Tips en advies

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sainte Foy

Volgende week zaterdag (22 maart) hopen wij een dag te gaan skien in Sainte Foy Tartenaise. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit gebiedje. De sneeuwcondities lijken op dit moment meer dan voldoende te zijn en alles zal waarschijnlijk open zijn. Mijn vraag is vooral wat de tips zijn qua pistes om te doen en in welk restaurant we het beste kunnen lunchen (of waar we absoluut niet moeten eten).

Er staat dat het tegenwoordig best een druk gebied is. Is het op de zaterdagen juist extra druk omdat er veel locals gaan skien of is de zaterdag de rustigste dag omdat het dan wisseldag is? Wanneer er veel verse sneeuw valt in de dagen voor aankomst of op de dag van aankomst ben ik nog van plan om een paar uur met een gids off piste te gaan. Zijn er goede locale gidsen of kan ik het beste gewoon naar de ESF gaan.

Born to Ride

Het gebied is dusdanig groot je dat je gewoon alles in een halve dag kan doen. Vanaf de Grand Marquis gaan de leukste afdalingen, zowel on- als offpiste.

Qua gidsen: Geen idee. Als je materiaal erbij nodig hebt is de ESF met gelieerde verhuur het handigste.

Drukte buiten de vakantieperiodes valt reuze mee, dus ook die zaterdag. Punt is, als je zo ver de vallei doorrijdt is Tignes maar 10 minuutjes verder, dus dat doen de meesten.

@Bennie dankjewel

Born to Ride

We hebben er toevallig afgelopen zaterdag een dag geskied (als bonus dag voorafgaand aan een week Espace San Bernardo). Een erg leuk gebied. Afwisselend skiën boven en onder de boom grens. Aangezien het niet groot is kan je alle pistes makkelijk (2/3 x) doen dus hoef je niet te kiezen.

Het Skiën op zaterdag was inderdaad rustig. Bestel vooral je ski passen nu al online dat geeft een mooie korting. Dat ski je op zaterdag voor €23,- pp. Ter plekke is deze aanbieding niet aan te schaffen.

Parkeren is grverdeeld over kleine parkeerhavens in het dorp. Allemaal prima te lopen op ski schoenen als je een beetje in de buurt van de office toerist. gaat staan. (Voor de deur kan niet want dat is auto vrij).

De pistes waren van heerlijke kwaliteit en nergens moeilijk. Zwart was (bewust) niet geprepareerd. Offpiste mogelijkheden te over, maar niet ons ding dus geen tips daar voor. Wel voor de lunch: restaurant Les Marquises.

Veel plezier!

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki dankjewel voor de tips. Die actie van die skipas voor 23,- is wel erg aantrekkelijk.

Born to Ride

Even in de gaten houden: op de kassabonnen van de Super-U in Bourg St Maurice staan ook vaak kortingen voor skipassen Ste Foy. Kan de moeite zijn. Je komt vrijwel langs de supermarkt op de heenweg ;). Verder zou ik zeker een dagje les arcs en dagje val d’Isere doen, allemaal goed aan te rijden binnen 20 minuten.

Edwin van Riel

Even in de gaten houden: op de kassabonnen van de Super-U in Bourg St Maurice staan ook vaak kortingen voor skipassen Ste Foy. Kan de moeite zijn. Je komt vrijwel langs de supermarkt op de heenweg ;). Verder zou ik zeker een dagje les arcs en dagje val d’Isere doen, allemaal goed aan te rijden binnen 20 minuten.

evr66 op 14 mrt 2019 08:18

We kunnen zaterdag vanaf 5 uur in ons appartement in Belle Plagne en hebben van zondag tot vrijdag skipassen voor Paradiski. Les Arcs gaat dus nog zeker aan bod komen. Ik ontdek ook graag nieuwe gebieden dus daarom was voor de zaterdag mijn oog op Sainte Foy gevallen. Ik denk dat die korting van de kassabon minder gaat zijn dan de speciale zaterdagactie.

Born to Ride

Denk dat die super-u passen nog iest voordeliger zijn, maar voor eur 23 kun je geen buil vallen natuurlijk en dan heb je het maar alvast geregeld. Enig risico zit m in de stijgende temperaturen volgende week. Ste F ligt allemaal wat lager natuurlijk, maar lijkt vooralsnog goed te gaan komen.

null

Edwin van Riel

Ach, ook bij St. Foy ligt de bulk van het skigebied boven de 1800m, dus dat zal uiteindelijk wel loslopen.

Ach, ook bij St. Foy ligt de bulk van het skigebied boven de 1800m, dus dat zal uiteindelijk wel loslopen.

Bennie op 14 mrt 2019 09:03

Klopt, maar wel voor een groot deel op de zon ;)

Edwin van Riel

Je zou ook een dagje la Thuile kunnen doen. Heeft op de pistes wat meer te bieden dan Ste Foy, maar alleen doen als het echt mooi weer is (weinig wind) anders is het afzien daar. Wat meer noord-hellingen dus de sneeuw blijft er met mooi weer wat langer goed.

Edwin van Riel

Ik kijk momenteel vanaf la Rosiére uit op Sainte Foy. Vandaag en morgen is hier een bak sneeuw aan het vallen daar zeg je u tegen. Met de voorspelde zon van zaterdag kan ik me geen betere dag bedenken om hier te skiën. Helaas zitten wij dan weer in de auto naar huis ; )

sneeuw witje en de 7 bergen

@Matthias123
Ben je zaterdag geweest? Hoe vond je het?

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki komende zaterdag gaan we, ik zal hier nog een update doen als we er zijn.

Born to Ride

Plaats een reactie