Kiezen: Wagrain of Soll?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wagrain

De tweede week van januari willen mijn vriendin en ik op vakantie gaan naar Oostenrijk. Nu zag ik twee leuke opties die mij wel aanspreken. Alleen op basis van skigebied en dorp kan ik geen keuze maken. Aangezien beide skigebieden nog onbekend zijn voor mij. Welk skigebied zou jullie voorkeur hebben en waarom? Wagrain (Salzburger Sportwelt) of Soll (Skiwelt)?

(Goede skiërs (> 15 jaar ervaring) die véél km’s maken op een dag, apres-ski is leuk maar zeker geen pré, voornamelijk piste maar skiroutes worden ook zeer gewaardeerd, echt off-piste mogelijkheden zijn minder belangrijk, daarentegen is wat uitdaging op de piste wel leuk, en persoonlijk hecht ik veel waarde aan het landschap/uitzicht, en betaalbare prijzen op de piste worden logischerwijs ook gewaardeerd)

''Powder to the people''

Wagrain heeft veel meer mogelijkheden dan Soll.
Ben is Soll en Wagrain geweest vond Soll niet bijzonder.
Bovendien net nieuwe lift aanwezig die je over het dorp brengt naar een ander skigebied.

de g-link maakt veel meer mogelijk, aangezien de bussen ( die de g-link vervangt) altijd propvol zaten. g-link moet je wel eens één ritje wachten maar dat is ook maar 10 minuten vertraging. zo kun je van flachau naar alpendorf en terug, wat je net kan redden in één dag. wij zitten al jaren in wagrain in een appartement aan de piste. flachau is wel vaak erg druk en wagrain wordt aan één kant in de middag erg slushy. beneden in alpendorf vind je dan vaak weer nepsneeuw. ik vermaak me er prima en je kunt altijd leuke uitstapjes doen naar filzmoos, zauchensee, kleinarl of de dachsteiner gletscher. aanrader. soll kan ik niets over zeggen, ben ik nog nooit geweest

Certified ski-boy, glijbewijs

zeker voor Wagrain gaan. Enorm veel mogelijkheden. Binnen een paar km ben je ook in Kleinarl, leuke route richting Zauchensee. Apres ski ook prima in orde!

Betreft landschap zijn het beide geen toppers.

Skiwelt(Söll) ligt tegen het Duitse laagland aan en bergen zijn niet al te hoog.

Amadé(Wagrain) is het klassieke voorbeeld van een industrieskigebied, veel te veel liftcapaciteit op te weinig pistes. Landschap wel wat mooier dan Skiwelt.

Ben in beide gebieden geweest en vond persoonlijk het skigebied van Söll veel interessanter. Het aaneengesloten gebied is veel groter, waardoor je er fantastische tochten kan maken. In Wagrain zijn de mogelijkheden daarvoor toch een stuk beperkter. Dat skigebied heb je een een dag of drie wel helemaal gezien en moet je toch de bus of auto pakken naar bijvoorbeeld Kleinarl of Zauchensee. Skitechnisch zijn beide gebieden aardig vergelijkbaar (lange dalafdalingen, redelijk korte pistes boven, enkele skiroutes). Qua landschap ontlopen beide gebieden ook niet veel. De bergen van de skiwelt zijn weliswaar vrij laag en rond, maar het Kaisergebergte waar je op uitkijkt is toch aardig ruig. En vanaf de Hohe Salve heb je ondanks de geringe hoogte een prachtig weids uitzicht. De bergen rondom Wagrain zijn hoger, maar minder uitgesproken. Zou zelf dus absoluut voor Söll kiezen.

over uitzichten gesproken, het dachsteinmassief raak je in wagrain ook niet op uitgekeken :p en vooral flachau is industrie ja

Certified ski-boy, glijbewijs

Betreft landschap zijn het beide geen toppers.

Skiwelt(Söll) ligt tegen het Duitse laagland aan en bergen zijn niet al te hoog.

Amadé(Wagrain) is het klassieke voorbeeld van een industrieskigebied, veel te veel liftcapaciteit op te weinig pistes. Landschap wel wat mooier dan Skiwelt.

RR op 12 okt 2014 20:44

Nee, tussen SkiWelt en het laagland ligt de wilder kaiser nog! Niet bepaald laagland vind ik!

❄️

De grootste nadelen van SkiWelt zijn de weinige skiroutes, de vrij lage hoogte en het vrij kleine aandeel van écht uitdagende pistes. Echter, Wagrain heeft problemen van dezelfde aard, bovendien is Flachau inderdaad pure industrie. Tel daarbij op dat Söll dan wel weer aan de uitdagende berg, de Hohe Salve, ligt en dat de SkiWelt ruim 2x groter aaneengesloten gebied is, is mijn keuze snel gemaakt. Als je graag uitstapjes naar andere gebieden maakt, kun je in Wagrain met de Salzburger Sportwelt en Ski Amadé-kaarten veel kanten uit. In Söll kun je met de Kitzbüheler Alpen-kaart naar SkiJuwel en Kitzbühel, als 270 km piste te weinig is. Dat is het enige voordeel van Wagrain imo.

❄️

Wagrain naar Alpendorf valt mee, maar Flachau is vreselijk vooral als het druk is, veel te veel pistes op weinig hectare. Als je 's morgens gelijk naar Flachau skiet pak daar dan de bus naar Flachau winkl of rijdt vanuit Wagrain met de auto er heen. Dit is landschappelijk veel mooier en een stuk rustiger (Kleinarl, Zauchensee)
Dagje Gasteinertal is ook te doen van daar uit.
Je hebt wel heel veel km piste in het ski Amade maar je moet dan altijd even een stuk met de auto om naar een ander gebied te gaan. Als jullie nog niet geboekt hebben kun je beter in Alpendorf gaan zitten dan zit je iets centraler en ben je in 20 min in het Gasteinertal of Hochkönig. Een kleinstukje met de auto en je zit in Grossarl dit heeft verbinding met Dorfgastein.

Dienten Die Alte schule

Dank allen voor jullie reacties. Ik moet wel zeggen dat het er niet gemakkelijk op is geworden. Ik ben zelf niet vies van stukjes bus (maar dan wel helemaal aan het begin en aan het einde van de dag), en vind leuk om verschillende gebiedjes aan te doen. Aan aan de andere kant geniet ik van tochten binnen een gebied zonder te reizen. Ik ga nog even verder zoeken.

Ik ben nog wat huiverig voor de sneeuwzekerheid. Ik heb vele verslagen gelezen van beide gebieden waarbij in januari en februari de dalafdalingen slechts uit sliertjes sneeuw bestonden. (Als je op de webcam van Soll terugkijkt zie je dat er afgelopen seizoen, waarbij wel gezegd moet worden dat dit een zeer slecht jaar was voor Oostenrijk, er vrijwel geen een dag sneeuw in het dal van Soll heeft gelegen).

''Powder to the people''

Wat sneeuwzekerheid betreft: vorig jaar was een uitzonderlijk slecht jaar. Niet alleen Söll kende nauwelijks een dag met sneeuw in het dorp, ook een dorp als Fiss (1400 meter!) heeft vrijwel geen dag sneeuw in het dorp gehad. En toch was afgelopen seizoen de hele winter zo’n 75% van de Skiwelt gewoon open (dat zijn nog altijd 200 km aaneengesloten). De keren dat ik er was lag er juist behoorlijk veel sneeuw in de dalen. En het is een misverstand dat Skiwelt geen skiroutes kent. De Modererroute naar Scheffau is behoorlijk pittig en bijna 5 km lang. En vanaf de Hohe Salve lopen toch wel een aantal steile zwarte pistes en een uitdagende off-piste variant.

Zelf heb ik alleen ervaring met Wagrain en ik denk dat dit een prima optie voor je is.

-Aan de kant van Grafenberg kan je skiën t/m Alpendorf waarbij er diversiteit is tussen pistes in zowel kleur als de lengte.

  • Aan de kant van Griessenkareck (Wagrain/Flachau) kan je eigenlijk zelf kiezen of je van boven helemaal naar het dal skiet of ergens tussendoor alweer een lift omhoog pakt. Heerlijke piste en nooit echt druk --> Rote 8er Wagrain. Verder een leuke skiroute vanaf het middenstation Flying Mozart als het gesneeuwd heeft.
  • Vanuit Wagrain kan je zo de skibus naar Kleinarl pakken (± 10 min.) en kan je via Kleinarl en Flachauwinkl naar Zauchensee skiën. Hier zijn veel mogelijkheden en kan iedereen de uitdaging vinden die hij/zij zoekt.

Tips om te eten op de piste:
Grafenbergkant: Sonnenalm (zit aan de dalafdaling naar Wagrain)
Griessenkareckkant: Brennerhutte (bovenaan de dalafdaling naar de zwarte gondel aan de rechterkant), Gipfelstadl (bovenaan Flying Mozart)

Tips om te eten in Wagrain:

  • California
  • Riverside
  • Hubertus
  • Point
  • Kuhberg

Apres ski:

  • Kuhberg
  • Riverside ('s avonds)
Thank God summer is over!

Vanaf Söll kan je via Brixen en Westendorf helemaal neer Kitzbühel en Pass Thurn skiën met de juiste skipas. Waanzinnig mooie tochten en zeker aan de Kitzbüheler kant veel uitdaging en routes (Steinbergkogel is schitterend). Ook bij Söll genoeg pittige pistes. Ik vind het zeker mooier dan Wagrain… en de sneeuwzekerheid? In Söll ligt op 800m bijna altijd meer dan in Sölden op 1377m! Door de vele noordhellingen is het skigebied rlatief erg sneeuwzeker.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Je kunt veel van Wagrain zeggen, maar NIET dat er geen variatie tussen de omliggende skigebieden is en dat er veel gereist dient te worden tussen de gebieden. Met de komst van de g-link is de connectie alleen maar beter geworden. Als je een keer de bus neemt, dan reis je max 15 min. In vergelijking met bv. het Zillertal is de reistijd helemaal te verwaarlozen.

Grafenberg richting Alpendorf
Flying Mozart richting Flachau
Kleinarl richting Flachauwinkel richting Zauchensee

Leuke routes met iedere keer een hele andere sfeer. De enige reden om niet naar Salzburgersportwelt te gaan is de (die hard) appres ski, die is er namelijk niet (wel een beetje in Flachau). Wagrain, dan zeg ik DOEN! Anders ga je komend seizoen naar Wagrain en het seizoen erna naar Soll …

Wat sneeuwzekerheid betreft: vorig jaar was een uitzonderlijk slecht jaar. Niet alleen Söll kende nauwelijks een dag met sneeuw in het dorp, ook een dorp als Fiss (1400 meter!) heeft vrijwel geen dag sneeuw in het dorp gehad.

paolie op 13 okt 2014 08:57

Niet zo gek voor een gebied dat als grootste uithangbord de meeste zonuren per jaar heeft… Het was inderdaad een matig jaar maar ik heb in mijn betrekkelijk korte leven al veel slechtere jaren meegemaakt.

zoals je in mijn verslag hebt kunnen lezen was het vorig jaar geen probleem en kon er op sommige plekken zelfs off piste geskied worden, het was zeker niet het slechtste jaar (voor de salzburger sportwelt).

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie