Shortski december 2019: Snow-Space Salzburg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Salzburger Sportwelt

- Foto's 2e post -

We wilden graag een paar dagen gaan skiën in de week voor kerst, voor de grote drukte in de gebieden losbarst. De eisen waren redelijk overzichtelijk:

  • Redelijke kans op veel geopende pistes (kunstsneeuw is geen probleem)
  • Liefst niet te lang (> 9 uur) rijden
  • Risico op dichte liften (ivm sneeuw of wint) zo klein mogelijk
  • Graag de optie om meerdere gebieden te bezoeken vanuit 1 plek

Afgaande op dit rijtje kun je óf naar de grote skigebieden die hoog liggen (Obergurgl, Ischgl, Sölden), of bijvoorbeeld de 3Taeler pas (met als uitvalsbasis bijvoorbeeld Mellau) of dus Ski Amadé. Die laatste is het geworden, met als uitvalsbasis het uitstekende, pas gerenoveerde, Almmonte hotel in Wagrain. Ligt bij een piste en liftje, maar die waren nog dicht door sneeuwgebrek dus we waren op de (prima) skibus aangewezen.

Heen- en terugreis
We zijn op woensdag rond 7:30 vertrokken en waren er rond 17:15, via Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg en Munchen. Dezelfde terugweg zondag koste ons net iets minder dan 9 uur. Bijna alleen maar snelweg, alleen het laatste gedeelte een (gemakkelijke) bergweg. Online had ik al het Oostenrijkse vignet geregeld.

Weer en omstandigheden
Tja. Een veel slechtere aanloop kan je eigenlijk niet bedenken. Echt gedumpt had het er in november en daarna wat sporadische centimeters. Dat is met de kunstsneeuwinstallaties niet zo'n probleem, maar die stonden sinds maandag uit door de föhn. Van de föhn hebben we niet zoveel gemerkt gelukkig. De temperaturen waren wat aan de hoge kant, maar de wind viel mee en alleen vrijdag einde dag sloten er wat liften door de wind.

Eigenlijk waren bijna alle liften verder open, op wat oefenliftjes en een verdwaalde sleeplift na. Bovenin was alles wit, beneden waren het linten door een groen landschap heen. Toch waren bijna al dalafdalingen geopend, alleen in Wagrain niet alle varianten. De sneeuw was in de ochtend keihard en vanaf een uur of 11 juist behoorlijk zacht. Donderdag en vrijdag was het licht tot half bewolkt, zaterdag regende het beneden en sneeuwde het boven, maar was het ook erg mistig op sommige plekken. In de loop van de dag daalde de sneeuwgrens, waardoor de kerstgangers een wat witter plaatje hebben dan wij hadden.

Plus- en minpunten
Ik kom normaal niet in Oostenrijk, maar ben een fervent Dolomieten ganger. Door die bril kijk ik dus naar deze skigebieden.

  • Supersnelle liften. Alles koppelbaar, bijna overal kappen en verwarming
  • Uitstekende kunstsneeuw installaties. Ondanks dat het heel laag ligt, is het hier vanaf half december goed toeven en is er veel open
  • Veel restaurantjes op de piste. Oostenrijkse kost, uiteraard
  • Redelijk veel afwisseling. Van grote, volle helling bij Flachau tot aan de kommetjes bij Alpendorf en van uitdaging in Zauchensee tot aan gemoedelijk in Kleinarl
  • Druk. Donderdag en vrijdag viel het natuurlijk mee, maar zaterdag begon de kerstvakantie en werd het drukker. De liften kunnen het aan, maar op de pistes werd het wel een stuk voller (en Hollandser)
  • Preparatie van de piste was op veel dagen en plekken goed, maar met name zaterdag was het heel knollig en zaten er veel hobbels in de strak geprepareerde pistes. Dat lag voor een groot gedeelte ongetwijfeld ook aan het weer, maar dit ken ik niet in Italië

De apresski hebben wij maar beperkt bezocht (en was toen nog echt op gang), maar die is volgens mij uitstekend. Zaterdag hoorden we eigenlijk alleen maar Nederlands, de dagen ervoor vooral Duits.

Verslag
Donderdag begonnen we aan de Flachau kant. Dit is een grote helling met een aantal varianten naar drie punten in het dal (Spacejet, Achterjet en Starjet). Heerlijke carvebanen, veel ruimte, niet te moeilijk maar op bijvoorbeeld de slalomafdaling bij Star Jet 1 al wat uitdagender en je kan veel hoogtemeters in één afdaling maken (maar moet dan wel met 2 of 3 liften omhoog). Ondanks de warmte bleef de sneeuw in het dal ook prima skibaar. Hier en daar wel wat bruine vlekken in de pistes.

Langzaamaan vertrokken we richting Wagrain en via de G-Link naar Alpendorf. Ook daar meer mooie afdalingen, maar iets meer afwisseling doordat het wat meer in verschillende kommetjes ligt in Alpendorf. Hierdoor heb je ook wat makkelijkere pistes, maar ook wat moeilijkere. Na de lunch hebben we nog wat afdalingen gedaan waarna we weer afzakten naar Wagrain. We hebben redelijk rustig aan gedaan én niet alle varianten geskied, maar voor gemiddelde skiërs kan je dit prima in één dag doen. Blauw is echt blauw in Snow Space en rood is vaak ook eenvoudig, met hier en daar iets meer uitdaging (met name de afdalingen richting Wagrain).

Vrijdag stond Zauchensee op de planning. Met dank aan de tip van @Bennie zijn we in Kleinarl gestart om via Flachauwinkl naar Zauchensee te gaan en later weer terug. De Shuttleberg is het gebied tussen Kleinarl en Flachauwinkl en 10 minuutjes rijden vanuit Wagrain. Ik vond het bovenop echt adembenemend mooi, met verschillende speelse pistes. Ook hier snelle liften en bovenin een mooi, wit, landschap. De rode dalafdaling naar Flachauwinkl was erg leuk, met een hoop hoogtemeters en ook de afdaling bij de Familyjet was fijn om te doen.

Vanuit Flachauwinkl rijdt er een shuttlebus af en aan naar de andere kant van de snelweg, waar we snel weer omhoog gingen om daarna af te dalen naar Zauchensee. Dit is een gebied wat net iets hoger ligt. Het is wat sportiever en de afdalingen zijn wat lastiger. Sommig rood hier is echt rood en veel blauw is ook niet heel makkelijk. Wel mooie, brede en afwisselende pistes. Na een paar rondjes skiën gingen we weer met de, wederom lekker, dalafdaling terug naar Flachauwinkl en vervolgens weer omhoog de Shuttleberg op. Het weer betrok, een paar liften gingen dicht en het zicht werd wat minder, maar we konden nog een paar pistes meepakken en konden in een ondergaand zonnetje terug skiën naar Kleinarl. De blauwe dalafdaling was helemaal kapot én liep als een wit lint door het landschap heen, maar met de lift was geen optie en hij was uiteindelijk prima te doen.

De laatste dag wederom Flachau. Het regende beneden (ik denk tot ca 1400m), terwijl het bovenin helemaal dichtgetrokken was… De pistes waar wat knollig bovenin en beneden erg zacht. Er waren busladingen vol Nederlanders aangekomen, waardoor het wat drukker was en het gemiddelde niveau opeens een stukje lager lag :). Beneden was de sneeuw niet echt lekker en bovenin was niets te zien, dus we besloten de gok te wagen om wederom via de G-Link richting Alpendorf te gaan. Hier was het net wat beter en hebben we ons vooral uitgeleefd op de wat langere rode afdaling naar het middenstation bij de G-Link. Het ging steeds harder sneeuwen (en regenen) dus we zijn uiteindelijk redelijk op tijd gestopt, maar voor de slechte omstandigheden hebben we nog een behoorlijk goede dag gehad.

Conclusie
Leuk voor een shortski, buiten het seizoen. In het seizoen is het drukker, is de apresski alom aanwezig, is het niveau op de pistes wat lager máár de liften en een groot gedeelte van de brede pistes kan dit wel aan. Het zou in de drukkere periodes niet mijn gebiedskeuze zijn, maar in het laagseizoen zeker wel en ik snap ook wel waarom hele volksstammen met iets andere voorkeuren hier wel in de vakanties heen gaan. Het is Nederlands, maar volgens mij niet zo plat als Gerlos of Westendorf. Het is goed bereikbaar, niet heel duur en met de Ski Amade pas heb je veel opties om een dagje ergens anders heen te gaan.

Echte beginners blijven het beste aan de Alpendorf kant, maar de rode pistes aan de kant van Flachau zijn ook voor minder goede skiërs snel goed te doen. Wil je wat meer uitdaging, dan is een dagje Zauchensee echt wel een aanrader.

