Tips gezocht Zell am See

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Hallo allemaal,

Wij hebben een appartementje geboekt bij Landal in Zell am See. Wij zijn nog nooit in Oostenrijk geweest en gaan er niet heen om te skiën. Dus lekker eten, shoppen, rodelen, rondje rijden, wandelen enz enz.

Hebben jullie tips voor ons ?

We hebben uiteraard veel vragen, bv hoe komen we boven op een berg zonder skies om daar bv te lunchen ?

Of rij je met de auto naar het dorp Zell am See en parkeer je daar ergens ?

Dus kortom alle info is meer dan welkom… ;-)

Ralfie

Ga dit jaar ook voor het eerst naar Zell am See - Kaprun, en mijn ouders skien ook niet, dus kan die info ook goed gebruiken :)

Ik heb me al een beetje verdiept, en je kan wandelpassen krijgen om op de berg te komen. Die waren iets van 15 euro p.p. voor een dag, en kon je met een aantal liften naar boven en beneden.

Hai Jan,

Laten we hopen op leuke reacties, wij vertrekken as woensdag !

Ralfie

VRAAG: rij je met de auto naar het dorp Zell am See en parkeer je daar ergens ?

ANTWOORD: Je kan met de auto naar Schüttdorf gaan daar is een groot parkeerterrein voor de Areitbahn I, hier kan je naar boven gaan.

Maar je kan ook naar Saalbach Hinterglemm gaan, beide dorpen is autovrij in zo vere ik het weet.

VRAAG: hoe komen we boven op een berg zonder skies om daar bv te lunchen ?

ANTWOORD: dichte cabines zoals de Areitbahn en zo vele in Oostenrijk kan je gewoon zonder skies in, even een kaartje aan de kassa kopen en gaan. Je kan ook met deze liften weer terug naar het dal, ga dan ook even naar Kaprun, het restaurant op 3000 meter hoogte is wel geweldig maar vaak druk, de uitzicht bij mooi weer is fenominaal.

Zell am See is overdag rustig maar wel een leuk en gezellig plaatsje, voor de feestenis Kaprun en Hinterglemm aan te raden. Voor de dames die even willen shoppen, er is eenklein winkelcentrumpje bij Schüttdorf met o.a. een HM en een Mediamarkt.

Veel plezier daar, en hoop dat je hiermee eenbeetje verder gekomen ben.

null

Landall Zell am see of Viehhofen?

Viehhofen

In Zell am See zit geen Landal.

Landall Zell am see of Viehhofen?

Arjen_D op 10 dec. 2012 10:59

In Zell am See zit geen Landal, dus moet het Viehhofen zijn maar terecht opgemerkt.

Is die parkeerplaats eigenlijk gratis?

Hoe is de drukte sochtends om half 9 bij de Areitbahn? Las op plaatsen dat het erg druk kon zijn bij de dalstations, maar die reacties waren alweer wat jaartjes oud en de liften zijn inmiddels ook weer vernieuwd. (ik ga in week 7, met carnaval)

@Jan, Ja, de parkeerplaats bij de Areitbahn is gratis. Om half 9 ben je nog lekker vroeg, zo vroeg ben ik er nooit geweest, sorry.

@Ralfie. Je kunt ook in het centrum van Zell am See parkeren in een van de parkeergarages en dan naar de CityXpress lift midden in Zell lopen; daarmee kom je redelijk boven op de Schmitten terecht, en daar kun je over de graat redelijk makkelijk een serie horecagelegenheden bereiken. Rodelen kan bijvoorbeeld op de Maiskogel (direct rechts bij binnenkomst in Kaprun). Wanneer je langs Kaprun doorrijdt naar de Kitzsteinhorn (de gletscher) krijg je na een paar km een gondel die aan de zijkant van de Maiskogel omhooggaat, en die uitkomt bij een ‘ander soort’ berghut (geen mega-zelfservice counter!); daar kun je ook wandelen. Je zit daar alleen niet zo hoog.

Wauw, bedankt voor deze leuke uitgebreide tips, deze zijn zeer welkom.
We zijn er te kort om alles zelf te ontdekken, dus alle tips zijn welkom.

Ik hoor graag jou ervaringen Ralfie ;)

Hoe kan je het beste aanrijden? Via Kitzbuhel of beter via Inzell? Lijkt me dat via Inzell minder wintersport verkeer is en het is volgens google maps maar 5 min extra.

Inderdaad parkerenbij de Areitbahn is gratis en je kan dan ook met de skibus naar de gletscher van Kaprun, deze is zolang je de skies en dergelijke bij je hebt gratis reizen naar o.a Kaprun.

Rijden naar Zell am See kan via Salzburg de snelweg blijven volgen (als je dat prettig vind) maar Inzell is ook een optie. Een andere weg is na Munchen richting Kufstein te gaan en dan bij Oberaudorf eraf te gaan. Je gaat dan richting Waidring en Saalfelden naar Viehhofen.

Misschien nog tips voor een echt Oostenrijks restaurant ?

In Zell: Zum Metzgerwirt en Steinerwirt.
In Kaprun: Dorfkrug en Dorfstadl.

In Zell: Zum Metzgerwirt en Steinerwirt.
In Kaprun: Dorfkrug en Dorfstadl.

Wat ik me nog was af t vragen: zijn er ook restaurants aan de piste met van die ligstoeltjes? (erg geliefd bij de dames haha) heb ze nog nergens op foto’s gezien. In Frankrijk heb je die overal.

En ik was de pistekaart aan het bestuderen, Is de sudabfahrt werkelijk een zwarte piste? Kan nergens echt steile stukken zien op foto’s en er grenst ook een hotel aan, lijkt me niet dat alle hotelgasten zwart skien.

De rode pistes op de sonnealm lijken me overigens ook niet allemaal even moeilijk…

Weet iemand waar de kabine liften zijn of kan ik dat zelf ergens vinden ?

Voor het shoppen kan je ook nog in Saalfelden en een beetje in Maria Alm terecht.
En op zich is Kitzbühel ook nog niet eens zo gek ver weg.

Ook weer een leuke tip, nemen we ook mee.

Hallo wil even inhaken op een vraagje van Jan, wij gaan met oud en nieuw. Welke liften/gondels zijn het minst druk in de ochtend? De areithbahn of de expres om de schmitten op te komen?
Alvast bedankt. Rob.

Als je nog leuk wilt rodelen met een echte slee moet je even naar de Erlebnisberg in Piesendorf.
Deze is s’avonds ook geopend en dan is de piste verlicht, onderaan een schirmbar voor een drankje.
Dit ligt op een kleine 10 minuten rijden vanaf Kaprun.

Bij deze nog ff een link van Piesendorf.

http://www.erlebnisberg.at

sowieso… naar het Berghotel oftewel “HansSchnapps” boven op de Schmittenhohe… heb hier toen in dec. 2007 deze foto’s geschoten… met uitizicht op de Kitzsteinhorn Kaprun… waar je ook zeker een dagje naar toe moet als je er bent…

http://2.media.hyves-static.net/152323577/6/0_5v/0/img152323...

http://2.media.hyves-static.net/152341857/6/9ko9/0/img152341...

Beste Karel,

Ziet er mooi uit, kun je daar komen zonder skies Karel ?

Het is nu donderdag 06:35 we vertrekken nu naar München (kerstmarkt) en morgenochtend naar Zell am See.

Mooie plek om te rodelen is bij de wildkogelarena. Ik meen dat deze baan 14 km is. Als je s’avond vanuit zell am see richting kitzbuhel rijdt dan zie je de verlichte rodelbaan liggen.

Wij zijn toen met de nieuwe smaragdbahn bij bramberg omhoog gegaan.

Hallo wil even inhaken op een vraagje van Jan, wij gaan met oud en nieuw. Welke liften/gondels zijn het minst druk in de ochtend? De areithbahn of de expres om de schmitten op te komen?
Alvast bedankt. Rob.

Gast260 op 12 dec. 2012 23:00

Buiten dat ik graag ook nog ervaringen hierover hoor, heb ik me hier wat verder in proberen te verdiepen. De Areitbahn is denk ik zo druk omdat hier de grote (gratis) parkeerplaats aan ligt, waar sochtends iedereen naar toe komt van buiten zell am see (kaprun of nog verder). Die moeten dan allemaal met die ene gondel naar boven, waar nog eens de mensen van de aangrenzenden pistes bijkomen. Ik ben toch van plan om met de skibus naar Zell am See te gaan, dus blijf gewoon wat langer zitten en ga dan met de city express naar boven , of zelfs de Trass express.

Beste Karel,
Ziet er mooi uit, kun je daar komen zonder skies Karel ?
Het is nu donderdag 06:35 we vertrekken nu naar München (kerstmarkt) en morgenochtend naar Zell am See.

Ralfie op 13 dec. 2012 06:36

Ja! Met de mooie Porschegondels van de Schmittenhöhebahn sta je bijna op het terras, maar de parkeerplaats daar is wel snel vol (eigenlijk veel te klein).

Je hebt dus een heel fraai uitzicht; het kan er alleen soms wat druk zijn: http://www.berghotel-schmitten.at/de/virtuelle-schnapshansal…

helemaal top !
We zijn nu in München, kerstmarkt gedaan, erg koud, maar droog.
morgen naar zell am see !
Bedankt voor de tip !! We gaan de Schmittehohe opzoeken en bezoeken en dan lunchen in Berghotel.

ralfie

Goede reis en veel plezier!

Kijk ook eens op mijn spiksplinternieuwe website http://www.berghut-bij-zellamsee.nl
Ik probeer daar allerhande tips over de regio te verzamelen.

Plaats een reactie