Serfaus Lawine

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus

Ik zit op dit moment in serfaus waar ondanks de schitterende condities deze ochtend een skieer onder een lawine heb zien terechtkomen! Ik vrees dat hij het niet overleeft heeft :-( het was op een stuk buiten piste bijna aan het masner gebied.

Hopen op een goede afloop! Sterkte!

Heftig! Bij Pezid? Of bij Obere Scheid misschien?

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Heftig, hopen op goede afloop.


Let wel op, ‘ondanks schitterende condities’ er is veel sneeuw gevallen, het is zeer koud en het heeft heel erg hard gewaaid. Dat is een explosieve mix voor lawines. Dus voor off-piste zijn de condities op heel veel plekken niet schitterend.

Click. Click. Peace

Voor vandaag is lawinestufe 3 afgegeven.

@ Hans wat al een zeer gevaarlijke stufe is.

Click. Click. Peace

Juist. Mij is altijd geleerd om na stufe 2 lekker op de piste te blijven.

volgens http://www.tirol.com heeft deze skieer het overleefd.

ja, maar hij heeft er wel 20 min. onderlegen…op 1,2 meterdiepte.
Ik ken er ook één die er 20 min onder heeft gelegen en die lag maar op een ½ meter diepte. (van horen zeggen en uit berichten)
Ben bang dat ertussen overleven en overleven wel eens een groot verschil kan zitten wat mensen zich hierbij voorstellen…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Daar is friso een goed voorbeeld van helaas.

Het was net achter Pezid, ik kwam ertoe wanneer juist iedereen er naar toe aan het snellen was op ski’s scooters en helicopter met zeker 20 man waren ze op den duur aan het zoeken, heb ongeveer 10 min staan kijken en toen dacht ik “game over” en we vonden het geen goed idee om te blijven kijken! Wel goed te horen dat hij toch nog zou leven.

Ook in Samnaun ging het bijna mis vanmorgen. Drie skiërs onder een lawine maar die konden zich zelf uitgraven.

Het was net achter Pezid, ik kwam ertoe wanneer juist iedereen er naar toe aan het snellen was op ski’s scooters en helicopter met zeker 20 man waren ze op den duur aan het zoeken, heb ongeveer 10 min staan kijken en toen dacht ik “game over” en we vonden het geen goed idee om te blijven kijken! Wel goed te horen dat hij toch nog zou leven.

Bruno op 12 dec. 2012 19:15

Tja, stufe3 en wat hier al gezegd is dat de wind behoorlijk hard is geweest, niet geheel verstandig om offpiste pezid te testen!! Trouwens heel masner gebied niet. Hoop het beste voor de Tsjech

De Tiroler Tageszeitung meldt dat de skiër vannacht overleden is aan zijn verwondingen.

Ja inderdaad, ook het linkje van Rogier meld dat de skier gisteravond rond 23.00 uur is overleden.

@ bruno is het om het lawine gevaar in serfaus dat er nog zo weinig pistes open zijn terwijl er voldoende sneeuw ligt?

In vele gebieden zijn nog niet alle pistes/liften open.
Denk naast sneeuw tekort (lijkt me sterk op moment) ook aan het prepareren en zekeren van pistes wat dient te gebeuren.

Aantal open pistes heeft niks met Lawinegevaar te maken

Dit lawineslachtoffer heeft het dus toch niet overleefd; is 's avonds overleden. R.I.P.

http://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/2012/12/details-zum-…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie