School opdracht voor toerisme

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schmittenhöhe

Dag iedereen,

Ik volg de richting toerisme en moet een wintersportvakantie in elkaar steken voor een gezin met twee kleine kinderen. Omdat het budget zo laag mogelijk moet zijn besloot ik om hen in de paasvakantie op reis te sturen. Om hen sneeuwzekerheid te gunnen kwam ik op het idee om als skigebied Zell a See- Kaprun in Oostenrijk te nemen waar ze door de Kitzsteinhorn sneeuw zekerheid hebben. Nu vroeg ik mij af of deze gletsjer ook geschikt is voor kinderen die nog les moeten volgen en geen ervaring hebben. En hebben ze in het dorp van Kaprun ook sneeuw of zal daar in april geen sneeuw meer liggen?

Indien jullie andere tips hebben voor skigebieden zijn die ook steeds welkom.
Hopelijk kan iemand mij helpen, ik ben een beetje radeloos.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten!

*bericht bewerkt door moderator op 02 dec 2014 00:21: Aangepast

Oei, lastige vraag.
In principe zijn er wel meerdere gemakkelijke pistes op de Kitzsteinhorn, maar geen echte oefenweide om helemaal vanaf 0 te leren. Vooral voor kinderen zal het dan wel eens lastig kunnen worden op de Kitzsteinhorn. De oefenweide ligt erg laag in Kaprun, dus is wellicht niet meer zo goed te doen tijdens de paasvakantie.

Wellicht gaat het beter bij Obertauern, omdat dit hoger gelegen is, alhoewel het verblijf daar wel weer iets duurder kan zijn.

Indien jullie andere tips hebben voor skigebieden zijn die ook steeds welkom.
Hopelijk kan iemand mij helpen, ik ben een beetje radeloos.

Nou wil ik niet gelijk als de “oude” zeur overkomen, maar is het niet een onderdeel van je opdracht om geheel zelf naar een geschikte locatie te zoeken, in plaats van deze zoektocht geheel in de handen van het (door vele toetsenborden gevoede) wintersport.nl/be-orakel te leggen?!

Je weet immers zeker dat je hier een perfect op maat gesneden advies gaat krijgen, met zelfs de openingstijden van de lokale bakker als je dat zou willen. Zelfs al is het midden in de nacht! :P

De informatie die je zoekt is te vinden op wintersporters.nl/.be of op het grote internet. Ik zou ons op de hoogte houden van je speurtocht en hier af en toe terug komen voor (emotionele) steun of kleine adviezen. ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Persoonlijk zou ik kiezen voor Sölden. De Kitzsteinhorn ligt buiten Kaprun en je bent dus altijd aangewezen op eigen vervoer of een skibus. Met kinderen altijd wat lastiger. Verder is de huisberg van Kaprun in die tijd niet meer sneeuwzeker. De gletschers in Sölden zijn al een fors aantal jaren bereikbaar via liften. Je hoeft er dus niet meer naar toe via de bergweg. Verder zijn de gewone gebieden Gaislachkogl en het Giggijoch ook met Pasen heel sneeuwzeker. Zelfs afdalen naar het dorp is vaak nog mogelijk. Lessen voor kinderen zijn dan geen probleem. Het enige probleem van Sölden is het budget. De paasperiode is zeer geliefd bij onze oosterburen. Met name de week voor Pasen met Goede vrijdag is druk en zijn de prijzen hoger. In de week na Pasen is het rustiger, maar in die week gaat ook een aantal hotels dicht tot Pinksteren.

Met kleine kinderen en een beperkt budget is het ook een optie om voor een kleiner/onbekender gebied te kiezen maar wel in de voorjaarsvakantie voor meer sneeuwzekerheid. Denk dat je dan goedkoper uit bent dan sölden in de paasvakantie.

Als je het budget zo laag mogelijk wilt houden dan moet je ten 1ste zeker niet naar Oostenrijk gaan; ten 2de zijn de gletschergebieden meestal prijziger dan de “gewone” gebieden dus hier is ok nog wat meer uit te halen en ten 3de zijn kleine dorpjes vaker goedkoper dan het mondaine Zell am See en het toeristische Kaprun. Duitsland en Tsjechië zijn goedkoper. Ik zou mijn huiswerk nog eens overdoen… succes i.i.g.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties! Ik ben inderdaad opzoek gegaan naar een goedkoper skigebied waarnaar ik het gezin kon sturen tijdens de krokusvakantie. Ik ben uiteindelijk op Igls uitgekomen en heb een zeer charmant hotel gevonden. Omdat de vrouw niet mee zal gaan skiën kan zij dan op stadsbezoek in het nabijgelegen Innsbruck.

Kaprun is zoals hier boven zegt een moeilijk gebied. Er is geen beginners piste.
Er zijn ook heel veel anker liften aanwezig.
Maar als er genoeg sneeuw ligt is maiskogel (net naast kaprun) en zell am see. Ideaal gebied om beginners les te geven. Ik ben al 5 jaar naar daar gegaan om les te geven. See is ideaal. Kaprun is serieus lastig

Je haalt paas en krokusvakantie aan, dus ik veronderstel dat je uit België komt? ;)

Wel, budget en grotere skigebieden gaat (zeker met krokus) in Oostenrijk moeilijk door. Zoek eerder een klein skigebied in Zuid-Duitsland of Oostenrijk.

Oostenrijk: bijvoorbeeld Damüls, Diedamskopf of Lermoos.
Duitsland: bijvoorbeeld Oberstaufen, Winklmoos-Steinplatte of Feldberg.

Als iets verder rijden geen probleem is, ken ik nog een aantal ideale budgetskigebiedjes in Frankrijk, die sowieso veel goedkoper zijn als Oostenrijk.

In innsbruck zit een dierentuin. Of je gaat met de stubaitalbahn een rit maken naar fulpmes (treinrit met mooie vergezichten), vanuit daar vertrekken ook weer diverse wandel wegen. Of als je meer adrenaline zoekt kun Je bobsleeën in igls. Uiteraard kun je ook een retourtje kopen voor de nordkette alleen voor de Panorama view te aanschouwen (bij mooi weer) :).

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Plaats een reactie