'makkelijke' blauwe pistes in Flachau

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Hallo,

Over een paar weken ben ik vier dagen in Flachau. Ik ben beginner, dus ik zoek een aantal tips voor mooie, brede, blauwe pistes.

Iemand een kenner en wat nummers voor mij?

Bart

Hallo,

Over een paar weken ben ik vier dagen in Flachau. Ik ben beginner, dus ik zoek een aantal tips voor mooie, brede, blauwe pistes.

Iemand een kenner en wat nummers voor mij?

Bart

BartVB op 2 feb 2018 11:32

Ik zou adviseren om de eerste dagen dan lekker met een skileraar op pad te gaan. Dan leer je snel genoeg de pistes kennen die je aankunt en je verbeterd tegelijkertijd flink je techniek zodat je in de loop van de week steeds meer aan kunt.

Born to Ride

Ga met de Achterjet omhoog en pak dan de Starjet 3 verder omhoog. Dan lekker de piste 3 pakken terug naar de Starjet 3, die kun je op meerdere manieren ‘nemen’. Pak deze vanaf boven aan de linkerkant richting bergstation Achterjet en dan daar voor weer rechts naar de Starjet 3.
Let op, want in piste 3 zit (vanaf boven gezien) rechts een steil stukje afdaling.
Voor een beginner kun je beter naar Wagrain gaan, pistes 39 en 40. Have fun!

*bericht bewerkt door Patrick71 op 02 feb 2018 12:39

Piste riderrrrr

Piste 3 staat als rood gekwalificeerd op de pistekaart? Geen idee of dat terecht is overigens.

Piste 3 staat als rood gekwalificeerd op de pistekaart? Geen idee of dat terecht is overigens.

HN65 op 2 feb 2018 12:54

Klopt, heel veel is rood in Flachau. De blauwe naar beneden is geen echte piste maar meer een pad.
De rode pistes zijn wel echt rood, niet lichtrood voor beginners. Op sommige stukken wel te doen, zoals de 3.

Piste riderrrrr

Dan sluit ik mij aan bij het advies om les te nemen. Het ziet er opvallend niet blauw uit op de kaart.

De pistes bij Starjet 3 zijn inderdaad makkelijk en breed. Je kunt er ook komen via Starjet 1 en 2, of via Spacejet 1 en 2. Tussen Spacejet 1 en Achterjet zit trouwens nog een korte sleeplift langs een doorgaans erg rustige piste.

Ken de situatie ter plekke niet, maar bedenken de meer gevorderden wel dat een ‘makkelijke rode’ voor een beginner echt nog wel lastig kan zijn, zeker als er gezocht wordt naar een makkelijke blauwe (in Frankrijk de groene) piste?
Advies van een leraar lijkt me een beter idee.

Ken de situatie ter plekke niet, maar bedenken de meer gevorderden wel dat een ‘makkelijke rode’ voor een beginner echt nog wel lastig kan zijn, zeker als er gezocht wordt naar een makkelijke blauwe (in Frankrijk de groene) piste?
Advies van een leraar lijkt me een beter idee.

Tiny-M op 2 feb 2018 13:27

Je hebt gelijk!

Piste riderrrrr

Tja en die mooie blauwe piste boven is nou ook niet heel erg duidelijk aangegeven in de sneeuw 😬, bedoel is een pad maar wel 1 die vele andere pistes kruist! Ook niet echt fijn als beginner alleen.
Begin bij de damphkessel, daar de treklift: best een lekkere beginnerspiste.

Inderdaad, helemaal naar boven in Flachau. Daar kun je je prima vermaken om te beginnen.

Precies, bovenop de berg liggen brede rode pistes, zodat je als je die over de volle breedte neemt ze minder steil worden. Halverwege de berg liggen blauwe glijpaden, maar dan moet je af en toe rood oversteken. No worries, gewoon doen, ervaren skiërs horen rekening te houden met overstekende beginners. Veel skiklasjes steken ook over, dus iedereen houdt daar toch in.
En naar het dal met de starjet 1 of spacejet 1 lift, niet de dalafdaling doen als beginner - zeker niet in de middag als de pistekwaliteit afneemt.

Voor de echte beginner zou ik de sleepliftjes adviseren onderaan de berg.
Niveautje hoger: omhoog met starjet 1 en 2, naar beneden, en dan weer omhoog met de 2 (of de spacejet 1 - 2, en steeds omhoog met 2). Terug naar dal met lift starjet 1, niet skiënd! (of spacejet 1).
Nog een niveau hoger: omhoog met starjet 1-2-3, naar beneden maar niet tot dal, en dan omhoog met 2-3. Terug naar dal met starjet 1, niet skiënd. (of spacejet 1-2-3, en steeds omhoog met 2-3).

Mijn kinderen hebben dezelfde volgorde gedaan :)

Precies, bovenop de berg liggen brede rode pistes, zodat je als je die over de volle breedte neemt ze minder steil worden. Halverwege de berg liggen blauwe glijpaden, maar dan moet je af en toe rood oversteken. No worries, gewoon doen, ervaren skiërs horen rekening te houden met overstekende beginners. Veel skiklasjes steken ook over, dus iedereen houdt daar toch in.
En naar het dal met de starjet 1 of spacejet 1 lift, niet de dalafdaling doen als beginner - zeker niet in de middag als de pistekwaliteit afneemt.

Voor de echte beginner zou ik de sleepliftjes adviseren onderaan de berg.
Niveautje hoger: omhoog met starjet 1 en 2, naar beneden, en dan weer omhoog met de 2 (of de spacejet 1 - 2, en steeds omhoog met 2). Terug naar dal met lift starjet 1, niet skiënd! (of spacejet 1).
Nog een niveau hoger: omhoog met starjet 1-2-3, naar beneden maar niet tot dal, en dan omhoog met 2-3. Terug naar dal met starjet 1, niet skiënd. (of spacejet 1-2-3, en steeds omhoog met 2-3).

Mijn kinderen hebben dezelfde volgorde gedaan :)

MartijnA op 2 feb 2018 16:32

Je hebt in Flachau weinig keus, maar om vanaf de blauwe route bij de starjet 2 te komen of naar de 1(voor je dallift) moet je als beginner toch nog een erg stijl stukje over(laatste 50meter tot de lift).
En wat ik bedoelde met pistes oversteken, was meer dat je als beginnend skiër vaak niet zoveel oog of zicht hebt over hoe pistes nu lopen en dan ben je zo op een rode beland.

*bericht bewerkt door An32 op 02 feb 2018 17:47

Om jezelf voor te bereiden, een filmpje met alle pistes en liften:

Helaas zijn er in Flachau niet zoveel brede blauwe pistes hoog op de berg.

Overweeg om te starten in een ander gebied zoals Wagrain of Radstadt.

Piste riderrrrr

Oefenen of nog snel lesnemen in Nederland een optie?
Mijn eerste ski vakantie ging naar Zermatt als ik in nl geen les had gehad was het een stuk minder geweest. Ik heb wel les genomen in zermatt.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Plaats een reactie