2018 20:54

Inderdaad die ja

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Kleine tip nog: als je aan een gedeelte twijfelt, doe hem eerst een paar keer halverwege de ochtend. Ligt er dan normaal gesproken nog strak bij na preparatie en de hardheid van de nacht is er enigszins af. Als dit lekker gaat, rustig uitbouwen naar minder ideale omstandigheden. Liefst dus niet meteen laten liggen voor het einde van de middag met slush of buckels ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie