Sneeuw kwaliteit begin maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Wij kunnen helaas niet eerder dan maart richting de sneeuw. Nu is de vraag natuurlijk, hoe is de sneeuw dan nog in wilder kaiser. Iemand daar ervaring mee, die wel eens rond die tijd daar is geweest?

Alvast bedankt!

Vorig jaar was het daar geweldig tot diep in maart met afdalingen tot in het dal. Nu is het er een algemene ramp terwijl het nu volledig wit zou moeten zien … Dus maart, ???

better to be off piste, then to be pisted off

2 jaar geleden gingen we daar om 1 maart weg. helemaal in het dal bij going was de platgewalste piste nog bijna een meter dik. helaas is dit seizoen minder, maar het zou best kunnen dat je daar nog veel sneeuw vind in maart.

Ja ik snap ook dat het lastig te bepalen is. Zeker met een jaar als dit, maar als het over het algemeen dus nog goed was is dat al wat. En misschien omdat het dit jaar allemaal wat later komt, dat juist maart heul goed is :D

SkiWelt is geen hoog gelegen gebied. Begin maart zal het wel te doen zijn qua sneeuw, maar eind maart wordt het toch een risicootje.

Mr. Slow

We kunnen wel gaan zeggen dat het goed is in maart maar dat is altijd afwachten. Vorig jaar was ik in skicircus na 16 maart en mijn collega in kirxhberg en toen was het top, inclusief verse sneeuw.

🏂

Dit kan echter ook totaal andersom zijn dus dan heb je wofte strepen op groene bergen… De natuur bepaald hé!

🏂

Vorig jaar een weekend ski gedaan in SkiWelt (Söll - 21 maart). Op de berg was de sneeuw toen nog prima te doen. Dal afdalingen waren geen aanrader…

Wij gaan al zeker 6 jaar eind maart nog een keer naar de Skiwelt. Altijd prima condities gehad, aan het einde van de dag zijn sommige dalafdalingen niet meer aan te raden, maar verder is er in het gebied dan nog prima te skiën. Kortom: de dag vroeg beginnen en op tijd eindigen.

Wij gaan ook 1e week maart, je ziet, in januari kan het net zo goed prut zijn! Normaal gesproken ligt begin maart zelfs de meeste sneeuw op de piste, en zeker dit jaar lijkt me de kans groter dat er die week meer sneeuw ligt dan nu :P

Dalafdaling Brixen ligt op het Zuiden. Een witte kunstsneeuw slinger over een bruine berg is in maart waarschijnlijk.
Kies voor een mooi winters plaatje in Skiwelt dan liever voor Soll, Scheffau of Ellmau.
Of nog beter, kies voor Obertauern, Ski Arlberg, Ischgl, Serfaus etc: veel hoger

Ik sluit me volledig aan met reeds geposte reacties. Ben zelf nu 3 jaar op rij in maart naar het Kitzbüheler gebied geweest. In de morgen perfecte condities maar later op de dag kan de zon de sneeuw heel erg papperig maken. En omdat in maart de dagen ook nog eens een stuk langer zijn dan tijdens de kerst heeft de zon vrij spel. Maar, over het algemeen genomen kun je in maart bijna overal nog prima skiën, probleem is echter dat er dit jaar aan de Noordalp-kant maar erg weinig sneeuw ligt dus het is hopen dat er voor maart nog een flink pak gaat komen.

Greets Roel

Ik ben zelf 2 x begin Maart in dit gebied geweest. 2008 en 2011. Witte slierten tussen een groen landschap. Skiën kun je er in ieder geval. Het is de vraag tot hoelaat en of je het echte wintersportgevoel wil beleven of genoegen neemt met slechte condities. Je weet het nooit, maar als je het hogerop zoekt is de kans op betere condities vele malen groter.

Niets zo veranderlijk als het weer… Zeker in lage gebieden bieden resultaten uit het verleden geen garanties. Ik heb zelf vorig jaar in het laatste weekend van februari geskied met prachtige conditities. Veel verse sneeuw op alle afdalingen (ook de ‘zonvangende’ dal-afdalingen in Brixen).

Ik ben al meermaals in de SkiWelt geweest maar dan telkens in de Kerstperiode of vroeg in januari, kan dus geen oordeel vellen. Maar, ik zit dit jaar een beetje met dezelfde vraag: ik plan nog een skitrip van 15-22 maart, waarheen?? Ik zal gewoon de kat uit de boom kijken en begin maart de sneeuwcondities op internet opvolgen en dan beslissen waarheen. Via Sunweb of andere internetaanbieders zijn er altijd wel lastminutes te regelen. Ik kijk dit jaar wel richting de hooggelegen gebieden in Frankrijk.

Misschien is dat ook een optie voor jullie.

Tsjah… misschien wordt het tijd om eens verder te kijken dan wat de automatische piloot je vertelt.

Je gaat wat later in het seizoen op wintersport.
En dan kies je een gebied wat sowieso al niet erg sneeuwzeker is.
En al helemaal niet richting einde seizoen, want het dorp ligt op 800 meter, en de hoogste lift op 2000.
Bovendien hebben de noordalpen een extreem slecht seizoen. Dus het is nog minder dan het normaal al is in Maart. Tenzij er een wonder gebeurt.

Je kunt natuurlijk hopen dat er mensen zijn die je bevestigen dat het prima zal zijn.
Denk dat het slimmer is om een bestemming te zoeken die WEL sneeuwzeker is.

Er zijn HONDERDEN skigebieden die in maart qua sneeuw stukken beter zijn dan Skiwelt.
Vinden is geen probleem. Hoogstens kiezen.
Maar genoeg mensen hier die je daarbij willen helpen.

De noordelijke Alpen hebben een extreem sneeuw tekort dit jaar.
En zo ver als je vooruit kunt kijken, wordt dat tekort ook niet meer goedgemaakt.

Alles wat aan de zuidkant van de alpen hoofdkam ligt, heeft extreem veel sneeuw.

Hier een paar gebieden waar de sneeuw meters hoog ligt (ipv 20-40 cm), en die allemaal stukken groter zijn ook
https://www.wintersport.nl/skigebieden/vialattea
https://www.wintersport.nl/skigebieden/valgardena
https://www.wintersport.nl/skigebieden/altabadia
https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil

The older I get, the better I was

Vars & Risoul, makkelijk te boeken via een heel aantal touroperators, bakken met sneeuw en ook nog on-franse apres-ski (zie de recencies)
https://www.wintersport.nl/skigebieden/risoul-vars/sneeuwhoo…

The older I get, the better I was

Dolomieten ligt er ook mooi dik besneeuwd bij
http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=133&t=48722#…

Dit is meer dan 20 cm (dal) en ook meer dan 40 cm (top)
https://lh4.googleusercontent.com/-cw6tRHY0W2A/Us2fzq-fa3I/A…

Coole kerk

null

The older I get, the better I was

Kan me alleen maar bij Menno aansluiten: als je nu nog keuze hebt, zou Wilder Kaiser helemaal onderaan mijn lijst staan qua sneeuwzekere bestemmingen.

Maar als je per se naar het gebied wil vanwege een band met dat gebied of een andere reden, dan vooral gaan.

Mr. Slow

Dank voor de info Menno, en de alternatieven die je noemt.
Nog even goed nadenken en kiezen wat dan een goede optie is.
Misschien ook een goede optie om gewoon eind februari te kijken waar dan genoeg sneeuw ligt, is het wat beter te bekijken dan nu al. Zeker met de geringe sneeuwval aan de noordkant.

Wat is op dit moment de status voor de Noordalpen? Flachau, Kaprun, Zell am See, etc.
Zijn de vooruitzichten voor de 1e week maart op dit moment goed?

Als ik de weerkaarten en webcams bekijk wel, maar ik heb er niet veel verstand van.

Even dit topic terug omhoog duwen :) alle reacties waren van vorig rampjaar.
Nu met de gevallen (en misschien bijkomende) sneeuw. Is dan eind Maart/begin April een optie? Gebied ligt laag maar ze pakken zo graag uit dat ze zo’n arsenaal aan sneeuwkannonen hebben. En ook de Paasvakantie lijkt mij belangrijk voor deze gebieden. Ok ik begrijp dat het wat afhangt van moeder natuur, zo ben ik de laatste openingsweek van tiroler zugspitze in 2013 geweest en heb toen zelfs 2x die week verse sneeuw gezien.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Begin maart zou ik nog wel aandurven (meeste sneeuw is dan net gevallen in het algemeen) maar eind maart word de zon toch echt te sterk om nog fijne dalafdalingen te kunnen maken denk ik, ik ben zelf meerdere malen begin maart geweest (toevallig vorig jaar gelukkig niet) en ik heb eigenlijk altijd nog heerlijk kunnen skieen tot in het dal in Ellmau.

Plaats een reactie