Nieuwbouw Komperdell

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

In Serfaus wordt de komende jaren de huidige 6 persoons Komperdell gondelbaan vervangen door een 10 persoons gondelbaan. De nieuwe gondel heeft een andere route inclusief een middenstation. De nieuwe lift heeft een reguliere capaciteit van 3.000 personen per uur met de mogelijkheid om het tijdelijk uit te breiden naar 3.500. De huidige capaciteit is 2.500 personen per uur.

De nieuwe lift heeft volgens mij een aantal voordelen:

  • hogere capaciteit
  • skiërs uit Fiss krijgen een extra mogelijkheid om bij de Komperdell te komen. Hierdoor wordt het misschien minder druk bij de Sattelbahn.
  • beginners krijgen extra mogelijkheden door de bouw van het middenstation. De Mittelabfahrt tot aan het nieuwe middenstation is een makkelijke blauwe afdaling.
  • het laatste lastige stuk van de Mittelabfahrt wordt makkelijker gemaakt door de grond die vrij komt bij de bouw van het middenstation.
  • de verbouwing van het bergstation zorgt er hopelijk voor dat dit gebouw er beter uit komt te zien. Nu is het een foeilelijk gebouw.
  • door de verbouwing van het dalstation komt er meer ruimte daar waar de Mittelabfahrt, de Waldabfahrt en de rodelbaan eindigen.

De planning voor de bouw ziet er als volgt uit:

  • zomer 2021: bouw van het middenstation (naast de Mittelabfahrt) + bouw van de verbinding tussen het middenstation en het bergstation op de Komperdell.
  • zomer 2022: verbouwing van het dalstation en het bergstation + bouw van de verbinding tussen dalstation en middenstation.
    winter 2022/23: ingebruikname van de nieuwe gondelbaan

De planning is wel afhankelijk van het verloop van het komende winterseizoen. Als het seizoen sterk door Corona wordt beïnvloed dan schuift de planning een jaar op.

Bovenstaande informatie is afkomstig uit deze publicatie:https://www.serfaus.gv.at//system/web/GetDocument.ashx?fileI…

Bedankt voor dit bericht, ik had wel al dingen van de Seilbahn gehoord maar wat er echt ging gebeuren was nogal onduidelijk voor mij tot nu toe. Ik geloof dat het lelijke gedeelte van het bergstation blijft staan (het panoramarestaurant etc)…

Verder wel heel fijn dat beginners nu straks dat laatste stukje van de Mittel kunnen skippen, dat gaat deze afdaling een stuk minder stressvol en chaotisch maken aan het eind van de dag en biedt inderdaad heel veel mogelijkheden!

Dank! Deze stond inderdaad al een tijdje met potlood ingetekend, goed om te lezen dat er besluiten genomen worden.

Al met al een goede verbetering die inderdaad tot vermindering van de knelpunten bij de verbindingsliften (Sattelbahn in Fiss en Gampen in Serfaus) zal leiden. Ook de aanpassing van het onderste stuk van de Mittelabfahrt is welkom, omdat het een punt is waar zoals @ET265 terecht opmerkt de situatie naar einde van de dag er vaak niet beter op wordt.

Helaas lost dit (nog) niet de knelpunten bij de dalstations op. Voor Fiss en Ladis is het wachten op de ontsluiting van de Nordseite met een direkte toegang van Ladis. Die is ook al enige tijd geleden met potlood ingetekend, hopen dat ook daar in de niet al te verre toekomst stappen gezet kunnen worden.

Goede aanpassing, dat laatste stuk mittelabfahrt is inderdaad niet leuk te noemen in het late voorjaar na de middag. Misschien kan de waldabfahrt nu nog een stukje mooier gemaakt worden ook :)

Goede aanpassing, dat laatste stuk mittelabfahrt is inderdaad niet leuk te noemen in het late voorjaar na de middag. Misschien kan de waldabfahrt nu nog een stukje mooier gemaakt worden ook :)

pS op 30 sep 2020 13:42

dacht altijd dat dit aan mij lag dat die laatste afdaling ( met name die haarspeldbocht ) aan het eind van de dag gewoon niet meer te genieten is.

don't count the days, make the days count !

Plaats een reactie