*bericht bewerkt door Roy83 op 23 dec 2019 12:19

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

null
^^ Foto vanuit het dorp van de (gesloten) dalafdaling vanaf de Grafenberg.

null
^^ De G-Link, die sinds een paar jaar beiden kanten verbindt. Daarvoor was je op skibussen aangewezen, nu vlieg je in een paar minuten van de een naar de andere kant.

null
^^ Een van de afdalingen richting Flachau.

null
^^ De uitloop van de wereldcup afdaling voor dames. Een van de uitdagendere stukken in Flachau

null
^^ Strakke pistes, blauwe luchten, het begon heel mooi op de Shuttleberg!

null
^^ De dalafdaling richting Flachauwinkl, vanaf de Shuttleberg.

null
^^ Panorama van Zauchensee. Erg mooie, uitdagende, afdalingen.

null
^^ Uiteindelijk trok het helaas wel iets meer dicht, dit is bij het bergstation van de hele oude 4 persoonsgondel. De wedstrijdskiërs gaan met een treintje nog iets verder omhoog voor ze aan de afdaling beginnen.

null
^^ De andere dalafdaling naar Flachauwinkl.

null
^^ Hier zie je weer de dalafdaling vanuit Shuttleberg, gemaakt vanaf de andere kant.

null
^^ De familieabfahrt, in het laatste beetje zon van de dag.

null
^^ Het moet wel een eerlijk verslag blijven :). Dit was de blauwe dalafdaling naar Kleinarl…

null
^^ Dezelfde afdaling, de blauwe richting Kleinarl.

null
^^ De laatste dag was het onderin qua zicht goed toeven, maar je ziet dat het op de piste al iets drukker wordt…

null
^^ Maar het sneeuwde!

null
^^ Dit lag er goed bij, nog hoger was het zicht heel, heel slecht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog 19 dagen wachten, dan mag ik weer
Lekker een weekje zitskiën, blijf meestal wel aan de kant van Flachau
Daar kan ik nu ook stukken los skiën

Mooi verslag @Roy83 👍👍

Bla, bla, bla.

Mooi verslag @Roy83 👍👍

bartvwg op 23 dec 2019 16:32

Tnx!

Nog 19 dagen wachten, dan mag ik weer
Lekker een weekje zitskiën, blijf meestal wel aan de kant van Flachau
Daar kan ik nu ook stukken los skiën

niekniek op 23 dec 2019 16:14

Mooi vooruitzicht! Heeft dat los skiën met de breedte van de piste te maken?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb inderdaad nog wat ruimte nodig op de piste
En zoek ook altijd een rustig stuk op, om te oefenen
Hopelijk gaat het weer wat beter dan vorig jaar
Ben inmiddels landgraaf ook helemaal alleen naar beneden gekomen (wel met een leraar erbij)

Ruimte is er wel, het is aan de kant van Flachau heel breed. Veel plezier alvast!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gaat vast wel lukken, nu al zin in

Mooi verslag @Roy83 👍👍

bartvwg op 23 dec 2019 16:32

Tnx!

Nog 19 dagen wachten, dan mag ik weer
Lekker een weekje zitskiën, blijf meestal wel aan de kant van Flachau
Daar kan ik nu ook stukken los skiën

niekniek op 23 dec 2019 16:14

Mooi vooruitzicht! Heeft dat los skiën met de breedte van de piste te maken?

Roy83 op 23 dec 2019 16:53

Is alweer een kleine 15 jaar geleden sinds ik in Wagrain/Flachau was, maar een aantal beelden roepen nog herinneringen op. Dank je @Roy83 voor het verslag

Leuk verslag, ff wachten tot half maart gaan wij met de mannen 5 dagen daar skiën. Hoop wel dat de sneeuw condities beetje beter zijn. Kijk er naar uit.

Groeten, Harald

Dat komt vast goed. Overigens was het helemaal niet slecht, zeker de eerste twee dagen niet. Ik ben normaal een lenteskiër en daar leek dit op (keihard in de ochtend, zacht in de middag).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Very nice!

En hoe ging t met je nieuwe latten?

Die waren perfect. ‘s Ochtends sneden ze mooi door de harde pistes heen, maar ook door de kapot geskiede zachte bende werkten ze lekker mee. Doordat ze ook lekker skiën in hele korte bochtjes, zijn kapotte pistes vol met bulten opeens een stuk leuker geworden :).

Dat ze het op goede sneeuw goed zouden doen, dat wist ik al, maar ik vond de prestaties in slechte sneeuw echt beter dan verwacht, al kan t ook aan mijn eigen skikunsten liggen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk! Was mijn stamgebied altijd. Maar in 9 uur tijd… Dan heb je aardig door lopen trappen in Duitsland en woon je in het Zuid-Oosten van Nederland. Na 9 uur rijden zit ik rond München.

Ik woon in Apeldoorn. Eigenlijk viel het echt wel mee, ik denk dat ik zo’n 150km/u als cruisesnelheid had, maar er waren (uiteraard) geen vrachtwagens en dat scheelt echt een hoop.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie