Een minder druk Flachau

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Hoi, hier een trouwe meelezer die op zoek is naar inspiratie. Wij hebben het plan om met het gezin deze kerst een week te gaan skiën. Sinds we met kinderen gaan zijn we tot nu toe alleen nog maar naar Flachau gegaan maar zoeken nu wat afwisseling en vinden het ook wat massaal. Wie heeft een alternatief? Wat vinden we fijn aan Flachau: vrij sneeuwzeker, leuke skilessen voor de kinderen (6 en 8) met Nederlandse skileraren over de bospaadjes, Oostenrijk vinden we gezellig. Verder lopen we naar het depot in de ochtend, ook fijn. De kids lessen de hele dag maar we lunchen wel met z’n allen. Tochtjes doen we een paar keer die week. Kunnen we zeker waarderen maar geen must.

Het hoeft niet heel groot te zijn. Ski in, ski out zou nog mooier zijn. Italië trekt ons, Frankrijk minder. Apres ski heb ik niets meer mee. En het mag dus wel wat minder massaal. Moet niet veel verder dan 1000km van Utrecht zijn. Het moet vooral allemaal relaxed zijn voor de kinderen zodat wij ook een leuke vakantie hebben, dat ik niet teveel moet tillen, de kinderen lol hebben in het skiën en wij in de tussentijd ook op pad kunnen. Wie kan wat suggesties doen?

Ferienwohnung Jaufenthaler, Lienz in skigebied Zettersfeld.

Damuls-Mellau moet wel een goeie zijn voor jullie. Voldoet aan al de criteria die je opsomde.

Ik denk dat het overal wel rustiger is dan Flachau met de kerstweek. Tegelijk hebben ze daar de infra die het wel aan kan, maar zeker als je niets met apresski hebt, zijn er vast betere bestemmingen te vinden.

Een paar bestemmingen in Italië zijn mogelijk goed geschikt, zoals misschien Val Gardena? Tot aan kerst lijkt dat redelijk rustig te zijn, daarna druk (maar dat is overal). Nederlandse les zal lastig worden, net als ski in, ski out.

Alta Badia is denk ik net te ver, maar is misschien ook interessant?

Edit: eigenlijk kan je echt naar veel bestemmingen. Zoek je voor jezelf moeilijk en uitdagend of juist niet? Mag het klein zijn? 1000 km zegt eigenlijk niet zoveel, beter 1100 en dan direct aan de snelweg dan 950 met 150km binnenwegen, toch?

*bericht bewerkt door Roy83 op 30 aug 2020 22:04

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau? Hochkönig?

Mr. Slow

Dank voor de suggesties. Ik duik er even in dus inhoudelijk kan ik nog weinig zeggen. Er is veel keus. Beetje teveel dus insider info kan ik erg waarderen.
@roy: 1000km is inderdaad relatief. Ik heb de voorkeur om de nacht door te rijden. En de infra in Flachau is inderdaad super maar de pistes vind ik soms wel erg druk. Geef mij daarom maar een dag met sneeuw, dan blijven de mensen wat meer binnen. Ik hou van wat meer uitdaging qua piste maar voor mijn vriendin zit daar wel een grens aan op den duur.

Als ik de opties heb bekeken dan meld ik me nog even terug.

Ferienwohnung Jaufenthaler, Lienz in skigebied Zettersfeld.

yeti_girl op 01 sep 2020 19:56

Ziet er knus uit maar ik denk dat ik mezelf daar snel verveel. Iets té knus.

Damuls-Mellau moet wel een goeie zijn voor jullie. Voldoet aan al de criteria die je opsomde.

Kasper op 01 sep 2020 19:57

Hele goeie optie! De sneeuwzekerheid spreekt me zeker ook aan.

Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau? Hochkönig?

Quick op 01 sep 2020 19:58

Ziet er ook uit als een goede mogelijkheid.

Ik denk dat het overal wel rustiger is dan Flachau met de kerstweek. Tegelijk hebben ze daar de infra die het wel aan kan, maar zeker als je niets met apresski hebt, zijn er vast betere bestemmingen te vinden.

Een paar bestemmingen in Italië zijn mogelijk goed geschikt, zoals misschien Val Gardena? Tot aan kerst lijkt dat redelijk rustig te zijn, daarna druk (maar dat is overal). Nederlandse les zal lastig worden, net als ski in, ski out.

Alta Badia is denk ik net te ver, maar is misschien ook interessant?

Edit: eigenlijk kan je echt naar veel bestemmingen. Zoek je voor jezelf moeilijk en uitdagend of juist niet? Mag het klein zijn? 1000 km zegt eigenlijk niet zoveel, beter 1100 en dan direct aan de snelweg dan 950 met 150km binnenwegen, toch?

Roy83 op 01 sep 2020 19:59

Val Gardena ben ik geweest. Ik geloof dat Italië en Frankrijk geen hele dagen les aanbieden voor kinderen. Die vinden een klasje superleuk. Een goeie optie maar meer wat voor over een paar jaar als ze klaar zijn met klasjes en beter mee kunnen komen.

Alta Badia is geloof ik nogal prijzig?

Wel erg nuttig om van jullie uit eerste hand te horen. Dank daarvoor! Geeft weer wat richting in de keuze.

*bericht bewerkt door Jobbb op 01 sep 2020 20:03

Alta Badia was in mijn beleving niet heel duur. Het is ook geen goedkoop gebied, maar dat is Flachau ook niet. Maar je overweging van hele dagen les klinkt logisch (geen idee hoe dat in Italië is overigens).

Hochkonig lijkt me een mooie optie, samen met damuls. Misschien kleinwalsertal?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik tip Sankt Gallenkirch. Zelfs in een bizar slecht kerstsneeuwjaar was daar op de dalafdalingen na alles open, voldoende sneeuwkanonnen om de boel te witten als de natuur dat niet doet. Normaal gesproken is Montafon behoorlijk sneeuwzeker. Twee gebieden gekoppeld: Silvretta Nova en Hochjoch.
Een leuk uitstapje vanuit daar ook is Gargellen. Dat is als je iets knus zoekt ook op zichzelf een leuke bestemming, maar is wat afhankelijker van natuursneeuw (wat er normaal gesproken ook ruim ligt met kerst, maar soms dus ook minder).

Damuls-Mellau moet wel een goeie zijn voor jullie. Voldoet aan al de criteria die je opsomde.

Kasper op 01 sep 2020 19:57

Hele goeie optie! De sneeuwzekerheid spreekt me zeker ook aan.

Als je nog wat meer informatie wilt over het gebied moet je het maar vragen. Enkel de skilessen zijn me onbekend. Ben ervan overtuigd dat het gebied bij jullie past :)

dag @jobbb ,

wijzelf (2 gezinnen met 3 kids die nu 10 en 12 zijn) gaan sinds enkele jaren naar Leogang.
Leogang is een zijtak van het skicircus Saalbach-Hinterglemm. Voordeel hiervan is dat je zelf op een ‘rustigere’ berg zit, maar meteen aansluiting hebt als je eens wil touren. Beneden is een enorm fijne oefenpiste met een aantal scholen (wij hebben steeds SSS Asitz) met nederlanstalige instructeurs.

Nog meer specifieke info nodig? Shoot !

Succes

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Alta Badia was in mijn beleving niet heel duur. Het is ook geen goedkoop gebied, maar dat is Flachau ook niet. Maar je overweging van hele dagen les klinkt logisch (geen idee hoe dat in Italië is overigens).

Roy83 op 02 sep 2020 15:38

Standaard lessen in AltaBadia zijn halve dagen (ochtenden), op de donderdag en vrijdag na. Vrijdag over het algemeen de slalom en donderdag een skisafari waarbij ze de hele dag op pad zijn en ze een mooie tocht maken.

En wij vonden AltaBadia ook niet extreem duur, ook weer geen budget bestemming maar gemiddeld.

Ik tip Sankt Gallenkirch. Zelfs in een bizar slecht kerstsneeuwjaar was daar op de dalafdalingen na alles open, voldoende sneeuwkanonnen om de boel te witten als de natuur dat niet doet. Normaal gesproken is Montafon behoorlijk sneeuwzeker. Twee gebieden gekoppeld: Silvretta Nova en Hochjoch.
Een leuk uitstapje vanuit daar ook is Gargellen. Dat is als je iets knus zoekt ook op zichzelf een leuke bestemming, maar is wat afhankelijker van natuursneeuw (wat er normaal gesproken ook ruim ligt met kerst, maar soms dus ook minder).

Hessel op 02 sep 2020 16:24

Ik deel je mening dat Montafon een fijn gebied is met enkele prachtige uitdagende skiroutes, maar dat met kerst vrijwel alles open is, dat klopt helaas niet. Was er met de beruchte dramakerst 2016 en toen waren er slechts 40 km zeer ijzige pistes geopend (25 km Silvretta, 15 km Hochjoch). In Flachau was in dezelfde week wel vrijwel alles geopend (reden om het jaar erop naar Flachau te gaan). Echt heel veel rustiger dan Flachau is Montafon trouwens ook niet.

Volgens mij zijn de gebieden van de ski amade over het algemeen zeer goed in kunstsneeuw. Dat maakt die hoek wel prettig voor kerst.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@paolie die week met kerst 2016 bedoel ik. Alles boven middenstation in Silvretta Nova en Hochjoch was open. Inderdaad was het ijzig, want een aantal weken geen verse sneeuw en de pistes met keiharde kunstsneeuw, maar open was het. Ik heb mijn kids toen voor het eerst een zwarte piste laten doen die er nog goed bij lag (nr 54) en zelfs nog off piste geskied aan de hochjoch kant (wat ook opgevroren ijzige sneeuw was). Het was inderdaad een drama start van het seizoen qua sneeuw, Gargellen was volgens mij nagenoeg dicht.
Maar het viel me gezien de omstandigheden heel erg mee qua mogelijkheden.
Daarom mijn conclusie dat je er zelfs in een slechr seizoen goed uit de voeten kunt.

@Jobbb, als je sneeuwzeker EN rustig wil zou ik eerst eens denken over een andere tijd van het jaar dan Kerst.

