Vraagje m.bt. Ski's e.d. in skibus

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schmittenhöhe

Hoi! In maart ben ik een week in Kaprun. Uiteraard wil ik ook in Zell am See skiën. Nu is het zo dat daar de gebieden niet gekoppeld zijn en je aangewezen bent op de skibus. Ik heb er wat vragen over:

  1. Kan je eenvoudig ski’s meenemen in die bus? Heb ik dan een mooie skitas nodig?
  2. Hoe werkt het als je bijvoorbeeld in Zell am See wilt skiën en je niet de wandeltocht naar de bushalte en in de bus op skischoenen wil lopen, maar op snowboots? Kan je die snowboots dan in dat dorp kwijt? Of moet ik denken aan een rugzak hiervoor om te dragen?
  3. De prijs van deze skibus zit in de prijs van de skipas inbegrepen. Er rijdt ook een bus (lijn 680) van Zell am See naar Saalbach. Is dit aan te raden voor een dagje? En is deze bus ook geschikt voor ski’s?

Hoor het graag! gr. Ralph

@Ralph, het hoeft geen mooie skitas te zijn hoor een lelijke mag ook…

  1. Daar dient de skibus voor: je houdt gewoon je ski’s vast of als je geluk hebt zet je ze tegen de ruit.

  2. De skibussen rijden tot aan de lift, je kan dus je botten best aanhouden, als je echt wilt dan kan je ze uitdoen maar dan moet je wel een rugzak meenemen.

  3. Weet ik niet, nog nooit gedaan, maar Saalbach is wel eventjes rijden met de skibus. Helemaal als je eerst nog van Kaprun naar Zell am See moet.
    Je moet voor in Saalbach te skiën wel de Alpenstarcard hebben.

Hi Ralph,

ik weet niet het complete antwoord op je vraag, maar ik ben in december in Kaprun geweest en regelmatig met de skibus naar zell am See gereden. Je hebt hier geen skitas voor nodig, je neemt je ski’s en snowboard gewoon naast je mee in de bus. Dit is sowieso gebruikelijk voor een skibus, waar je ook naartoe gaat.

Daarnaast zit er naast de lift in zell am see een skidepot bij de intersport waar je voor een paar euro per dag een kluis kan huren. Daar heb ik toen mijn normale schoenen gedropt, omdat ik ook geen zin had om op mijn skischoenen te lopen. Maar het zijn eigenlijk skidepots, dus je zou ze ook voor een paar dagen kunnen huren en daar dan je ski’s achterlaten tot de volgende ochtend. Dit gaat trouwens over de Areitbahn bij Schüttdorf, voor de andere liften weet ik het niet zeker.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Procrastinating

Inderdaad, ski’s gewoon meenemen in de bus: doet iedereen.

Bij de Areitbahn kun je kluisjes huren: deze ligt ook het dichtst bij Kaprun; de volgende twee liften liggen een stukje verderop midden in Zell am See, en eigenlijk aan de andere kant ‘bergop’. Over twee weken ben ik er weer – ik zal dan eens kijken.

Saalbach heb ik met de bus nog nooit gedaan. Met de auto is het redelijk te doen.

Mag een skitas van Decathlon zijn ook!
:-)

meestal heeft de bus een speciaal rek achter op de bus, waar je de ski’s in kunt hangen, en wanneer je niet met skischoenen in de bus wilt, zul je een tas,of rugzak mee moeten nemen.

Er rijd inderdaad een bus naar Saalbach. Dit is echter geen skibus. Dit is de zogenoemde Linienbus. Je kunt dus de skies niet mee naar binnen nemen. Het is waarschijnlijk wel mogenlijk om ze onder in de bus te leggen (daar waar normaal koffers gelegd worden) Ik zou ze dan echter wel in een tas ofzo meenemen.

Hoi! Prima week gehad! Even nog een terugkoppeling…

Ik had ipv een lokale skipas (Kaprun/Zell am See) een Kitzbüheler Alpen AllStarCard aangeschaft. ca. 20 euro meer voor 6 dagen dan een lokale kaart, maar daarmee dus ook bruikbaar voor Saalbach-Hinterglemm (en vele andere gebieden). Maakt tevens een ander bliepje bij het inchecken bij de skilift, maar dat terzijde :)

Met de infromatie die ik van jullie gekregen heb, kon ik goed op weg, waarvoor dank. De skibussen in Kaprun en naar Zell waren allen vrij toegankelijk met enkel skipas en skikleding/skispullen aan. Niemand die daar controleerde en je kon gewoon achterin instappen. Ook zonder skikleding zag ik dit mensen doen. Dit was dus niet alleen op de skibussen zo (De R en de K-lijnen), maar ook op de lijndienst 660 die officieel geen skibus is, maar blijkbaar wel zo gebruikt wordt.

Voordat ik naar Saalbach wilde gaan, ben ik eerst even gaan informeren bij het toeristenbureau in Kaprun hoe dat precies zat daar met die bus en die skipas die ik had. In het informatieboekje van die AllStarCard stond namelijk dat de kaart vrij reizen gaf in al die gebieden. Bij het informatuebureau wisten ze me te vertellen dat dit zo is per gebied, maar niet tussen de gebieden in. Dat kwam er voor mij dus op neer dat de bussen tot Zell am See (Bahnhof) gratis was; dat ik daar overstappen moest op de 680 en daar weer voor moest betalen. De skibussen die namelijk gratis zijn in het gebied van Skicircus Saalbach-Hinterglemm gaan tot en met Maishofen. Het stukje tussen Maishofen en Zell am See was geen skibus. In de pratijk klopte dit wel: bij de chauffeur te Zell am See heb ik contant 4 euro afgerekend en er zaten inderdaad geen wintersporters in die bus, tot Maishofen, waar weer skiërs gratis instapten. Ik ben in Vorderglemm uitgestapt; heb een rondje skicircus gedaan en bij Vorderglemm weer ingestapt (dalseizoen rijdt die eens per uur naar Zell am See; op dienstregeling boekje stond dat dit overdag een belbus was; bleek niet zo te zijn, gelukkig). Ik had natuurlijk voor niets in kunnen stappen aangezien tot Maishofen gratis was, maar ik denk dat die raar had gekeken als ik als enige skiër was blijven zitten tot aan Zell, dus ik heb gewoon weer 4 euro betaald. Al met al geen probleem om met je kleding en skischoenen aan en ski’s in de hand daar in de bus te zitten.

Prima ervaring dus! Helaas erg warm en goede sneeuw allen boven de 1800 en lager in de vroege morgen, toch veel plezier gehad. Schijnt vandaag weer te sneeuwen boven de 1000m. ;)

Plaats een reactie