Tips Auffach, Ski Juwel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau

Komende winter naar ski juwel Alpbachtal met onze 4 skiënde kids (waarvan twee nog les).
Wie heeft ervaring met Auffach? Skischool, moeilijkheid (bijna alles rood)…
Graag tips😀

Hallo, ik heb geen ervaring met een skischool, maar die zijn er uiteraard wel. Allereerst vond ik het echt een verassend leuk gebied en overall is het geen heel moeilijk gebied.

Dit jaar is de nieuwe gondel geopend, dus dat zal de drukte berg op zeker ten goede komen. Bij het middenstation zit de kinderweide en verzamelen de meeste skischolen.

De dal afdaling naar Auffach is voor een ieder prima te doen, echter kan het aan het einde van de dag of bij hogere temperaturen voor beginners misschien een tikje lastig worden.

De verbinding naar Inneralpbach is een goede zet geweest en het is dus ook zeker de moeite waard om daar heen te skiën, een heerlijke piste 😃 ( mocht de verbindingspiste te lastig zijn voor de beginners, kan je ook met de gondel die kant op ). Ook veel leuke pistes aan de kant van Inneralpbach, maar hier zijn ook wat pittegere afdalingen te vinden.

Wanneer je tijd hebt, is het ook zeker de moeite waard om een dagje in Niederau te gaan skiën in het Markbachjoch.

Na de laatste afdaling lekker een drankje in de gruttenstadl in Auffach en je dag is compleet 🍻

Heel veel plezier 😃⛷

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 17 nov 2017 21:47

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik lees even mee. In januari lang weekend in Auffach.

May the ski force be with you !!

We gaan dit jaar voor de 2e keer naar Auffach. Het enige wat ons vorig jaar niet beviel was de enorme rij s’ochtends bij de lift uit Auffach. Dat duurde zeker wel 45 minuten of langer en de rij ontstond gedurende de week steeds vroeger.
Echter vorig jaar was een enorm drukke week met veel vakanties in NL en DE en dit jaar niet. Bovendien zouden ze de lift gaan moderniseren en de capaciteit vergroten.
Eenmaal bij het middenstation brachten we de kinderen naar les. Als je op tijd bent kun je 's ochtends alvast een keer helemaal naar boven en dan met de kinderen naar de skiles skiën. Vanaf het middenstation zijn we toen één keer verder naar boven gegaan, maar hoewel de rij niet zo lang was duurde het enorm lang voordat we konden instappen omdat bijna alle gondels vol zitten met mensen die helemaal naar boven gaan (logisch). De keren daarna hebben we de dalafdaling gedaan die er 's ochtends heerlijk bij ligt. Beneden in Auffach een kopje koffie en dan was het al gedaan met de drukte bij de lift.

Wij verblijven in Oberau, Hotel Elan, dus moeten elke dag een stukje met de auto naar Auffach. Is niet heel erg, want er is genoeg (gratis) parkeerruimte bij de Skilift. De skibus hebben we de eerste dagen geprobeerd, maar die reed propvol aan ons hotel voorbij.
Het prima hotel met zwembad maakt echter veel goed.

Onze jongens (toen 7 en 8 en 3e jaar) vonden het heel leuk bij de skiles. http://www.skischule-wildschoenau.at/cms/ De andere skischolen hebben wij niet gezien. De wedstrijd op donderdag is meer een prik wedstrijd, dat is wel jammer. ik ga voorstellen om die dit jaar te laten zitten. Dan kunnen we nog een middag extra met het gezin skiën.
De meeste pistes zijn voor hen niet te moeilijk, waardoor we op vrijdag goed samen hebben kunnen skiën.
Sommige pistes waren voor onze jongste wel pittig, daar gaat ie dan heeeeeeel rustig van af. Daarbij was hij nogal geïntimideerd door (kamikaze)piloten die rakelings langs hem gingen. Maar er is ook heel veel leuks voor ze.

Ik denk dat de veeleisende skiër het gebied niet heel uitdagend vindt. Ik zoek op makkelijke pistes zelf mijn uitdaging met truukjes, dus ik vermaak me uitstekend.
De skiroute nr66 is helaas niet echt een off piste ervaring. Het is een smal slingerpad waar je veel pflug moet doen om het tempo te beheersen. Het uitzicht is wel mooi.
Skroute 27 naar Thierbach heb ik niet gedaan. Daar kom je alleen met een “treintje” weer weg die 2x per dag gaat. De kinderen hebben dat tijdens de les wel gedaan, dus ik verwacht daar niet heel veel spannends.
Niederau zijn we ook niet geweest.

Skihuur bij Margreiter vonden wij prima. Dat is direct bij de skilift. Vooraf reserveren geeft 10% korting.
http://ski-margreiter.at/index_ueber%20uns_eng.html…

Een leuke skihutte vonden wij Wurmegg Hochleger. Erg vol, maar met zijn 2en vonden wij altijd wel een plekje. Ondanks de drukte was de bediening vlot en vriendelijk.

*bericht bewerkt door Taan op 20 nov 2017 11:06

@Taan, hoe gaat het snowboarden daar?

We gaan dit jaar voor de 2e keer naar Auffach. Het enige wat ons vorig jaar niet beviel was de enorme rij s’ochtends bij de lift uit Auffach. Dat duurde zeker wel 45 minuten of langer en de rij ontstond gedurende de week steeds vroeger.
Echter vorig jaar was een enorm drukke week met veel vakanties in NL en DE en dit jaar niet. Bovendien zouden ze de lift gaan moderniseren en de capaciteit vergroten.
Eenmaal bij het middenstation brachten we de kinderen naar les. Als je op tijd bent kun je 's ochtends alvast een keer helemaal naar boven en dan met de kinderen naar de skiles skiën. Vanaf het middenstation zijn we toen één keer verder naar boven gegaan, maar hoewel de rij niet zo lang was duurde het enorm lang voordat we konden instappen omdat bijna alle gondels vol zitten met mensen die helemaal naar boven gaan (logisch). De keren daarna hebben we de dalafdaling gedaan die er 's ochtends heerlijk bij ligt. Beneden in Auffach een kopje koffie en dan was het al gedaan met de drukte bij de lift.

Wij verblijven in Oberau, Hotel Elan, dus moeten elke dag een stukje met de auto naar Auffach. Is niet heel erg, want er is genoeg (gratis) parkeerruimte bij de Skilift. De skibus hebben we de eerste dagen geprobeerd, maar die reed propvol aan ons hotel voorbij.
Het prima hotel met zwembad maakt echter veel goed.

Onze jongens (toen 7 en 8 en 3e jaar) vonden het heel leuk bij de skiles. http://www.skischule-wildschoenau.at/cms/ De andere skischolen hebben wij niet gezien. De wedstrijd op donderdag is meer een prik wedstrijd, dat is wel jammer. ik ga voorstellen om die dit jaar te laten zitten. Dan kunnen we nog een middag extra met het gezin skiën.
De meeste pistes zijn voor hen niet te moeilijk, waardoor we op vrijdag goed samen hebben kunnen skiën.
Sommige pistes waren voor onze jongste wel pittig, daar gaat ie dan heeeeeeel rustig van af. Daarbij was hij nogal geïntimideerd door (kamikaze)piloten die rakelings langs hem gingen. Maar er is ook heel veel leuks voor ze.

Ik denk dat de veeleisende skiër het gebied niet heel uitdagend vindt. Ik zoek op makkelijke pistes zelf mijn uitdaging met truukjes, dus ik vermaak me uitstekend.
De skiroute nr66 is helaas niet echt een off piste ervaring. Het is een smal slingerpad waar je veel pflug moet doen om het tempo te beheersen. Het uitzicht is wel mooi.
Skroute 27 naar Thierbach heb ik niet gedaan. Daar kom je alleen met een “treintje” weer weg die 2x per dag gaat. De kinderen hebben dat tijdens de les wel gedaan, dus ik verwacht daar niet heel veel spannends.
Niederau zijn we ook niet geweest.

Skihuur bij Margreiter vonden wij prima. Dat is direct bij de skilift. Vooraf reserveren geeft 10% korting.
http://ski-margreiter.at/index_ueber%20uns_eng.html…

Een leuke skihutte vonden wij Wurmegg Hochleger. Erg vol, maar met zijn 2en vonden wij altijd wel een plekje. Ondanks de drukte was de bediening vlot en vriendelijk.

Taan op 20 nov 2017 10:58

Met de nieuwe gondel zal de drukte wel mee vallen nu. Bedankt voor de info

May the ski force be with you !!

@Userd, Ik vermaak me overal wel als er maar voldoende km’s zijn. Als je maar vaart houdt hoef je weinig te lopen of steppen.
Alleen bij het middenstation schatzberg is vaart houden onverantwoord. Daar lopen teveel mensen en ook kinderen.

Off piste heb ik niet of nauwelijks gedaan, ik was met mijn vrouw op pad en die doet dat niet. Maar er zijn aan de rand van de pistes wel leuke sprongetjes te maken. Op de wat flauwere stukjes kun je wat freestyle oefeningen doen.
Veel pistes zijn best goed om te carven, maar er zit ook wel wat bulten werk tussen. Dat zijn niet mijn favorieten.
@CJAHulskamp, ((volgens mij was die quote niet nodig.)) Dit jaar zal door mindere drukte en nieuwe lift de wachttijd hopelijk veel minder zijn, maar de 4 extra plekken per cabine moeten wel benut gaan worden, anders is de capaciteitsverhoging puur theoretisch.

Wij zijn toch buiten de vakantie tijd daar. Verwacht lekker rustig

May the ski force be with you !!

Wij zitten 6-13 januari in Alpbach, dus ik lees ook even mee.
Ik denk dat wij ook een paar keer op de Schatzberg gaan skiën, maar om naar Niederau te gaan vind ik dan weer veel gedoe. Of moet ik dat echt een dagje meepakken?

Ik ben er ook niet geweest. vond het ook teveel gedoe.
We moeten elke dag de kinderen naar skiles brengen, dus dan moet je naar beneden, auto of skibus pakken enz. Bovendien op tijd weer terug om de kinderen op te halen.
Als we nu 's ochtends direct uit het hotel er heen konden zou ik het wel een dagje proberen.

Vanuit Alpbach kun je Niederau in principe wel een dag(deel) doen, maar de keuze is natuurlijk sneller gemaakt als je in Auffach verblijft. Laat het gewoon afhangen van in hoeverre je het gebied de laatste dag ‘gezien hebt’.

Niederau schijnt wel erg leuk te zijn overigens.

Mr. Slow

Vanuit Auffach is het echt totaal geen moeite om naar Niederau te gaan… Met eigen auto ben je er zo en anders gewoon de skibus pakken, ideaal.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Als je zorgt dat je rond een uur of 11 onderaan in Auffach bent kun je nog prima een paar uurtjes Niederau doen. Zeker de meer sportieve pistes van het gebied. En in een paar uur ben je er dan ook wel weer doorheen geragd. Zo groot en spectaculair is het nou ook weer niet. Wel lekker rustig en ruim.

Als je eens wat anders wil kun je natuurlijk ook in de auto stappen en naar Fugen-Spieljoch rijden. Is maar een goede twintig minuten rijden. Hochzillertal zelf heeft mijns inziens niet zo veel meerwaarde en Zell is een beetje te ver.

Wij zitten eind februari in dit gebied. Slapen in Muhltal, klein eindje naar Auffach. Afhankelijk van de drukte in de skibus, met bus of auto naar Aufach of dagje Niederau.
Ben benieuwd, hier nooit geweest, maar lees goede verhalen.

Ik ben er vorig jaar met carnaval geweest en heb een uitgebreide review geschreven:

https://www.wintersport.nl/skigebieden/ski-juwel/ervaringen…

@Tjeerd69: Goede review! Ik heb in seizoen 2001-2002 les gegeven bij de blauwe in Niederau. Zal eens graven in het archief voor de groepsfoto.

Manman wat ben ik inmiddels oud…en wat een prachtige tijd heb ik daar beleefd. Het was toen bezeten met Engelsen… 😉 #Boef zal er een mening over hebben gehad. Reisbureaus Nielson, Thompson (nu TUI) en Travelsphere spande daar de kroon met publiek. Wat mij er toen dus bewust van maakte dat ook wij NL-ers soms totaal niet bewust zijn van prachtige gebieden waar onze reisbureaus geen ingangen hebben.

Veel plezier!

Hoe is het met de nieuwe lift bij Auffach? Waren de wachttijden een stuk korter 's ochtends? @Folski, de Skibus was in de krokusvakantie niet te doen. Hij zat stampvol en reed onze halte in Oberau gewoon voorbij.
Gelukkig is er voldoende gratis parkeergelegenheid bij de skilift in Auffach.
Ook zal het hopelijk dit jaar wat rustiger zijn omdat er weinig Duitsers vakantie hebben.

*bericht bewerkt door Taan op 06 jan 2018 16:23

Ik ben vandaag aangekomen in SkiJuwel, niet in Auffach, maar aan de andere kant van de Schatzberg in Alpbach.
Wat een prachtig dorp is dit zeg!

Morgen de eerste dag skiën, ben benieuwd hoe dat gaat na een jaar!

Groeten uit Alpbach!

null

@Taan, ik had in jouw eerdere post gelezen over jullie ervaring met de skibus, maar was dat in de ‘carnavalsweek’ of daarbuiten. Onze vakantie valt 2 weken na de carnaval. Wel natuurlijk in de vakantieweek van midden-Nederland, maar niet in de massale Duitse en Oostenrijkse carnavalsweek. Ik heb dus goede hoop dat het iets rustiger is. Of gok ik nu verkeerd?
Het was trouwens ook niet makkelijk om in deze week iets redelijk betaalbaars te vinden, dat viel ons best tegen, zo 2 weken na carnaval. Is wel eens anders geweest.

Vandaag geskied op de Wiedersbergerhorn.
Het was even wennen, en omdat we allebei nog maar 1 keer op skivakantie geweest zijn was het maar goed dat het oefenweitje dicht bij de gondel is. Dus eerst daar maar onze eerste meters in deze vakantie gemaakt. Later nog een aantal keer de blauwe 46, 61 en 62a gepakt, dat was heerlijk.

Vandaag was het trouwens afwisselend licht en zwaar bewolkt. Aan het eind van de dag trok de lucht vanuit het zuiden open en kwam de zon er nog een beetje bij.

Morgen maar eens verder waar we gebleven waren en een rode piste proberen. :)

@Folski

Wij zaten in week 9, dus dat was wel één van de drukste weken.

null

Dit jaar ook week 9, maar dat ziet er een stuk beter uit qua drukte.

null

Ik snap wel dat jij de skibus wilt nemen. Met Skiroute 28 kom jij skiënd weer terug in Muhltal.

Ik weet niet of wij het nog gaan proberen met de bus. Het is best een rottig stukje lopen vanuit ons hotel en met de auto ging het best soepel vorig jaar.

*bericht bewerkt door Taan op 08 jan 2018 09:27

Ja, wij zitten ook in week 9! Bus of auto hangt ook beetje af van weersomstandigheden. Auto uitgraven, etc. wil je ook niet elke dag. Verder ben ik nooit zo’n fan van bussen. Maar voor ons is het maar 5-6 min. Dat hou ik wel vol 😀.
En die route 28 had ik eigenlijk nog niet eens goed gezien. Iemand ervaring mee? We hebben ook paar snowboarders (de jeugd) mee.

Dat vakantieoverzicht laat zien dat we dus veel Fransen kunnen verwachten…😂. Daarom hoop ik dus dat het niet zo heel erg druk zal zijn. Aantal jaren geleden in Fieberbrunn dergelijke week gehad en nooit langer dan enkele keer 5 min wachten bij de lift, ideaal.

Deze morgen Auffach

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/234e279875119f6b623d6725...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/79e64a55a112f583a8a8594f...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/cf5fa2348f21378298637990...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/b3675c2cb39c9552572bf083...

May the ski force be with you !!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/c778a68f01698fb0a1a8b9c8...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/6b108da76a97a4052b530f95...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/5c80e6d61b1d5ad34fef0bed...

May the ski force be with you !!

Hopelijk over een maand nog steeds zo mooi!

Heel hartelijk bedankt voor alle reacties! Nog een paar weekjes; aftellen maar! Zin in

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind die brede vlaktes echt niks aan.

@DrPhil, Ik juist wel. Je kunt er van alles op oefenen. Switch, Carve, 360’s, Ollies, Butter, enz Heerlijk!

Net weer terug van 4 dagen Auffach. Erg leuk en redelijk modern gebied. We hebben ons goed vermaakt en prima te doen als Short-Ski.

Over een aantal weken de brede vlaktes van Zermatt betreden 😉

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 29 jan 2018 15:00

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp, bedankt voor de foto’s! Heerlijk!

Persoonlijk vind ik de Alpbach kant leuker. En zeker de afdaling naar Inneralpbach (voorheen piste 8, geen idee van het huidige nummer :)) is mooi. Alleen raakt deze wel erg uitgesleten gedurende de dag en wordt dan voor de minder ervaren skiër wel wat zwaar. Skiroute Baumgarten is leuk als je afsteekt, maar onderaan een lang stuk glijden. Steilhang naar middenstation Wiedersberger lift is iedere dag lachen. Maar je moet wel durven.

Plaats een reactie