Ervaring La Rosiere/La Thuile

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Rosière

Wij gaan met een groep het laatste weekend van maart naar La Rosiere, wat kunnen we verwachten.

Skigebied, pisterestaurantjes, prijzen, etc…

Wie is er wel eens geweest en kan het een en ander vertellen…

Je zou eens hier kunnen kijken

https://www.wintersport.nl/dorpen/la_rosiere/forum

Als je op deze site bovenaan naar skigebieden gaat en dan Espace San Bernardo kiest (in Frankrijk) zie je ook nog een videoverslag van Rogier van vorig jaar.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ben er 2 jaar geleden geweest en zaten in La Rosière. Zeer aangenaam, authentiek dorp met veel chalets en weinig hoge bebouwing.
Het is geen topgebied in die zin dat het veel kleiner is dan de grote gekende Franse gebieden. Maar verder zijn de pistes en liften allemaal ok, zowel voor gevorderden als beginners valt er wat te beleven.

De kant van La Thuile (Italiaanse kant) is de leukste, maar bij slecht weer gaat de verbinding tussen beide valleien heel snel dicht en is het gebied wel erg beperkt. Dus hopen op goed weer!

De pasta’s op de piste restaurants lang Italiaanse kant zijn zeer lekker overigens!

Ik ben er geweest vanuit La Thuile.

De mooiste pistes liggen aan de Italiaanse kant. Prachtige lange brede rode pistes van de Belvedere richting de kleine st Bernard. Brede autobanen op het plateau. Steile zwarte tot 72% helling tussen het plateau en La Thuile. Aan de Franse kant vooral veel blauwe pistes naast elkaar op 1 helling. En een mooie zwarte tot helemaal onderaan (1100) als die open is tenminste.

Het lekkerste piste eten is aan de Italiaanse kant. De prijzen zijn echt stukken (1.5 tot 2 keer zo duur) hoger aan de Franse kant.

Voordeel van de Franse kant (La Rosiere dus) is dat het pal zuid ligt en dus flink zon pakt.

De verbinding tussen Frankrijk en Italie wil nog weleens dicht zijn door harde wind.

Hier is een verslag http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?p=1741847…

The older I get, the better I was

Eten en drinken zou ik zeker aan de Italiaanse kant, het is daar beter en goedkoper, Maison Carrel is een goed pisterestaurant.

Skigebied is aan de Italiaanse kant ook gevarieerder, o.a. door een gebrek aan bomen in La Rosiere.

Skigebied is (met name in La Thuile) heerlijk rustig.

Na 4 dagen had ik wel het gevoel dat ik alles gezien had.

Vorig jaar naar La Rosière geweest en het zal helaas ook de laatste keer zijn. Aan Franse zijde is alles vrij duur, er is weinig of geen leven in het dorp 's avonds en de pistes zijn met uitzondering van 2 zwarte pistes nogal eentonig. Menno zijn opmerking is terecht, de Italiaanse kant heeft heel wat meer te bieden.

Kortom, ik heb al veel betere skidomeinen bezocht dan La Rosière…

Wij zijn een aantal keren in La Rosiere geweest, steeds met veel plezier. La Rosiere is geen centrum van de apres-ski, maar wel een relaxte wintersportplaats, waar niet alleen appartementen, hotels en horeca is, maar waar ook nog gewoond wordt. Met de pistes van la Rosiere zelf is naar mijn mening niets mis. Het gebied is wel niet heel groot, zonder de Italiaanse kant erbij te betrekken; maar op zich zijn er wel aardige pistes.

Met de Italiaanse kant erbij is het gebied opeens aanzienlijk groter en aantrekkelijker. Je bent redelijk vlot in Italie, alleen de sleepliften aan het einde zijn wel lang. Als je aan het einde van de eerste sleeplift richting Italie niet de tweede sleeplift verder naar boven neemt maar linksaf gaat (het dal in dat vanuit La Thuile gezien achter de berg ligt) kom je waar als de pas in de zomer open is de grensovergang is. Daar is ik meen een restaurantje waar je prima kunt lunchen en een hut waar je voordelig en authentiek Italiaanse koffie kunt drinken. Daar zijn overigens ook best een paar leuke pistes.
Als je meer richting La Thuile gaat is het wat massaler. Beneden aan het einde van de dalafdaling ben je meteen in het centrum van La Thuile, waar ook een aantal restaurants zijn, die zoals ik het ervaren heb niet echt een alpiene uitstraling hebben. Pizza kun je er uiteraard wel prima eten.
In La Rosiere zelf kun je prima eten, bijvoorbeeld bij Le Genepi in het centrum en L’Ancolie in de wijk Les Eucherts.

Let er op dat je niet blind via de navigatie naar La Rosiere rijdt, want dan wordt je via de Mont-Blanctunnel via La Thuile de gesloten Kleine Sint Bernardpas opgestuurd, juist daar waar in de winter het skigebied is. En vandaar moet je dan een paar uur omrijden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik ben er twee jaar geleden geweest, en sluit me aan bij bovenstaande reacties. Geen groot gebied maar pistes en liften zeker in orde (en vrij rustig als je buiten de vakanties gaat).

Verder is de uitstap naar Italië zeker leuk, het is wel aan te raden goed naar het weer te kijken (ivm de oversteek die snel dicht gaat) en de sneeuwkwaliteit die aan de andere kant heel anders kan zijn. Daar heb je dan wel het voordeel dat het eten (en prijzen) beter zijn dan die in het franse deel. Niet dat het voor franse begrippen uitzonderlijk is in La Rosiere, maar Italië is op dat punt gewoon beter.

Overigens ligt het aan de groepsamenstelling hoe praktisch het oversteken is, vooral de 20 minuten sleeplift is voor snowboarders niet echt ideaal en daarbij hadden wij op het pad terug (een aantal keer) zoveel tegenwind dat je tijdens de terugweg harder achteruit dan vooruit ging op je board. Maar daarmee hebben we gewoon pech gehad qua weer (in Italië, in La Rosiere was het super).
Overigens moet ik zeggen dat de pistes in La Rosiere zelf ook leuk genoeg om je goed te vermaken, en dat maakt het in mijn ogen een flexibel gebied.

Als je in La Thuile zit en de verbinding sluit is het dan nog mogelijk om terug naar La Rosière te skiën ? Je hebt dan toch geen sleeplift nodig ? Wat is de 20 minuten lift ? Volgens mij heb je maar één sleeplift (bellecombe I; 8minuten) nodig om van La Rosière naar La Thuile te gaan skiën en andersom geen sleeplift ???

Plaats een reactie