Dat is namelijk zo ongeveer de drukste week van het jaar.
En qua sneeuw zekerheid is het ronduit slecht.
In de meeste berg gebieden is de maximale sneeuwdiepte pas ergens in april. Zelfs in de betere jaren ligt er in december nog ver onder wat er de slechte jaren in maart ligt.

Kunstsneeuw is natuurlijk een verhaal apart, maar ja, je vroeg juist naar sneeuw zeker.
Als het dan toch echt December moet zijn, kun je beter vragen waar de beste kunstsneeuw is dan waar het sneeuwzeker is, als je lang van te voren moet plannen.

En inderdaad, in plaats van een aantal kilometers, kijk ik liever naar rijtijd, dat is nuttiger.
Alleen, als je ‘s nachts wil rijden, zijn lange stukken moeilijke bergweggetjes aan het einde van de rit(als je moe bent en het donker is), niet zo’n veilige keuze.

*bericht bewerkt door Slim op 02 sep 2020 18:33

Wat @slim zegt is waar. Kerst is eigenlijk helemaal niet zo’n goede week. Dit jaar valt kerstmis echter wel laat in de week, waardoor de eerste dagen waarschijnlijk rustiger zijn. De nieuwjaars week is volgens mij het allerdrukst.

Ook qua sneeuw is het niet het allerbeste. Afgelopen jaar regende het het weekend voor kerst tot aan de middenstations in Ski Amadé. Er was 2 weken föhn waardoor veel sneeuw al weer weg was én er op heel veel plekken liften dicht waren. Volgens mij is er rond die periode ook altijd de meeste weer stress op deze site :).

Maar goed, mocht je niet flexibel zijn qua periode dan heb je daar natuurlijk niets aan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@paolie die week met kerst 2016 bedoel ik. Alles boven middenstation in Silvretta Nova en Hochjoch was open. Inderdaad was het ijzig, want een aantal weken geen verse sneeuw en de pistes met keiharde kunstsneeuw, maar open was het. Ik heb mijn kids toen voor het eerst een zwarte piste laten doen die er nog goed bij lag (nr 54) en zelfs nog off piste geskied aan de hochjoch kant (wat ook opgevroren ijzige sneeuw was). Het was inderdaad een drama start van het seizoen qua sneeuw, Gargellen was volgens mij nagenoeg dicht.
Maar het viel me gezien de omstandigheden heel erg mee qua mogelijkheden.
Daarom mijn conclusie dat je er zelfs in een slechr seizoen goed uit de voeten kunt.

Hessel op 02 sep 2020 22:09

Dat was dan de tweede week van de kerstvakantie neem ik aan? De week dat ik er was (heen gereden op 2e kerstdag) waren alleen enkele hoofdpistes geopend. Alle pistes zonder kunstsneeuw waren sowieso dicht, en dat zijn er in Montafon best veel voor Oostenrijkse begrippen.
Ben er ook twee keer met hele goede sneeuwcondities geweest en dan is het gebied echt de moeite waard.

*bericht bewerkt door paolie op 02 sep 2020 22:19

Oh jee, ik heb nog wat reacties gemist zie ik. Ik ga alle tips goed doornemen en meld me terug met vragen en opmerkingen. Superbedankt! Mooi forum 😁👍

Op dit moment lijkt me Damuls nog de beste keuze maar we kijken stiekem ook met een schuin oog naar Italië. En zou Obertauern ook nog een goede optie zijn?

De uitdaging is nu nog een beetje een goede accommodatie te vinden. Er staat weinig op de boekingssites. Is jullie dat ook opgevallen?

Over de periode. We gaan de eerste week van kerst. Dat is dacht ik minder druk dan de voorjaarsvakantie. Of zit ik ernaast? En ik ben niet zo van de papsneeuw. Ik hou van koude tijdens wintersport. Maar wellicht dat ik eens dr periode moet heroverwegen inderdaad.

Is lastig om echt iets over te zeggen, maar met kerst zijn de dagen sowieso korter en is er minder zon, meestal. De kans op papsneeuw is niet zo groot. De kans op weinig sneeuw (of witte linten) is een stuk groter, al ligt Damuls wel lekker hoog. Misschien dat Wart Schröcken ook nog een idee is? Ik ben daar nu, dat ligt ook hoog en lijkt ook mooi (voor zover je dat in de zomer kunt zeggen).

Voor accomodaties kun je eigenlijk altijd op de site van het toerismebureau kijken, die hebben vaak (bijna) alles.

Kerst, tot aan de kerstdagen, is denk ik vaak rustiger dan de voorjaarsvakantie, omdat Duitsers pas vanaf kerst gaan skiën (een groot deel). Daar heb je in een Nederlands georiënteerd gebied zoals Flachau dus minder aan dan een Duits georiënteerd gebiedt zoals Obertauern.

Reisafstand was ook een van je wensen, dat winnen Damuls (en zeker Mellau) of Warth Schrocken wel ruim van Obertauern :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow als je een mooi appartement zoekt, aan de rand van Schrocken (dus wel elke dag auto of skibus nodig):http://www.hus23.at.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie