Ziek in Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

Vorige week in Fiss geweest, halverwege de week hebben 6 personen van de 9 in onze groep een dag of nacht boven wc gehangen… En we waren niet de enige, hoorden we toen van hotelpersoneel.

Volgens hen is er elk seizoen wel een virusje (gaat natuurlijk snel rond in zo’n dorpje) in bepaalde week, maar zo extreem hadden ze 't niet veel meegemaakt.

Maar nu lees ik dat nu weer veel mensen ziek zijn, en iets over vervuild drinkwater… Wie weet meer?!

Het nieuws over vervuild drinkwater hebben wij ook te horen gekregen van een eigenaar van 1 van onze chalets in Fiss.

Eerst werd gedacht aan het Norovirus (goed gespeld?) nu blijkt dit dus echter onjuist en komt het inderdaad door vervuild drinkwater. Tot nader order dus gekookt water of water uit flessen drinken in Fiss!

Wij hebben precies hetzelfde gehad 2 weken geleden, maar dan in Kaltenbach. Vanaf woensdagochtend zijn we bijna allemaal aan de beurt geweest. Begon met misselijkheid en soms pas na een halve dag ging het over in spugen en diarree. 1 dag vrij heftig en daarna was het weer aardig over. Misschien zijn er meer mensen in verschillende gebieden?

Verhuisd naar het Fiss subforum.

MAND!

Wij waren vorige week ook alle vier achter elkaar een dag ziek in Fiss (overgeven en diarree) en dachten aan buikgriep. Na een dag in bed gewoon de volgende dag weer op de latten gestaan.

straf, ik ben vorige week in Fiss halverwege (nacht van di op woe) ook verschrikkelijk ziek geweest, ganse nacht boven en op de pot gezeten. Dacht aan een buikgriep of idd het leidingwater. na 1 dagje was ik weer ok, gelukkig was het woensdag net verschrikkelijk skiweer, dus niet veel gemist.

Komt niet alleen in alleen nu voor of in de alpen. Afgelopen zomer precies dezelfde symptomen gehad in de Ardennen. Één dag flink ziek en daarna snel weer hersteld. Ben wel benieuwd waardoor dit nu veroorzaakt wordt…

vandaag ziek in het hotel, veel mensen zijn hier al ziek geweest en ze zeggen allemaal dat het door het drinkwater komt. Dit zou best kunnen kloppen want ik heb een aantal glaasjes kraanwater op.

Ik heb altijd al gezegd dat water niet goed voor een mens is… blijkbaar heb ik weer gelijk… gewoon BIER!

Wij zijn vorige week in Fiss geweest. Wij waren met een groep van 11 personen en er zijn er 9 ziek geweest. Niemand van ons heeft leidingwater gedronken. Het duurde een nacht en een dag en daarna stonden we allemaal weer op de latten, gelukkig!

Wij hebben dit vorige week in buurdorp Serfaus net zo ervaren. De één de hele week diarree, de ander een hele nacht op en boven de pot met een mindere pistedag als gevolg. We dachten eerst aan voedselvergiftiging maar nu we deze berichten lezen, weten we wel beter. We zijn benieuwd naar de oorzaak van de vervuiling.

Is het alleen gevaarlijk als je het water drinkt?
Ik ga namelijk vrijdag weg naar Fiss!

Ijsklontjes in de cola gemaakt van water, tanden poetsen, je krijgt het ongemerkt toch binnen

Ohjee, wij gaan over een week daarheen. Hoop dat het dan een beetje overgewaaid is…

Wij zijn er ook geweest, en ik heb als net zwangere dit water ook gedronken en flink ziek geweest, halverwege gelukkig over gegaan op flessen maar maak me nu wel wat zorgen…

Gisteren in de Telegraaf een artikel over dit onderwerp gelezen:

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/wintersport/11576776/__Bes…

mmm, wij gaan komend weekend ook die kant op…
Ik neem aan dat men, nu kraanwater de bron van besmetting blijkt, wel voorzorgsmaatregelen treft om besmetting te voorkomen. Dus bij de bereiding van voedsel flessewater gebruiken bijvoorbeeld. Heeft iemand daar iets over gehoord/gelezen?

Wij nemen zelfmin ieder geval maar wat pakken bar le duc mee, voor de zekerheid.

Wij zijn er ook geweest, en ik heb als net zwangere dit water ook gedronken en flink ziek geweest, halverwege gelukkig over gegaan op flessen maar maak me nu wel wat zorgen…

Sandra op 24 feb. 2012 13:55

Ik ben de laatste tijd redelijk ingelezen over zwangerschap (mijn vrouw is nu bijna 20 weken). Ik ben nergens iets tegengekomen over gevaar van e.coli. Het gaat altijd over listeria en toxoplasmose. Het was vast niet heel prettig voor jou om ziek te zijn, en misschien heeft de kleine ook tijdelijk iets minder voedingsstoffen gekregen, maar daar kunnen jullie allebei volgens mij prima tegen. Het is volgens mij niet veel ernstiger dan bv. een buikgriep waarbij je ook een paar dagen niets binnenhoudt. Zeker als het nu alweer gewoon ‘over’ is.

Ook onze kinderen zijn een dag aan de diarree geweest, balen. Er schijnt extra chloor aan het drinkwater te zijn toegevoegd maar we gebruiken nu alleen maar fleswater, behalve als het water gekookt wordt.

Verder perfecte omstandigheden hier, wel erg warm vandaag!

Verder perfecte omstandigheden hier, wel erg warm vandaag!

Jac op 24 feb. 2012 18:25

Word de sneeuw erg veel slechter ervan? Wij gaan 3 maart, en het schijnt de komende week weer zo warm te worden…

"…"

Word de sneeuw erg veel slechter ervan? Wij gaan 3 maart, en het schijnt de komende week weer zo warm te worden…

op 24 feb. 2012 19:23

Zeker merk je dat. Vandaag met de kids even de koealm gedaan, een erg eenvoudige (rodel) piste door het bos. De plekken in de schaduw van de bomen hadden minder glijweerstand dan de tussenliggende plekken in de zon. Heel vreemde gewaarwording om zo te skieën. We komen hier al enkele jaren maar we hebben nog nooit zo duidelijk gevoeld wat de zon doet met de sneeuw. Overigens ligt er zoveel dat er de komende weken nog wel geskied kan worden hoor. Veel plezier!

Ik zit in Hinterglemm met samengeknepen billen en pijn in mijn maag. De eerste dag heb je ook een hele nare hoofdpijn. de tweede dag heel stoer weer wat eten en een wijntje proberen. Het resultaat niet bemoedigend. Ik heb ook hotelwater gedronken maar ook snelwegtoiletten bezocht. Tja, je weet nooit waar en hoe je het oploopt.

Ik heb ook hotelwater gedronken maar ook snelwegtoiletten bezocht.

jodelahiti op 24 feb. 2012 20:44

Heb je ook water gedronken uit de kranen bij de snelwegtoiletten? Dat zou ik persoonlijk echt nooit doen.

het drinkwater in fiss is vervuild met een bacterie. Nu heeft de gemeente chloor in het water gedaan om die bacterie uit te schakelen… Je wordt ziek van het chloor.
Om het te kunnen drinken moet je het water 3 minuten koken, zodat het chloor er uit is…

Wij hebben alleen flesjes water besteld in ons hotel en hebben nergens last van, maar mensen die een karaf water hebben besteld zijn ziek… Oppassen dus! ;)

Niet alleen in Fiss maar ook in Kirchberg lag het halve hotel boven de pot. Een dag en dan gaat het weer !!

Nog even: wat kun je er het beste tegen doen ?? Mijn dochter komt nu ook al ziek thuis.

Ik heb geen kraanwater gedronken na toiletbezoek, ik kijk wel uit. Maar je blijft je verbazen over de hoeveelheid mensen die zonder hun handen te wassen weggaan. Daarbij deurklinken, deuren, trapleuningen e.d. vastpakkend. Elke blik op de in- en uitgang van herentoiletten vanuit de rij voor de damestoiletten leert me dat veel mannen handenwassen als een doodzonde beschouwen.

Wij gaan dit weekend naar Fiss, zijn er deze week nog steeds mensen ziek geworden of valt het allemaal weer mee? Ben even benieuwd hoe voorzichtig we moeten doen…

@Thijs, Mijn zus zit daar nu met haar drie zonen en aanhang, hebben nergens last van hoor! allemaal gezond en wel;-)

Dienten Die Alte schule

Basishygiëne in een skigebied heb je ook zelf in de hand:

  • géén kraanwater drinken: veel mensen vergeten of weten gewoonweg niet dat veel skigebieden qua infrastructuur (waterwerken, riolering,…) niet bepaald hoogtechnologisch zijn ingericht. Zo’n 10 à 15 jaar geleden zouden mensen zelfs gewoon raar hebben gekeken als er iets van waterzuivering zou zijn. Wel, er mag dan misschien zwaar zijn geïnvesteerd in skiliften, maar zeker niet in algemene functionaliteiten ;-). PS: één kadavertje op de foute plaats is al genoeg voor een hoop miserie. En dat mag je nog altijd verwachten in berggebieden! Vraag desnoods aan locals hoe -zij- water gebruiken. Je zou versteld staan hoeveel (jongere, locale) mensen zelf nog eerst water koken of zelfs flessenwater gebruiken voor dingen die jij en ik in de lage landen als normaal beschouwen!

  • toiletbezoek = handen wassen… met zeep … grondig

Het verbaast me élk jaar opnieuw hoe mensen die twee basisdingen niet eens goed voor elkaar krijgen.

Plaats een reactie